Scenariusze_zabaw_i_zajec_Historia_Guziołka.pdf

(8561 KB) Pobierz
Guz_scen.indd
Aneks do książki
Katarzyny Szeligi
Historia Guziolka
scenariusze zabaw i zajêæ
wraz z pomocami
Zdjęcia: ze zbiorów autorki
Ilustracje: ze zbiorów autorki
oraz Agata Fuks, Joanna Szybist
Spis treści
Wstęp....................................................................................................3
Scenariusz 1
Temat: Poznajemy swoje ulubione maskotki .................................. 5
Scenariusz 2
Temat: Urz¹dzamy sklep.................................................................. 12
Scenariusz 3
Temat: Przyrz¹dzamy sa³atkê owocowo-warzywn¹ ...................... 24
Scenariusz 4
Temat: Zmieniamy Złośnika Guziolka ........................................... 33
Scenariusz 5
Temat: Lecimy w kosmos................................................................. 41
Scenariusz 6
Temat: Ogl¹damy œwiat z góry ....................................................... 56
Scenariusz 7
Temat: Ka¿dy z nas mo¿e byæ „Jednodniowym królem” .............. 65
Scenariusz 8
Temat: Znamy zagro¿enia ............................................................... 70
Scenariusz 9
Temat: Poznajemy ¿ycie na wsi ...................................................... 75
Scenariusz 10
Temat: Wybieramy ¿ycie na pustyni i na morzu ........................... 81
Skrótowy opis metod P. Dennisona i W. Sherborne ........................87
Galeria................................................................................................90
Wstęp
Aktywnoœæ twórcz¹ dziecka mo¿na rozwijaæ na tysi¹ce sposobów.
Aby jednak to robiæ, trzeba zacz¹æ od siebie. Tylko bowiem twórczy
nauczyciel, s³u¿¹c przyk³adem i motywuj¹c do dzia³ania, jest w stanie
zaspokoiæ tê naturaln¹ potrzebê dziecka. Twórcza aktywnoœæ w³asna
jest niezbêdnym warunkiem twórczej aktywnoœci dziecka. Ka¿dy
cz³owiek jest inny, ka¿dy nauczyciel zaœ inaczej konstruuje zajêcia.
Chcia³abym Pañstwa zapoznaæ ze scenariuszami zajêæ stworzony-
mi na bazie opowiadañ o Guziolku. Zajêcia te zosta³y przeprowadzo-
ne przeze mnie z grup¹ dzieci 5-letnich z Przedszkola nr 80 i z grup¹
dzieci niejednorodnych wiekowo (od 3 do 6 lat) z Przedszkola Nie-
publicznego „Zameczek” w Bydgoszczy. Zosta³y więc sprawdzone
w praktyce. Czêsto by³y modyfikowane, dlatego te¿ zamieœci³am
uwagi dotycz¹ce ich realizacji. Nie chcia³abym jednak¿e, abyœcie
Pañstwo traktowali te scenariusze jako gotowy wzór do odtworzenia.
Jest to bowiem zbiór pewnych elementów, z których ka¿dy winien
wybraæ coœ, co odpowiada jemu i dzieciom w grupie. Mo¿na zatem
podzieliæ scenariusz na dwie, trzy czêœci i realizowaæ je w różnych
dniach, mo¿na wyrzuciæ koniec lub œrodek, mo¿na wreszcie wybraæ
tylko pojedyncze zadania lub zabawy. Wszystko zale¿y od potrzeb
dzieci i Pañstwa inwencji. Zwracam na to uwagê, ponieważ przepro-
wadzenie zajęć według na przykład Scenariusza 10 trwałoby około
trzech godzin. ¯adne dziecko tego nie wytrzyma! Dlatego radzê
dok³adnie siê zastanowiæ, które elementy scenariusza bêd¹ mo¿liwe
do realizacji w Pañstwa grupie. Przede wszystkim nale¿y wzi¹æ pod
uwagê oczekiwania i mo¿liwoœci dzieci, a tak¿e ich zainteresowanie
i zaanga¿owanie. Trzeba te¿ zawsze mieæ przygotowany wariant skró-
cenia i wyd³u¿enia zajêć. Mnie zdarzyło się to między innymi przy
okazji scenariusza „Lecimy w kosmos”. Mimo ¿e na sali by³y pe³ne
dwie grupy, dzieci by³y tak zainteresowane prac¹, ¿e skoñczy³y dopie-
ro przed obiadem, a niektóre rysowa³y i nakleja³y jeszcze po posi³ku.
Bywa³o te¿ odwrotnie, np. zajêcia „Wybieramy ¿ycie na pustyni i na
morzu” skoñczy³y siê na zabawie z foli¹.
3
Mam nadziejê, ¿e scenariusze te oka¿¹ siê dla Pañstwa interesu-
jące i inspiruj¹ce do tworzenia w³asnych, oryginalnych zabaw i zajêæ.
¯yczê tego z ca³ego serca! Na zakoñczenie pragnę podziêkować pani
mgr Krystynie Karpiñskiej za pomoc i metodyczną korektę propozycji
zajêæ.
PS Opis metod W. Sherborne i P. Dennisona znajduje siê po Sce-
nariuszu 10.
Scenariusz 1
Temat: Poznajemy swoje ulubione maskotki
Cele ogólne:
– rozwijanie wra¿liwoœci i przywi¹zania do wybranej maskotki;
– wzbogacanie uczuæ dziecka o nowe doznania;
– przezwyciê¿anie nieœmia³oœci i lêku przed ekspozycj¹ spo³eczn¹.
Cele szczegó³owe:
Dziecko:
– wykonuje ruchy naprzemienne;
– dzieli siê swoimi emocjami i spostrze¿eniami na temat ulubionej za-
bawki;
– poszerza s³ownictwo czynne;
– opisuje przedmiot b¹dŸ osobê.
Pomoce do zajêæ:
– ulubiona maskotka, przyniesiona przez dziecko z domu;
– kartki papieru, pomoce i przybory plastyczne do wyboru przez
dziecko;
– ró¿norodne przedmioty do wykorzystania przez dzieci w teatrzyku,
np. parawan, szmatki, kawa³ki w³óczek, druciki, sznurki, du¿e arku-
sze papieru do dekoracji.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin