Avon_Najbardziej_kobieca_z_firm_avon.pdf

(287 KB) Pobierz
Avon. Najbardziej kobieca z firm
Avon. Najbardziej
kobieca z firm
Autor: Laura Klepacki
TĀumaczenie: Joanna Sugiero
ISBN: 978-83-246-0380-0
Premier Company for Women
Format: A5, stron: 352
Globalna potķga marketingowa na szpilkach
¤ Damskie oblicze sukcesu
¤ Przedstawiciele handlowi w spdnicach
¤ Kobiecy marketing bezpoľredni
¤ Wizerunek firmy w peĀnym makijaŃu
¤ Receptury na kreatywnoľě i innowacje
Doľwiadczenia firmy AVON skĀadajĴ siķ na jednĴ z najciekawszych i najbardziej
inspirujĴcych historii w dziejach wspĀczesnej gospodarki. DziaĀajĴca od ponad stu lat,
a na polskim rynku ľwiķtujĴca wĀaľnie swoje piķtnastolecie, firma AVON akceptuje
ciĴgĀĴ potrzebķ zmian i dostosowywania siķ do rosnĴcych oczekiwaĺ klientek. Z jednej
strony ma za sobĴ nieprawdopodobnie dĀugĴ i piķknĴ tradycjķ, czyli lata, podczas
ktrych ksztaĀtowaĀa wĀasnĴ pozycjķ rynkowĴ, a z drugiej nie zatraciĀa umiejķtnoľci
dostosowywania siķ do aktualnych warunkw i zdolnoľci natychmiastowej asymilacji
kulturowej, a takŃe analizy nowych wzorcw Ńycia. Ta mikstura po prostu musi mieě
zapach sukcesu.
AVON daĀ szansķ kobietom. Firma postawiĀa na ukryte talenty i motywacjķ tej czķľci
spoĀeczeĺstwa, ktra w czasach rozwoju marki nie miaĀa nawet moŃliwoľci gĀosowania.
Przez te wszystkie lata Ï z kaŃdĴ kolejnĴ sprzedanĴ szminkĴ, pudrem i kremem do
twarzy Ï AVON pozwalaĀ budowaě konsultantkom ich wĀasnĴ niezaleŃnoľě. Przy okazji
sam rsĀ w siĀķ, zdobywaĀ kolejne rynki, ksztaĀtowaĀ kulturķ, angaŃowaĀ siķ w akcje
charytatywne. Dowiedz siķ, na ile sposobw AVON uczyniĀ ľwiat piķkniejszym:
¤ transformacja z firmy rodzinnej w potķgķ miķdzynarodowĴ,
¤ nowatorskie metody zarzĴdzania,
¤ zmiany i rozszerzanie oferty,
¤ alternatywne formy dystrybucji,
¤ inwestycje w sieě i zespĀ pracownikw,
¤ plany i metody motywacyjne,
¤ dziaĀalnoľě non profit
773364113.003.png 773364113.004.png 773364113.005.png 773364113.006.png 773364113.001.png 773364113.002.png
SPIS TREŚCI
Podziękowania ................................................................ 5
Przedmowa ..................................................................... 9
Wstęp ........................................................................... 13
R OZDZIAŁ 1. Dajemy im to, czego chcą ............................................. 19
R OZDZIAŁ 2. Koncentrujemy się ......................................................... 39
R OZDZIAŁ 3. Zatrudniamy najlepszych ludzi ....................................... 61
R OZDZIAŁ 4. Przekazujemy władzę konsultantkom ............................ 87
R OZDZIAŁ 5. Motywujemy konsultantki ............................................ 109
R OZDZIAŁ 6. Ciągła innowacyjność ................................................... 129
R OZDZIAŁ 7. Nadążamy za nowymi czasami .................................... 161
R OZDZIAŁ 8. Mówimy we wszystkich językach ................................ 183
R OZDZIAŁ 9. Korzystamy z technologii ............................................. 205
R OZDZIAŁ 10. Kontakt z klientami ...................................................... 227
AVON. NAJBARDZIEJ KOBIECA Z FIRM
R OZDZIAŁ 11. Stawiamy na kreatywność ............................................ 247
R OZDZIAŁ 12. Odnowa wizerunku może być kwestią piękna ............ 267
R OZDZIAŁ 13. Oddajemy ................................................................... 285
Epilog .......................................................................... 309
Chronologia najważniejszych wydarzeń
w historii Avonu ..................................................... 319
Uwagi .......................................................................... 329
Skorowidz ................................................................... 339
4
 
ROZDZIAŁ 7
NADĄŻAMY ZA
NOWYMI CZASAMI
C
had Pennington, słynny rozgrywający drużyny futbolowej New
York Jets, wszedł niezauważony do studia przy kompleksie
sportowo-rozrywkowym Chelsea Piers na Manhattanie w towarzy-
stwie trzech mężczyzn w średnim wieku. Była środa; szary, kwiet-
niowy poranek. Mężczyźni, którzy przybyli z Long Island, byli nieco
spóźnieni, ponieważ zatrzymały ich nowojorskie korki.
Pennington był głodny po dłuższej, niż się spodziewał, podróży,
więc poszedł do małego bufetu ustawionego w rogu sali, wziął do
ręki talerz i zaczął nakładać jedzenie. Towarzyszyło mu dwóch dzien-
nikarzy, którzy koniecznie chcieli się dowiedzieć, dlaczego gwiazda
futbolu zaczęła pracować dla Avonu — wydawałoby się, kobiecej
firmy.
Pennington, dwudziestosiedmioletni mieszkaniec Tennessee,
położył widelec na stole, czekając, aż jedzenie nieco ostygnie. Docie-
kliwym dziennikarzom odpowiedział, że wygląd zewnętrzny jest
bardzo ważny dla wielu jego kolegów z zespołu, zwłaszcza poza
AVON. NAJBARDZIEJ KOBIECA Z FIRM
boiskiem. „Niektórzy gracze naprawdę interesują się modą — powie-
dział. — Ale jeżeli chcesz być profesjonalistą, musisz ładnie wyglą-
dać i dobrze się prezentować. Od tego zależy to, jak inni będą Cię
postrzegać i jak będą z Tobą rozmawiać. My, sportowcy, często jeste-
śmy zapraszani w różne miejsca”.
A ponieważ jego żona i matka poparły pomysł reprezentowania
Avonu, Pennington zgodził się pozować do okładki pierwszego katalo-
gu adresowanego do mężczyzn. Katalog ten nosi nazwę M: The Men’s
Catalog .
Avon, który w ciągu swojej ponad stuletniej działalności próbował
już wielu rozwiązań, przekonał się, że jeżeli chce zachować swoich
klientów, musi nadążać za czasami. Teraz przyszła kolej na to, żeby
zwrócić się bezpośrednio do mężczyzn.
Poszerzenie kręgu odbiorców
Lata siedemdziesiąte były dla Avonu bardzo ciężkie i firma z trudem
wyszła na prostą. Od tego czasu Avon zawsze stara się o utrzymanie
pozycji lidera na wciąż zmieniającym się rynku. „Czułem, że Avon
zbyt wolno reaguje na zmiany zachodzące na rynku oraz w całym
społeczeństwie — mówi James Preston, który w 1988 roku został
naczelnym dyrektorem wykonawczym firmy. — Co gorsza, byłem
świadkiem tego, jak całkowicie zlekceważono tu pierwsze oznaki
ruchu kobiet na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych.
Przegraliśmy między innymi dlatego, że nasza firma była zdomino-
wana przez mężczyzn. W 1971 roku, gdy dołączyłem do zarządu,
w Avonie nie było ani jednej kobiety na stanowisku wiceprezesa”.
Od tamtego czasu sytuacja uległa znacznej zmianie. Obecnie wiele
najwyższych stanowisk w firmie piastują kobiety.
Avon cały czas uważnie śledzi rynek, aby w porę dostrzec wszelkie
zmiany, jakie na nim zachodzą, i odpowiednio je wykorzystać. Swój
pierwszy katalog dla mężczyzn, M , wydał dopiero jesienią 2004 roku,
162
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin