1. Schemat stanowiska pomiarowego
A. Czujnik indukcyjny
B. Prądnica tachometryczna
C. Silnik
D. Czujnik fotoelektryczny
Wykaz elementów przetwarzających:
1. Licznik impulsów: KOBOLD DAG 2F
2. Przetwornik optyczny: KEYENCN FS-V2 1RP
3. Przetwornik cyfrowy: FU 251-MKS
4. Przetwornik analogowy: PCL-818 HG
Wykresy dla wykonanych pomiarów
Współczynnik skali prędkości obrotowej czujnika indukcyjnego oraz optycznego a=98.
Współczynnik skali prędkości obrotowej prądnicy tachometrycznej a=152
Charakterystyka prądnicy tachometrycznej
Napięcie [V]
Prędkość obrotowa [Obr/min]
1,05
160
1,91
290
3,94
600
5,60
850
6,34
960
Opóźnienie czasowe
Prądnica tachometryczna wykazuje opóźnienie rzędu 0,2 s.
Czujnik fotooptyczny wykazuje opóźnienie około 0,4 s.
Największe opóźnienie wykazuje czujnik indukcyjny, wynosi ono 1,4 s.
Wnioski
Ćwiczenie przebiegło pomyślnie, udało się zarejestrować dane pomiarowe dla trzech czujników, które mierzyły tę samą prędkość obrotową. Po analizie wyników pomiaru, i sporządzeniu odpowiednich wykresów można stwierdzić iż, prądnica tachometryczna wykazuje najmniejsze opóźnienie, co jest korzystne przy pomiarach prędkości obrotowych, które charakteryzują się szybką zmianą obrotów w czasie, ponad to tylko z wykresu prądnicy tachometrycznej jesteśmy w stanie określić kierunek prędkości obrotowej. Czujnik indukcyjny wygrywa na tle pozostałych jeśli weźmiemy pod uwagę prostotę z jaką możemy określi prędkość obrotową przez niego zarejestrowaną.
sylwciac27