Polska literatura współczesna.pdf
(
183 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Polska literatura współczesna
1
Polska literatura współczesna
Polska literatura współczesna
–
epoka
w historii literatury polskiej, która trwa do chwili obecnej.
Początkowy okres polskiej literatury współczesnej jest sporny. Zdaniem niektórych krytyków i historyków literatury
(m.in.
Piotra Kuncewicza)
współczesność w polskiej literaturze należy liczyć od roku 1918, czyli od odzyskania
przez Polskę niepodległości. Są też tacy, dla których literatura współczesna rozpoczyna się od roku 1939. Większość
jednak pozycji i dzieł naukowych przyjmuje, że współczesną literaturę liczyć należy od 1945 roku.
Literatura współczesna nie jest i nie była jednolita, ale podobnie jak sytuacja polityczna Polski po
II wojnie
światowej,
ulegała licznym metamorfozom i przemianom, często analogicznym do przemian politycznych jakie
następowały w państwie polskim. Jedną z jej cech charakterystycznych, szczególnie w latach 1945-1989 był podział
na literaturę krajową i emigracyjną. Wiązało się to z pozostaniem za granicą, albo z emigracją części twórców nie
akceptujących reżimu panującego w Polsce w tym okresie.
Literatura polska w latach 1945-1950
Literatura krajowa w tym okresie przeżywała początkowo żywiołowy rozwój. Powstało wtedy wiele wybitnych
utworów głownie o tematyce okupacyjno wojennej. Ówczesne władze wspierały bujny rozwój kultury, licząc na
pozyskanie jej do celów propagandy. Wkrótce też podjęto działania mające na celu uzależnienie kultury od ideologii
komunistycznej. W listopadzie 1947 prezydent
Bolesław Bierut
podczas III zjazdu
Związku Zawodowego Literatów
Polskich z
apoczątkował rewolucję kulturalną. Uzyskał poparcie ze strony
„
aktywu
”
partyjnego istniejącego w
związku, który zaatakował
„
niedostatki ideologiczne
”
literatury. Mimo sprzeciwu pisarzy opozycyjnych (m.in.
Stefan Kisielewski
,
Jerzy Zawieyski
i inni) do władz ZZLP weszli komuniści. W następnym zjeździe (styczeń 1949)
komuniści
Stefan Żółkiewski
i
Włodzimierz Sokorski
w referatach ogłosili, że
„
socrealizm
”
stanowić będzie jedyne
kryterium oceny . Na czele Związku stanął komunista
Leon Kruczkowski
.
W poezji krajowej tego okresu wyróżniała się twórczość
Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
autora
„
Zaczarowanej dorożki
”
oraz satyrycznej
„
Zielone Gęsi
”
, który jednak pod koniec tego okresu coraz częściej
podejmował tematykę socrealistyczną. Innymi głośnymi twórcami byli
Julian Tuwim
oraz
Adam Ważyk
, tworzący
literaturę zgodną z wymaganiami władzy. Swoje pióra na usługi propagandy oddali także
Julian Przyboś
,
Stanisław
Jerzy Lec,
Arnold Słucki.
W tym okresie tworzyli też
Antoni Słonimski
i
Kazimiera Iłłakowiczówna
(ta ostatnia
coraz bardziej skazywana na milczenie za niechęć do socrealizmu). Najważniejszym debiutantem tego okresu w
poezji był
Tadeusz Różewicz
.
W prozie krajowej także widoczne były coraz wyraźniejsze naciski władz. Najgłośniejszym utworem tego okresu był
„
Popiół i diament
”
Jerzego Andrzejewskiego,
powieść, która wzbudziła kontrowersje zarówno zarówno władz jak i u
opozycji antykomunistycznej. Powstało wtedy wiele utworów o tematyce okupacyjnej. Były to m.in.
„
Medaliony
”
Zofii Nałkowskiej
oraz opowiadania
Tadeusza Borowskiego
–
ten ostatni po sukcesie opowiadań oddał swoje pióro
na usługi najbardziej agresywnej propagandy komunistycznej. Tematykę wojenną podejmowali też
Seweryna
Szmaglewska (
„
Dymy nad Birkenau
”
),
Adolf Rudnicki
,
Jan Dobraczyński,
Kornel Filipowicz,
Jarosław
Iwaszkiewicz i
wielu innych. Rozwijała się też proza historyczna, odporna na socrealistyczne schematy (
Antoni
Gołubiew
,
Karol Bunsch
,
Władysław Jan Grabski
).
W dziedzinie dramatu przodowali
Leon Kruczkowski
(m.in.
„
Niemcy
”
) oraz
Jerzy Szaniawski
(
„
Dwa teatry
”
).
Krytykę krajową opanowali komuniści.
Na emigracji w tym okresie tworzyli poeci
Jan Lechoń,
Kazimierz Wierzyński
,
Józef Łobodowski,
Jan
Rostworowski i
wielu innych. Prozę tworzyli m.in.
Maria Kuncewiczowa,
Sergiusz Piasecki,
oraz
Tadeusz
Nowakowski.
Na emigracji rozwijała się też twórczość dramatyczna (m.in.
Jan Rostworowski)
, społeczno polityczna
(
Włodzimierz Bączkowski
) oraz reportaż (
Melchior Wańkowicz)
. Na emigracji wydano też cenne wspomnienia:
Józefa Czapskiego (
„
Na nieludzkiej ziemi
”
),
Beaty Obertyńskiej
,
Hanny Ordonówny.
Polska literatura współczesna
2
Literatura polska w latach 1950-1956
Państwo w tym okresie posiadało
monopol
wydawniczy i dążyło do podporządkowania sobie twórczości literackiej.
Jego polityka szła dwoma torami. Z jednej publikowano w dużych nakładach klasykę (
Mickiewicz,
Sienkiewicz
,
Prus)
, z drugiej wycofywano z księgarń, bibliotek i czytelni takich autorów jak
Maria Rodziewiczówna,
Melchior
Wańkowicz,
Zofia Kossak-Szczucka
i wielu innych. Masowo wydawano też literaturę radziecką ( dzieła
Lenina
i
Stalina)
. Oszołomieni zasięgiem totalitarnego oddziaływania partii, zafascynowani dynamizmem systemu,
zastraszeni, albo też przekupywani przywilejami materialnymi, jakie przyznawano posłusznym, polscy twórcy coraz
aktywniej włączali się w propagowanie nowych kanonów sztuki. U szczytu sławy znajdował się wtedy
Władysław
Broniewski
autor
”
Słowa o Stalinie
”
oraz
Konstanty Ildefons Gałczyński
autor licznych socrealistycznych wierszy,
sprawnie zresztą napisanych. W duchu socrealistycznym pisali czołowi polscy poeci:
Julian Tuwim,
Mieczysław
Jastrun (
wielbiący Bieruta),
Adam Ważyk (
wielbiący Stalina),
Antoni Słonimski
oraz wielu innych. W prozie
dominowały powieści
„
produkcyjne
”
o schematycznej akcji i fabule, sławiące ustrój i piętnujące
„
wrogów ludu
”
. W
tym duchu pisali
Bohdan Czeszko (
„
Pokolenie
”
),
Witold Zalewski
(
„
Traktory zdobędą wiosnę
”
),
Jerzy Putrament
,
Tadeusz Konwicki,
Władysław Machejek,
Wojciech Żukrowski
. Nieco na wyższym poziomie stały utwory
Juliana
Stryjkowskiego i
Igora Newerly
’
ego (
„
Pamiątka z celulozy
”
). Wielu wybitnych pisarzy zaprzestało w tym okresie
pracy twórczej (m.in.
Kazimiera Iłłakowiczówna)
. Po śmierci
Stalina
w 1953 zaczęły pojawiać się pierwsze utwory
zwiastujące koniec epoki socrealizmu (min.
„
Poemat dla dorosłych
”
Adama Ważyka)
.
Tymczasem na emigracji bujnie rozwijało się życie literackie, w którym ważną rolę odgrywało wydawnictwo
paryskiego miesięcznika
"Kultura"
. Nowe tomiki wydawali
Czesław Miłosz
,
Kazimierz Wierzyński,
Józe
f
Bujnowski
,
Stanisław Młodożeniec
i inni. Mieszkający w
Argentynie
Witold Gombrowicz
wydał kontrowersyjny
„
Trans-Atlantyk
” –
bolesną groteskę polskości,
Melchior Wańkowicz
wydał
„
Ziele na kraterze
”
,
Józef Mackiewicz
"Drogę donikąd",
Zofia Kossak-Szczucka
„
Przymierze
”
i
„
Błogosławioną winę
”
,
Herminia Naglerowa
„
Sprawę
Józefa Mosta" o losach polskich zesłańców zesłańców w
ZSRR
.
Gustaw Herling-Grudziński
wydał przejmujące
wspomnienia z łagru pt.
„
Inny świat
”
, które były tłumaczone na wiele języków. Inny z kolei pisarz-więzień łagrów,
Jerzy Jochimek
, po nieudanej próbie wydania swoich powieściowych dzieł ("Daleko, Albo Jeszcze Dalej") o tej
tematyce w kraju, nie znalazł akceptacji ani u
Jerzego Giedroycia
, ani w USA - czekał na oficjalną publikację swoich
książek aż do 2006 roku.
Czesław Miłosz
wydał esej
„
Zniewolony umysł
”
, w którym rzucił nowe światło na
psychologiczne korzenie komunizmu. Rozwijała się też krytyka literacka.
Literatura polska w latach 1956-1960
Poznański Czerwiec '56,
który utorował drogę do władzy
Władysławowi Gomułce,
spowodował złagodzenie
cenzury i przyniósł ożywienie w polskim życiu literackim. Gwałtownie wzrosła ilość przekładów literatury
zachodniej. Szczególną popularność zdobyła wśród czytelników literatura amerykańska. Pojawiły się pierwsze
wydania utworów polskich pisarzy emigracyjnych (m.in.
Gombrowicza.
W tym okresie powstały nowe pisma
literackie np.
„
Współczesność
”
i
„
Dialog
”
. Ożywienie zapanowało w publicystyce kulturalnej i krytyce literackiej, na
łamach już istniejącej pism, takich jak
„
Przegląd Kulturalny
”
,
„
Nowa Kultura
”
, czy
„
Życie Literackie
”
. Do głosu
doszło związane z
Krakowską szkołą krytyki
nowe pokolenie krytyków z
Andrzejem Kijowskim
na czele.
W dziedzinie poezji nastąpił powrót autorów skazywanych w latach stalinowskich na milczenie, takich jak
Kazimiera Iłłakowiczówna.
Własne oblicze odnajdowali poeci, którzy debiutowali w poprzednim okresie np.
Tadeusz Różewicz,
Tadeusz Kubiak,
Stanisław Grochowiak,
Wisława Szymborska
i inni. Najważniejszymi
debiutantami byli wtedy
Zbigniew Herbert
,
Miron Białoszewski
i
Andrzej Bursa.
Wśród tych poetów dominowała
ostra refleksja nad cywilizacją i granicami człowieczeństwa w świecie współczesnym. Z poetów starszego pokolenia
tworzyli nadal
Jarosław Iwaszkiewicz
,
Mieczysław Jastrun
i
Julian Przyboś
. Wybitnym aforystą był
Stanisław Jerzy
Lec a
utor
„
Myśli nieuczesanych
”
. Wybitnymi prozaikami w tym okresie byli
Maria Dąbrowska,
która po okresie
milczenia wydała tom opowiadań
„
Gwiazda zaranna
”
,
Jerzy Szaniawski
, autor
„
Profesora Tutki
”
oraz wyzwoleni z
socrealizmu i konformizmu
Kazimierz Brandys
,
Roman Bratny
(twórca popularnej powieści
„
Kolumbowie
–
Polska literatura współczesna
3
rocznik 20
”
),
Tadeusz Hołuj
,
Julian Stryjkowski,
Jerzy Andrzejewski
(twórca m.in. paraboli stalinizmu
–„
Ciemności
kryją ziemię
”
) oraz wielu innych. Warto wymienić też pisarzy określanych mianem katolickich, takich jak
Antoni
Gołubiew (
twórca epopei
„
Bolesław Chrobry
”
),
Jerzy Zawieyski c
zy
Jan Józef Szczepański
. Znakomitym eseistą i
popularyzatorem historii Polski był
Paweł Jasienica.
Rozgłos zdobył
Leopold Tyrmand,
autor bestsellera
„
Zły
”
.
Mocną pozycję wśród czytelników osiągnęli
Sławomir Mrożek
–
oryginalny humorysta oraz
Stanisław Lem
–
twórca powieści fantastyczno-naukowych. Wielki talent ujawnił
Marek Hłasko,
który po opublikowaniu paru
opowiadań, wyjechał za granicę, gdzie pozostał, gdyż włądze
PRL u
niemożliwiły mu powrót. Stał on się legendą
pokolenia
„
pryszczatych
”
,
brutalnie odsłaniającym realia ówczesnej Polski. Innymi przedstawicielami tego nurtu byli
Marek Nowakowski i
Ireneusz Iredyński.
W dziedzinie dramatu dominowały groteskowe alegorie i abstrakcyjny teatr poetycki. Do czołowych dramaturgów
należeli
Zbigniew Herbert,
Tadeusz Różewicz
,
Stanisław Grochowiak,
Sławomir Mrożek
(m.in.
„
Policjanci
”
) oraz
komunista
Leon Kruczkowski
.
Literatura polska w latach 1960-1970
Nadzieje związane z
Poznańskim Czerwcem z
ostały szybko rozwiane. Już pod koniec lat pięćdziesiątych cenzura
zaczęła ponownie coraz głębiej ingerować w literaturę, a wielu pisarzy objęto zakazem druku. Polityka wydawnicza
reżimu komunistycznego polegała na lansowaniu masowo wydawanej propagandowej literatury
kombatancko-wojennej takich twórców jak
Janusz Przymanowski,
czy
Zbigniew Safjan
, oraz mało pokupnych, na
ogół przeciętnych debiutów kosztem nakładów najbardziej poczytnych autorów współczesnych i klasyki. Cenzura
praktycznie zniszczyła literaturę zagłębiającą się w realia
PRL
. W 1964 r. czołowi intelektualiści polscy złożyli na
ręce premiera
Józefa Cyrankiewicza s
łynny
List 34,
w którym protestowali przeciwko polityce władz wobec kultury.
Literatura polska,mimo tych trudności rozwijała się jednak stosunkowo dobrze. W poezji na plan pierwszy wysunął
się
Zbigniew Herbert a
utor
„
Studium przedmiotu
”
i
„
Napisu
”
,
Tadeusz Różewicz a
utor
„
Twarzy
”
,
Stanisław
Grochowiak a
utor
„
Nie było lata
”
oraz
Wisława Szymborska
, która wydała
„
Sól
”
i
„
Sto pociech
”
. Warci wymienia są
też poeci eksperymentujący formalnie tacy jak
Miron Białoszewski,
Tadeusz Kubiak
,
Urszula Kozioł
,
Jerzy
Harasymowicz ,
czy zmarła w 1967 roku w wieku 32 lat
Halina Poświatowska.
Z poetów starszych
Mieczysław
Jastrun
wydał
„
Wolność wyboru
”
. Nowe wiersze wydawali też
Aleksander Rymkiewicz
,
ks. Jan Twardowski
,
Marek
Skwarnicki
i inni. Około roku 1968 r. do głosu dochodzi nowe pokolenie twórców zwani
„
Nową Falą
”
(m.in.
Adam
Zagajewski,
Stanisław Barańczak,
Ewa Lipska
,
Ryszard Krynicki)
.
W prozie, spośród pisarzy o ustalonej renomie popularnością cieszyła się
Maria Dąbrowska,
która wydała najpierw
w odcinkach, a potem w wydaniu książkowym
„
Przygody człowieka myślącego
”
.
Jerzy Andrzejewski
wydał m.in.
„
Bramy raju
”
, rozgłos zapewniły mu perypetie z cenzurą przy okazji bezskutecznych prób wydania
„
Miazgi
”
oraz
opublikowanie w
Paryżu
„
Apelacji
”
. Nowe książki publikowali też
Tadeusz Breza
(
„
Spiżowa brama
”
i
„
Urząd
”
),
Jerzy Szaniawski,
a także powracający z emigracji twórcy w rodzaju
Marii Kuncewiczowej,
Michał
a
Choromańskiego o
raz bardzo popularnego w kraju
Melchiora Wańkowicza
. W młodszym pokoleniu literatów
rozgłos zdobył
Tadeusz Konwicki (
„
Sennik Współczesny
”
). Serię powieści o życiu w
PRL
zaczął wydawać w
paryskiej Bibliotece
„
Kultury
”
Stefan Kisielewski p
od pseudonimem Tomasz Staliński. Wysoką markę posiadały
dzieła
Hanny Malewskiej
,
Antoniego Gołubiewa,
Pawła Jasienicy.
Osobną pozycję w literaturze zyskali też
Andrzej
Braun
,
Kazimierz Brandys
,
Marian Brandys
,
Kornel Filipowicz,
Andrzej Kijowski
,
Andrzej Kuśniewicz,
Stanisław
Lem
,
Tadeusz Nowak,
Marek Nowakowski
,
Julian Stryjkowski o
raz niezwykle popularny twórca groteskowych
opowiadań
Sławomir Mrożek.
Mistrzostwo w prozie osiągnął również
Zbigniew Herbert s
woim słynnym esejem
„
Barbarzyńca w ogrodzie
”
. Spośród pisarzy związanych z reżimem popularnością cieszyła się twórczość
Wojciecha
Żukrowskiego.
Szeroko lansowani przez władzę byli także
Władysław Machejek
i
Stanisław Ryszard Dobrowolski.
W dramacie przeważały utwory o silnym ładunku poetyckim i symbolicznym , odwołujące się do groteskowych
parabol, dzięki czemu twórcy przenosili głębsze treści przez sita cenzury. Najważniejszymi dziełami były
„
Kartoteka
”
Różewicza o
raz
„
Tango
”
Mrożka.
Polska literatura współczesna
4
Na emigracji w tym okresie tworzyli poeci, z których na czoło wysuwali się
Czesław Miłosz (
zbiory
„
Król Popiel
”
,
„
Miasto bez imienia
”
) oraz
Kazimierz Wierzyński
(zbiory
„
Kufer na plecach
”
i
„
Czarny polonez
”
). Swoje tomy
wydawali też
Aleksander Wat (
tomik
„
Ciemne świecidło
”
),
Wacław Iwaniuk
(
„
Ciemny czas
”
),
Czesław Bednarczyk
,
Jan Rostworowski (
„
Dom złoty
”
) i wielu innych. Prozę tworzyli
Witold Gombrowicz a
utor
„
Pornografii
”
,
Gustaw
Herling-Grudziński
, autor
„
Dziennika pisanego nocą
”
, jak również
Józef Mackiewicz (
"Lewa wolna"),
Marek
Hłasko
,
Leopold Tyrmand
,
Józef Wittlin i
wielu innych.
Literatura polska w latach 1970-1980
Literatura w Polsce przeżywała w latach siedemdziesiątych pewne załamanie wynikające z rosnącej cenzury i
jałowości utworów wydawanych oficjalnie. Kryzys był jednak stopniowo przezwyciężany przez nieoficjalną
działalność wydawniczą i młode pokolenie pisarzy. Jedną z cech charakterystycznych a w literaturze lat
siedemdziesiątych było wyodrębnienie się pewnych nurtów literackich. Były to nurt wiejski (m.in.
„
Konopielka
”
Edwarda Redlińskiego,
„
Tańczący jastrząb
”
Juliana Kawalca,
„
Pałac
”
Wiesława Myśliwskiego
), nurt kresowy (m.in.
„
Dolina Issy
”
Czesława Miłosza,
„
Bohiń
”
Tadeusza Konwickiego
) oraz nurt żydowski (m.in. twórczość
Juliana
Stryjkowskiego)
.
W poezji tego okresu na czoło wysuwało się pokolenie
Zbigniewa Herberta
autora filozoficzny wierszy o Panu
Cogito. Z poetów tego pokolenia wyróżniali się również
Stanisław Grochowiak
,
Tadeusz Różewicz
,
Wisława
Szymborska
,
Tadeusz Kubiak
,
Ernest Bryll,
Urszula Kozioł i
inni. Wysokim uznaniem cieszyła się też twórczość
Witolda Dąbrowskiego,
Aleksandra Rymkiewicza
,
Marka Skwarnickiego,
ks. Jana Twardowskiego,
Tadeusza
Kubiaka,
czy
Jerzego Zagórskiego
. W tym okresie pojawiła się równocześnie nowa
generacja poetów z
autorem
pesymistycznych,
nihilistycznych
i półpornograficznych wierszy
–
z
Rafałem Wojaczkiem.
Do innych
przedstawicieli nowego pokolenie poetów należeli m.in.
Stanisław Barańczak
,
Ryszard Krynicki,
Leszek Szaruga i
Jacek Bierezin.
Ogromną popularnością wśród młodzieży cieszyła się twórczość
Edwarda Stachury
. Na emigracji
królował niepodzielnie
Czesław Miłosz
autor
„
Gdzie słońce wschodzi i kędy zapada
”
. Nowe zbory publikowali także
Bogdan Czaykowski,
Józef Łobodowski,
Beata Obertyńska
,
Wacław Iwaniuk i
inni.
W prozie polskiej
Jerzy Andrzejewski
zdołał opublikować
„
Miazgę
”
w
„
Zapisie
” –
piśmie literackim wydawanym w
drugim obiegu.
Marian Brandys o
publikował kilka poczytnych prac historycznych. Nowe i godne uwagi książki
wydawali też
Teodor Parnicki,
Andrzej Kuśniewicz
,
Andrzej Szczypiorski
,
Janusz Głowacki,
Marek Nowakowski
,
Edward Redliński,
Roman Brandstaetter
(
„
Jezus z Nazarethu
”
). Eseistykę filozoficzną i beletrystyczną zarazem
uprawiał znany także jako
Dedal f
elietonista, krytyk i prozaik
Andrzej Kijowski (
"Listopadowy Wieczór", "Dziecko
przez ptaka przyniesione"). Sensacją literacka stały się
„
Rozmowy z katem
”
Kazimierza Moczarskiego
, które
wkrótce po wydaniu zostało przeniesione na scenę. Pojawiło się też nowe pokolenie prozaików m.in.
Julian
Kornhauser,
Kazimierz Orłoś
,
Adam Zagajewski.
Wielu nie mogąc przebić się przez cenzurę, zaczęło wydawać
swoje utwory w
Zapisie
i innych pismach poza zasięgiem cenzury. Swoje prace publikowali w nich
Jacek
Bocheński,
Kazimierz Brandys (
powieść
„
Nierzeczywistość
”
),
Tadeusz Konwicki
(
„
Kompleks polski
”
,
„
Mała
Apokalipsa
”
),
Marek Nowakowski
,
Julian Stryjkowski
i inni. Publicystykę społeczno-kulturalną na wysokim
poziomie reprezentowali
Ryszard Kapuściński
autor
„
Cesarza
”
oraz
Tomasz Łubieński a
utor
„
Bić się czy nie bić
”
.
Pomostem między literaturą krajową a emigracyjną stał się
Stefan Kisielewski
, który jako Tomasz Staliński wydał w
Paryżu
„
Romans zimowy
”
,
„
Cienie w pieczarze
”
,
„
Śledztwo
”
. Nowe książki na emigracji wydali też
Włodzimierz
Odojewski (
„
Zasypie wszystko zawieje
”
),
Andrzej Chciuk (
„
Towarzysze z bezpieczeństwa
”
),
Stanisław Vincenz
,
Zofia Romanowicz,
Aleksander Wat,
Danuta Mostwin
i inni. W eseistyce wybitne osiągnięcia mieli m.in
Leopold
Tyrmand,
Adam Czerniawski
,
Gustaw Herling-Grudziński
.
Józef Mackiewicz
w tym czasie publikował teksty polityczne (wcześniej wydał na emigracji sześć powieści). W
drobnej formie literackiej
–
wznawiany mimo wszystko w kraju
Sławomir Mrożek
.
Polska literatura współczesna
5
Literatura polska w latach 1980-1990
Literaturę lat 80. charakteryzowało zerwanie z kanonami "
języka literackiego"
i kształtowanie się pod dużą presją
bieżących wydarzeń politycznych. Część autorów podejmowała tę tematykę wprost, przez co musieli publikować
swoją twórczość w wydawnictwach podziemnych lub za granicą. Inni szukali ratunku przed
nihilizm
em w refleksji
ogólniejszej lub przeszłości, co pozwalało im publikować utwory oficjalnie. Koniec dziesięciolecia zamknął w
polskiej literaturze epokę naznaczoną zmaganiami z ustrojem politycznym. Wraz z upadkiem w Polsce komunizmu
doszło do połączenia się krajowych i emigracyjnych nurtów literackich.
W poezji dominowali twórcy starszego pokolenia. Postacią niezwykle popularną, symbolizującą jedność kultury
krajowej i emigracyjnej stał się
Czesław Miłosz,
którego pozycję w polskiej kulturze wzmocniła przyznana w 1980
roku literacka
Nagroda Nobla.
Jego wiersz
„
Który skrzywdziłeś człowieka prostego
”
odczytano jako aluzję do władz
komunistycznych i przejaw poparcia dla
Solidarności
. Kiedy w czerwcu 1981 roku odwiedził Polskę był
entuzjastycznie witany w
Warszawie
,
Gdańsku
,
Krakowie o
raz w
Lublin
ie, gdzie otrzymał doktorat
honoris causa
na
KUL.
Oprócz twórczości Miłosza uznaniem cieszyły się też wiersze
Zbigniewa Herberta,
ks. Jana Twardowskiego
,
Wisławy Szymborskiej o
raz młodszego pokolenia takich poetów jak
Stanisław Barańczak,
Leszek Szaruga
,
Ryszard
Krynicki.
W prozie znaczącymi osiągnięciami były coraz częściej wydawane też w tzw.
drugim obiegu
książki
Andrzeja
Kijowskiego (
"Niedrukowane" wydawnictwo:
NOW-a)
,
Andrzeja Kuśniewicza,
Igora Newerly
’
ego (
„
Zostało z
uczty bogów
”
),
Marka Nowakowskiego
,
Kazimierza Orłosia,
Jarosława Marka Rymkiewicza (
„
Rozmowy polskie
latem roku 1983
”
),
Juliana Stryjkowskiego,
Jana Józefa Szczepańskiego
,
Andrzeja Szczypiorskiego,
Józef
a
Mackiewicza
,
Władysława Terleckiego,
czy
Piotra Wojciechowskiego
.
Jeszcze młodszą generację poetów stanowiło tak zwane "pokolenie brulionu", skupione wokół czasopisma "
brulion
",
krytykującego herbertowski model "liryki czynu", idącego z duchem zachodniego
postmodernizmu
i literatury
reprezentowanej przez "
szkołę nowojorską"
. Z tych kręgów wywodzą się
Marcin Świetlicki,
Robert Tekieli,
Jacek
Podsiadło
,
Manuela Gretkowska
czy
Jerzy Pilch.
Do najlepszych debiutów należały książki
Pawła Huelle.
Na emigracji wysoka rangę miała twórczość takich autorów jak
Janusz Głowacki,
Włodzimierz Odojewski,
Gustaw
Herling-Grudziński (
„
Dziennik pisany nocą
”
),
Adam Zagajewski
. W 1987 roku, w podziemnym wydawnictwie
"Przedświt" po raz pierwszy ukazały się w niewielkim nakładzie powieści
Jerzego Jochimka
w tomie zatytułowanym
"Za Kręgiem". W historii literatury wysoką pozycję posiadał
Czesław Zgorzelski
.
Plik z chomika:
anna.dobrut
Inne pliki z tego folderu:
Doktryna socrealizmu w literaturze polskiej.doc
(101 KB)
Literatura obozowa (łagrowa).doc
(117 KB)
Marek Karwala - Polska poezja współczesna - notatki.doc
(54 KB)
Nowa Fala (Pokolenie '68).doc
(105 KB)
Poezja lingwistyczna (Miron Białoszewski, Tymoteusz Karpowicz).doc
(109 KB)
Inne foldery tego chomika:
2 - Literatura dwudziestolecia międzywojennego (Aleksandra80)
3 - Literatura wojenna
3 - Literatura wojenna (Aleksandra80)
Antropologia literatury popularnej
Awangarda
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin