Badania Amort.doc

(2404 KB) Pobierz
Po podśtAwieitiu do lej lAleżmuici storunkow wychyleń <-l

 

 



POLITECHNIKA RZESZOWSKA

ZAKŁAD POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

I SILNIKÓW SPALINOWYCH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BADANIA SAMOCHODÓW I ICH ZESPOŁÓW

 

Temat: Wyznaczanie charakterystyk amortyzatorów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Żywiec Arkadiusz

IV MDE

Pojazdy samochodowe

 

 

 

 

 

 

Wiadomości teoretyczne

 

Charakterystyki tłumienia amortyzatorów samochodowych z reguły są nieliniowe, przy czym siła tłumienia zmienia się zarówno w funkcji przemieszczenia jak i prędkości. System zaworów regulujących przepływ czynnika w amortyzatorze umożliwia takie ukształtowanie ich charakterystyki, by osiągnąć optymalny efekt tłumienia. Dobiera się je tak, by uzyskać jak najlepszą płynność ruchu samochodu i by nie dopuścić do odrywania się kół od nawierzchni drogi przy szybkim pokonywaniu nierówności. Precyzyjnie dobrane parametry charakterystyki amortyzatora powinny być zachowane przez cały czas jego eksploatacji. Dlatego badania charakterystyk tłumienia wykonuje się nie tylko dla amortyzatorów nowych, lecz również okresowo podczas próby trwałości oraz w warunkach pracy amortyzatora w podwyższonej temperaturze.

 

Właściwości tłumienia amortyzatora bada się najczęściej na stanowisku wyposażonym w silnik elektryczny i mechanizm korbowy wymuszający harmoniczny ruch tłoka względem cylindra. Skok h i częstotliwość wymuszenia ω są regulowane. Siłę tłumienia mierzy się za pomocą czujnika do którego przymocowany jest cylinder amortyzatora. Badania umożliwiają wyznaczenie charakterystyk pracy amortyzatora F(z) przy różnych stałych częstotliwościach wymuszenia.

Amortyzator powinien być badany w temperaturze 15-25 oC. Zaleca się stosowanie ujednoliconych wartości skoków i częstotliwości.

 



 

Schemat stanowiska do badań amortyzatorów

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela danych

F  mV

t [s]

L mm

F N

V [mm/s]

-0,968

0,05

0,006053

-4,839

0,010184

-2,450

0,1

0,006562

-12,25

0,014756

-3,600

0,15

0,0073

-18

0,015168

-4,151

0,2

0,008058

-20,757

0,020575

-4,571

0,25

0,009087

-22,857

0,017456

-4,640

0,3

0,00996

-23,2

0,018495

-4,660

0,35

0,010885

-23,3

0,017664

-4,680

0,4

0,011768

-23,4

0,018914

-4,610

0,45

0,012714

-23,05

0,015999

-4,460

0,5

0,013513

-22,3

0,018079

-4,140

0,55

0,014417

-20,7

0,014964

-3,730

0,6

0,015166

-18,65

0,013091

-2,840

0,65

0,01582

-14,2

0,008107

-1,750

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin