Do Śmieszka część 1.doc

(218 KB) Pobierz
HAMULCE

HAMULCE

Podział:

- zasadniczy układ hamulcowy - zespół mechanizmów służący do zmniejszania prędkości jazdy w sposób płynny lub zatrzymania pojazdu podczas jego użytkowania;

(zwykle składa się z dwóch obwodów niezależnych)

- pomocniczy układ hamulcowy - zespół mechanizmów służący do doraźnego zastąpienia zasadniczego układu hamulcowego w , przypadku jego uszkodzenia,

-           postojowy układ hamulcowy - zespół mechanizmów służący do utrzymania pojazdu w bezruchu, uruchamiany z miejsca kierowcy niezależnie od zasadniczego układu hamulcowego i działający bez potrzeby wywierania stałego nacisku na układ sterowania hamulcami.

 

SKUTECZNOŚĆ HAMOWANIA - możliwość uzyskania dużego opóźnienia i krótkiej drogi hamowania; miarą jest droga hamowania od określonej prędkości V0 do zatrzymania.

STATECZNOŚĆ HAMOWANIA - zdolność samochodu do zachowania w czasie hamowania  założonego przez kierowcę toru jazdy, także w przypadku zablokowania kół którejś z osi na skutek przekroczenia przez siłę hamowania tej osi maksymalnej w danych warunkach siły przyczepności.

SIŁA HAMOWANIA

W warunkach statycznych:

ale normalnie Fb (siła bezwładności) dociąża

przód i odciąża tył)

ah- opóźnienie hamowania

INTENSYWNOŚĆ HAMOWANIA _

- zmienne

Fb=mah=FH

FH=FH1+FH2

mgm=FH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykres hamowania

 

 

 

 

 

 

 

 

tr - czas reakcji,

to - czas uruchamiania,

tn - czas narastania,

tV - czas hamowania

Moment hamowania

 

 

 

MECHANIZMY HAMULCOWE

Układ hamulcowy składa się z dwóch podstawowych zespołów: mechanizmu hamulcowego i mechanizmu uruchamiającego hamulce. Mechanizm hamulcowy ma za zadanie zamianę energii kinetycznej pojazdu, najczęściej przez tarcie, w energię cieplną, a następnie rozproszenie jej.

Podział mechanizmów hamulcowych:

·   cierne (bębnowe, tarczowe, taśmowe, pierścieniowe),

·   elektromagnetyczne

 

 

 

 

Podział mechanizmów uruchamiających hamulce:

- mechaniczne,

- hydrauliczne,

- pneumatyczne,

- mieszane.

W hamulcach bębnowych moment hamowania powstaje wskutek tarcia wewnętrznej powierzchni obracającego się wraz z kołem bębna hamulcwego o umieszczone wewnątrz bębna nie obracające się szczęki. Szczęki są dociskane do bębna rozpieraczem, sterowanym przez kierowcę za pomocą mechanizmu uruchamiającego. Rozróżnia się następujące rodzaje zamocowania szczęk z rozpieraczami hydraulicznymi:

- simplex - obie szczęki są rozpierane tłoczkami  umieszczonymi we wspólnym cylinderku -naciski jednostkowe obu szczęk niejednakowe;

 

 

 

 

 

 

- duplex - obie szczęki są rozpierane oddzielnymi rozpieraczami, naciski takie same.

 

 

 

 

 

 

- układ samowzmacniający - dolne końce obu szczęk są połączone łącznikiem nie związanym z tarczą hamulca, działa podobnie jak simplex ale naciski są prawie jednakowe

 

 

 

 

 

 

W hamulcach tarczowych siła tarcia powstaje

wskutek dociskania z dwóch stron elementów ciernych do płaskich powierzchni tarczy wirującej wraz z kołem. Dwustronny docisk klocków jest korzystny ponieważ siły dociskające równoważą się nie powodując odkształceń tarczy. Zacisk z elementami ciernymi jest mocowany do mechanizmów nośnych pojazdu.

Zalety w porównaniu z bębnowymi:

- korzystniejszy rozkład nacisków - równo­mierniej zużywają się okładziny,

- dobre warunki chłodzenia;

- mniejszy ciężar;

- prostsza obsługa;

większa skuteczność,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W celu polepszenia chłodzenia stosuje się tarcze wentylowane.

MECH. URUCHAMIAJĄCE

Zadania: przeniesienie do rozpieraczy szczęk siły, z jaką kierowca naciska na pedał oraz takie jej zwiększenie by skuteczność działania

hamulców nie wymagało zbyt dużego wysiłku kierowcy. Powszechnie są stosowane mechanizmy hydrauliczne. Działają one w ten sposób, że siła nacisku na pedał jest przenoszona na szczęki za pośrednictwem cieczy - płynu hamulcowego

Elementy składowe: główna pompa hamulcowa, hydrauliczne rozpieracze szczęk, sztywne i elastyczne przewody hamulcowe

SCHEMAT

1 - pompa hamulcowa,

2 - zbiornik płynu,

3 – Tłoczki i cylinderki hamulców

4 - pedał hamulca

Zależnie od rodzaju pompy hamulcowej układy mogą być:

-Jednoobwodowe,

- dwuobwodowe (powszechne ze względów

bezpieczeństwa)

ZALETY UKŁADÓW HYDRAULICZNYCH:

- brak wpływu ruchów kół na działanie układu hamulcowego (dzięki zastosowaniu elastycznych przewodów),

- jednakowe naciski rozpieracza na obydwie szczęki hamulca,

być:

mała (w porównaniu z układami mechanicznymi) bezwładność układu.

URZĄDZENIA WSPOMAGAJĄCE

Zadanie: zwiększenie skuteczności hamowania i zmniejszenie wysiłku kierowcy przy naciskaniu na pedał. Są to urządzenia, hydro - pneumatyczne-, w

 

 

 

 

 

 

których dla zwiększenia. nacisku na tłok pompy wykorzystuje się podciśnienie w rurze dolotowej silnika lub (rzadziej) ciśnienie sprężonego powietrza pobieranego ze specjalnego zbiornika zasilanego przez sprężarkę, napędzaną silnikiem samochodu.

 

 

MECHANIZMY RÓŻNICOWE stosowane są w celu rozdzielenia napędu na półosie i umożliwienia toczenia się kół napędowych z różnymi prędkościami obrotowymi. Nieprawidłowości kinematyczne przy toczeniu się kół sztywno połączonych mogą powstać z różnych powodów np. przy jeździe samochodu po torze łukowym, przy różnej wartości promienia dynamicznego kół (w skutek różnic ciśnienia w oponach), różnic w obciążeniu, albo poruszania się po niesymetrycznych nierównościach nawierzchni drogi itp. W wyniku tych nieprawidłowości kinematycznych przy toczeniu się kół połączonych sztywną osią powstają straty energetyczne w postaci szkodliwej mocy krążącej w układzie „osie napędowe – koła – podłoże”, stanowiące nie tylko bezużyteczną stratę mocy, lecz również wywołujące szko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin