sciezka wojownika.pdf

(255 KB) Pobierz
Nauki Juana Matusa
NA ŚCIEŻCE
WOJOWNIKA
Nauki Juana Matusa
Wybór i opracowanie
W. W. Antonow
Reality
Tytuł oryginału:
Radża i buddhi joga
© Copyright 1990 by W. W. Antonow, Moskwa
© Copyright 1994 for the Polish edition by Irina Lewandowska
Wszelkie prawa zastrzeżone
Przekład:
Irina Lewandowska
Joanna Lębowicz.
Redakcja:
Jolanta Gwiozdyk
ISBN 83-902754-1-4
Prezentowane teksty to próba systematyzacji wiedzy z punktu widzenia
metodologii rozwoju duchowego, przedstawionej w pracach Carlosa
Castanedy.
Dr W.W. Antonow przybliża Czytelnikowi system doskonalenia du-
chowego, opracowany przez pokolenia uczniów Szkoły meksykańskich
Indian, który nie ustępuje pod względem swoich walorów uznanym szkołom
Indii, Tybetu, Chin oraz innych krajów, wzbogacając skarbnicę
ogólnoludzkiej wiedzy. W trakcie tłumaczenia korzystano z wydania
polskiego:
C. Castaneda: Nauki don Juana. Kraków 1991.
This book was converted from a printed version into an electronic text with a
character recognition program. Though we tried to correct all errors that occurred during
the recognition process a few of them may still remain. We apologize for any misspelled
words or wrong characters that you may come upon in this text. Please, inform us about
them at maria@swami-center.org
2
“Wędruję tylko po ścieżkach, obdarzonych sercem,
po ścieżkach, które mogą mleć serce.
Po nich wędruję,
ho przemierzyć je do końcu
to jedyne wyzwanie warte podjęciu.
Oto którędy wędruję i patrzę, patrzę Z zapartym tchem.”
Juan Matus
Spuścizna kulturowa ezoterycznej szkoły meksykańskich Indian
została upowszechniona dzięki książkom jednego z jej uczniów -
amerykańskiego badacza Carlosa Castanedy, pobierającego nauki n
najwybitniejszego jej lidera, jakim byt Juan Matus.
Obecnie książki Castanedy są przetłumaczone na wiele jeżyków i
wywarły znaczny wpływ na kulturę Zachodu, jak słusznie podkreśla D.C.
Noel [ 12].
Prace ujęto w bardzo zajmującą, wyrazistą formę literacką, a sam
Castaneda miał uważny i samokrytyczny stosunek wobec siebie (co
odzwierciedla jego pokorę - bardzo cenną zaletę): śmiał się ze swoich
niepowodzeń, z tego, jak czasem nic mu się nie udawało, opisywał. jak
ośmieszali to Juan .Matus, Genaro oraz przyjaciele z grupy.
Należy zaznaczyć, ze w książkach Castanedy przedstawiono nie
wszystkie nauki Juana Matusa, lecz właściwie odzwierciedlają one historię
ich wzajemnych stosunków, osobistych poszukiwań samego don Juana
oraz jego przyjaciela Genaro, ich błędy i powroty na drodze duchowej.
Nie korzystali oni z opisów doświadczeń duchowych innych osób,
przykładowo nie znali wystarczająco Nowego Testamentu (don Juan nigdzie
nie cytował z niego fragmentów). Poznali jedynie tradycję starożytnych
magów-Tolteków', ludzi, którzy podążali nie ścieżką miłości, nie ścieżką
obdarzoną sercem (jak mówił Juan Matus); od określonego momentu
przestało to ich zadowalać. Wtedy don Juan poszedł nową drogą,
ogłaszając Miłość jako główną zasadę pomyślnego kroczenia do Celu.
Yoga Centrum “Reality”
3
Amerykański antropolog Carlos Castaneda, będąc studentem na
Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. w 1960 r. pojechał do Meksyku
w celu zebrania materiałów do pracy doktorskiej, dotyczących roślin
leczniczych. używanych przez meksykańskich Indian. Tam poznał grupę
osób. którzy swoje życic poświęcili zgłębianiu przekazywanego z pokolenia
na pokolenie systemu wiedzy ezoterycznej. Przewodniczył jej Indianin z
plemienia Yagui Juan Matus. który w niedługim czasie z nauczyciela o
właściwościach roślin zmienił się w duchowego przewodnika Castanedy.
Rezultatem ich następnych kontaktów była najpierw praca doktorska
Castanedy, a polem seria wspaniałych pod względem naukowej i
artystycznej wartości książek [4-11].
System wiedzy i praktyk tej ezoterycznej szkoły rozwijał się przez
wiele stuleci. od prada wnych widzących do nowych widzących (jak ich
nazywał don Juan) Ostatni nauczyciel Szkoły Juan Matus, człowiek pełen
mądrości, o wspaniałym poczuciu humoru, wielkiej dobroci, doskonale
znający ludzką psychikę i perfekcyjnie władający swoim organizmem,
wniósł znaczący wkład w tę tradycję duchową,
Według nauk Szkoły, cały świat dzieli się na dwie części: tonal czyli
świat “materialny” świat zwykłych przedmiotów oraz nagual, niematerialny
świat innych wymiarów przestrzennych 1 , odbierany tylko przez człowieka
znajdującego się w stanie podwyższonej percepcji 2 : nagual jest
zamieszkany przez
duchy ( olli): przebywa w nim również Moc - niepersonifikowana
Boska Świadomość 3 .
Juan Matus opowiadał Castanedzie legendę pradawnych widzących
[9], w której bóstwo było przedstawione w postaci Orla. pielęgnującego na
Ziemi w ludzkich ciałach wzrost ich indywidualnych świadomości- aby po
śmierci ciał wykorzystywać energię tych świadomości jako swoje
pożywienie. Każdemu człowiekowi jednak darował szansę bycia nie
zjedzonym. W tym celu należało przeżyć niepospolite życie myśliwego,
podążającego za wiedzą, i wojownika, polującego na “siłę osobistą”, co - w
przypadku uwieńczenia wysiłków sukcesem - pozwalało w odpowiednim
ważnym momencie “przeskoczyć obok dziobu Orla” i uzyskać wolność. Don
Juan wyjaśniał, że nie przyjmuje dosłownie przekazu tej pradawnej legendy,
tak jak nic przyjmuje również idei napawającego strachem, groźnego
bóstwa, a co za tym idzie i stosunku do niego, budowanego na lęku. Juan
Matus widział inne niebezpieczeństwo - śmierć, zanim zdąży zrealizować
całkowicie te wszystkie możliwości rozwoju, które są mu dane jako
człowiekowi. Ich urzeczywistnieniu poświęcił bez reszty cale swoje życic i
tego uczył.
1 Termin nagual ma również drugie znaczenie - to: człowiek-lider. który opanował nagual i jest
zdolny do aktywnego działania w nim i z niego.
2 W ten stan medytacyjny można wchodzić bądź samodzielnie, bądź przy pomocy człowieka, który
ma daną technikę opanowaną oraz posiada zdolność sugestii. Zaznaczmy, że don Juan oraz jego
przyjaciele dysponując wspaniałą skłonnością do dobrego śmiechu i radości, często zdumiewali
Castanedę swoimi “cudami”, czynionymi przez nich z łatwością i czasem jedynie po to, aby później
wspólnie do woli się śmiać.
3 Uproszczoną teologiczną koncepcję chrześcijaństwa z “osobowym”, personifikowanym Bogiem
Juan Matus odrzuca, mówiąc, że (takiego) Boga nie ma.
4
16870121.001.png
Nauki Szkoły dzielą się na trzy główne części: sztukę świadomości,
sztukę stalkingu i sztukę zamierzenia [11].
Sztuka świadomości (czyli właściwie sztuka wyższych form
medytacji) oznacza ćwiczenie się w swobodnym zmienianiu koncentracji
świadomości (używając terminów szkoły - punktu skupienia - sfery
ześrodkowania koncentracji- miejsca, w którum jest “skupiona”
świadomość). Chodzi o koncentrację nie na obiekcie, lecz w obiekcie lub
sferze [2]. Specjalne metody treningu pozwalają na opanowanie
przemieszczania punktu skupienia “w głąb” (w terminologii pradawnych
widzących w lewo), tzn. w głębie wielowymiarowej przestrzeni.
Koniecznym do tego warunkiem jest opanowanie “mentalnej pauzy”
(lub zaprzestania wewnętrznego dialogu) - swobodnego wyłączenia procesu
myślenia w wymaganym czasie. W tradycji Szkoły len problem był
rozwiązywany za pomocą halucynogennych roślin 4 , przez uważne
obserwowanie (długie i uporczywe wpatrywanie się - używając zmysłu
wzroku - w jakiś obiekt, np. płynącą wodę. wąwóz w górach 5 ) oraz przez
długotrwale przyjęcie zawieszonej pozycji ciała, np. na urządzeniach
podobnych do huśtawki.
Oprócz podziału świata na tonal i nagual, Juan Matus stosuje także
inny schemat, wyodrębniając w otaczającej przestrzeni trzy sfery naszej
percepcji. odpowiednio realizowanej przez pierwszą, drugą i trzecią uwagę.
Obszarem zastosowania pierwszej uwagi jest plan “materialny”; drugiej zaś
dostępne percepcji widzących bioenergie (pola energetyczne, wytwarzane
przez obiekty biologiczne), m.in. “kokony” otaczające ciała ludzi, zwierząt i
roślin, a także bańki percepcji 6 wojowników. Trzecia uwaga to jeszcze
subtelniejszy plan percepcji, gdzie już nic istnieje “ja”, lecz wewnętrzny
ogień nirwanicznej świadomości 7 . Jednym z końcowych zadań wojownika
jest całkowite “przesiedlenie” świadomości w trzecią uwagę.
Druga część nauk: sztuka stalkingu początkowo polegała na
umiejętności “przekradania się” między nie rozumiejącymi cię ludźmi, w
sposób nie wywołujący ich wrogości, która by odciągała od wypełnienia
głównego zadania wojownika - samodoskonalenia. Oznaczało to również
4 Juan Matus zastosował ten sposób również do Castanedy, następnie wyjaśniając, że był
zmuszony do tego kroku, ponieważ był on niepodatny na inne metody. Wiele lat później Castaneda
wyraża ogromną wdzięczność dla swojego , ale dodaje, że od tamtej pory ma wątrobę w bliznach.
Występuje ostro przeciwko stosowaniu narkotyków i uprzedza, żeby opisanego przez niego
doświadczenia z ich zażywaniem nie pojmować jako ich reklamy [12]. Nie należy zatem wykorzy-
stywać psychodelików, tym bardziej że istnieją inne, niewątpliwie lepsze metody opanowania
“pauzy mentalnej”.
5 W rezultacie pierwsza uwaga “przemęczała” się i “wyłączała”, pozostawiając miejsce drugiej
uwadze.
6 Struktury organizmu wewnątrz bioenergetycznego “kokonu” praktykującego sztukę świadomości
powinny być podzielone za pomocą specjalnego treningu na dwie części: górną i dolną bańkę
percepcji, tj. części, z których może być postrzegany zewnętrzny w stosunku do człowieka świat.
Przez dalszy rozwój dolnej bańki percepcji zachodzi proces “krystalizacji” (zob. [1,13]).
7 Termin nirwana nie był znany meksykańskim Indianom: wprowadzono go w celu wyjaśnienia i
przeprowadzenia porównania ze szkołami Azji. Trzecia uwaga - to właśnie nirwana (dokładniej
zob.[1]).
5
16870121.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin