ZADANIA I KOMPETENCJE SAMORZ�D�W I WOJEWOD�W GMINA ma obowi�zek zaspokaja� zbiorowe potrzeby wsp�lnoty tworzonej przez jej mieszka�c�w. Zadania w�asne gminy obejmuj� w szczeg�lno�ci sprawy: - �adu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony �rodowiska, - gminnych dr�g, ulic, most�w, plac�w oraz organizacji ruchu drogowego, - wodoci�g�w i zaopatrzenia w wod�, kanalizacji, usuwania i oczyszczania �ciek�w komunalnych, utrzymania czysto�ci i porz�dku oraz urz�dze� sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpad�w komunalnych, zaopatrzenia w energi� elektryczn� i ciepln� oraz gaz, - lokalnego transportu zbiorowego, - ochrony zdrowia (w tym obowi�zkowych szczepie� i bada�, pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla os�b uzale�nionych od alkoholu i narkotyk�w), - pomocy spo�ecznej, w tym prowadzenie o�rodk�w i zak�ad�w opieku�czych (gmina nie mo�e odm�wi� udzielenia schronienia, posi�ku i niezb�dnego ubrania osobom tego pozbawionym), - gminnego budownictwa mieszkaniowego, - o�wiaty, w tym szk� podstawowych, przedszkoli i innych plac�wek o�wiatowo-wychowawczych, - kultury, w tym bibliotek gminnych i innych plac�wek upowszechniania kultury, - kultury fizycznej, w tym teren�w rekreacyjnych i urz�dze� sportowych, - targowisk i hal targowych, - zieleni gminnej i zadrzewie�, - cmentarzy gminnych, - porz�dku publicznego i ochrony przeciwpo�arowej, - utrzymania gminnych obiekt�w i urz�dze� u�yteczno�ci publicznej oraz obiekt�w administracyjnych, - zapewnienia kobietom w ci��y opieki socjalnej, medycznej i prawnej. Ustawy mog� nak�ada� na gmin� obowi�zek wykonywania zada� zleconych z zakresu administracji rz�dowej, a tak�e z zakresu organizacji przygotowa� i przeprowadzenia wybor�w powszechnych oraz referend�w. Zadania z zakresu administracji rz�dowej gmina mo�e wykonywa� r�wnie� na podstawie porozumienia z organami tej administracji. # Organem stanowi�cym i kontrolnym gminy jest rada gminy. # Przewodnicz�cym Zarz�du Gminy wiejskiej jest w�jt, miejsko-wiejskiej i miejskiej (w miastach o liczbie mieszka�c�w do 100 000) - burmistrz, miejskiej (w miastach powy�ej 100 000 mieszka�c�w) - prezydent miasta. W miastach na prawach powiatu - prezydent miasta jest odpowiednikiem starosty. URZ�DY Gmin, Miast i Gmin oraz Miast dokonuj� czynno�ci urz�dowych m. in. w sprawach: - ewidencji ludno�ci, stanu cywilnego (wydawanie za�wiadcze� o braku przeszk�d do zawarcia zwi�zku ma��e�skiego, akt�w urodzenia, �lubu, zgonu), - prowadzenia rejestru poborowych, - zameldowania, wymeldowania, wydawania dowod�w osobistych, nadawania numer�w PESEL, - prowadzenia rejestru dzia�alno�ci gospodarczej, - poboru lokalnych podatk�w i op�at, - zezwole� na budow�, rozbudow� i rozbi�rk� budynk�w (nadz�r budowlany w powiecie), - przydzia�u i wykupu mieszkania komunalnego, zezwole� na adaptacj� lub przebudow� pomieszcze� w domu komunalnym, - zakupu lub dzier�awy dzia�ki komunalnej, - ustalania sieci i granic obwod�w szkolnych, - zak�adania i prowadzenia przedszkoli, sze�cioletnich szk� i trzyletnich gimnazj�w (likwidacja szko�y gminnej wymaga zgody kuratora), - zezwole� na wyci�cie drzewa, - potwierdzania podpis�w i dat na dokumentach, sporz�dzania testamentu (r�wnoznaczne z czynno�ciami notariusza), - wydawania pozwole� na organizowanie zbi�rek publicznych na terenie jednej gminy, - ustalania liczby punkt�w sprzeda�y i zasad wydawania oraz cofania zezwole� na sprzeda� napoj�w alkoholowych, - zak�adania i rozszerzania cmentarza komunalnego. POWIAT wykonuje okre�lone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: - edukacji publicznej (o�wiata ponadgimnazjalna), - promocji i ochrony zdrowia (szpitale, pogotowie ratunkowe, zak�ady lecznictwa odwykowego, izby wytrze�wie�), - pomocy spo�ecznej, - polityki prorodzinnej (w powiatach dzia�aj� centra pomocy rodzinie), - wspierania os�b niepe�nosprawnych, - transportu i dr�g publicznych, - kultury i ochrony d�br kultury (organizowanie i prowadzenie instytucji kultury wpisanych wcze�niej do rejestru wojewod�w), - kultury fizycznej i turystyki (organizowanie i prowadzenie bazy sportowo-rekreacyjnej), - geodezji, kartografii i katastru, - gospodarki nieruchomo�ciami, - zagospodarowania przestrzennego i nadzoru budowlanego, - gospodarki wodnej, - ochrony �rodowiska i przyrody, - rolnictwa, le�nictwa i rybactwa �r�dl�dowego (nadz�r sanitarno-epidemiologiczny i weterynaryjny), - porz�dku publicznego i bezpiecze�stwa obywateli, - ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpo�arowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagro�eniom �ycia i zdrowia ludzi oraz �rodowiska (podczas kl�ski �ywio�owej starosta lub wojewoda kieruje akcj� spo�eczn�, starosta mo�e na�o�y� obowi�zek prac i us�ug przeciwkl�skowych, przyj�cia pozbawionych mieszkania na kwater�, przewozu prywatnymi �rodkami transportu), - przeciwdzia�ania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy (w powiatach dzia�aj� urz�dy pracy), - ochrony praw konsumenta, - utrzymania powiatowych obiekt�w i urz�dze� u�yteczno�ci publicznej oraz obiekt�w administracyjnych, - obronno�ci, - promocji powiatu, - wsp�pracy z organizacjami pozarz�dowymi. Do zakresu dzia�ania powiatu nale�y r�wnie� wykonywanie zada� powiatowych s�u�b, inspekcji i stra�y. Ustawy mog� okre�la� niekt�re sprawy nale��ce do zakresu dzia�ania powiatu jako zadania z zakresu administracji rz�dowej, wykonywane przez powiat. Powiat na uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy przekazuje tej gminie zadania z zakresu swojej w�a�ciwo�ci na warunkach ustalonych w porozumieniu. Zadania powiatu nie mog� narusza� zakresu dzia�ania gmin. Powiat mo�e zawiera� porozumienia z organami administracji rz�dowej w sprawie wykonywania zada� publicznych z zakresu administracji rz�dowej, jak r�wnie� z jednostkami lokalnego samorz�du terytorialnego, a tak�e z wojew�dztwem, na kt�rego obszarze znajduje si� terytorium powiatu, w sprawie powierzenia tym jednostkom prowadzenia zada� publicznych. # Organem stanowi�cym i kontrolnym powiatu jest rada powiatu. # Przewodnicz�cym Zarz�du Powiatu jest starosta. STAROSTWA Powiatowe dokonuj� czynno�ci urz�dowych m. in. w sprawach: - zmiany imienia lub nazwiska, ustalania ich pisowni i brzmienia oraz pierwszego meldunku po zmianie, - przyjmowania poda� o nadanie lub zmian� obywatelstwa (przekazywanych dalej drog� urz�dow� do wojewody), - ewidencji grunt�w (wpisy i wyrysy grunt�w), - gospodarki nieruchomo�ciami Skarbu Pa�stwa i powiatu, - nadzoru budowlanego, - organizacji i prowadzenia lice�w i szk� policealnych oraz o�rodk�w adaptacyjno-wychowawczych, szk� i gimnazj�w specjalnych, - rejestracji pojazd�w i praw jazdy, - zezwole� na prowadzenie o�rodk�w szkolenia kierowc�w i instruktor�w, - rejestracji sprz�tu p�ywaj�cego, - kart w�dkarskich i kart �owiectwa podwodnego, - szczeg�lnego sposobu korzystania z dr�g powiatowych (np. organizowanie imprez na drogach), - przekszta�cenia prawa u�ytkowania wieczystego w prawo w�asno�ci, - kierowania do dom�w pomocy spo�ecznej, ustalanie op�at za pobyt w tych domach, - okre�lanie i pobieranie op�at za sk�adowanie odpad�w, - koncesji na eksploatacj� kopalin, - pozwole� na przew�z zw�ok na odleg�o�� powy�ej 60 km, na sprowadzenie zw�ok z zagranicy i ich wyw�z za granic� oraz pozwole� na wydanie zw�ok do bada� naukowych i cel�w dydaktycznych w szko�ach wy�szych, - pozwole� na organizowanie zbi�rek publicznych na terenie przekraczaj�cym granice jednej gminy, - nadzoru dzia�alno�ci stowarzysze� (stowarzyszenia jednostek samorz�du terytorialnego nadzoruje wojewoda), - potwierdzania podpis�w i dat na dokumentach, sporz�dzania testamentu (r�wnoznaczne z czynno�ciami notariusza). WOJEW�DZTWO SAMORZ�DOWE okre�la strategi� rozwoju wojew�dztwa, kreuje na jej podstawie programy wojew�dzkie obejmuj�ce m.in. zadania: - tworzenia warunk�w rozwoju gospodarczego, w tym kreowania rynku pracy, - utrzymania i rozbudowy infrastruktury spo�ecznej i technicznej o znaczeniu wojew�dzkim, - pozyskiwania i ��czenie �rodk�w finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zada� z zakresu u�yteczno�ci publicznej, - wspierania i prowadzenia dzia�a� na rzecz podnoszenia poziomu wykszta�cenia obywateli, - racjonalnego korzystania z zasob�w przyrody oraz kszta�towania �rodowiska naturalnego, zgodnie z zasad� zr�wnowa�onego rozwoju, - wspierania rozwoju nauki i wsp�pracy mi�dzy sfer� nauki i gospodarki, - wspierania rozwoju kultury oraz ochrony i racjonalnego wykorzystywanie dziedzictwa kulturowego, - promocji walor�w i mo�liwo�ci rozwojowych wojew�dztwa. Przy formu�owaniu strategii rozwoju wojew�dztwa i realizacji polityki jego rozwoju, samorz�d wojew�dztwa wsp�pracuje z jednostkami lokalnego samorz�du terytorialnego z obszaru wojew�dztwa oraz z samorz�dem gospodarczym i zawodowym, z administracj� rz�dow� (szczeg�lnie z wojewod�), innymi wojew�dztwami i organizacjami pozarz�dowymi, ze szko�ami wy�szymi i jednostkami naukowo-badawczymi, a tak�e z organizacjami mi�dzynarodowymi i regionami innych pa�stw, zw�aszcza s�siednich. Z funkcji us�ugowych samorz�d wojew�dztwa zobowi�zany jest zapewni� wyspecjalizowana opiek� medyczn�, szkolnictwo wy�sze, wysokokwalifikowane dobra kultury. # Organem stanowi�cym i kontrolnym wojew�dztwa jest sejmik wojew�dztwa. # Przewodnicz�cym Zarz�du Wojew�dztwa jest marsza�ek wojew�dztwa. URZ�DY Marsza�kowskie dokonuj� czynno�ci urz�dowych m. in. w sprawach: - upowa�nie� na prowadzenie kurs�w dokszta�caj�cych kierowc�w przewo��cych materia�y niebezpieczne, - pozwole� na zarobkowy przew�z os�b samochodami nie b�d�cymi taks�wkami, - zezwole� na korzystanie w spos�b szczeg�lny z dr�g wojew�dzkich, - gromadzenia i redystrybucji op�at za emisj� zanieczyszcze� wprowadzanych do powietrza, - prowadzenia publicznego rejestru zanieczyszcze�, - pozwole� na organizowanie zbi�rek publicznych na terenie przekraczaj�cym jeden powiat. WOJEWODA jest przedstawicielem Rady Ministr�w, odpowiada za wykonywanie polityki rz�du na obszarze...
Bridget_