Zarządzanie środowiskiem.pdf

(490 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_ochrony_srodowiska_311[24]_Z2.02_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Adam Kowalak
Danuta Prądzyńska
Zarządzanie środowiskiem
311[24].Z2.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca:
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
______________________________________________________________________
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
 
386554511.001.png 386554511.002.png 386554511.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Barbara Korecka
mgr inż. Marzena Baranowska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr hab. Barbara Baraniak
Korekta:
mgr inż. Teresa Sagan
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[24].Z2.02
„Zarządzanie środowiskiem” zawartego w programie nauczania dla zawodu technik ochrony
środowiska.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie ............................................................................................................ 3
2. Wymaganiawstępne..............................................................................................
4
3. Celekształcenia......................................................................................................
5
4. Materiał nauczania ................................................................................................
6
4.1. Polityka zrównoważonego rozwoju .............................................................
6
4.1.2. Pytania sprawdzające ...........................................................................
8
4.1.3. Ćwiczenia.............................................................................................
8
4.1.4. Sprawdzian postępów ..........................................................................
10
4.2. Podstawy zarządzania środowiskiem * .......................................................................................
11
4.2.2. Pytania sprawdzające ...........................................................................
15
4.2.3. Ćwiczenia.............................................................................................
15
4.2.4. Sprawdzian postępów ..........................................................................
16
4.3. Instytucje związane z ochroną środowiska .................................................
17
4.3.1. Materiał nauczania ................................................................................
17
4.3.2. Pytania sprawdzające ............................................................................
19
4.3.3. Ćwiczenia ..............................................................................................
19
4.3.4. Sprawdzian postępów............................................................................
21
4.4. Struktura organizacyjna systemu ochrony środowiska
w Polsce oraz kompetencje administracji publicznej
w zarządzaniu środowiskiem .........................................................................
22
4.4.1. Materiał nauczania ................................................................................
22
4.4.2. Pytania sprawdzające ............................................................................
25
4.4.3. Ćwiczenia ..............................................................................................
25
4.4.4. Sprawdzian postępów............................................................................
26
4.5. Organizacje pozarządowe.............................................................................
27
4.5.1. Materiał nauczania ................................................................................
27
4.5.2. Pytania sprawdzające ............................................................................
29
4.5.3. Ćwiczenia ..............................................................................................
29
4.5.4. Sprawdzian postępów............................................................................
30
4.6. Mechanizmy finansowania inwestycji ekologicznych ................................
31
4.6.1. Materiał nauczania ................................................................................
31
4.6.2. Pytania sprawdzające ............................................................................
33
4.6.3. Ćwiczenia ..............................................................................................
33
4.6.4. Sprawdzian postępów............................................................................
39
5.Sprawdzian osiągnięć................................................................................................
40
6. Literatura ..................................................................................................................
44
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.1.1. Materiał nauczania ...............................................................................
6
4.2.1. Materiał nauczania ...............................................................................
11
1. WPROWADZENIE
Narastający w ostatnim czterdziestoleciu kryzys cywilizacji ludzkiej jest ściśle związany
z postępującą degradacją środowiska przyrodniczego. Destrukcyjna działalność człowieka
ujawniła się obecnie na niespotykaną dotąd skalę, zarówno w krajach najbogatszych, jak
i najbiedniejszych, zagrażając dalszemu rozwojowi cywilizacyjnemu całej ludzkości.
Nigdy dotąd w historii nie mieliśmy do czynienia z zagrożeniami globalnymi,
wywołanymi przez nieprzemyślane działania gospodarcze. Ginęły całe cywilizacje – państwa,
ale były to katastrofy o charakterze lokalnym. Dziś stoimy przed zagrożeniami obejmującymi
całą planetę Ziemię. Zagrożone jest nie tylko środowisko przyrodnicze, ale także psychika
ludzka. Nadmierne zużywanie zasobów przyrody oraz kreowanie nadrzędnością procesów
gospodarczych nad interesem środowiska przyrodniczego doprowadziło do poważnego
zachwiania równowagi środowiska planety. Załamanie jego odporności jest tylko kwestią
czasu. Rozpoczął się też niepokojący proces rozchwiania psychiki współczesnego człowieka
poprzez narastanie światopoglądu nihilistycznego, charakteryzującego się poczuciem braku
sensu we wszystkich wymiarach ludzkiego życia.
Chcąc mówić o zmianie, prowadzącego do unicestwienia, kierunku rozwoju cywilizacji
konieczna jest zmiana wzorców myślenia i całego systemu wartości. Rozwój powinien mieć
charakter zrównoważony, trwały, samopodtrzymujący się. Pociąga to za sobą konieczność
wprowadzenia ukierunkowanego na środowisko systemu zarządzania zarówno gospodarką,
jak i społeczeństwem.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania
treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś podane treści,
ćwiczenia pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że dobrze pracowałeś podczas lekcji i że opanowałeś wiedzę i umiejętności
z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
Gwiazdką oznaczono zagadnienia, pytania i ćwiczenia, których zakres stanowi
poszerzenie programu nauczania. Ich zrozumienie czy też rozwiązanie może sprawić Ci
trudności. W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
wymieniać podstawowe akty prawne dotyczące ochrony środowiska,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa ochrony środowiska, takimi jak
ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, dyrektywa,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny ochrony środowiska (m.in. takie
pojęcia, jak zanieczyszczenie środowiska, skażenie, degradacja, główne źródła
zanieczyszczenia gleby, wody i powietrza),
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
korzystać z różnych źródeł informacji.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin