Opracowanie: Grażyna Wachowiak
I. Wprowadzenie.
1. Uzasadnienie powstania programu.
Nieodłączną częścią naszego otoczenia jest muzyka, powinniśmy więc uczyć dzieci, jak ją rozumieć i cieszyć się jej wartością. Wrażliwość słuchowa nabywana w trakcie muzycznych zabaw będzie wspomagać ogólny rozwój dziecka. Coraz częściej doświadczamy też, że muzyka staje się użytecznym sposobem wyrażania uczuć i pomaga w integracji ze środowiskiem. Śpiewając, możemy wyrażać emocje (smutek, złość radość), uatrakcyjnić spacer, mycie, ubieranie się czy jakąkolwiek zabawę. Wspólne śpiewanie doskonale stymuluje rozwój mowy i głosu.
Biorąc powyższe pod uwagę, program Przedszkolaki w krainie łagodności zakłada korelację treści ze wszystkimi obszarami edukacyjnymi ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania w dziecku takich wartości jak dobro, prawda, piękno, umiejętność współżycia i współpracy w grupie, rozpoznawania emocji i panowania nad nimi oraz szacunek dla innych. Już w 1930r. wybitny polski kompozytor Karol Szymanowski w swojej pracy Wychowawcza rola kultury muzycznej, wskazywał na ścisłe relacje zachodzące pomiędzy cechami muzyki a jej rolą wychowawczą. Muzyka posiada wielką moc wychowawczego oddziaływania na ludzi:
· uczy współdziałania i odpowiedzialności
· uczy harmonizować odmienności
· uczy tolerancji – jest to możliwe na każdym poziomie edukacji człowieka
· uwrażliwia człowieka, pozwala mu lepiej zrozumieć świat i innych ludzi.
· rozwija zdolności empatyczne, wyczula na odbieranie i odczytywanie ukrytych sygnałów i znaczeń
· kształtuje podmiotowy model komunikacji
Muzyka jest źródłem upodmiotowienia, wywyższenia, uspołecznienia i uwrażliwienia człowieka.
We współczesnej pedagogice koncepcja wychowawczej, a także terapeutycznej roli sztuki zdobywa coraz większe znaczenie. Wzbudzanie zamiłowania do muzyki, będące jednocześnie kształceniem wyobraźni i wrażliwości, powinno być pierwszym celem wychowania muzycznego. Kształtowanie umiejętności słuchania utworów muzycznych ma na celu nie tylko dostarczenie dziecku doraźnej satysfakcji, ale przygotowanie przyszłego odbiorcy muzyki, poprzez dostarczenie dziecku podstawowych wiadomości o muzyce. Tu program Przedszkolaki w krainie łagodności proponuje elementy teorii uczenia muzyki E.E. Gordona. Wyjaśnia ona, jak małe dzieci uczą się muzyki. Podstawowe pojęcie tej teorii stanowi audiacja, a główną umiejętnością rozwijaną planowo i konsekwentnie jest zdolność audiowania, czyli myślenia. Audiacja to nie tylko słyszenie tego, co fizycznie brzmi, ale słyszenie tego, co nie brzmi w danym momencie, a wynika ze struktury muzyki lub wiąże się z nią. Chodzi o to, by dzieci zwracały uwagę na to, co i jak śpiewają, aby rozumiały i przeżywały treści utworu.
Wychowanie muzyczne, zgodnie z przyjętymi w Polsce koncepcjami, opiera się na następujących formach aktywności dziecka:
- śpiew i mowa
- ruch przy muzyce
- gra na instrumentach
- aktywne słuchanie muzyki
Każda z w.w. form kształci inne dyspozycje i umiejętności; stosowanie wszystkich umożliwia wszechstronny rozwój osobowości dziecka. Dzięki tej różnorodności, dla każdego, nawet najmniej zdolnego dziecka, można odnaleźć taką dziedzinę działania, w której jest ono w stanie wykonać powierzone zadanie, osiągnąć sukces, co z kolei staje się podstawą kształtowania pozytywnych motywacji. Zadaniem nauczyciela jest zaspokajanie potrzeb dziecka, ukształtowanie jego aktywnej, twórczej i wszechstronnej osobowości, poszerzanie wiedzy o sobie samym i świecie, dbanie o rozwój uzdolnień i zainteresowań, m.in. muzycznych. Kontakt ze sztuką wpływa korzystnie na rozwój procesów poznawczych, rozładowanie stanów napięć emocjonalnych, a tym samym utrzymanie równowagi psychicznej dziecka. Ta szeroka skala wartości sztuki może być realizowana w trakcie prowadzonych dodatkowych zajęć muzycznych dla dzieci wszystkich grup wiekowych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci 5- i 6- letnich.
Zadaniem tych zajęć jest rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych w takim zakresie, na jaki pozwalają indywidualne możliwości każdego uczestnika. Jednocześnie, biorąc pod uwagę uniwersalne wartości muzyki jako sztuki, warto obcowanie z nią zintegrować z różnymi obszarami edukacyjnymi, aby wychować młodego człowieka o wszechstronnej osobowości, wyposażonego w podstawową wiedzę o muzyce, przygotowanego do współdziałania w grupie i czynnego uczestnictwa w kulturze. Stąd koncepcja niniejszego programu: zintegrować jak najbardziej jego treści z obszarami edukacyjnymi, uznanymi za priorytetowe we współczesnej pedagogice.
Być może program, który proponujemy przyczyni się do wzmocnienia rangi edukacji muzycznej i pomoże w dobie spontanicznego rozwoju cywilizacji, techniki i automatyzacji ukształtować zamiłowanie do muzyki i potrzebę częstego z nią obcowania, albowiem ...świat przyszłości to świat homo aestheticus - człowieka twórczego, wielkiego w swoim człowieczeństwie, szczęśliwego, intensywnie wypełniającego swe ograniczone w czasie życie poznawaniem prawdy i piękna, tworzeniem nowych wartości...
Program wspomagający rozwijanie wrażliwości i aktywności muzycznej
W toku kształcenia dziecko ma uzewnętrzniać swoje myśli, sądy, opinie, dzielić się doświadczeniem. Aby zrealizować założenia tej niewątpliwie słusznej koncepcji, należy zrównać rangę działań artystycznych z działaniami edukacyjnymi. Należy uświadomić nauczycielom rolę sztuki, muzyki w stymulacji i rozwoju zmysłów dziecka, jego wrażliwości i wyobraźni, co z kolei jest warunkiem holistycznego i pełnego odbierania świata. Ponadto, aby właściwie zaplanować i przeprowadzić zajęcia w duchu kompleksowości niezbędne jest wyposażenie nauczycieli w specjalistyczne kompetencje. W związku z tym jawią się tutaj pewne postulaty:
· udoskonalenie kształcenia nauczycieli, wyposażenie ich w odpowiednie kompetencje, aby zajęcia muzyczne mogły być prowadzone na odpowiednim poziomie;
· udostępnienie upowszechnienie kultury muzycznej poprzez stwarzanie warunków do kontaktu dziecka z muzyką nie tylko w obrębie zajęć obligatoryjnych, ale też w ramach zajęć dodatkowych czy poza przedszkolem;
1. Założenia programu
- ukształtowanie pozytywnej motywacji do muzyki
- zapewnienie bezpośredniego kontaktu z muzyką w trakcie różnorodnej działalności muzycznej
- nabycie cech umożliwiających uprawianie muzyki
- przygotowanie aktywnych odbiorców muzyki
- przetwarzanie emocji negatywnych w pozytywną energię
- kształcenie umiejętności twórczego i zgodnego współdziałania w grupie
- pomoc w uczeniu i przyswajaniu nowych wiadomości
- wyciszenie, zniwelowanie napięcia emocjonalnego
Program przewiduje naukę i rozwój następujących umiejętności muzycznych:
śpiew i ćwiczenia mowy, grę na instrumencie, ruch z muzyką oraz tworzenie i słuchanie muzyki.
2. Użytkownicy programu:
- dzieci w wieku 4-6 lat w przedszkolu jako podmiot programu
- nauczyciel znający teorię muzyki, który jest twórczy. W oparciu o program realizuje on założone cele, układa rozkład materiału, trafnie dobiera i stosuje środki i materiały dydaktyczne, prowadzi dokumentację przebiegu procesu kształcenia muzycznego
- rodzice, którzy aktywnie mogą wspierać dziecko w jego twórczej pasji.
3. Warunki realizacji programu
- dla dz. 4-,5-,6-letnich
- w ramach zajęć dydaktycznych umuzykalniających
- w ramach zajęć dodatkowych i swobodnych
II. Cele programu
1. Cele ogólne:
- rozbudzanie pozytywnego stosunku do muzyki
- kształtowanie aktywnej i twórczej osobowości
- rozwijanie wrażliwości artystycznej i emocjonalnej
- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych
- rozwijanie umiejętności słuchania muzyki i analizowania jej pod kątem tempa, rytmu, melodii, dynamiki, artykulacji
- zapoznawanie dzieci z dziełami muzycznymi poprzez grę na instrumentach i percepcję muzyki
- poznawanie i poszerzanie wiadomości o muzyce i muzykach
- nabywanie i kształtowanie umiejętności wykonawczych poprzez poprawny śpiew, grę w stopniu elementarny na instrumentach, tworzenie akompaniamentu do piosenek, wyrażanie muzyki ruchem
- poszerzanie doświadczeń muzycznych poprzez różne formy aktywności twórczej
2 Cele operacyjne:
Dziecko:
- słucha piosenek ze zrozumieniem
- poprawnie śpiewa z pamięci piosenki jednogłosowe z uwzględnieniem zmian: tempa, dynamiki, artykulacji, intonacji, rytmu i barwy brzmienia
- potrafi zaśpiewać indywidualnie i w grupie poznane piosenki
- stosuje w praktyce zasady prawidłowego oddychania podczas wykonywanych piosenek i rytmizowanych tekstów
- rozpoznaje brzmienie instrumentów perkusyjnych
- potrafi wykonać przy ich pomocy proste tematy rytmiczne i łatwe akompaniamenty
- potrafi wykonać podstawowe kroki krakowiaka, poloneza, kujawiaka
- potrafi improwizować ruch i melodię do poznanego utworu
- określa wysokość i czas trwania dźwięków oraz źródła ich pochodzenia
- rozróżnia rytm, tempo, dynamikę, barwę dźwięku w słuchanym utworze
- słucha muzyki,
- rozróżnia utwory wokalne od instrumentalnych, rozróżnia rodzaje zespołów muzycznych
- wyraża swoje emocje w sposób społecznie akceptowany
- podejmuje współdziałanie z partnerem
- podejmuje współdziałanie z całą grupą
- chętnie dzieli się własnym doświadczeniem
III. Treści nauczania:
Dział I. ŚPIEW I MOWA
PRZEDSZKOLAK W KRAINIE SŁOWA
Lp.
Treści programowe
Umiejętności
Uwagi
1.
Zabawy z piosenką
Poprawne śpiewanie z pamięci indywidualnie, zespołowo i zbiorowo piosenek jednogłosowych o różnorodnej tematyce, z uwzględnieniem zmian tempa, dynamiki, artykulacji, intonacji i barwy głosu, w skali c1 – c2.
Szybkie zapamiętywanie tekstu.
Śpiewanie dźwięków o różnej wysokości i różnym czasie trwania
...
cornel3