Prędkość obrotowa.docx

(2106 KB) Pobierz

1.       Schemat stanowiska pomiarowego

 

A.     Czujnik indukcyjny

B.     Prądnica tachometryczna

C.     Silnik

D.     Czujnik fotoelektryczny

 

Wykaz elementów przetwarzających:

1. Licznik impulsów: KOBOLD DAG 2F

2. Przetwornik optyczny: KEYENCN FS-V2 1RP

3. Przetwornik cyfrowy: FU 251-MKS

4. Przetwornik analogowy: PCL-818 HG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykresy dla wykonanych pomiarów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Współczynnik skali prędkości obrotowej czujnika indukcyjnego oraz optycznego a=98.

Współczynnik skali prędkości obrotowej prądnicy tachometrycznej a=152

 

Charakterystyka prądnicy tachometrycznej

 

 

Napięcie [V]

Prędkość obrotowa [Obr/min]

1,05

160

1,91

290

3,94

600

5,60

850

6,34

960

 

 

 

Opóźnienie czasowe

 

 

 

Prądnica tachometryczna wykazuje opóźnienie rzędu 0,2 s.

Czujnik fotooptyczny wykazuje opóźnienie około 0,4 s.

Największe opóźnienie wykazuje czujnik indukcyjny, wynosi ono 1,4 s.

 

 

Wnioski

 

Ćwiczenie przebiegło pomyślnie, udało się zarejestrować dane pomiarowe dla trzech czujników, które mierzyły tę samą prędkość obrotową. Po analizie wyników pomiaru, i sporządzeniu odpowiednich wykresów można stwierdzić iż, prądnica tachometryczna wykazuje najmniejsze opóźnienie, co jest korzystne przy pomiarach prędkości obrotowych, które charakteryzują się szybką zmianą obrotów w czasie, ponad to tylko z wykresu prądnicy tachometrycznej jesteśmy w stanie określić kierunek prędkości obrotowej. Czujnik indukcyjny wygrywa na tle pozostałych jeśli weźmiemy pod uwagę prostotę z jaką możemy określi prędkość obrotową przez niego zarejestrowaną.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin