Technol.Przekł. Zębata.doc

(107 KB) Pobierz
POLITECHNIKA RZESZOWSKA

POLITECHNIKA RZESZOWSKA

 

ZAKŁAD  POJAZDÓW   SAMOCHODOWYCH I  SILNIKÓW   SPALINOWYCH

 

 

Sprawozdanie z Laboratorium Technologii Samochodu

 

Badanie przekładni zębatej

 

 

1.Wiadomości teoretyczne

 

              Dokładność wykonania przekładni zębatych jednostopniowych walcowych o zazębieniu wewnętrznym i zewnętrznym z kołami o zębach prostych, śrubowych i daszkowych jest charakteryzowana przez wskaźniki:

A-    dokładność kinematycznej

B-    przylegania zębów

C-    luzu bocznego

 

Oznaczenie dokładności przekładni zębatej składa się z czterech znaków, z których pierwsze trzy są cyframi a ostatni literą.

W praktyce zdarza się  często że zazębienia jest nieprawidłowe. Typowe rodzaje  błędów to:

1-     niedostateczny luz międzyzębny na całym obwodzie, spowodowany niewłaściwą grubością zębów, lub zbyt małą odległością zębów w korpusie

2-     luz międzyzębny na całym obwodzie zbyt duży, spowodowany nieprawidłowością grubości zębów lub zbyt dużą odległością  pomiędzy osiami kół zębatych.

3-     luz międzyzębny nierównomierny, spowodowany nierównomierną grubością zębów, mimośrodowym nacięciem zębów, mimośrodowością piasty koła względem osi obrotu.

4-     koła zębate w czasie zazębienia wykazują bicie czołowe, spowodowane zukosowaniem osi otworu w piaście koła.

Pomiar luzu wykonuje się najczęściej szczelinomierzem lub za pomocą odcisków z ołowiu.

Najczęściej stosowanym przyrządem do pomiaru hałasu jest miernik poziomu dźwięku.

Hałas wytwarzany pracą obciążonej przekładni zębatej charakteryzuje jakość  wykonania kół zębatych i ujawnia  błędy montażu. Jakość przekładni można określić w zależności od prędkości obwodowej kół zębatych i natężenia hałasu.

Rodzaj i natężenie hałasu wytwarzanego przez przekładnie zębate jest uzależnione głównie od trzech czynników: charakterystyki sił działających w przekładni, reakcji konstrukcji przekładni na działanie tych sił i własności akustycznych zewnętrznych powierzchni przekładni.

 

 

 

2.Wyniki pomiarów:

 

 

Obliczenie odległości osi:

 

                                                     

 

Odległość  osi przekładni

B

[dB]

Natężenie hałasu w [dB] dla częstotliwości [Hz]

 

 

63

125

250

500

1000

2000

4000

8000

102 mm

72

14

18

18

18

17

18

18

53

103 mm

73,5

15

18

20

19

17

18

17

54,5

103mm

a=1°30’ w płaszcz. poziomej

75

15

18

20

19

18

19

18

58

103mm

a=1°30’ w płaszcz. pionowej

 

84

22

23

24

26

25

21

21

60

 



 

 



 

 

Wnioski:

Bardzo duże oddziaływanie na organizm ludzki mają dźwięki o niskiej częstotliwości.

Przy częstotliwościach rzędu kilkunastu herców czuje się wibrację  oraz ból niektórych narządów ciała. Niebezpieczna dla człowieka jest częstotliwość 7 Hz, która jest bardzo zbliżona do częstotliwości mózgowych fal alfa, działanie ich może powodować  omdlenia.

Mniejsze częstotliwości , które wywołując zjawisko rezonansu mogą doprowadzić do zatrzymania akcji serca.                

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin