psychologia ogólna.rtf

(132 KB) Pobierz
06

06.10.2010r. PSYCHOLOGIA OGÓLNA

Badanie naukowe-  zachowywanie się ludzi i ich  procesach psychicznych, bardzo precyzyjne badania, eksperymenty

zachowanie - proces zewnetrzny, ten który można zobaczyc

procesy psychiczne-  proces wewnetrzny, ten którego zobaczy nie można, myślenie,

Cele, etapy poznawania:

1. Opis _  obserwowanie zachowania, opis obiektywny w róznych  sytuacjach.
2. Analiza _ zrozumienie funkcjonowania ludzi, wyjaśnienie zjawiska
3. Przewidywanie_ snucie hipotez, przewidywanie określone zachowanie osoby w określonych warunkach, duże prawdopodobieństwa
4.Kierowanie zachowaniem_ wpływac na swoje zachowanie lub innych ludzi, tworzenie sytuacji by nie doprowadzic do negatywnej sytuacji, próba modyfikacji  zachowań, polepszenie jakości, miec wpływ na zycie.

Psychologia w pedagogice _ idea rozumienia funkcjonowania ludzi, byc skutecznym  w działaniach.

PEDAGOGIKA 13.10.2010r.
1) specyfika badań psychologicznych (badanie- napad na kobietę, znieczulica ludzi)

1964 badanie o próbie nieudzielenia pomocy
-krytyczne spojrzenie na wydarzenia na wyjaśnienia
-formułowanie precyzyjnych pytań
- HIPOTEZA- próba odpowiedzi
- zweryfikowanie odpowiedzi

(prawdziła sytuacja: kobiecie nie udzielono pomocy w bramie napadu w kamienicy. Skończyło sie tragedią. Nikt jej nie pomogł, nie zaragował.)

Eksperyment jest efektem działania badaczy :

-osoby badane- studenci
- w małych pomieszczeniach pojedyńczo znajdujący się studenci ( należy wprowadzic ich  w błąd by uzyska realizm sytuacji)
-każda osoba siedzi, ma słuchawki rozmawiają o  studiach
- nagle słyszą, że partner się źle czuje i że choruje na padaczke
- osoba badana jest w pełni przekonana, że ktoś potrszebuje pomocy, wybiega z pokoju w poszukiwaniu pomocy

- osoby prowadzące eksperyment wyjaśniają powód stresu, powód wprowadzenia w błąd.
Hipotezą ( dotyczyło liczby świadków, mierzony jest czas od wołania o pomoc do czasuwyjścia osoby z kabiny.)

osoba wołająca o pomoc  

osoba badana ( liczba świadków)

I SYTUACJA : 

 

      w ciągu 1min 87 % wybiegło w celu udzielenia pomocy, potem 100%

II SYTUACJA :  ( dwie osoby wiedzą o sobie)

  w ciągu 1 min, 62 % osób , potem się zwiększył ale nie doszedł do 100%

III SYTUACJA: ( pięc osób wiedzą o sobie )

w ciągu 1 min 31% potem 62%

Hipoteza się potwierdza. Im wiecej świadków tym mniejszy krąg  osób zainteresowanych pomocą, oraz mniejsza szybkośc reakcji.

Wyjaśnienia zachowań ludzi :
a) dleczego ja? ja nie wiem? ja nie umiem. Zrzucanie odpowiedzialności  na innych,
b)może ktoś coś już zrobił, dużo czasu juz minęło itd,
c) bedziemy robic tłum gapiów, nic tu po mnie,
d) samousprawiedliwienie
e) rozproszenie odpowiedzialności

2) Zastosowania psychologi :
Psychologia kliniczna : pomoc ludziom z zaburzeniami  psychicznymi np. ( depresja, lęki)
Poradnictwo : osoby zdrowe psychicznie ale potrzebujące pomocy
Rozwojowa: problemy wychowawcze
Osobowości: badanie cech ludzi i ich  zachowań
Społeczna: badania dotyczące sytuacji

Pracy i organizacji, marketingu  i reklamy, doractwa zawodowego, sądowa, zdrowia (co nam może pomagac w zachowaniu  dobrego zdrowia, sportu, wychowawcza.

 

 

20.10.2010r. Psychologia ogólna

 

Dwa główne pojęcia psychoanaliza i behawioryzm,  są to kierunki w psychologii, które róznią sie od siebie trzema czynnikami:
-natura człowieka ( dobra zła)
-przedmiot badań
-metoda badań

PSYCHOANALIZA:  wykracza poza ramy ścisle pojmowanej psychologii, koncepcja psychodynamiczna;

- Józef Kozielecki " koncepcje psychologiczne czlowieka", człowiek nie zawsze zachowuje sie w sposób przemyślany, celowy całe nasze zachowanie jest wytworem pewnego napięcia, zadaniem naszym jest  jego  redukcja.
- według Freuda nie zachowujemy sie zawsze w sposób racjonalny, są  nieświadome motywy naszych zachowań. W ramach koncepcji Freuda można spotka 3 myśli; mowa jest o przemianach ludzi pod wpływem różnych  wydarzeń.
-determinacja naszych  zachowań wiąże się z wyposażeniem  genetycznym. Jesteśmy zdeterminowani przez wydarzenia z dzieciństwa.
-według Freuda natura człowieka jest zła ( popędy, instynkty).

Neopsychoanalitycy- wprowadzili dużo poprawek w koncepcji Freuda, byli jego uczniami lecz wprowadzili nowe koncepcje.

- Freud był lekarzem neurologii,dokonywał obserwacji pacjentów z zaburzeniami. był pierwszym psychologiem który wskazał nasze cechy osobowości:

Trzy wydarzenia które zmieniły świat, które były szokiem dla ludzi:
1)dzieło Kopernika
2)teoria Darwina
3)myślenie Freuda (obalił, że człowkiek w swoim zachowaniu kieruje się racjonalnie)\

Na rozwój osobowości dorosłego człowieka wpływ mają dwa czynniki:
1) wyposażenie genetyczne
2) doświadczenia wczesnego dzieciństwa

od 1 natura człowieka postrzegana jest  jako zło:przyjemnośc własna, destrukcja społeczna ma znaczenie w kształtowaniu osobowości, ale także zobowiązuje nasze zachowanie ( pozytywne, negatywne), hamowanie tych  negatywnych  jak róznież może powodowac nowe złe zachowania.

Od 2 metody badań: nieświadomośc(ukryte motywacje popędy, nieuświadomione zachowania.)

od 3 przedmiot badań: obserwacja umożliwiająca zebranie danych i ich interpretacja

koncepcja jest  spójna ale nieweryfikalna, nie do potwierdzenie ale równiez nie do obalenia. Motywacja nieuświadomiona, mechanizmy obronne wpływ dzieciństwa, Interakcja środowiskowa i genetyczna.według psychoanalityków przeważa determinizm

dziedzicznośc i środowisko - interakcje

* Mechanizm obronny- bronimy się przed czymś co na nie pasuje, co jest dla nas niewygodne,

 

BEHAWIORYZM; człowiek z zewnątrz sterowany,ktoś mną steruje czy kieruje, znajduje się to  w środowisku, koncepcja deterministyczna; założenia dotyczące obrazu człowieka- nasze zachowanie jest  zdeterminowane przez środowisko( zbiór róznych bodźców(reakcja)), behawioryzm  zaczoł sie od badań zwierząt, środowisko fizyczne jak i  społeczne środowisko postrzegane jest jakoukład aktywny, a człowiek reaktywny, twórcą behawioryzmu jest John Woston- zrobił badania na zwierzętach, szczur w labiryncie; dominuje determinizm.
1) natura człowieka- zachowanie jest  kontrolowane zewnetrznie, jest  determinowane przez środowisko ( pewne zestawienie  bodźców reakcji organizmu na środowisko- układ aktywny, człowiek - układ reaktywny
Neobehawioryzm-(skiner) zakłada, że mam wpływ na społeczeństwo a ono na mnie,wpływając na środowisko wpływam na siebie, jest  to częsciowe, pozytywne podejscie niż sam behawioryzm
2) przedmiot badań -  jest wszystko to co jest  do  zaobserwowania, zmierzenia czyli zachowanie i jej uwarunkowania ( bodźce i reakcje) strefa psychiczna zostaje pominięta ze wzgledu naniemożliwośc pomiarów.Stwierdzenie : każde dziecko można dowolnie ukształtowac, od warunków środowiska.
3)metody - eksperyment, kontrolowane, precyzyjne, laporatoryjne ( manipulacja bodźców)
- dla behawiorystów nie ważna była psychika, ale tylko wygląd. Przedmiotem badań jest tylko to co można zaobserwowac i zmierzyc, Psychika została zrzucona na margines.Ważne jest zachowanie jego ukierunkowania. Tylko środowisko  ma znaczenie, żandne wyposażenie genetyczne nie ma tu znaczenia.

Determinizm.- czlowiek jest  zależny od społeczeństwa, ono kształtuje czy człowiek bedzie dobry  czy zły.Natura jest niewartościowa, nie ma odp.nie jest  ważna bo i  tak  nie ma wpływu  na dobro i zło człowieka.

27.10.2010r Psychologia ogólna

KONCEPCJA HUMANISTYCZNA- człowiek jest  unikalną całością- nie możemy sprowadzi człowieka  do poszczególnych elementów( emocje, potrzeby itp.) człowiek- unikalna całość. Nie zawsze mamy ku  temu warunki  by rozwijać się jako całość. Powinniśmy dążyć do autentyczności.:

-->rozwój-podstawowa czynność natury  człowieka. Zmiany nie są zdeterminowane wewnętrznie ani zewnętrznie. Nie determinizm ale rozwój człowieka kierowany poprzez własną aktywność, ode mnie on zależy. Idea stawiania się człowiekiem.

-->Karol Rodgers-osoba to  nie stała struktura ale proces. Kim człowiek może się stać

--> Samorealizacja-(dążenie do samorealizacji) zrealizowanie własnego potencjału rozwojowego, własnych możliwości. Trzeba realizować swój potencjał przez całe życie.

--> Z natury człowiek jest dobry. Zachowania agresywne są wbrew naturze, pojawiają się przez zablokowanie przez rzeczywistość tego co dobre.

--> Aktywność i wolność-mam do powiedzenia cos w sprawie swojego rozwoju i zachowania. Jestem panem sytuacji, to ja podejmuje decyzje.

--> Ludzkie zachowanie uwarunkowane jest przez teraźniejszośc.Tu i teraz dokonuję wyborów. niezależnie od przeszłości  teraz podejmuje decyzję. pewien radykalny optymizm może wyniknąć że radykalny był pesymizm poprzednich koncepcji. Negowali koncepcje innych i rozwijali własne idące w innym kierunku. Maslow- świadoma próba poszukiwania mocnych stron, wiara w możliwości humanistyczne człowieka.

--> Przedmiot badań-aktualne przeżycia człowieka, nie cofnie się wstecz, stan bieżący interesuje ich przyszłość. ( nastawienie na rozwój)

--> metody badań - człowiek najlepiej zna swoje przeżycia- co jest dla niego dobre, ważne, samopis, samoocena.

--> nikt nie zna lepiej ciebie niż  ty sam. jest to twój świat wewnętrzny nikt nie ma do niego dostępu.

Technika Kusad – sortowanie pewnych  kartek ze stwierdzeniami ( napisy na kartkach jestem, lubię) zadanie to porozdzielanie kartek.

Reprezentanci to :

Abraham Maslow – kojarzony jest z piramidą potrzeb, 5 poziomów potrzeb, które są istotne dla człowieka:

1.Samorealizacja
2.Przynależność
3.Potrzeba bezpieczeństwa
4.Potrzeby fizjologiczne
5.Zaspokajanie potrzeb niższego rzędu

Potrzeba bezpieczeństwa- potrzeba stabilności i przewidywalności. Przynależność- reakcje między ludźmi, znalezienie swojego miejsca w grupie. Samorealizacja- stawanie się tym kim stać się mogę, najsilniej ujawniającą się różnice pomiędzy ludźmi.

 

Karol Rodgers- terapeuta chce mieć kontakt z klientami. Opiera się na optymistycznym założeniu, człowiek sam posiada możliwości rozwoju. Cała możliwość rozwiązania problemu leży po stronie klienta, słuchać tego co druga osoba mówi, nie oceniać, zadaniem jest zrozumieć i zachowywać się w sposób autentyczny. Nie ma miejsca na fałsz, bezwarunkowa akceptacja ( pozbycie się tendencji do krytykowania) , empatyczne zrozumienie ( współodczuwanie) trzeba dac możliwość żeby klient sam rozwiązał problem.

Kierunek poznawczy- wolna wola, samodzielność, aktywność leży po mojej stronie

Informacja- w jaki sposób człowiek jest aktywny, człowiek przechowuje, interpretuje, przekazuje itd. Informacje ; wybieram środowisko w którym przebywam, środowisko ma na mnie wpływ ale ja je wybrałam, przechowuje informacje na podstawie tego co się zdarzyło, otacza nas obfitość bodźców i my wybieramy dla nas istotne, dana informacja ma dla nas określone znaczenie, wartościowanie informacji, przetwarzam  korzystam na swój indywidualny sposób.

è      Nie tylko jestem twórca ale odbiorcą informacji

è      Przedmiotem badań : są to procesy poznawcze ( uwaga, pamięć, myślenie) rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji ; najwięcej jest badań.

è      Metody badań; są niewidoczne ale widoczne są ich efekty, trzeba podjąć decyzję, eksperymenty- badanie efektu procesu myślenia

è      Badacz- w jaki sposób dzieci w różnym wieku myślą, odkrywanie sposobów myślenia ze względów na wynik

è      Jest wielu przedstawicieli

Podsumowanie :

Mogą by określone jako różne sposoby określenia podstaw. Eklektyzm- próba połączenia, że każdy z tych kierunków coś ważnego ukazał kierunkować myślenie. Trzeba wybrać jedną koncepcje do pracy.

3.11.2010r Psychologia ogólna

Wrażenia.

Różnica pomiędzy światem fizycznym a psychicznym jest znacząca, ale jednocześnie nie są od siebie zupełnie niezależne. U podstaw psychologii leżą rozważania pomiędzy zewnętrznym światem a jego odbiorem.

PARALELIZM PSYCHOLOGICZNY -  paralelizm( równoległośc), dwa zjawiska nie są identyczne. Są do siebie przyporządkowane np. gdyby zdarzyło się tak, że przewraca się drzewo,   upadając wydaje to dźwięk- zjawisko fizyczne ,ale jeśli dzieje się w obszarze, gdzie nie ma nikogo to nie ma zdarzenia psychologicznego np. mój odbiór dźwięku powstaje jedynie gdy rzeczywiście on wystąpi.

WRAŻENIA ( zmysłowe) -doświadczenie bodźców, doświadczenie cech  tych bodźców, świat przeładowany jest informacjami, wiemy co postrzegamy, najpierw odbieramy wrażenia, dostrzegami głośnośc, jasnośc siłę dotyku itd. z tych wrażeń budowana jest cała wiedza o świecie, który nas otacza.

NARZĄDY ZMYSŁÓW- obierają wrażenia, każdy z nich przystosowany jest do innego odbioru bodźców, za pomocą komórek receptorowych:

wzrok: siatkówka, pręciki czopki, ( do odbioru zewnętrznego energii świetlnej)
słuch: ślimak błona bębenkowa ( odbiór fal akustycznych)
smak: kupki smakowe ( obiór smaku.)
dotyk: receptory rozmieszcone są na skórze ( odbiór dotyku)
węch: receptory ; włoski w nosie; odbió zapachów:

Doświadczenie:

urządzenie zrobione na podstawie cyrkla- oba końce ostre. odbió bodźca poprzez dotykanie. Większa odległośc - 2 ukłucia , mniejsze odstawienie - jedno ( receptory sensoryczne)

równowaga: odbieram  położenie własnego ciała, receptory kinestetyczne, rozmieszczone w mięśniach,stawach i skórze, wrażliwośc na polożenie.

Wspólne zadanie: odbiór i  zaszyfrowanie w mózgu ( centralnu układ nerwowy) a następnie do odpowiedznich częsci ciała. Impuls nerwowy jako forma przekazu; informacja do mózgu,

Rola Narządów: odbiór -> przetworzenie i przekazanie jej do mózgu,są to łączniki  ze światem zewnętrznym,. Można porównac je do filtrów.

PSYCHOFIZYKA - połączenie dwóch odmiennych dziedzin,II połowa XX wieku to czas wielu odkryc zwiąsku pomiedzy bodźcami, a wrażeniami.1 odkrycie- można te zwiąski mierzyc psychofizyka- eksperymentalna przetarła ścieżki dla psychologii eksperymentalnej. Fizyk posługuje się aparaturą by coś zmierzyc, psychologia- odbiór bezpośredni przez człowieka.

W ramach psychofizyki mierzono:

- próg absolutny - pomiar wrażliwości zmysłów, ( jak  słabe może by światło, żeby przez nas było widziane) np. podmuch skrzydeł pszczoły, cykanie zegarka,rozpylenie kropli perfum  w trzypokojowym mieszkaniu, słuch wrok- płomien świecy widziany jest z 40 mietrów.

 

17.11.2010r. Uwaga . pamięc

1. Uwaga - machanizm redukcji nadmiaru nadmiaru informacji. Mechanizm psychiczny, nasza rzeczywistośc, codziennośc. nadmiar inf ani niedobór nie jest dla nas korzystny. uwaga pozwala wybierac nam bodźce. Dzięki uwadze spostrzegamy, przypominam sobie jednocześnie całą zawartośc naszej pamięci, ale wyciągam to co jest mi potrzebne. moja uwaga kieruje moim procesem myślenia. Uwaga pozawala na wybory, selekcje. Wybieram coś co jest najważniejsze. Bez uwagii totalny chaos Mechanizm redykcji nadmiaru informacji.

2. podział czynności ze względu na zaangażowanie uwagii:

a) czynności automatyczne - nie wymagają świadomej kontroli z mojej strony, nie angażują mojej uwagi, są proste np. czytanie, czynności  które mam opanowane , wykonuje je szybko sprawniej równocześnie mogę robic cos innego, uwaga jest wtedy wolnai mogę ją poświecic czemuś innemu.
b) czynności kontrolowane- wymagają bezpośredniej kontroli i świadomości i  zaangażowania uwagii np. jazda autem ( trzeba myślec co robię) wolniej, mniej płynnie, szybciej się męczysz
c) sens automatyzowania czynności- uwolnic uwagę dla innych czynności wyższego rzędu

3.Funkcje uwagii :

a) selektywnośc- wybieram jeden bodziec sposród innych np. osoba badana dostaje słuchawki i do każdego ucha płynie  inna informacja, trzeba jedną informacje przyjąc a drugą zignorowac . najpierw odebrac jedną a potem drugą. Jeśli ktoś mówi a drugi pokazuje mogę skupic uwage.
b) czujnośc- zdolnośc do długotrwałego oczekiwania np. pojawienie się ściśle określonego bodźca zwanego sygnałem, a ignorowania pozostałych bodźców zwanych  szumem, w aktywny sposób tego sygnału czuwam.
c) kontrola czynności jednoczesnych-
d) przeszukiwanie- systematyczne badanie pola percepcyjnego  w celu wykrycia objektów spełniających założone kryterium.

4. Pamięc - doświadczam pewnych rzeczy ( cała moja przeszłośc); mechanizm przechowywania doświadczenia.

5. Fazowy charakter pamięci:
a) zapamiętywanie - ( kodowanie - specyficzny kod, szyfr, sposób zapamiętania informacji skąd); pamięc nie jest trwała.
b) przechowywanie -  magazynowanie coś tam jest przechowywane w tej pamięci żeby było to pożytecze potrzebna jest faza 3
c) odtwarzanie- wydobywanie. Formy odtwarzania:
- przypominanie : samodzielnie wydoby z pamięci pewne informacje, przeszukuję swoją pamięc
- rozpoznawanie: jakiś konkretny sygnał, który potrafię rozpozna jako znany.

6. Typy pamięci:
* pamięc:
- którtkotrwała - informacje teraz przetwarzane
- długotrwała - informacje zapamiętywane na długo

różnią się czasem przechowywania i pojemnością.
* pamięc :
-deklaratywna - to jest wiedza ... wiem,że
- procedularna -  umiejętności, wiedza jak cos wykonuję, wiem jak to zrobic

7. Strategie pamięciowe:
Mogę miec wpływ na zapamiętywanie i odtwarzanie mogę je usprawnic, wypracowac. pamięc dotyczy pewnych określonych bodźców np. pamięc wzrokowa - podkreślanie kolorowanie itp. przepisuje czytanie na głos, pamiec wzrokowa , sluchowa, kinestetyczna. Rozwijam tę pamięc cwicząc. Warto znac swoj rodzaj pamięci dominującej. łatwiej  jest nam zapamiętywac to co  rozumiem, powiązanie nowej wiedzy ze wcześniejszą. Doświadczenia jakies musimy miec na swojej uwadze.

24.11.2010  psychologia ogólna

Uczenie się -> ale nie o zapamiętywaniu treści ale bardziej o uczeniu się zachowań.

UCZENIE SIĘ – każda stosunkowo trwała zmiana, istotą uczenia się jest właśnie zmiana. Źródłęm zmiany jest pewne doświadczenie przeszłe. Obejmuje ono zachowania, myśli uczucia, to co wewnątrz i to co na zewnątrz. Czy wszystkich zachowań musze się nauczyć?

ODRUCH- automatyczna i stereotypowa (zawsze taka sama) reakcja na określony bodziec. Odruchy dotyczą zarówno ludzi jak i zwierząt. Rodząc się mamy więcej odruchów Np. odruch chwytny – stopniowo zanikający, jest to reakcja automatyczna. Jest niezależna na od woli. Źrenice naszych oczu zmieniają się pod wpływem natężenia światła (jasno – źrenice mniejsze, ciemno – źrenice większe). To też dzieje się stereotypow i automatycznie – nie odczuwa się tego w żaden sposób.

1. Odruchy bezwarunkowe – wrodzone, nie podlegają uczeniu się.
2. Odruchy warunkowe –reakcje wyuczone, pod wpływem doświadczenia. Uczenie się pewnego reagowania na dany bodziec.


IVAN PAWŁOW – rosyjski fizjolog, badań fizjologii zwierząt. Prowadził badania z udziałem psów. Sprawdzał parametry wydzielania śliny u psów. Zaobserwował, że badane psy śliniły się nie tylko kiedy dostały pokarm, ale wtedy, kiedy Np. zobaczyły miskę lub na widok osoby, która przynosi pożywienie. Stwierdził, że w ramach fizjologii nie da się wyjaśnić procesu wydzielania śliny pod wpływem jednego bodźca. Była do tego potrzebna psychologia.

TEORIA WARUNKOWANIA KLASYCZNEGO – Ivana Pawłowa.

I etap – sytuacja z dziedziny fizjologii. Bodziec bezwarunkowy powodujący reakcję bezwarunkową
Bodziec – pokarm / Reakcja – wydzielanie śliny
II etap – bezpośrednio przed bodźcem  bezwarunkowym pojawia się bodziec tzw. Neutralny.
Bodziec neutralny – tykanie metronomu – nie ma dla psa żadnego znaczenia. Chwile potem pies otrzymuje jedzenie.
Efekt końcowy – pies zaczyna wydzielać ślinę na dźwięk metronomu. Bodziec neutralny został zamieniony w bodziec warunkowy / wtedy reakcja też jest warunkowa.
Ma to takie zastosowanie: terapia psychologiczna o charakterze behawioralnym.

TERAPIA BEHAWIORALNA – oparta w dużym stopniu na warunkowaniu klasycznym. Bodźce jeśli nie maja konkretnej przyczyny, maleją.
Najpierw wywoływanie lęku przez migające światło, a  później oduczanie.
Terapia dotyczy silnych lęków FOBII – silne lęki nie mające racjonalnego wytłumaczenia. Lęki paraliżujące nas. Absurdalne przerysowane zachowania, jeśli nie są leczone dezorganizują życie. Leczenia polega na tym, że psycholog wyjaśnia pacjentowi całą procedurę co się będzie działom ustalamy wspólnie liste rzeczy, których się boimy od najważniejszych do najmniej ważnych. Uczymy techniki relaksacji. Gdy pacjent jest zrelaksowany, zaczynamy od czegoś co wywołuje lęk, ale ten najmniejszy. Pracujemy z emocjami, których pacjent doświadcza podczas mniejszego zagrożenie. Stopniowo oswajamy bodziec, przekonujemy się, że nic złego się nie dzieje, wszystko jest w porządku – systematyczna desentyzacja.

WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE- Edwarda  Thorndike’a
Edward Thorndike – psycholog, również badał zwierzęta (koty). Odkrył prawa uczenia się. Zamykał koty w klatkach, skrzynkach tzw. Problemowych. Na zewnątrz skrzynki było coś dobrego do jedzenia (bodziec). Skrzynki były tak skonstruowane że kot mógł odpowiednio coś robiąc otworzyć klatkę. Zaobserwował najpierw chaotyczne próby wydostania się. W pewnym momencie przypadkowo kot otwiera klatkę. Zamknięcie kota po raz drugi –kot zapamiętał tą sytuację dzięki której udało mu sę wydostać – nastąpiło uczenie się pod wpływem doświadczenia.

PRAWO EFEKTU – każdy akt, który w danej sytuacji przynosi zadowolenie jest kojarzony z tą sytuacją.

NEOBEHAWIORYZM – Skinder odkrył, że może nastąpić wzmocnienie, przynajmniej dwojakiego rodzaju :
-pozytywne – charakter nagrody, Np. pożywienie dla kota
-negatywne – charakter kary, nie tego chcieliśmy, wydarzenie niekorzystne.

IDEA NAGRÓD I KAR – dobre w procesie wychowania.
Nagradzam licząc, że wzmocnie te zachowanie, że będą się częściej powtarzać i odwrotnie.
Kara nie zawsze się tak szybko sprawdza. Ta idea wywodzi się z warunkowania instrumentalnego.
Ważne jest żeby były i nagrody i kary.

SPOSOBY  UCZENIA SIĘ – Albert Bandura.
Możemy nauczyć się zachowania przez własne doświadczenie -  metoda prób i błędów, ale nie zawsze. Czasem przekazujemy doświadczenia Np. nauka pływania (przez obserwacje zachowania innych osób- obserwuje też konsekwencje), jazdy samochodem.

Uczenie się SPOŁECZNE – dzięki przebywaniu wśród ludzi, obserwacji innych.

 

1.12.2010
WYOBRAŹNIA – pierwszy proces poznawczy, umysłowy, w którym osoba jest twórcą. Pierwsza wyobraźnia jest generowana przez osobę.
WYOBRAŻENIA – umysłowa reprezentacja rzeczy/ wszystkiego, które nie są odbierane w danym momencie przez narządy zmysłu. Stworzone jeszcze raz z elementów zapamiętanych.
Podział wyobrażeń:

1. Wzrokowe – najczęściej je przywołujemy z dużą łatwością. Zamykając oczy pomagam sobie coś wyobrazić, bo mogę się odciąć od tego co teraz widzę.
2. Słuchowe – Np. czasem mówimy, że chodzi za nami jakaś piosenka. Wyobrażenia mimowolne albo też ja sama kieruje i sama sobie wyobrażam.
3. Smakowe – nieco trudniejsze
4. Związane z dotykiem
5. Zapachowe
6. Twórcze (ze względu n a stopień oryginalności ) – ja jestem twórcą mojego wyobrażenia. Nigdy tego nie widziałem ale sobie wyobrażałem. Efekt moich działań zamierzony, zaplanowany. Łączą się odtwórczym, bo czasem mam braki w odtworzeniu i te luki wypełniam wyobrażeniem twórczym.

Są kombinacją często wyobrażeń odtwórczych. Myślenie nie stereotypowe, oryginalne.

Związki wyobraźni z innymi procesami psychicznymi. Wyobraźnia sytułuje się między doświadczeniami zmysłowymi a myśleniem. Nie funkcjonowałyby bez pamięci – muszę zapamiętać dostrzeżony materiał.
Ważna też jest uwaga – koncentracja uwagi na tym zadaniu. Pozwala nam zająć się swoim wyobrażeniem.

Wyobrażenia wyzwala EMOCJE – przyjemnie jest coś sobie wyobrazić miłego. Wyobraźnia potrafi też wytworzyć lęk. Najlepsze sposoby, żeby poradzić sobie z  lękiem z wyobraźni to też zastosować wyobraźnię.

KONSTRUKTYWNE WYKORZYSTANIE WYOBRAŹNI:
- nauka – „wyobraźnia jest ważniejsza niż nauka” /Einstein. Zawsze najpierw przedstawiał sobie problemy za pomocą wyobrażonych obrazów metafor – a dopiero później zapisywał w matematycznym języku. Myśli za pomocą obrazów.
-sztuka – Beethoven był głuchy pisząc 9 symfonię. Wybrał sobie tą muzykę i dzięki temu mógł tworzyć. Malując najpierw sobie coś wyobrażam i dopiero potem przelewam to na papier.
-praca twórcza – projektant, architekt
-pedagog, psycholog – oddziałuje...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin