Werbalna_prowokacja_Posluguj_sie_retoryka_ostra_jak_brzytwa_werpro.pdf

(285 KB) Pobierz
Werbalna prowokacja. Posługuj się retoryką ostrą jak brzytwa
Werbalna prowokacja.
ostr„ jak brzytwa
Autor: Karsten Bredemeier
T‡umaczenie: Marian Kalinowski,
Ewa Klej, Katarzyna Patoleta
ISBN: 978-83-246-0535-4
Rhetorik? Schlagfertigkeit
Format: A5, stron: 264
Na pocz„tku by‡o s‡owo, na koæcu puenta
Werbalna prowokacja
S‡owny majstersztyk
Bomba informacyjna
Èdrogowskaz dla wszystkich tych, ktrzy uwielbiajĴ zgryłliwĴ komunikacjķÈ
lub czķsto muszĴ broniě siķ przed werbalnymi atakami
Gewinn, Wiedeæ
KomunikujŒ siŒ, wiŒc jestem w retorycznym raju
Nudne wywody o niczym? Zakazane! G‡adkie i poprawne politycznie przemwienia?
Wzbronione! Blablanie godzinami do zasypiaj„cych s‡uchaczy? Niedozwolone!
Jako inteligentna i ca‡kowicie zdrowa na umyle jednostka masz niezbywalne prawo
do wyra¿ania swoich myli w sposb b‡yskotliwy i olniewaj„cy. Twoim obywatelskim
obowi„zkiem jest prowokowanie s‡owem i u¿ywanie pokrŒtnej argumentacji w celu
zdobycia przewagi nad twoimi rozmwcami!
Odrzu mylenie stereotypowe to prosta droga skierowania Twojego umys‡u
na manowce. Doceæ warto humoru w reagowaniu na cudze wypowiedzi. Poznaj
zasady tworzenia inspiruj„cych i porywaj„cych przemwieæ. Odkryj tajniki nowej,
skutecznej techniki zadawania pytaæ. Dowiedz siŒ, na czym polegaj„ grzechy g‡wne
fatalnych wyst„pieæ i dlaczego ich pope‡nianie grozi ogniem piekielnym.
Sztuka wojny na s‡owa
Zadawanie ciosw ciŒt„ ripost„.
Atakowanie zaskakuj„cymi pytaniami.
Wbijanie szpil za pomoc„ gier werbalnych.
Pora¿anie paradoksami semantycznymi.
Rozbrajanie poprzez psychologiczne podchody.
˘wiczenie czyni mistrza ciŒtej riposty!
Pos‡uguj siŒ retoryk„
772646262.004.png 772646262.005.png 772646262.006.png 772646262.007.png 772646262.001.png 772646262.002.png 772646262.003.png
Spis treci
Rozdzia 1. Podstawy ..............................................................5
Sowa ksztatuj ludzi, ludzie ksztatuj sowa ........................... 6
Argumenty na rzecz nowego modelu komunikacji ....................... 13
Nowy wymiar informacji ........................................................... 14
Nowy wymiar autoprezentacji ................................................... 43
Nowy wymiar (zuboenia) wzajemnych relacji ......................... 67
Nowy wymiar apelowania .......................................................... 74
Rozdzia 2. Nowe metody ....................................................81
Prowokowanie sowem,
czyli moliwo zastosowania celnej riposty ........................ 82
Retoryczne paradoksy — przeszkody w argumentacji
zorientowanej na cel i granica jzykowej wytrzymaoci? ..... 104
City jzyk — dla jednych zabawa, dla innych powód frustracji .. 120
Dialektycy nakaniaj do…!? Albo:
Prowokacyjne ataki… — jak je skutecznie odpiera! ......... 157
Rozdzia 3. Instrumentarium retoryczne ..........................177
Struktura przemówienia lub prezentacji ................................. 178
Tworzenie wstpu i podsumowania
w wykadzie lub prezentacji ................................................ 183
Najczciej spotykane bdy w wykadach i przemówieniach ..... 192
Nowa i skuteczna technika zadawania pyta .......................... 201
Gupio zadane pytanie to poowa poraki…
— druga strona techniki zadawania pyta ......................... 225
Rozdzia 4. Wskazówki
co do udanych wystpie publicznych ........................229
Wskazówki dotyczce wystpie w mediach .......................... 230
Udany small talk: niezobowizujca pogawdka
na tematy gospodarcze ........................................................ 241
wiczenia ............................................................................247
Bibliografia ..........................................................................255
4 Werbalna prowokacja
ROZDZIA 2.
Nowe metody
Prowokowanie sowem,
czyli moliwo zastosowania celnej riposty
Zapomnijcie o „zmotywowanej solidarnie” dialektyce (okrelenie
filozofa RupertaLaya), profesjonalnie uprzejmej, pokerowej twarzy
skutecznego sprzedawcy czy wpojonych spoecznie i przewiczo-
nych uprzejmociach w prowadzeniu rozmowy.
Nowoci jest doradca, owiadczajcy paradoksalnie swojemu
klientowi, e zlecenie w okrelonej formie zupenie mu nie odpo-
wiada czy psychoterapeuta, irytujcy klienta swoj odpowiedzi
(„Nie widz rozwizania paskiego problemu”), tudzie niecierpliwy
rozmówca, kontrujcy i ironizujcy przesadnie swoj mow ciaa
wypowied przeciwnika.
Czynnikiem niezbdnym i zarazem granic prowokowania so-
wem i argumentacji jest (i nadal pozostanie) dobry, oparty na emo-
cjach kontakt, rednia czy nawet wysoka temperatura rozmowy
oraz aktywne prowadzenie dyskusji.
Czy istnieje co takiego, jak prowokowanie sowem?
Gdy kilkanacie lat temu Frank Farrelly i Jeff Brandsma tworzyli
w Stanach Zjednoczonych tak zwan „Provocative Therapy”, niezbyt
kojarzon obecnie w innych czciach wiata, systematycznie wy-
szukiwali wiele rónych elementów komunikacji midzyludzkiej
zawartych w — czsto niesprawiedliwej — dialektyce, która nale-
aa do repertuaru zachowa jzykowych dowiadczonych dzienni-
karzy bd bya tworzywem prowadzenia rozmowy przez doradców.
Mona j równie dostrzec w dyskusjach politycznych lub podczas
zwykych rozmów przy stole.
Nowoci nie jest sama technika komunikacji prowokacyjnej, lecz
moliwo zastosowania jej w celach rozmowy terapeutycznej. Jeeli
wyzwolimy si od zawonego kontekstu, otworz si nowe moliwo-
ci komunikacji dla doradców, sprzedawców oraz dla wszystkich tych,
którzy chc lub musz posugiwa si profesjonaln komunikacj.
82 Werbalna prowokacja
Zgłoś jeśli naruszono regulamin