Polska literatura współczesna.pdf

(183 KB) Pobierz
(anonymous)
Polska literatura współczesna
1
Polska literatura współczesna
Polska literatura współczesna epoka w historii literatury polskiej, która trwa do chwili obecnej.
Początkowy okres polskiej literatury współczesnej jest sporny. Zdaniem niektórych krytyków i historyków literatury
(m.in. Piotra Kuncewicza) współczesność w polskiej literaturze należy liczyć od roku 1918, czyli od odzyskania
przez Polskę niepodległości. Są też tacy, dla których literatura współczesna rozpoczyna się od roku 1939. Większość
jednak pozycji i dzieł naukowych przyjmuje, że współczesną literaturę liczyć należy od 1945 roku.
Literatura współczesna nie jest i nie była jednolita, ale podobnie jak sytuacja polityczna Polski po II wojnie
światowej, ulegała licznym metamorfozom i przemianom, często analogicznym do przemian politycznych jakie
następowały w państwie polskim. Jedną z jej cech charakterystycznych, szczególnie w latach 1945-1989 był podział
na literaturę krajową i emigracyjną. Wiązało się to z pozostaniem za granicą, albo z emigracją części twórców nie
akceptujących reżimu panującego w Polsce w tym okresie.
Literatura polska w latach 1945-1950
Literatura krajowa w tym okresie przeżywała początkowo żywiołowy rozwój. Powstało wtedy wiele wybitnych
utworów głownie o tematyce okupacyjno wojennej. Ówczesne władze wspierały bujny rozwój kultury, licząc na
pozyskanie jej do celów propagandy. Wkrótce też podjęto działania mające na celu uzależnienie kultury od ideologii
komunistycznej. W listopadzie 1947 prezydent Bolesław Bierut podczas III zjazdu Związku Zawodowego Literatów
Polskich z apoczątkował rewolucję kulturalną. Uzyskał poparcie ze strony aktywu partyjnego istniejącego w
związku, który zaatakował niedostatki ideologiczne literatury. Mimo sprzeciwu pisarzy opozycyjnych (m.in.
Stefan Kisielewski , Jerzy Zawieyski i inni) do władz ZZLP weszli komuniści. W następnym zjeździe (styczeń 1949)
komuniści Stefan Żółkiewski i Włodzimierz Sokorski w referatach ogłosili, że socrealizm stanowić będzie jedyne
kryterium oceny . Na czele Związku stanął komunista Leon Kruczkowski .
W poezji krajowej tego okresu wyróżniała się twórczość Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego autora
Zaczarowanej dorożki oraz satyrycznej Zielone Gęsi , który jednak pod koniec tego okresu coraz częściej
podejmował tematykę socrealistyczną. Innymi głośnymi twórcami byli Julian Tuwim oraz Adam Ważyk , tworzący
literaturę zgodną z wymaganiami władzy. Swoje pióra na usługi propagandy oddali także Julian Przyboś , Stanisław
coraz bardziej skazywana na milczenie za niechęć do socrealizmu). Najważniejszym debiutantem tego okresu w
poezji był Tadeusz Różewicz .
W prozie krajowej także widoczne były coraz wyraźniejsze naciski władz. Najgłośniejszym utworem tego okresu był
Popiół i diament Jerzego Andrzejewskiego, powieść, która wzbudziła kontrowersje zarówno zarówno władz jak i u
opozycji antykomunistycznej. Powstało wtedy wiele utworów o tematyce okupacyjnej. Były to m.in. Medaliony
Zofii Nałkowskiej oraz opowiadania Tadeusza Borowskiego ten ostatni po sukcesie opowiadań oddał swoje pióro
na usługi najbardziej agresywnej propagandy komunistycznej. Tematykę wojenną podejmowali też Seweryna
Iwaszkiewicz i wielu innych. Rozwijała się też proza historyczna, odporna na socrealistyczne schematy ( Antoni
W dziedzinie dramatu przodowali Leon Kruczkowski (m.in. Niemcy ) oraz Jerzy Szaniawski ( Dwa teatry ).
Krytykę krajową opanowali komuniści.
Na emigracji w tym okresie tworzyli poeci Jan Lechoń, Kazimierz Wierzyński , Józef Łobodowski, Jan
Rostworowski i wielu innych. Prozę tworzyli m.in. Maria Kuncewiczowa, Sergiusz Piasecki, oraz Tadeusz
Nowakowski. Na emigracji rozwijała się też twórczość dramatyczna (m.in. Jan Rostworowski) , społeczno polityczna
( Włodzimierz Bączkowski ) oraz reportaż ( Melchior Wańkowicz) . Na emigracji wydano też cenne wspomnienia:
Józefa Czapskiego ( Na nieludzkiej ziemi ), Beaty Obertyńskiej , Hanny Ordonówny.
429631437.004.png 429631437.005.png
 
Polska literatura współczesna
2
Literatura polska w latach 1950-1956
Państwo w tym okresie posiadało monopol wydawniczy i dążyło do podporządkowania sobie twórczości literackiej.
Jego polityka szła dwoma torami. Z jednej publikowano w dużych nakładach klasykę ( Mickiewicz, Sienkiewicz ,
Prus) , z drugiej wycofywano z księgarń, bibliotek i czytelni takich autorów jak Maria Rodziewiczówna, Melchior
Wańkowicz, Zofia Kossak-Szczucka i wielu innych. Masowo wydawano też literaturę radziecką ( dzieła Lenina i
Stalina) . Oszołomieni zasięgiem totalitarnego oddziaływania partii, zafascynowani dynamizmem systemu,
zastraszeni, albo też przekupywani przywilejami materialnymi, jakie przyznawano posłusznym, polscy twórcy coraz
aktywniej włączali się w propagowanie nowych kanonów sztuki. U szczytu sławy znajdował się wtedy Władysław
Broniewski autor Słowa o Stalinie oraz Konstanty Ildefons Gałczyński autor licznych socrealistycznych wierszy,
sprawnie zresztą napisanych. W duchu socrealistycznym pisali czołowi polscy poeci: Julian Tuwim, Mieczysław
Jastrun ( wielbiący Bieruta), Adam Ważyk ( wielbiący Stalina), Antoni Słonimski oraz wielu innych. W prozie
dominowały powieści produkcyjne o schematycznej akcji i fabule, sławiące ustrój i piętnujące wrogów ludu . W
tym duchu pisali Bohdan Czeszko ( Pokolenie ), Witold Zalewski ( Traktory zdobędą wiosnę ), Jerzy Putrament ,
Tadeusz Konwicki, Władysław Machejek, Wojciech Żukrowski . Nieco na wyższym poziomie stały utwory Juliana
Stryjkowskiego i Igora Newerly ego ( Pamiątka z celulozy ). Wielu wybitnych pisarzy zaprzestało w tym okresie
pracy twórczej (m.in. Kazimiera Iłłakowiczówna) . Po śmierci Stalina w 1953 zaczęły pojawiać się pierwsze utwory
zwiastujące koniec epoki socrealizmu (min. Poemat dla dorosłych Adama Ważyka) .
Tymczasem na emigracji bujnie rozwijało się życie literackie, w którym ważną rolę odgrywało wydawnictwo
paryskiego miesięcznika "Kultura" . Nowe tomiki wydawali Czesław Miłosz , Kazimierz Wierzyński, Józe f
Bujnowski , Stanisław Młodożeniec i inni. Mieszkający w Argentynie Witold Gombrowicz wydał kontrowersyjny
Trans-Atlantyk ” – bolesną groteskę polskości, Melchior Wańkowicz wydał Ziele na kraterze , Józef Mackiewicz
"Drogę donikąd", Zofia Kossak-Szczucka Przymierze i Błogosławioną winę , Herminia Naglerowa Sprawę
Józefa Mosta" o losach polskich zesłańców zesłańców w ZSRR . Gustaw Herling-Grudziński wydał przejmujące
wspomnienia z łagru pt. Inny świat , które były tłumaczone na wiele języków. Inny z kolei pisarz-więzień łagrów,
Jerzy Jochimek , po nieudanej próbie wydania swoich powieściowych dzieł ("Daleko, Albo Jeszcze Dalej") o tej
tematyce w kraju, nie znalazł akceptacji ani u Jerzego Giedroycia , ani w USA - czekał na oficjalną publikację swoich
książek aż do 2006 roku. Czesław Miłosz wydał esej Zniewolony umysł , w którym rzucił nowe światło na
psychologiczne korzenie komunizmu. Rozwijała się też krytyka literacka.
Literatura polska w latach 1956-1960
Poznański Czerwiec '56, który utorował drogę do władzy Władysławowi Gomułce, spowodował złagodzenie
cenzury i przyniósł ożywienie w polskim życiu literackim. Gwałtownie wzrosła ilość przekładów literatury
zachodniej. Szczególną popularność zdobyła wśród czytelników literatura amerykańska. Pojawiły się pierwsze
wydania utworów polskich pisarzy emigracyjnych (m.in. Gombrowicza. W tym okresie powstały nowe pisma
literackie np. Współczesność i Dialog . Ożywienie zapanowało w publicystyce kulturalnej i krytyce literackiej, na
łamach już istniejącej pism, takich jak Przegląd Kulturalny , Nowa Kultura , czy Życie Literackie . Do głosu
doszło związane z Krakowską szkołą krytyki nowe pokolenie krytyków z Andrzejem Kijowskim na czele.
W dziedzinie poezji nastąpił powrót autorów skazywanych w latach stalinowskich na milczenie, takich jak
Kazimiera Iłłakowiczówna. Własne oblicze odnajdowali poeci, którzy debiutowali w poprzednim okresie np.
debiutantami byli wtedy Zbigniew Herbert , Miron Białoszewski i Andrzej Bursa. Wśród tych poetów dominowała
ostra refleksja nad cywilizacją i granicami człowieczeństwa w świecie współczesnym. Z poetów starszego pokolenia
Lec a utor Myśli nieuczesanych . Wybitnymi prozaikami w tym okresie byli Maria Dąbrowska, która po okresie
milczenia wydała tom opowiadań Gwiazda zaranna , Jerzy Szaniawski , autor Profesora Tutki oraz wyzwoleni z
socrealizmu i konformizmu Kazimierz Brandys , Roman Bratny (twórca popularnej powieści Kolumbowie
429631437.006.png
 
Polska literatura współczesna
3
rocznik 20 ), Tadeusz Hołuj , Julian Stryjkowski, Jerzy Andrzejewski (twórca m.in. paraboli stalinizmu –„ Ciemności
kryją ziemię ) oraz wielu innych. Warto wymienić też pisarzy określanych mianem katolickich, takich jak Antoni
Gołubiew ( twórca epopei Bolesław Chrobry ), Jerzy Zawieyski c zy Jan Józef Szczepański . Znakomitym eseistą i
popularyzatorem historii Polski był Paweł Jasienica. Rozgłos zdobył Leopold Tyrmand, autor bestsellera Zły .
Mocną pozycję wśród czytelników osiągnęli Sławomir Mrożek oryginalny humorysta oraz Stanisław Lem
twórca powieści fantastyczno-naukowych. Wielki talent ujawnił Marek Hłasko, który po opublikowaniu paru
opowiadań, wyjechał za granicę, gdzie pozostał, gdyż włądze PRL u niemożliwiły mu powrót. Stał on się legendą
pokolenia pryszczatych , brutalnie odsłaniającym realia ówczesnej Polski. Innymi przedstawicielami tego nurtu byli
W dziedzinie dramatu dominowały groteskowe alegorie i abstrakcyjny teatr poetycki. Do czołowych dramaturgów
komunista Leon Kruczkowski .
Literatura polska w latach 1960-1970
Nadzieje związane z Poznańskim Czerwcem z ostały szybko rozwiane. Już pod koniec lat pięćdziesiątych cenzura
zaczęła ponownie coraz głębiej ingerować w literaturę, a wielu pisarzy objęto zakazem druku. Polityka wydawnicza
reżimu komunistycznego polegała na lansowaniu masowo wydawanej propagandowej literatury
kombatancko-wojennej takich twórców jak Janusz Przymanowski, czy Zbigniew Safjan , oraz mało pokupnych, na
ogół przeciętnych debiutów kosztem nakładów najbardziej poczytnych autorów współczesnych i klasyki. Cenzura
praktycznie zniszczyła literaturę zagłębiającą się w realia PRL . W 1964 r. czołowi intelektualiści polscy złożyli na
ręce premiera Józefa Cyrankiewicza s łynny List 34, w którym protestowali przeciwko polityce władz wobec kultury.
Literatura polska,mimo tych trudności rozwijała się jednak stosunkowo dobrze. W poezji na plan pierwszy wysunął
się Zbigniew Herbert a utor Studium przedmiotu i Napisu , Tadeusz Różewicz a utor Twarzy , Stanisław
Grochowiak a utor Nie było lata oraz Wisława Szymborska , która wydała Sól i Sto pociech . Warci wymienia są
też poeci eksperymentujący formalnie tacy jak Miron Białoszewski, Tadeusz Kubiak , Urszula Kozioł , Jerzy
Harasymowicz , czy zmarła w 1967 roku w wieku 32 lat Halina Poświatowska. Z poetów starszych Mieczysław
Jastrun wydał Wolność wyboru . Nowe wiersze wydawali też Aleksander Rymkiewicz , ks. Jan Twardowski , Marek
Skwarnicki i inni. Około roku 1968 r. do głosu dochodzi nowe pokolenie twórców zwani Nową Falą (m.in. Adam
W prozie, spośród pisarzy o ustalonej renomie popularnością cieszyła się Maria Dąbrowska, która wydała najpierw
w odcinkach, a potem w wydaniu książkowym Przygody człowieka myślącego . Jerzy Andrzejewski wydał m.in.
Bramy raju , rozgłos zapewniły mu perypetie z cenzurą przy okazji bezskutecznych prób wydania Miazgi oraz
opublikowanie w Paryżu Apelacji . Nowe książki publikowali też Tadeusz Breza ( Spiżowa brama i Urząd ),
Jerzy Szaniawski, a także powracający z emigracji twórcy w rodzaju Marii Kuncewiczowej, Michał a
Choromańskiego o raz bardzo popularnego w kraju Melchiora Wańkowicza . W młodszym pokoleniu literatów
rozgłos zdobył Tadeusz Konwicki ( Sennik Współczesny ). Serię powieści o życiu w PRL zaczął wydawać w
paryskiej Bibliotece Kultury Stefan Kisielewski p od pseudonimem Tomasz Staliński. Wysoką markę posiadały
dzieła Hanny Malewskiej , Antoniego Gołubiewa, Pawła Jasienicy. Osobną pozycję w literaturze zyskali też Andrzej
Lem , Tadeusz Nowak, Marek Nowakowski , Julian Stryjkowski o raz niezwykle popularny twórca groteskowych
opowiadań Sławomir Mrożek. Mistrzostwo w prozie osiągnął również Zbigniew Herbert s woim słynnym esejem
Barbarzyńca w ogrodzie . Spośród pisarzy związanych z reżimem popularnością cieszyła się twórczość Wojciecha
Żukrowskiego. Szeroko lansowani przez władzę byli także Władysław Machejek i Stanisław Ryszard Dobrowolski.
W dramacie przeważały utwory o silnym ładunku poetyckim i symbolicznym , odwołujące się do groteskowych
parabol, dzięki czemu twórcy przenosili głębsze treści przez sita cenzury. Najważniejszymi dziełami były
Kartoteka Różewicza o raz Tango Mrożka.
429631437.001.png
 
Polska literatura współczesna
4
Na emigracji w tym okresie tworzyli poeci, z których na czoło wysuwali się Czesław Miłosz ( zbiory Król Popiel ,
Miasto bez imienia ) oraz Kazimierz Wierzyński (zbiory Kufer na plecach i Czarny polonez ). Swoje tomy
wydawali też Aleksander Wat ( tomik Ciemne świecidło ), Wacław Iwaniuk ( Ciemny czas ), Czesław Bednarczyk ,
Jan Rostworowski ( Dom złoty ) i wielu innych. Prozę tworzyli Witold Gombrowicz a utor Pornografii , Gustaw
Herling-Grudziński , autor Dziennika pisanego nocą , jak również Józef Mackiewicz ( "Lewa wolna"), Marek
Literatura polska w latach 1970-1980
Literatura w Polsce przeżywała w latach siedemdziesiątych pewne załamanie wynikające z rosnącej cenzury i
jałowości utworów wydawanych oficjalnie. Kryzys był jednak stopniowo przezwyciężany przez nieoficjalną
działalność wydawniczą i młode pokolenie pisarzy. Jedną z cech charakterystycznych a w literaturze lat
siedemdziesiątych było wyodrębnienie się pewnych nurtów literackich. Były to nurt wiejski (m.in. Konopielka
Edwarda Redlińskiego, Tańczący jastrząb Juliana Kawalca, Pałac Wiesława Myśliwskiego ), nurt kresowy (m.in.
Dolina Issy Czesława Miłosza, Bohiń Tadeusza Konwickiego ) oraz nurt żydowski (m.in. twórczość Juliana
W poezji tego okresu na czoło wysuwało się pokolenie Zbigniewa Herberta autora filozoficzny wierszy o Panu
Cogito. Z poetów tego pokolenia wyróżniali się również Stanisław Grochowiak , Tadeusz Różewicz , Wisława
Szymborska , Tadeusz Kubiak , Ernest Bryll, Urszula Kozioł i inni. Wysokim uznaniem cieszyła się też twórczość
Kubiaka, czy Jerzego Zagórskiego . W tym okresie pojawiła się równocześnie nowa generacja poetów z autorem
pesymistycznych, nihilistycznych i półpornograficznych wierszy z Rafałem Wojaczkiem. Do innych
przedstawicieli nowego pokolenie poetów należeli m.in. Stanisław Barańczak , Ryszard Krynicki, Leszek Szaruga i
Jacek Bierezin. Ogromną popularnością wśród młodzieży cieszyła się twórczość Edwarda Stachury . Na emigracji
królował niepodzielnie Czesław Miłosz autor Gdzie słońce wschodzi i kędy zapada . Nowe zbory publikowali także
W prozie polskiej Jerzy Andrzejewski zdołał opublikować Miazgę w Zapisie ” – piśmie literackim wydawanym w
drugim obiegu. Marian Brandys o publikował kilka poczytnych prac historycznych. Nowe i godne uwagi książki
Edward Redliński, Roman Brandstaetter ( Jezus z Nazarethu ). Eseistykę filozoficzną i beletrystyczną zarazem
uprawiał znany także jako Dedal f elietonista, krytyk i prozaik Andrzej Kijowski ( "Listopadowy Wieczór", "Dziecko
przez ptaka przyniesione"). Sensacją literacka stały się Rozmowy z katem Kazimierza Moczarskiego , które
wkrótce po wydaniu zostało przeniesione na scenę. Pojawiło się też nowe pokolenie prozaików m.in. Julian
Kornhauser, Kazimierz Orłoś , Adam Zagajewski. Wielu nie mogąc przebić się przez cenzurę, zaczęło wydawać
swoje utwory w Zapisie i innych pismach poza zasięgiem cenzury. Swoje prace publikowali w nich Jacek
Bocheński, Kazimierz Brandys ( powieść Nierzeczywistość ), Tadeusz Konwicki ( Kompleks polski , Mała
Apokalipsa ), Marek Nowakowski , Julian Stryjkowski i inni. Publicystykę społeczno-kulturalną na wysokim
poziomie reprezentowali Ryszard Kapuściński autor Cesarza oraz Tomasz Łubieński a utor Bić się czy nie bić .
Pomostem między literaturą krajową a emigracyjną stał się Stefan Kisielewski , który jako Tomasz Staliński wydał w
Paryżu Romans zimowy , Cienie w pieczarze , Śledztwo . Nowe książki na emigracji wydali też Włodzimierz
Odojewski ( Zasypie wszystko zawieje ), Andrzej Chciuk ( Towarzysze z bezpieczeństwa ), Stanisław Vincenz ,
Zofia Romanowicz, Aleksander Wat, Danuta Mostwin i inni. W eseistyce wybitne osiągnięcia mieli m.in Leopold
Józef Mackiewicz w tym czasie publikował teksty polityczne (wcześniej wydał na emigracji sześć powieści). W
drobnej formie literackiej wznawiany mimo wszystko w kraju Sławomir Mrożek .
429631437.002.png
 
Polska literatura współczesna
5
Literatura polska w latach 1980-1990
Literaturę lat 80. charakteryzowało zerwanie z kanonami " języka literackiego" i kształtowanie się pod dużą presją
bieżących wydarzeń politycznych. Część autorów podejmowała tę tematykę wprost, przez co musieli publikować
swoją twórczość w wydawnictwach podziemnych lub za granicą. Inni szukali ratunku przed nihilizm em w refleksji
ogólniejszej lub przeszłości, co pozwalało im publikować utwory oficjalnie. Koniec dziesięciolecia zamknął w
polskiej literaturze epokę naznaczoną zmaganiami z ustrojem politycznym. Wraz z upadkiem w Polsce komunizmu
doszło do połączenia się krajowych i emigracyjnych nurtów literackich.
W poezji dominowali twórcy starszego pokolenia. Postacią niezwykle popularną, symbolizującą jedność kultury
krajowej i emigracyjnej stał się Czesław Miłosz, którego pozycję w polskiej kulturze wzmocniła przyznana w 1980
roku literacka Nagroda Nobla. Jego wiersz Który skrzywdziłeś człowieka prostego odczytano jako aluzję do władz
komunistycznych i przejaw poparcia dla Solidarności . Kiedy w czerwcu 1981 roku odwiedził Polskę był
entuzjastycznie witany w Warszawie , Gdańsku , Krakowie o raz w Lublin ie, gdzie otrzymał doktorat honoris causa na
KUL. Oprócz twórczości Miłosza uznaniem cieszyły się też wiersze Zbigniewa Herberta, ks. Jana Twardowskiego ,
Wisławy Szymborskiej o raz młodszego pokolenia takich poetów jak Stanisław Barańczak, Leszek Szaruga , Ryszard
W prozie znaczącymi osiągnięciami były coraz częściej wydawane też w tzw. drugim obiegu książki Andrzeja
Kijowskiego ( "Niedrukowane" wydawnictwo: NOW-a) , Andrzeja Kuśniewicza, Igora Newerly ego ( Zostało z
uczty bogów ), Marka Nowakowskiego , Kazimierza Orłosia, Jarosława Marka Rymkiewicza ( Rozmowy polskie
Jeszcze młodszą generację poetów stanowiło tak zwane "pokolenie brulionu", skupione wokół czasopisma " brulion ",
krytykującego herbertowski model "liryki czynu", idącego z duchem zachodniego postmodernizmu i literatury
reprezentowanej przez " szkołę nowojorską" . Z tych kręgów wywodzą się Marcin Świetlicki, Robert Tekieli, Jacek
Podsiadło , Manuela Gretkowska czy Jerzy Pilch. Do najlepszych debiutów należały książki Pawła Huelle.
Na emigracji wysoka rangę miała twórczość takich autorów jak Janusz Głowacki, Włodzimierz Odojewski, Gustaw
Herling-Grudziński ( Dziennik pisany nocą ), Adam Zagajewski . W 1987 roku, w podziemnym wydawnictwie
"Przedświt" po raz pierwszy ukazały się w niewielkim nakładzie powieści Jerzego Jochimka w tomie zatytułowanym
"Za Kręgiem". W historii literatury wysoką pozycję posiadał Czesław Zgorzelski .
429631437.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin