Stosowanie dyskowych programów narzędziowych.pdf

(413 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektronik_311[07]_Z8.06_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jakub Piwowarczyk
Stosowanie dyskowych programów narzędziowych
311[07].Z8.06
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
381180551.001.png 381180551.002.png 381180551.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Zbigniew Miszczak
dr inż. Gerard Lipiński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Danuta Pawełczyk
Konsultacja:
mgr inż. Gabriela Poloczek
Korekta:
mgr inż. Mirosław Sulejczak
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[07].Z8.06
„Stosowanie dyskowych programów narzędziowych”, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
6
3. Cele kształcenie
7
4. Materiał nauczania
8
4.1. Budowa, struktura fizyczna i logiczna dysku twardego
8
4.1.1. Materiał nauczania
8
4.1.2. Pytania sprawdzające
11
4.1.3. Ćwiczenia
12
4.1.4. Sprawdzian postępów
12
4.2. Diagnostyka dysków twardych
13
4.2.1. Materiał nauczania
13
4.2.2. Pytania sprawdzające
16
4.2.3. Ćwiczenia
16
4.2.4. Sprawdzian postępów
17
4.3. Tworzenie partycji i instalowanie programu rozruchowego (boot manager)
18
4.3.1. Materiał nauczania
18
4.3.2. Pytania sprawdzające
22
4.3.3. Ćwiczenia
23
4.3.4. Sprawdzian postępów
24
4.4. Instalacja wielu systemów operacyjnych oraz tworzenie wielu obrazów
dysku
25
4.4.1. Materiał nauczania
25
4.4.2. Pytania sprawdzające
28
4.4.4. Sprawdzian postępów
29
5. Sprawdzian osiągnięć
30
6. Literatura
34
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.4.3. Ćwiczenia
29
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci w przyswajaniu wiedzy m.in. na temat budowy i diagnozowania
dysków twardych, stosowania programów narzędziowych do tworzenia partycji i instalacji
wielu systemów operacyjnych.
Poradnik zawiera:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś posiadać przed
przystąpieniem do nauki w zakresie niniejszej jednostki modułowej,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym
poradnikiem,
materiał nauczania – czyli wiadomości dotyczące budowy, zasady działania dysków
twardych, diagnostyki dysków twardych, tworzenia partycji i instalowanie programu
rozruchowego oraz instalowania wielu systemów operacyjnych,
zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś materiał zamieszczony
w poradniku i zapoznałeś się z literaturą podaną na końcu poradnika,
ćwiczenia, które umożliwią Ci nabycie umiejętności praktycznych,
sprawdzian osiągnięć,
wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki.
Zakres treści kształcenia jest dość rozległy, co jest spowodowane bardzo dynamicznym
rozwojem techniki komputerowej w ostatnich czasach. Autor zdając sobie z tego sprawę
umieścił w niniejszym opracowaniu jedynie najważniejsze zagadnienia i opisy dotyczące
prezentowanej tematyki. Jeśli uważasz, że jest to niewystarczające w pogłębianiu Twojej
wiedzy, to na końcu tego poradnika znajduje się spis literatury fachowej, która powinna
poszerzyć Twoje horyzonty.
Przy wyborze odpowiednich treści pomoże Ci nauczyciel, który wskaże Ci programy
narzędziowe do diagnostyki i naprawy dysków twardych, sposoby tworzenia partycji
i instalowania wielu systemów operacyjnych.
Z rozdziałem „Pytania sprawdzające” możesz zapoznać się:
przed przystąpieniem do rozdziału „Materiał nauczania” – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonania ćwiczeń,
po zapoznaniu się z rozdziałem „Materiały nauczania”, aby sprawdzić stan swojej wiedzy,
która będzie Ci potrzebna do wykonania ćwiczeń.
Kolejnym etapem poznawania dyskowych programów narzędziowych będzie wykonanie
ćwiczeń, których celem jest uzupełnienie i utrwalenie informacji m.in. o sposobach
diagnozowania i naprawy dysków twardych, instalacji wielu systemów operacyjnych.
Wykonując ćwiczenia zaproponowane w poradniku lub przygotowane przez nauczyciela,
poznasz dyskowe programy narzędziowe na podstawie:
odpowiednich dokumentacji,
przeprowadzonych prób diagnozowania dysków twardych,
uważnego przeczytania wszystkich uwag praktycznych wymienionych w materiale
nauczania,
materiału zamieszczonego w poradniku i literaturze fachowej.
Po wykonaniu ćwiczeń sprawdź poziom swoich postępów rozwiązując test „Sprawdzian
postępów” zamieszczony po ćwiczeniach. W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na te pytania,
podaj odpowiedź wstawiając „x” w odpowiednie miejsce: wpisz TAK - jeśli Twoja
odpowiedź na postawione pytanie jest prawidłowa, wpisz NIE – jeśli Twoja odpowiedź na
pytanie jest nieprawidłowa.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Odpowiedzi „NIE” wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również, jakich
aspektów dotyczących prezentowanej tu tematyki jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to
także powrót do treści, które nie są dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości o dyskowych
programach narzędziowych będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia
sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym
celu nauczyciel posłuży się zestawem zadań testowych, zawierającym różnego rodzaju
pytania. W rozdziale 5. tego poradnika jest zamieszczony przykładowy zestaw zadań
testowych, zawiera on:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu,
zadania testowe,
przykładową kartę odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach, wpisz odpowiedzi
na pytania; będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem zaplanowanym
przez nauczyciela.
Poniżej został przedstawiony diagram powiązań pomiędzy pokrewnymi jednostkami wraz
z ich opisami. Dzięki temu będziesz mógł dowiedzieć się, czy posiadasz już wystarczającą
wiedzę, by rozpocząć pracę z tym poradnikiem. Jeśli stwierdzisz, że Twoje wiadomości
z wcześniej prowadzonych zajęć są niedostateczne, to zachęcamy Cię do przypomnienia sobie
przerobionego już materiału i powrócenie do niniejszego poradnika.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin