statystyka_skrypt3.pdf

(710 KB) Pobierz
321192071 UNPDF
Obliczanie związków między zmiennymi
Jednymnajcciejtawianychprebadacypytaojetpytanieoitnieniewiąkumidymiennymi
npCyjetwiąekmidypłciąaarobkami?Cyinteligencjawiążeijakociążycia?
byodpowiediednapowyżepytanianależykorytadtetówtatytycnychdotycącychwiąków
midymiennymiIstotne jet,żetakichtetówjetwiele, akażdynichtoujemywależnociod
typówanaliowanychmiennychoraytuacjibadawczej – zasady wyboru pocególnychtetówbdą
omówionewdalejcci
Wwynikuwytkichtetówotrymamydwiepodtawowewartociiłwiąkuorajegoitotnod
Siła związku
Siławiąkujetlicbąnaturalnąawartąwpredialeod -1 do 1Wynikrówny 0onacacałkowitybrak
wiąkumidymiennymiInnewynikiinterpretujemynatpująco
1. Od 0.01 do 0.2 oraz od -0.01 do -0.2onacawiąekbardołaby
2. Od 0.21 do 0.4 oraz od -0.21 do -0.4 onacawiąekłaby
3. Od 0.41 do 0.6 oraz od -0.41 do -0.6 onacawiąekprecitny
4. Od 0.61 do 0.8 oraz od -0.61 do -08onacawiąekilny
5. Od 0.81 do 0.99 oraz od -0.81 do -0.99 onacawiąekbardosilny
6. Wartoci1ora-1onacająpełnąależnod
ZwiąekmidymiennymimożebydarównododatnijakiujemnyWartocidodatnieonacają,że
pryrotwartocijednejmiennejjetrównonacnypryrotemwartocidrugiejmiennej(albo,że
padekwartocijednejmiennejidie w parze ze spadkiem wartocidrugiejmiennej)Natomiat
wartodujemnaonaca,żewrotwartocijednejmiennejjetrównonacnye padkiemwartoci
drugiej.
Itotnod
DrugąotrymanychwartocijetitotnodJettowartodwprediale od 0 do 1onacająca
prawdopodobieotwojakimnaeałożenie, dotycąceitnieniawiąkumidymiennymi, jest
błędne. Onacato,żeimtawartodjetmniejatymbardiejjest prawdopodobne,żeotrymanyw
teciewiąekjetprawdiwyZawartodgranicnąunajei005(cojetrównonacne5%
prawdopodobieotwembłdu)
Jeżeliuykanawartoditotnocijetniżaniż005onacato,żepreprowadony przez nas
tetjetitotnyimożemymówidoitnieniuwiąkumidymiennymi
Natomiatjeżeliwartoditotnocijetwikabądrówna005onacato,żenatest jest
nieitotnyiniemożemymówidoitnieniuwiąkumidydwiemamiennymi(NWETW
SYTUCJIGDYSIŁZWIĄZKUJESTWYSOK)
321192071.011.png 321192071.012.png
Korelacja między zmiennymi ilociowymi – test r-Pearsona
Podstawowym sposobem mierzenia awiąkówmidymiennymiilociowymi(arównoprediałowymi
jak i stosunkowymi) jest wykorzystanie testu r-Pearsona, lecz jego stosowanie jest ograniczone kilkoma
warunkami:
1. Obiemiennemuąbydmiennymiilociowymi(prediałowymilubtounkowymi)
2. Rokładobubadanychmiennychmuibydbliżonydonormalnego(niejetwytarcające
obliceniekonociikurtoy– należywykonadtetZ-Kołmogorowa-Smirnowa).
Sprawdeniepierwegowarunkuodbywainaetapiedoborumiennych,należypamitad,żetego
testu nie powinno toowad ię do zmiennych porządkowych oraz nominalnych (a więc również w
ytuacji, gdy jedna ze zmiennych jet ilociowa, za druga porządkowa) .
Bardziej łożonejetprawdeniedrugiegowarunkuOmawianenapoprednichajciachkonodora
kurtoanieąwytarcająceaby, we wszystkich sytuacjach, jednonacnieokrelidcyrokład
porównywanychmiennychjetbliżonydonormalnego czy nie. W celu odpowiedzi na to pytanie
korytaitetuZ-Kołomogorowa-SmirnowawanegotakżetetemK-S.
Test K-S
bywykonadtentetnależywejdwmenu„nalia”potem„Tetynieparametrycne”inakoocuw
„TetK-Sdlajednejpróby”Otworyioknopredtawioneponiżej
Prypomocytrałkiprenoimydoprawegopolawytkieintereującenamienne ilocioweW
obszare„Tetowyrokład”powinnabydanaconawyłącnieopcja„Normalny”Poakooceniu
nacikamyprycik„OK”
321192071.013.png
Otrymamytabel,wktórejpionowoamieconeąróżneparametry dla kolejnych wybranych przez
nas zmiennych. Interesuje nas ostatnia pozioma pozycja „Itotnodaymptotycna(dwutronna)”
Test Kołmogorowa-Smirnowa dla jednej próby
poziom
kompetencji
spolecznych w
roku 2001
poziom
inteligencji
emocjonalnej
N
100
100
Parametry rozkładu
normalnego a,,b
Średnia
35,9800
34,9100
Odchylenie standardowe
8,70038
10,15744
Największe różnice Wartość bezwzględna
,122
,094
Dodatnia
,107
,069
Ujemna
-,122
-,094
Z Kołmogorowa-Smirnowa
1,218
,944
Istotność asymptotyczna (dwustronna)
,103
,335
a. Testowana jest zgodność z rozkładem normalnym.
b. Obliczono na podstawie danych.
Onacaonaprawdopodobieotwopopełnieniabłduprzy hipotezie,żerokładnaejmiennej nie jest
bliżonydonormalnego
Jeżelipoycjatajetmniejaod005onacato,żerokładnaejmiennejniejetbliżonydo
normalnegoimuimywykonadinny,omówionydalejtet
jeżelipoycjatajetwikabądrówna005onacato,żerokładbadanychmiennychjet
bliżonydonormalnegoimożemypootadprytecier-Pearsona.
Mając pełnione wytkie warunki dotycące tetu r-Pearonamożemy prejd do wykonywania
właciwegotetuWmenu„nalia”wybieramy„Korelacje”anatpnie„Parami”Wwywietlonym
oknie należyprypomocytrałkiprenieddoprawegopolawytkiemienne,którepragniemy
korelowad Możemy prenied wicej niż 2 mienne – wtedy po wykonaniu obliceo zostanie
wywietlona tabela na aadie „każda mienna każdą” Wród możliwych tetów zaznaczamy
wyłącnie„Pearona”,itotnod„Dwutronną”orapole„Onackorelacjeitotne”(dikitemuSPSS
amroponaionacy„*”korelacjeitotne) Natpnienacikamy„OK”
321192071.014.png 321192071.001.png 321192071.002.png 321192071.003.png 321192071.004.png
Naponiżymryunkuwidimykorelacjmiennej„Poiomkompetencjipołecnychw2001roku”e
mienną„Poiominteligencjiemocjonalnej”
Korelacje
poziom
kompetencji
spolecznych w
roku 2001
poziom
inteligencji
emocjonalnej
poziom kompetencji
spolecznych w roku 2001
Korelacja Pearsona
1
,208 *
Istotność (dwustronna)
,037
N
100
100
poziom inteligencji
emocjonalnej
Korelacja Pearsona
,208 *
1
Istotność (dwustronna)
,037
N
100
100
*. Korelacja jest istotna na poziomie 0.05 (dwustronnie).
321192071.005.png 321192071.006.png 321192071.007.png
Jak widzimy w utworzonej tabeli, korelowanemienneamieconeąarównopoiomojakipionowo
Poukiwanychwynikówkorelacjimidymiennymi,ukamynapreciciuodpowiedniegowierai
kolumnyDlakażdejparyamieconeątrywartoci: wartodwpółcynnikakorelacjiPearona ,
Itotnod oraz liczba pomiarów
Zapis otrzymanego wyniku polega na podaniu wartoci„wpółcynnikakorelacjir”oraitotnoci p
(apianykurywą). Spoóbapiu ależnyjetodwartoci(poziomu) itotnoci
Jeżeli p 005nieapiujemywogólewpółcynnikakorelacjitylkopodajemyinormacjobraku
wiąku(nawetgdytenwpółcynnikbyłwyoki)midymiennymi
Jeżeli p <0.05 ale > 0.01apiujemywpółcynnikkorelacjirpodającponaku„=”jegodokładną
wartod anatpniedodajemyapi„ p 005”
Jeżeli p <0.01(wSPSSietakaytuacjabdieonaconaymbolem„**”)apiujemywpółcynnik
korelacjirpodającponaku„=”jegodokładnąwartodanatpniedodajemyapi„ p <0.01”
Wdwóchotatnichytuacjachmożemytakżepoprotuapiaddokładnąwartoditotnoci p,
aleunajei,żepowyżaormajetbardiejcytelna
Baującnapowyżym prykładieapibdiemiał potad
r=0,208 p <0.05 albo r=0,208 p =0.037.
byinterpretowadwyniknależynajpierwprawdidwartoditotnoci p Jeżelijetonawyżaniż005
apiujemy,żeniemawiąkumidymiennymi(bewgldunawielkodwpółcynnikar)Natomiat
jeżeli p jetmniejeniż005apiujemy,żejetwiąekmidymiennymianatpnieprecyujemyjak
silny on jest, baującnawpółcynnikur(godnieprediałamiamieconyminapocątku
materiałów)
Wpowyżymprykładiewiąekmidypoiomemkompetencjipołecnychwroku2001apoiomem
inteligencji emocjonalnej istnieje, ale jest łaby
321192071.008.png 321192071.009.png 321192071.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin