Turner, Jonathan - Socjologia - podstawowe pojęcia i ich zastosowanie.txt

(725 KB) Pobierz
Jonathan H. Turner
Socjologia - Podstawowe poj�cia i ich 
zastosowanie

Przek�ad
Ewa R�alska Zysk i S-ka
Wydawnictwo

Tytu� orygina�u 
SOCIOLOGY. 
CONCEPTS AND USES
Copyright � 1994 by McGraw-Hill, 
Inc.
Ali rights reserved
Copyright � 1998 for the Polish translation by 
Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.. Pozna� Copyright � 
for the cover illustration by A. 01ichwier/AXXA 
Intemational Sp. z o.o., Agencja Fotogrz
Przedruk fotografii na podanych 
stronach za zgod�:
7: Bettmann. 10: Bettmann, 12: linage Works. 13: 
Bettinann. 15: Archiv/Photo Researchers. 16: Otto 
Neuman 21: Barbara Rios/Photo Researchers. 35: 
Fujifolos/Iinage Works. 49: Shmuci Thaler/Jeroboam, 
62; Joel 75: Richard Fliedman/Photo Researchers. 93: 
Mark Antmail/lmage Works, 110: Harvey Finkle/liTipact 
133: Barbara Rios/Photo Researchess. 163: Spencer 
Grant/Photo Researchers. 177: Ro� Delany/Jero 194: 
Uirike Welscli/1'hoto Researchers.Wydanie I ISBN 83-
7150-459-4
Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. 
ul. Wielka 10, 61-774 Pozna� 
tel./fax 852-63-26, 853-27-51, 
853-27-67 Dzia� handlowy 
tel./fax 864-14-03, tel. 864-14-
04 Druk i oprawa: Zak�ady 
Graficzne KEN SA Bydgoszcz, 
ul. Jagiello�ska l, Fax (052) 21-
26-71
K-Ahe.

Moim wnuczkom, 
Ghislaine Marie Roelant 
i Katherine Marie 
Mueller
PRZEDMOWA
Od dwudziestu pi�ciu lat ucz� wst�pu do socjologii. Musz� 
przyzna�, �e bardzo lubi� te zaj�cia, cho� zawsze by�em 
odrobin� sfrustrowany podr�cznikami z tej dziedziny, nie 
wy��czaj�c tego, kt�ry sam napisa�em. Na og� wyk�adowcom i 
studentom nie s� potrzebne wielkie i obszerne podr�czniki, na 
kt�re studenci musz� wyda� mn�stwo pieni�dzy i kt�re w 
znacznym stopniu ograniczaj� mo�liwo�� wprowadzenia do 
programu dodatkowej literatury. Dlatego te� wi�kszo�� 
preferuje najrozmaitsze podr�czniki �broszurowe", wydane na 
gorszym papierze, pozbawione kolorowych dodatk�w, a tym 
samym ta�sze, kt�re jednocze�nie zawieraj� wszystkie 
wiadomo�ci z zakresu wst�pu do nauczanego przedmiotu. To 
w�a�nie dla nich napisa�em t� ksi��k�.
M�j cel by� prosty: napisa� kr�tki tekst, kt�ry zawiera�by ten 
sam zas�b podstawowych informacji, co znacznie 
obszerniejsze podr�czniki, a zarazem by� ta�szy. Aby to 
osi�gn��, zrezygnowa�em z wielu zdj��, rysunk�w, kolorowych 
wykres�w, obszernej bibliografii i innych podobnych 
,,wype�niaczy", typowych dla obszernych podr�cznik�w: 
zrezygnowa�em tak�e z kredowego papieru. Po��czy�em tak�e 
ze sob� wiele zagadnie�, aby zmniejszy� liczb� rozdzia��w i 
stron, jednak bez szkody dla przedstawianego zakresu 
temat�w.
Uwa�am, �e w wielu tekstach bardzo �atwo mo�na si� 
zagubi� w mnogo�ci wykres�w, ilustracji, odsy�aczy i innych 
tego rodzaju dodatkach. Czytaj�cy wci�� odrywany jest od 
g��wnego tekstu i cz�sto ma trudno�ci ze znalezieniem 
dalszego ci�gu. I chocia� te dodatkowe materia�y s� bez 
w�tpienia interesuj�ce, to nie jestem pewien, czy rzeczywi�cie 
u�atwiaj� zrozumienie naszej dyscypliny. My�l� wi�c, �e lepiej 
jest zebra� i przedstawi� prosto i przyst�pnie podstawowe 
poj�cia i koncepcje socjologiczne, bez rozpraszania uwagi 
czytelnika. S�dz�, i� tego rodzaju podej�cie mo�e by� nawet 
znacznie ciekawsze z dw�ch zasadniczych powod�w: po 
pierwsze, studenci szybciej przerabiaj� poszczeg�lne rozdzia�y, 
a tym samym �atwiej przyswajaj� sobie i d�u�ej zachowuj� w 
pami�ci zawarty w nich materia�; po drugie, poniewa� podczas 
czytania studenci nie musz� wci�� odrywa� si� od g��wnego 
tematu, �atwiej im dostrzec i zrozumie� sam przedmiot studi�w 
socjologicznych. Mam wra�enie, �e w jakim� sensie obra�amy 
student�w, zak�adaj�c, �e wci�� musimy dostarcza� im jakich� 
nadzwyczajnych materia��w. Jestem przekonany, �e sama 
socjologia, bez upi�ksze� i ,,wype�niaczy" jest wystarczaj�co 
ciekawa. Nie starajmy si� upodobni� naszych tekst�w do 
program�w MTV.

PODZI�KOWANIA
Pragn� podzi�kowa� tym, kt�rzy pomogli mi poprawi� i 
ulepszy� r�kopis tej ksi��ki. S� to: Lee K.Frank z Community 
College of Allegheny College; Peter Kivisto z Augustana 
College; Boyd Litticll z University of Nebraska, Omaha; Peter 
Turner z Herkimer County Community College.
Jonathan H. Turner

Rozdzia� l
ISTOTA I POCZ�TKI SOCJOLOGII

Kiedy rzeczywisto�� spo�eczna zaczyna podlega� 
dramatycznym przemianom. takim jak przedstawione na 
powy�szej ilustracji przekszta�cenie krajobrazu przez procesy 
industrializacji, w�wczas ludzie zaczynaj� zwraca� uwag� na 
otaczaj�cy ich �wiat. Jak mo�na obja�ni� owe ci�gle i 
gwa�towne zmiany spowodowane zast�powaniem starego 
feudalnego porz�dku przez now� organizacj� �wiata 
spo�ecznego? W Jakim stopniu jeste�my za nie odpowiedzialni' 
To w�a�nie wtedy narodzi�a si� socjologia, zw�aszcza gdy 
uczeni uznali, �e spo�ecze�stwo mo�e by� przedmiotem analizy 
naukowej.

ZNACZENIE SOCJOLOGII
Socjologia bada spo�eczne zachowania si� cz�owieka, 
organizacj� spo�ecze�stw oraz
zachodz�ce w nich interakcje. Mo�na powiedzie�, �e ka�dy z 
nas jest socjologiem poniewa� nieustannie analizujemy nasze 
zachowania oraz interpersonalne kontakty z innymi lud�mi w 
zorganizowanych sytuacjach. Celem socjologii jest 
usystematyzowanie i �ci�lejsze okre�lenie owych codziennych 
spo�ecznych do�wiadcze� poprzez poszerzenie i pog��bienie 
naszego indywidualnego ogl�du spo�ecznego �wiata, wyj�cie 
poza do�wiadczenie jednostkowe. Ka�dy z nas bowiem 
odgrywa niewielk� r�lk� w ogromnym i z�o�onym �wiecie 
innych ludzi, symboli i struktur spo�ecznych i jedynie 
rozszerzaj�c perspektyw� poza tu i teraz, mo�emy pozna� i 
oceni� si�y, kt�re kszta�tuj� i ograniczaj� nasze �ycie.
Po�o�enie nacisku na ograniczenia cz�sto stoi w 
sprzeczno�ci z przekonaniami wieli Amerykan�w uwa�aj�cych 
si� za silne jednostki, kt�re pos�uguj�c si� woln� wol� i w�asn� 
inicjatyw�, kszta�tuj� sw�j los. Do pewnego stopnia tak jest. ale 
nigdy nie b�dziemy wolni ca�kowicie. Dzia�amy w �rodowisku 
spo�ecznym, kt�re silnie oddzia�uje na nasz stosunek do 
samych siebie, do otaczaj�cego �wiata, na spos�b postrzegania 
tego, co si� wok� na;
dzieje, na nasze post�powanie i my�lenie oraz na to, co 
potrafimy osi�gn�� w �yciu Czasami te ograniczenia s� 
doskonale widoczne i odczuwane jako niezwykle uci��liwi i 
os�abiaj�ce; znacznie cz�ciej jednak s� tak subtelne, �e nie 
zdajemy sobie sprawy z id istnienia. A jednak istniej� i 
nieustannie oddzia�uj� na kszta�t naszych my�li, uczu� ora;
spos�b dzia�ania.
Przeanalizujmy sytuacj� studenta college'u. W naszej kulturze 
wiele warto�ci i przekona� podkre�la wag� wykszta�cenia, tym 
samym wyrabiaj�c u m�odych ludzi prze�wiadczenie, �e trzeba 
i�� na studia. W wielu przypadkach presj�, aby si� kszta�ci�, 
zwi�kszaj; i jeszcze oczekiwania rodzic�w i wywierane przez 
nich naciski. Istniej� tak�e ograniczenia ;
kt�re narzuca szko�a � obecno�� na zaj�ciach, listy 
obecno�ci, egzaminy, okre�laj�ce to co m�ody cz�owiek ma 
robi�. Istniej� tak�e dodatkowe presje � finansowe, zwi�zane 
z tym  ile trzeba wyda� na nauk� pieni�dzy � kt�re decyduj� o 
tym, czy studiuj�c, trzebi' r�wnocze�nie pracowa�. A je�li tak, 
to istniej� ograniczenia zwi�zane z sam� prac�, a taka i 
problemy w�a�ciwego rozplanowania i pogodzenia ze sob� 
nauki i pracy. Na dodatek rozk�ad zaj�� mo�e jeszcze 
skomplikowa� za�o�enie rodziny, pojawienie si� dzieci i Istniej� 
te� ograniczenia natury ekonomicznej wynikaj�ce z istniej�cego 
rynku pracy, kt�re tak�e maj� wp�yw na decyzje dotycz�ce 
kierunku studi�w oraz cel�w �yciowych m�odego cz�owieka. 
Na rodzaj oraz zakres finansowania student�w (czynsze, 
po�yczki, granty stypendia), a tak�e danego college'u b�d�. 
ca�ego uniwersytetu maj� wp�yw czynnika rz�dowe. Z kolei 
owe rz�dowe i ekonomiczne ograniczenia powi�zane s� ze 
�wiat�w, i polityk� ekonomiczn�, kt�ra jest wynikiem 
czynnik�w geopolitycznych i cykli �wiatowe e gospodarki. Z 
tego wszystkiego jasno wynika, �e wszyscy �yjemy w 
skomplikowany!] r uk�adzie si�, kt�re w znacznym stopniu 
wp�ywaj� na to, co widzimy, czujemy i robimy)c Nikt z nas nie 
jest w pe�ni wolny; owszem, na co dzie� dokonujemy 
wybor�w, ale s� oni l zawsze ograniczone,                                                          
s
Socjologia bada te ograniczenia, przez co jest niezwykle 
szerok� dyscyplin�, albowiem i bada wszystkie kulturowe 
symbole, kt�re ludzie tworz� i wykorzystuj� do kontaktowani, r 
si� ze sob� i organizowania spo�ecze�stw; odkrywa i bada 
wszystkie spo�eczne struktur)'p kt�re porz�dkuj� �ycie 
spo�eczne; poddaje tak�e badaniu wszystkie procesy, takie jak 
dewiacje, zbrodnie, odst�pstwa, bunty, migracje i wszystkie 
ruchy spo�eczne, kt�re naru
8

szaj� spo�eczny porz�dek; d��y tak�e do zrozumienia 
transformacji, kt�re owe procesy wywo�uj� w kulturze i 
strukturach spo�ecznych.
W okresie przemian, kiedy kultura i struktura poddawane s� 
dramatycznym transformacjom, socjologia nabiera 
szczeg�lnego znaczenia (Nishet, 1969). Kiedy zmieniaj� si� 
obowi�zuj�ce od dawna sposoby dzia�ania, �ycic jednostek 
ulega niszcz�cym wstrz�som, na skutek czego ludzie zaczynaj� 
poszukiwa� odpowiedzi na pytanie, dlaczego ustalone w 
przesz�o�ci zasady i sposoby post�powania przestaj� by� 
skuteczne. Wsp�czesny �wiat podlega dramatycznej 
transformacji � upadek imperium sowieckiego, rozw�j 
zdawa�oby si� zanikaj�cych wi�zi etnicznych, przep�yw 
stanowisk pracy do kraj�w, gdzie jest ta�sza si�a robocza, 
przemieszczanie si� kapita�u p�yn�cego z handlu i produkcji, 
trudno�ci z finansowaniem pa�stwowych us�ug, zmieniaj�cy si� 
rynek pracy, szerzenie si� nieuleczalnej choroby (AIDS), 
narastaj�ce zjawisko g�odu zwi�zanego z przeludnieniem, za�a-
manie si� r�wnowagi ekologicznej, zmiana definicji r�l 
pe�nionych przez kobiet� i m�czyzn� oraz wicie innych zmian. 
Dop�ki istnieje zgodno�� pomi�dzy �yciem spo�ecznym a 
codzienny mi ustalonymi formami post�powania, nic docenia 
si� potrzeby socjologicznego spojrzenia na to, co nas otacza. 
Dopiero kiedy zmienia si� podstawowa struktura spo�eczna i 
kultura, ludzie zaczynaj� poszukiwa� wiedzy socjologicznej. 
Prawda ta nie dotyczy tylko czas�w nam wsp�czesnych, ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin