TADEUSZ GAJCY.doc

(76 KB) Pobierz
TADEUSZ GAJCY (1942-44)

Temat nr 2 z lit. po 1939r, poezja wojenna K. K. Baczyńskiego i T. Gajcego.    Część 2:

 

 

TADEUSZ GAJCY (1942-44)

 

 

Z    Matuszewskiego, Lit. polska 1939-1991:

Ur. W Warszawie 8 lutego , zdał maturę w czasie wojny (1940) w liceum księży Marianów na Bielanach, studiował polonistykę w podziemnym Uniwersytecie Warszawskim.

Był w zespole „Sztuki i Narodu” (1942-44) . Po śmierci Wacława Bojarskiego i Andrzeja Trzebińskiego został ostatnim redaktorem naczelnym pisma (XI 1943- 1944).

 

16 VIII 1944 zginął w powstaniu z przyjacielem Zdzisławem L. Stroińskim

 

Wydał 2 zbiory utworów jako Karol Topornicki

·         Widma 1943

·         Grom powszedni 1944

 

Napisał sztukę p.t. Homer i Orchidea

 

1963 r.- Utwory wybrane, wstęp Lesława Bartelskiego

 

***

Gajcy podobnie jak Baczyński przeżywał konflikt miedzy pociągiem do poezji piękna                a koniecznością poety- żołnierza. Wyrażone zostało to np. w utworze Wczorajszemu.

 

Jego poezja jest bardziej niż Baczyńskiego wizyjna, odrealniona- np. poemat Widma.

·         Trafne podpatrzenie mechanizmów snu- asocjacje (Traugutt wychodzący z gromnicy)

 

Pragnienie odrealniania w młodej poezji wojennej można tłumaczyć dwojako:

- upodobanie do utworów katastrofistów z lat 30

-Obrona przed okupacyjną trudną rzeczywistością, dosłownością ( - potrzeba chociaż wewnętrznej „ucieczki”).

W utworach pierwszych lat  po wojnie u pisarzy tendencje wręcz odwrotne- do konkretności, prostoty.

 

Cechy poezji Gajcego:

·         Przekształcone, uwspółcześnione motywy biblijne i z mitologii greckiej

     (Ballada o stajence)

·         Fantastyka i groteska (Widma)

·         Dramatyzacja formy poetyckiej- pozorowany dialog, w ten sposób autor ukazuje odbywający się w nim konflikt postaw!- przemawia do siebie „wczorajszego”.(Wczorajszemu)

Do potomnego

- testament poetycki, przesłanie do potomności, refleksja o czyhającej śmierci.

 

Cechy cd. ze Święcha Literatura polska w latach II wojny światowej:

·         Ujawnianie żarliwości religijnej i pociągu do mistyki z jednoczesnym upodobaniem do groteskowości (- Widma)

·         żal za utraconym dzieciństwem

·         utwory o miłości (Miłość bez jutra), o przyjaźni (Przyjacielowi w drodze)

·         Gajcy pisał o „nadprzyrodzonym wymiarze ludzkiej egzystencji” (słowa Święcha)

 

 

Dodatkowe informacje ze wstępu  do T. Gajcy Wybór poezji. Misterium niedzielne, opracował Stanisław Bereś, BN Wrocław 1992

 

-ojciec Tadeusza ślusarzem, matka akuszerką

-nazwisko od przodków przybyłych z Węgier, aż do 1939 używał go- jak ojciec- w kilku wersjach : Gajc, Gajczy, Gaycy i Gajcy ( mimo ze od 1935 sądownie ustalono jedna wersję, Gajcy)

-urodził się w biednej dzielnicy zamieszkanej głównie przez ubogich Żydów, niedaleko cmentarza Powązkowskiego- widział przez okna domu kondukty żałobne.

- później rodzina przeprowadziła się do innej dzielnicy (Marymont), ze względu na zajęcia rodziców Tadeusz głównie wychowywany przez bardzo religijną babcię, był ministrantem.

 

-jego żarliwa i głęboka wiara stanie się w przyszłości trwałym fundamentem jego osobowości (cyt. Za Beresiem)

- w rodzinie także zainteresowania artystyczne: matka wielbicielka poezji Słowackiego, ojciec amatorsko układał wiersze, wuj tancerzem w Teatrze Wielkim, w Paryżu po 1926r uzyskał rozgłos jako Stanley Barry

 

-przed wybuchem II wojny coraz głębsze zainteresowanie Tadeusza literaturą, pierwsze próby poetyckie i prozatorskie- kontemplacje religijne i pejzażowe (Bereś), np. poemat Ziemia

 

-na podstawie tzw. małej matury przyjęty do liceum.

-Po wybuchu wojny  zgłosił się do władz wojskowych z prośba o wcielenie do armii, odmówiono, wyruszył za rozkazem płk. Romana Umiastowskiego wyruszył 2. września          z Warszawiakami na wschód- napisał wspomnieniowe opowiadanie z tego okresu p.t. Cena (1943 r.)- obraz rozprężenia, chaosu organizacyjnego wojsk, bezsensownych marszów             i makabrycznych scen z uciekinierami.

Na odmianę – poemat Z dna (1942 r., 11. części) ukazuje bohaterska wizję wojny.

 

- po zakonspirowanym ukończeniu liceum Gajcy dostaje się do tajnego kompletu polonistycznego UW pod kierownictwem Juliana Krzyżanowskiego.  Tu poznał Władysława Bartoszewskiego i Leona Zdzisława Stroińskiego.

-XI/ XII 1941 r. zbliżył się do kręgu działaczy podziemnej organizacji politycznej Konfederacja Narodu, nawiązującej do ideologii ONR- Falangi (skrajnej prawicy).

 

Cytuję: KN uważnie penetrowała środowiska literackie i akademickie, dążąc do wyodrębnienia dynamicznej grupy intelektualno- artystycznej.

 

-utworzenie czasopisma „Sztuka i Naród”- motto na winiecie 1. numeru:

Artysta jest organizatorem narodowej wyobraźni (parafraza z Promethidiona Norwida)

Do dziś uważane za najambitniejsze pismo kulturalne czasów konspiracji !

 

Gajcy umieszczał tam swoje wiersze, recenzje, artykuły. Jego pseudonimy to: Karol Topornicki, Witold Orczyk, Roman Oścień, Constat.

 

 

Dlaczego tak często zmieniali się redaktorzy Sztuki i Narodu:

Inicjator pisma, Kopczyński, aresztowany I 1943 i osadzony w Majdanku, gdzie po 4.miesiącach zmarł. Wiadomość o tym zbiegła się z  akcją składania wieńca pod pomnikiem Kopernika. Brali w niej udział m. in. Gajcy, Stroiński i Bojarski. Gajcy strzelił niecelnie do „granatowego policjanta” (nie podane, czemu). Popłoch wśród poetów. Stroiński osadzony    w Pawiaku, postrzelony Bojarski- obecny redaktor- zmarł po 10 dniach. Jego funkcję przejął Trzebiński, lecz po pół roku schwytany z fałszywymi dokumentami i osadzony w Pawiaku jako zakładnik. Rozstrzelany 12 listopada 1943. Gajcy kolejnym redaktorem.

 

Gajcy jako redaktor:

Będąc redaktorem Gajcy wydał swój tom Grom powszedni. Nawiązał kontakty z krakowskim podziemiem. Pod jego kierownictwem („Topornickiego”) pismo zaczęło przechodzić od publicystyki politycznej do problematyki bardziej literackiej.  Redakcyjne obowiązki Gajcego przyspieszyły jego rozwój artystyczny.

 

„Poważniejszy” debiut Gajcego (poza garścią wierszy w czasie studiów polonistycznych):

---- 1942 r- poemat Z dna

---- baśniowo- balladowy cykl Wiersze niewymierne

W „Sztuce i Narodzie”:  1942 r: Wczorajszemu

                                         1943 tom Widma

 

1943r: trzy opowiadania : Twarzą w noc (fragment), Cena, Paweł, początek powieści           p.t. Trzy śmierci

25 X 1943- napisał groteskę poetycka Misterium Niedzielne

4.XII 1943 - dramat sceniczny Homer i Orchidea (3. akty)

 

V. 1944- tom Grom powszedni

1944- ballada Poman i Panna Leśna, poemat Do potomnego  (niedługo przed wybuchem powstania)

 

***

Kłopotliwa sytuacja materialna Gajcego- zrezygnował z pracy magazyniera w szwalni ubrań damskich, utrzymywany przez rodziców, wspierał ich jedynie drobnymi honorariami za artykuły czy sprzedaż tomików. Niezadowoleni z jego wyboru drogi życiowej.

 

Narzeczona- 16 letnia Wanda Suchecka. Poznali się przez jej brata Wiktora, który został potem wywieziony do Oświęcimia. W Tadeuszu wzmogło to poczucie odpowiedzialności za nią. Nie miał tez dobrej relacji z rodzicami Wandy, gdyż nie uśmiechało się im wydawać córkę za człowieka bardzo niestabilnego finansowo.

 

Praca redaktora, organizatorska, żywiołowa twórczość literacka, ww problemy rodzinne--. Zbyt obciążony, nie skończył kompletów polonistycznych.

 

***

·         Juwenilia (pierwsze utwory):

Najwcześniej zachowane utwory z 1938 r. Np.: Wizja,  Pytanie,  Rebus, Zwierzę ludzkie.

Wizja: Dywanem złotych liści przyżeglował Anioł / i dotknął mnie swym cieniem. I nagle przystanął. / Gdym krzyknął przerażony, ze boje się śmierci, / złowrogo zalśnił skrzydłem, wzrokiem mnie przewiercił  / odchodząc nic nie rzekł, lecz w oczach czytałem: / Niewdzięczny. Już umarłeś, bo cieszysz się ciałem.  (1938)

Pytanie- bardzo interesujący wiersz, który mógłby być czytany w gimnazjum czy liceum jako poetycki wyraz rodzenia się w dojrzewającym człowieku pytań o swoje istnienie, tożsamość. Niemalże dosłownie poeta zaznacza, że to okres dojrzewania. Utwór zaczyna wersami: Przeżywam okres dziwny./ Oczy gorączkowo szukają treści w piasku liter, myśl obłędnie krąży w labiryncie zdań. Chciałby po prostu cieszyć się życiem, odczuwaniem: przeszywa mnie wówczas słodka świadomość, ze jestem, ze czuję, patrzę, słucham. Ale wie, że umysłu snującego pytania i dociekania nie ominie: Jutro spojrzę w niebo błękitne i spytam, by dręczyć się dalej: /Kto ja? 

 

 

Bereś zwraca uwagę na pojawiające się często u młodziutkiego Gajcego poczucie misji pisarskiej, ujawniające się m.in. w eksponowaniu swego talentu, pogardy wobec prostego człowieka, „powoływanie się na wyimaginowana skalę cierpień i przeżyć” ( na pewno..? ciekawe, ile było w tych przeżyciach autentyczności, a ile zmyślenia), patos.

 

Np. w poemacie Ziemia Gajcy pisze:

[…] Powiewny jak Anioł

Żegluję w bratnym tłumie otępiałych twarzy

Nie idę ku zaciszom, wygodnym przystaniom

 

Mieszanina stylów”, postaw u Gajcego:

·         Wzorce romantyczno- modernistyczne (wyobcowany artysta- poeta, poszukiwanie metafizyczności i głębi bytu, odcinanie się od prostych ludzi),

·         Współczesne mu- chwilowe zainteresowanie futuryzmem- np. w Misterium niedzielnym się to przejawia, skamandrycki witalizm i biologizm (Ziemia, Pytanie- w tym drugim pisze Gajcy, ze porywa kielich radości i pije).

·         Wpływy Drugiej Awangardy- nastrojowość, muzyczność wiersza, rustykalne klimaty    i rozpoznawalne „rekwizyty”- siano, kijanki, rzeka, stodoły, księżyc- (Na wsi, kołysanka)- wpływ Czechowicza. Także Władysława Sebyły i Czesława Miłosza.

 

Punkty stałe w mieszaninie stylów. Postaw i konwencji u Gajcego:

Wiara że poezja uwzniośla życie, może je oderwać od tragedii, życiowych uwarunkowań.

Pojawianie się motywu lotu w przestworza, utożsamianego czasem z aktem tworzenia.

 

Poczucie nietożsamości, rozdarcia miedzy dwoma porządkami: wolność przestrzeni sztuki      a ograniczenia ziemi- rzeczywistości. Np. Pytanie- młody poeta pragnie przeniknąć sens swego istnienia, jego związek z całością świata i kosmosu. Pytanie to właściwie proza poetycka.

 

Wpływ wychowania- cytuję:

(…) jako pewnik przyjął uroszczenia biologii i młodości za zło, a koncepcje życia obróconego ku sprawom doczesnym za grzech. Atmosfera śmierci i pogrzebowego ceremoniału to stałe tło jego dojrzewania.(…)

 

Jego zdawałoby się infantylny jeszcze świat duchowych olśnień i pierwszych wzruszeń głęboko przepojony jest atmosferą choroby, cierpienia, konania i religijnej ascezy. To zatem, co czasem  można brać za syndrom młodzieńczego znudzenia światem i płytkiego Weltshmerzu okazuje się niespodziewanie doznaniem rzeczywiście głębokim i niezatartym

 

. Stanie się ono wręcz fundamentem przyszłego sposobu odczuwania spraw ziemi i świata.

(- widział, jakie to życie fizyczne kruche)(s. XXXIV)

 

We wczesnych wierszach Gajcy jakby przygotowuje się do roli piewcy katastrofy (?),                w odróżnieniu od katastrofistów subiektywizuje prezentowane wizje, uznaje się za poetę naznaczonego wyrokiem losu:

Pewnego poranka […] was pożegnam, by umrzeć poetąWyznanie

W płomieniu się objawia mój tragiczny koniec – Ziemia
 

·         Wiersze niewymierne

Zbiór 9 wierszy napisany w 1942 r.:

Czarne okna, Korale, Jezioro, Ballada o chłopcu przydrożnym, Żebrak smutku, Ballada czarnoksięska, Bajka druga, O szewcu zadumanym , Modlitwa za rzeczy

Opublikowane po raz pierwszy w 1968 r w Utworach wybranych
 

- nie wiadomo, czy to pomyślany przez autora czy też wiersze „niewymierne”- nie przeznaczone przez niego do druku

-teksty ocenione przez Beresia jako słabsze od tych ze zbioru Widma i Grom powszedni

- „prywatność, spokojny oniryzm, niepokojąca łagodność przyrodniczej scenerii”- słowa Beresia

-kojarzone czasem z twórczością Leśmiana

-rzeczywistość zminiaturyzowana i zinfantylizowana- baśniowe rekwizyty, stworki--. Zdrobnienia.

پ       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin