Psychologia_szefa_psysze.pdf

(332 KB) Pobierz
1 strona-biznes.ai
Tytu³: Psychologia szefa
Autor: Jerzy Gut, Wojciech Haman
ISBN: 83-7361-266-1
Liczba stron: 236
Szef to jest zawód jak ka¿dy inny. Autorzy zamykaj¹ w prostych receptach rozwi¹zania
na najtrudniejsze, skomplikowane sytuacje w relacjach miêdzy prze³o¿onym i jego zespo³em.
Wystarczy zapamiêtaæ te recepty i konsekwentnie je realizowaæ.
Joanna Szybisz
Dyrektor ds. Polityki Personalnej Polkomtel S.A.
Rekomenduje ten podrêcznik dla ka¿dej osoby zarz¹dzaj¹cej praca innych.
Cezary Kucharski
Wella Polska
Mylê, ¿e s¹ to przykazania — jak nale¿y wykonywaæ trudny zawód Szefa. Zawarte jest w niej
wszystko to, co jest mi bliskie — ludzkie podejcie do pracownika — nic nie jest wa¿niejsze
ni¿ cz³owiek.
Danuta Sikora
Skoro wzi¹³e tê ksi¹¿kê do rêki, to zapewne jeste szefem. Je¿eli czujesz, ¿e zawód ten
jest trudny i przysparza Ci wiele stresów, to mamy podobne dowiadczenia. W kontakcie
z podw³adnymi codziennie spotykamy siê z sytuacjami, które nas stresuj¹. Musimy podejmowaæ
trudne decyzje, egzekwowaæ wykonanie poleceñ, oceniaæ pracowników, karaæ i nagradzaæ,
rozwi¹zywaæ konflikty, motywowaæ. Kiedy dzia³amy pod wp³ywem silnego stresu, to zazwyczaj
rozwi¹zujemy trudne sprawy w sposób ma³o dla nas korzystny, jakby emocje odbiera³y nam
rozs¹dek i mo¿liwoæ racjonalnego mylenia. Zrozu-mielimy, ¿e wyjciem z tej pu³apki mo¿e
byæ stworzenie i opanowanie bezpiecznych standardów dzia³ania w powtarzaj¹cych siê, ale
k³opotliwych dla szefa relacjach z podw³adnymi. Mamy nadziejê, ¿e specyfik¹ tej ksi¹¿ki jest to,
i¿ odnosi siê ona do polskiej rzeczywistoci. Pisz¹c j¹, bylimy wiadomi, ¿e nie da siê przenieæ
do nas wielu wzorców dzia³ania, które s¹ skuteczne w krajach bogatych, z ustabilizowanym
rynkiem, a przede wszystkim ró¿ni¹cych siê od Polski kulturowo. Wiêkszoæ literatury z zakresu
zarz¹dzania i motywowania to t³umaczenia z jêzyka angielskiego, dlatego wszystkie przywo³ane
przez nas przyk³ady dotycz¹ polskich szefów i polskich podw³adnych.
Autorzy
772661850.005.png 772661850.006.png 772661850.007.png 772661850.008.png
Spis treci
1. Szef to trudny zawód.............................................................. 7
2. Exposé szefa.............................................................................13
Jak wygłosi exposé?................................................................................23
Intencje szefa dotyczce jego exposé ...............................................23
Minimalne granice szefa ..................................................................25
Maksymalne preferencje szefa .........................................................27
Zako%czenie exposé ..........................................................................28
Przykładowe exposé szefa .................................................................29
Uwagi i komentarze do szefowskiego exposé ................................ 31
3. Karanie....................................................................................33
Sankcje i dolegliwo,ci, których mo0esz u0y
do karania podwładnych........................................................................38
Pułapki podczas karania. Dziecko — Rodzic — Dorosły.................40
Algorytm karania ....................................................................................45
Cel spotkania i ludzka twarz szefa ..................................................47
Co podwładny zrobił?.......................................................................47
Na jakie koszty i konsekwencje pracownik naraził szefa? ............48
Jak granic; z exposé naruszył podwładny? ...................................48
Wyznaczenie kary lub innej dolegliwo,ci ......................................49
Dopu, karanego do głosu tylko jeden raz ....................................50
Propozycja pomocy, aby podwładny w przyszło,ci
nie popełniał podobnych bł;dów ................................................... 51
Zapowied= bardziej surowej sankcji w sytuacji recydywy.............52
Zalecenie naprawy bł;du ..................................................................52
Wyra=ne zako%czenie spotkania ..................................................... 53
Nasze uwagi do karania..........................................................................54
772661850.001.png
4
SPIS TRECI
4. Nagradzanie ...........................................................................57
Nagrody, czyli ró0ne sposoby doceniania
i wyró0niania pracowników...................................................................60
Nagrody-symbole. Przynale0no, do elity .....................................60
Docenianie bliskich osób dobrego pracownika............................ 61
Nagrody dopasowane do potrzeb i zainteresowa% pracownika.....63
Nie bój si; mówi: „Dzi;kuj;. Doceniam. Jestem wdzi;czny”...... 64
Kłopoty szefa podczas nagradzania......................................................66
Algorytm rozmowy z docenianym podwładnym ...............................69
Uwagi do nagradzania ............................................................................72
5. Trudne decyzje odpowiedzialnego szefa..........................75
Jak przekazywa trudne decyzje? ...........................................................79
Nazwanie celu spotkania..................................................................82
Ludzka twarz szefa.............................................................................82
Jak dopasowa ludzk twarz do osobowo,ci szefa
(Osobisty — Rzeczowy)....................................................................84
Decyzja przekazana w odpowiedzialnej formie ............................84
Krótkie, prawdziwe uzasadnienie decyzji ......................................86
Obrona własnej decyzji — zdarta płyta..........................................87
Zamkni;cie spotkania dotyczcego decyzji szefa
lub zaproszenie podwładnego do negocjacji
nad sposobem wykonania decyzji ...................................................90
6. Model negocjacji nastawionych na współprac(..............93
7. Zestaw psychologicznych narz(dzi szefa........................103
„Zdarta płyta”........................................................................................ 105
Odsłanianie intencji szefa.................................................................... 106
Informacja zwrotna ..............................................................................109
Pytania i parafrazy. Narz;dzia skutecznego słuchania .....................111
Trudne pytania .................................................................................111
Parafraza potrzeb..............................................................................113
Sztuka odmawiania podwładnym, czyli szefowskie: „Nie”............. 117
Stawianie granic..................................................................................... 119
Targowanie szefowskie. Sztuka ust;pstw i dawania satysfakcji ....... 121
772661850.002.png
SPIS TRECI
5
8. Zwalnianie pracowników...................................................125
Standard komunikowania decyzji o zwolnieniu ..............................129
Ludzka twarz szefa, intencje, trudno,ci i cel spotkania..............129
Decyzja o zwolnieniu, z krótkim uzasadnieniem ....................... 130
Zdarta płyta, czyli ochrona decyzji ................................................131
Negocjacje dotyczce sposobu rozstania...................................... 133
Targuj si;, aby da podwładnemu satysfakcj;.............................. 136
9. Refleksje o zwolnieniach w polskiej rzeczywisto/ci.....145
10.Od pro/by do negocjacji.....................................................151
11.Refleksje o pro/bie i odpowiedzialno/ci.........................167
12.Jak radzi3 sobie z narzekaniem podwładnych?.............177
Od marudzenia do odpowiedzialno,ci.
Algorytm rozmowy z „narzekaczem” ................................................184
Wysłuchanie osłabionego pracownika i odtruwanie go............. 184
Pomoc w nazwaniu problemu pracownikowi,
który narzeka i marudzi. Zaproszenie do współpracy................188
Zgłuszanie zawzi;tego i niepoprawnego narzekacza,
który zatruwa zespół ....................................................................... 191
13.Refleksje o pomaganiu i odpowiedzialno/ci..................193
14.Szef jako mediator...............................................................199
Algorytm mediacji szefowskiej........................................................... 207
15.Refleksje na po6egnanie....................................................209
Samotno, szefa ....................................................................................212
Motywowanie podwładnych ...............................................................214
Wiedza i umiej;tno,ci szefa .................................................................217
16.Buduj8ce zako9czenie.........................................................219
Informacje o szkoleniach.......................................................225
772661850.003.png
Karanie
Motywuj swoich podwładnych jak dorosły,
a nie jak rodzic
Karanie
772661850.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin