Plan metodyczny z gimnastyki
Prowadzący: Piotr Piechocinski
Klasa: V A
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Czas: 45 min
Dział programu: gimnastyka
Zadanie główne: Przewrót w tył z dowolnej pozycji do siadu podpartego.
Zadania dodatkowe:
- Doskonalenie przewrotu w przód.
- Rozwijanie równowagi i orientacji przestrzennej.
Cele operacyjne:
Umiejętności:
- Uczeń wykonuje poprawnie przewrót w przód.
- Uczeń wykonuje poprawnie przewrót w tył.
Psychomotoryka:
- Uczeń samodzielnie wykonuje ćwiczenie.
- Uczeń dokładnie odtwarza ruchy.
- Uczeń wyczuwa przestrzeń.
Wiadomości:
- Uczeń zna zasady prawidłowej asekuracji współpartnera
- Uczeń zna ćw. wzmacniające mm. grzbietu
Wychowawcze:
- Uczeń słucha informacji, stosuje zasady bezpieczeństwa, posiada odpowiedni strój.
- Uczeń współpracuje z kolegą, pomaga w pokonywaniu trudności podczas ćwiczeń.
Sprzęt i przybory: materace, ławeczka szwecka
Tok lekcji
Czynności uczniów
Czynności nauczyciela
Ocena skuteczności
Docelowe
Zadania
Część wstępna – organizacyjna
Uczeń zna zadania lekcji oraz ich rolę.
Uczeń wita się. Słuch informacji oraz informuje o gotowości do zajęć.
Nauczyciel informuje o zadaniach lekcji, sprawdza gotowość uczniów do podejmowania zadań.
Część główna:
- zadania kierowane na pobudzenie ogólnorozwojowe
Uczeń przygotowuje organizm do podejmowania zadań ruchowych.
U. w biegu:
- krążenie ramion w przód;
- krążenie ramion w tył;
- krążenia w stawach łokciowych na zew. i do wew.
- krążenia nadgarstków;
- skłony boczne;
- skip A, C;
U. w miejscu:
- krążenia głową;
- wymachy ramion w bok;
- krążenia bioder;
- krążenia tułowiem;
- w rozkroku skłony na 3 wyprost;
- siad płotkarski;
- leżenie przewrotne;
- siad rozkroczny skłon do LN i PN;
- w leżeniu na brzuchu (ręce na karku) wznosy tułowia;
- podpór leżąc tyłem – unoszenie i opuszczanie bioder;
N. przypomina ćwiczenia, pokazuje nowe i poprawia błędy.
- zadania kierowane na doskonalenie znanych umiejętności
Uczeń wykonuje przewrót w przód
U. pobierają materace tworzą dwa rzędy.
U. wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego do klęku.
U. wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego do przysiadu podpartego.
U. wykonuje przewrót w przód z biegu do pozycji zasadniczej.
N. podchodzi do uczniów i poprawia błędy.
- zadania kierowane na naukę
Uczeń wykonuje przewrót w tył
U. przetacza się po materacu tyłem w dowolny sposób;
U. wykonuje przetoczenie w tył do klęku;
U. wykonuje przewrót w tył na ławeczce szwedzkiej będącej pod kątem.
U. wykonuje przewrót w tył z przysiadu podpartego do klęku.
U. wykonuje przewrót w tył z przysiadu podpartego do podpartego.
N. wykonuje pokaz.
N. obserwuje dokładność, wskazuje na ułożenie głowy i kolan.
- zadania wg inwencji uczniów
U. uczeń wyzwala własną inicjatywę.
U. wykonuje przewrót w tył (dla chcących) do rozkroku
U. podczas wykonywania ćw. poprawia kolegów.
N. czuwa nad bezpieczeństwem.
U. uspokaja organizm i rozluźnia mięśnie. Podczas zbiórki rozmawia o lekcji.
U. odnosi sprzęt i ustawia się do zbiórki. Słucha oceny i wyciąga wnioski z wypowiedzi prowadzącego.
N. omawia lekcję, nagradza najlepiej ćwiczących i zwraca uwagę na powtarzające się błędy.
Piotr18z