PLAN NA MIESIĄC MARZEC 2004 R
GRUPA 5 - LATKI
POPRZEZ RUCH DO ZDROWIA
01.03.2004r.
„Obiekty sportowe”
dzieci powinny:
§ uczestniczyć w wycieczce na boisko - stadion
§ zapoznać się z przeznaczeniem poszczególnych torów boisk, trybuny dla kibiców
§ wyjaśnić komu służą tego typu obiekty
§ wyjaśnić znaczenie ruchu i pobytu na świeżym powietrzu dla zdrowia
§ gromadzić ilustracje dotyczące sportów
§ nazywać różne dyscypliny sportowe
§ doskonalić słuch fonematyczny
§ rozwijać pamięć słuchową
02.03.2004r.
„Dyscypliny sportowe”
§ oglądać na filmie video różne dyscypliny sportowe
§ wymienić sporty zimowe i letnie
§ rozróżniać sporty zimowe i letnie, rozróżniać dyscypliny drużynowe i indywidualne
§ znać najbardziej popularne sporty (pływanie, bieganie, piłka)
§ rywalizować ze sobą podczas zabaw ruchowych
03.03.2004r.
„Jak aktywnie spędzić czas wolny”
§ opowiadać wg. własnych doświadczeń jak spędzamy czas wolny
§ wiedzieć, że ruch fizyczny ma korzystny wpływ na zdrowie człowieka
§ tworzyć hasła propagujące zdrowy tryb życia
§ uczestniczyć w pokonywaniu toru przeszkód w sali lub na terenie
§ zwrócić uwagę na bezpieczne korzystanie ze sprzętu, urządzeń podczas ćwiczeń
§ wykonać plakaty o tematyce j.w. – praca zespołowa
04.03.2004r.
„Wielki wyścig”
§ wysłuchać opowiadania „Wielki wyścig” ilustrowanego sylwetkami w teatrzyku
§ wyjaśnić na czym polega rywalizacja
§ poznać nazwy imprez sportowych, np.: igrzyska olimpijskie, mistrzostwa Europy
§ poznać w jaki sposób sportowcy trenują, przygotowują się do zawodów
§ uczestniczyć w spotkaniu ze znanym sportowcem
§ uczestniczyć w zabawach z elementami rywalizacji
05.03.2004r.
„Bezpieczne zabawy”
§ na podstawie zajęć i ilustracji wyjaśnić jakie zagrożenia zdrowia mogą spotkać dzieci podczas zabawy piłką, na rowerze, huśtawce
§ metodą burzy mózgów opracować plakat „Zasady bezpiecznej zabawy”
§ w czasie rozmowy z przedstawicielem PCK dowiedzieć się jak należy się w przypadku drobnych urazów
§ uczestniczyć w konkursie prac plastycznych „Bezpieczne zabawy”
08.03.2004r.
„Gimnastyka”
§ słuchać wiersza „Gimnastyka” – zbiory własne
§ wyjaśnić jakie korzyści dla zdrowia wynikają z uprawiania gimnastyki
§ poznać piosenkę „Piosenka gimnastyczna” (płyta CD, Moje 5 lat, cz. 2)
§ uczestniczyć w zabawie inscenizowanej do piosenki
§ wykonywać zadania w parach
§ śpiewać indywidualnie fragmenty piosenki
09.03.2004r.
„Pinokio”
§ obejrzeć bajkę pt.„Pinokio”
§ doskonalić płynność wypowiedzi wypowiadając się na określony temat
§ rozwiązywać zagadki na temat bajkowych postaci
§ metodą pantomimy przedstawiać bohaterów filmowych i literackich
§ tworzyć dialogi na podstawie oglądanej sztuki
10.03.2004r.
„Wiosenna ścieżka zdrowia”
§ uczestniczyć w marszobiegu w ogrodzie przedszkolnym
§ wskazać walory zdrowotne czynnego uprawiania sportu
§ dostosować ubiór do aktualnej pogody
§ relaksować się przy muzyce po biegu
§ nazywać własne odczucia, określać stan organizmu
§ propagować ruch wśród rodziców
11.03.2004r.
„Szukamy oznak wiosny”
§ w czasie spaceru uliczkami wokół przedszkola, po parku zauważyć zmiany zachodzące w przyrodzie
§ opisać stan aktualnej pogody, porównywać ją w ciągu kilku najbliższych dni
§ oglądać gałązki leszczyny, wierzby, zauważyć pączki
§ zgromadzić w kąciku gałązki krzewów i drzew, obserwować ich rozwój w sali przedszkolnej
§ słuchać wiersza Czesława Janczarskiego „Marcowe słoneczko” (H. Kuk, „Wybór literatury”)
§ wypowiadać się na określony temat
§ rozwijać koordynację ruchowo – wzrokową rysując jednocześnie obiema rękami naraz
12.03.2004r.
„…że już się zbliża wiosna”
§ wysłuchać wiersza „Przyjście wiosny” J. Brzechwy
§ ułożyć kolejno, z pamięci, sylwety ilustrujące treść wiersza
§ nazywać oznaki zbliżającej się wiosny
§ wykleić sylwetę skowronka piórkami, ewentualnie ścinkami gazet lub watą
§ czytać globalnie krótkie wyrazy (ul, kra, krokus, kotki itp.)
§ wodzić palcem po śladzie
§ uczestniczyć w zestawie ćwiczeń gimnastycznych ur. metodą Orffa – Labana („Przewodnik” cz. 4 str. 61)
15.03.2004r.
„Pierwsze wiosenne kwiaty”
§ oglądać ilustracje kwiatów, rozpoznawać je i nazywać
§ dopasować obrazki do podpisów, czytać nazwy: krokus, sasanka, przebiśnieg, tulipan
§ określać pierwszą głoskę w wyrazach
§ wyodrębnić i nazwać części rośliny (korzeń, łodyga, liść, kwiat)
§ wyjaśnić znaczenie pojęcia „pod ochroną”
§ poznać nazwy kwiatów chronionych
§ wykleić kulkami bibuły pierwsze wiosenne kwiaty (prace zespołowe)
§ śpiewać piosenkę „Pierwiosnek”
16.03.2004r.
„Co jest potrzebne
roślinom do życia”
§ obserwować co dzieje się z roślinami przechowywanymi w ciemnym miejscu, nie podlewanymi, bez dostępu powietrza
§ wyjaśnić na podstawie doświadczeń co jest potrzebne roślinom do życia
§ założyć własną hodowlę roślin cebulkowych w kąciku przyrody
§ przyjąć na siebie rolę opiekuna roślin
§ śpiewać piosenkę „Ogrodniczka”, uczestniczyć w zabawie ruchowej do piosenki
§ oglądać nasiona, cebulki przez lupę
§ wykonać z nasion obrazek na podłożu gipsowym
§ uczestniczyć w zestawie ćwiczeń gimnastycznych ur. metodą Orffa – Labana (str. 61)
17.03.2004r.
„Drzewa i krzewy
budzą się do życia”
§ uczestniczyć w spacerze po parku – obserwować drzewa i krzewy
§ znaleźć różnice w wyglądzie drzew różnego gatunku np. kasztan – topola, brzoza
§ porównać pąki na drzewach i krzewach
§ wyjaśnić w jaki sposób drzewa przetrwały zimę
§ nazywać gałązki z drzew i krzewów, które dzieci przyniosły do przedszkola
§ wyodrębniać „co nie pasuje” do zbioru, uzasadnić wybór
§ dobierać obrazki w pary
§ śpiewać piosenkę „Wiosna tuż tuż”
§ wyklaskiwać krótkie, rytmiczne teksty
§ improwizować na tematy wiosenne
18.03.2004r.
„Wiosenne obrazy”
§ nazywać przedmioty na obrazkach
§ opowiadać na temat ilustracji z pamięci
§ rozpoznawać na obrazach figury geometryczne
§ przeliczać na miarę możliwości figury geometryczne. Segregować je, porządkować
§ wykonywać krótkie polecenia
§ rysować linie nieregularne łączyć ze sobą figury o tych samych kształtach ale różnych wielkościach
§ uczestniczyć w zestawie ćwiczeń gimnastycznych wg. Orffa – Labana (str. 61)
19.03.2004r.
„Wiosenny koncert”
§ poznać wygląd ptaków (skowronek, szpak, dzięcioł, bocian)
§ słuchać treli ptaków (z kasety), określać jak brzmią głosy ptaków
§ wyjaśnić jak brzmi ptasia muzyka (radosna, przyjemne, uspokajające itp.)
§ wysłuchać opowiadania Cz. Janczarskiego „Wiosenny dzwonek” (H. Kuk, „Wybór literatury”)
§ wyszukiwać obrazki rozpoczynające się określoną głoską
§ śpiewać piosenki o tematyce wiosennej na sylabach np. ti, kle, fiu
§ grać na instrumentach perkusyjnych
22.03.2004r.
„Przyszła wiosna”
...
marzena_kaszowska