Szewczyk Skuba - scenariusz z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.docx

(19 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć zintegrowanych

 

Prowadzenie: Marzena Piendyk

Klasa:

Data :

Czas trwania: 3 godz. lekcyjne

 

Ośrodek tematyczny: Na zamku króla Kraka.

Temat dnia: Przygody szewczyka Skuby.

 

Cele ogólne:

·        Zapoznanie z treścią  „Legendy o Smoku Wawelskim”

·        Wzbogacenie słownictwa w zakresie określania cech charakteru

·        Budowanie  historyjki obrazkowej

·        Rozwiązywanie zadań przez uczniów z wykorzystaniem tablicy multimedialnej

·        Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10

 

Cele operacyjne:

Uczeń:

·        Potrafi opowiedzieć treść legendy

·        Dopasowuje zdania do ilustracji

·        Dobiera model spółgłoskowy  do ilustracji

·        Przepisuje bezbłędnie tekst pisany

·        Wyszukuje różnice pomiędzy obrazkami

·        Wymienia cechy charakteryzujące bohatera legendy

·        Rozwiązuje rebusy słowno-obrazkowe

·        Wykonuje ilustrację – dokończenie historyjki

·        Dodaje i odejmuje w zakresie 10

 

 

Metody pracy:

Ø     Pogadanka,

Ø     Objaśnianie

Ø     Gra dydaktyczna

Ø     Film

Ø     Ćwiczenia przedmiotowe

 

Formy pracy:

Ø     Praca indywidualna

Ø     Praca zbiorowa jednolita

Ø     Praca grupowa

 

Środki dydaktyczne:

Ø     Tablica multimedialna

Ø     Karty pracy: cechy szewczyka, QUIZ, różnice na obrazku, modele wyrazów, matematyczna

Ø     Prezentacja multimedialna – rebusy

Ø     Prezentacja multimedialna – historyjka obrazkowa

Ø     Ilustracje i zdania do pracy w grupie

Ø     Kartki, kredki, flamastry

Ø     Ćwiczenia

 

Przebieg zajęć:

 

1.     Obejrzenie przedstawienia przygotowanego przez dzieci z innej szkoły pt. Legenda o Smoku Wawelskim” na tablicy multimedialnej.

 

2.     Przeprowadzenie quizu sprawdzającego uważne obejrzenie nagrania  i zrozumienie treści legendy.

Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania dotyczące treści legendy- forma testu zamkniętego. Czytając możliwe odpowiedzi, uczniowie podchodzą do tablicy i otaczają cyfrę, pod którą znalazła się prawidłowa odpowiedź. Ponadto pod każdą cyfrą umieszczona jest litera. Jeśli uczniowie udzielą prawidłowe odpowiedzi na każde pytanie, w liter powstanie hasło: MĄDRA GŁOWA.

 

3.     Określanie cech szewczyka spośród dostępnych:  pomysłowy, kłótliwy, mądry,  pracowity, skąpy, zarozumiały, łakomy.

Uczniowie wspólnie z nauczycielem czytają wyrazy oznaczające cechy umieszczone na tablicy multimedialnej. Następnie podchodzą i wykreślają cechy, które nie pasują do szewczyka.

Zapisanie przez nauczyciela zdania na tablicy z cechami wybranymi przez uczniów: Skuba był pomysłowy, pracowity i mądry. Przepisanie zdania do zeszytów.

 

4.     Odnajdywanie 4 szczegółów różniących  2 obrazki prezentujące smoka ziejącego ogniem. Zaznaczanie różnic na tablicy multimedialnej.

 

5.     Dobieranie modelu wyrazowego z podziałem na spółgłoski i samogłoski do obrazków.

Uczniowie na tablicy multimedialnej łączą linią odpowiedni model z obrazkiem.

 

6.     Prezentacja multimedialna – rozwiązywanie rebusów

Dzieci rozwiązują rebusy słowno- obrazkowe na tablicy multimedialnej. Każdy rebus to jedno słowo. Zadaniem dzieci jest zapamiętanie wszystkich wyrazów, które po rozwiązaniu rebusów utworzą zdanie: Kraków to miasto smoka wawelskiego.

 

7.     Dopasowanie do obrazków zdań opisujących treść legendy.

Podział uczniów na grupy 5- osobowe. Każda grupa otrzymuje zestaw kartek, na których zapisane są zdania. Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do ilustracji na tablicy. Lider grupy wiesza pod ilustracją zdanie. Po wykonaniu tego zadania, uczniowie zastanawiają się, w jakiej kolejności powinny być ułożone ilustracje, żeby tworzyły historyjkę o smoku wawelskim. Numerowanie ilustracji wg pomysłów dzieci.

 

8.     Prezentacja multimedialna właściwego ułożenia legendy. Sprawdzenie, czy dzieci odpowiednio dobrały zdania do ilustracji i czy klasa prawidłowo ustaliła kolejność wydarzeń.

Ostatni slajd jest pusty. Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że uczniowie sami wykonają ostatnią ilustrację do wyświetlonej legendy. Najciekawsza wg uczniów praca zostanie zeskanowana i dołączona do prezentacji.

 

9. Rysowanie ilustracji, która będzie zakończeniem historyjki.

 

10.  Wybór najciekawszej pracy wg wszystkich uczniów.

 

11.  Wykonanie matematycznej karty pracy.

Kartę stanowi podzielony na kilkanaście części obrazek smoka. Zadaniem uczniów jest pokolorowanie smoka wg wzoru: działania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Określonemu wynikowi jest przypisany kolor.

 

12.       Wyjaśnienie pracy domowej z użyciem multibook-a. Dzieci muszą pokolorować sylabowy rysunek z literą g.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin