KURS ZASTĘPOWYCH.pdf

(381 KB) Pobierz
Microsoft Word - Magda Nowak - Praca phm.
Mini poradnik
dla organizatora
kursu zastępowych
Jeśli drużynowy obdarzy prawdziwą odpowiedzialnością zastępowego, (...)
uczyni więcej dla ukształtowania charakteru tego chłopca,
niż nie wiem ile godzin lekcji w szkole.
/Robert Baden-Powell/
Praca podharcmistrzowska
pwd Magdalena Nowak
1
396086777.001.png
Spis treści:
1. Wstęp.
2. O czym nie można zapomnieć.
3. Cel kursu.
4. Organizator kursu.
5. Forma kursu.
6. Kadra kursu.
7. Uczestnicy.
8. Dobór uczestników.
9. Kursowy duch.
10. Przykładowe konspekty.
-Poznajmy się, obrzędowość.
-Zastępowy jako lider, Prawa i obowiązki
-Zasady dobrej zbiórki, konspekt zbiórki, bank pomysłów
-Plan pracy zastępu, planowanie pracy
-Umiejętności interpersonalne
-Dokumentacja zastępu
-Zadanie zespołowe
-System zastępowych, funkcje w zastępie, zastępowy a
Rada drużyny
-Regulamin musztry, mundurów, odznak, struktura ZHP.
-System kar i nagród
2
Wstęp
Robert Baden Powell powiedział kiedyś„Gdybym kiedyś miał wybierać miejsce,
które chciałbym zajmować w ruchu to chciałbym być zastępowym”- myślę, że mogłabym
powtórzyć za nim te słowa. Ja z dużym sentymentem wspominam czasy kiedy mogłam
przewodzić zastępowi o bojowej nazwie Kobry. Dzięki temu doświadczeniu, ja
zrozumiałam jaką rolę w grupie lubię pełnić. Moim zdaniem to w zastępie kształtuje się
uczucie, które żywimy do harcerskiej przygody- i albo zakochamy w dążeniu do ideałów
albo wybierzemy Ta mała społeczność- zastęp, wpływa w dużym stopniu na harcerski
„kręgosłup” każdego z jego członków-jego obecny i przyszły kształt. Jak wiele więc
zależy od zastępowego?
Nie zapominajmy o tym, że zastępowy jest bezpośrednim przełożonym naszych
harcerzy. Że:
- to on towarzyszy mu na co dzień,
- to on go wysłucha,
- to on mu poradzi,
- to on ma bezpośredni wpływ na jego rozwój i umiejętności
- to od jego pomysłowości i elastyczności zależy jakość i frekwencja na
zbiórkach...
Jak sprawić, żeby tak młody człowiek umiał wziąść na siebie taką odpowiedzialność?
Jak sprawić, żeby mimo swojego młodego wieku być umiał być podporą dla swoich
podopiecznych?
Jak go zainspirować? Jak sprawić, żeby ciągle czuł nienasycenie? Jak wciąż podsycać w
nim ta iskierkę? Co możemy zrobić, żeby wciąż chciał lepiej, wyżej, ciekawiej, inaczej,
szerzej...
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na te pytania. Z pewnością ważne jest aby miał
on solidne podstawy-a te podstawy możemy zaoferować mu między innymi poprzez
dobry kurs zastępowych. Musimy wywrzeć w nim na tyle głęboki ślad, żeby umiał dobrze
wyznaczyć azymut dla siebie i swoich harcerzy.
1. O czym nie można zapomnieć?
Myślę, że na początku, przed przystąpieniem do podjęcia jakichkolwiek działań
należałoby sobie odpowiedzieć na 2 zasadnicze pytania:
- Co ja będąc na miejscu zastępowego chciałbym wiedzieć, umieć.
- Co ja (będąc drużynowym) chciałbym, żeby mój zastępowy wiedział, umiał.
2. Cel kursu
Określenie celu jest kluczowe dla całego kursu. Rzutuje bowiem na wszystko
począwszy od organizacji a na formie skończywszy. Powinien być:
S-pecyficzny
M-mierzalny
A-trakcyjny
3
R-ealny
T-erminowy
Na przykład:
Zorganizuję kurs zastępowych, który przygotuje uczestników do objęcia funkcji
zastępowych i wzbudzi w nich chęć działania.
3. Organizator
Organizatorem takiego kursu teoretycznie mogłaby być macierzysta drużyna z
której wywodzi się potencjalny zastępowy i do tego dążymy w naszej organizacji. Jednak
najczęściej są one organizowane przez kilka drużyn, tudzież kilka osób z hufca. Ważne
jest aby był to zespół osób, które umieją ze sobą współpracować i twórczo myśleć.
4. Forma kursu
Wydaje mi się, że najatrakcyjniejszą formą takiego kursu jest biwak lub cykl
biwaków. Taka forma dostarcza uczestnikom dodatkowych wrażeń i pozwala całkowicie
oderwać się od dnia codziennego, a tym samym skupić swoją uwagę na zdobywaniu
wiedzy.
Można również zorganizować taki kurs o charakterze śródrocznym, z rozłożonymi
w czasie cyklami zajęć, choć niewątpliwie forma ta jest dłuższa i opóźnia moment, w
którym zastępowy mógłby zacząć działać.
Niezależnie od wybranej formy należy pamiętać o tym, żeby każde z naszych
spotkań, zajęć było niepowtarzalne, wyjątkowe. Postarajmy się zaskoczyć naszych
kursantów.
Przykładowo:
- mówmy o obrzędowości w blasku ogniska, w ciemnej głuszy,
- uczmy ich pracy zespołowej podczas gry terenowej
- zaprośmy ich na wyśmienitą zbiórkę w temacie, z którym prawdopodobnie się
zetkną w niedalekiej przyszłości, żeby poznali zasady konstruowania dobrej zbiórki
- zaprośmy go na zbiórkę hufcowej drużyny sztandarowej, żeby mógł lepiej
zrozumieć tajniki musztry
Kurs powinien być dialogiem między organizatorem a kursantem. Powinien
odpowiadać na pytania kursantów, rozwiać ich wszelkie wątpliwości, wzmocnić ich
wewnętrzną siłę, rozwijać ich
”skrzydła”. Na rozmowy z kursantami nie powinno zabraknąć czasu. Ten kurs będzie na
początku dla nich wyrocznią póki nie wyrobią w sobie naturalnej autonomicznej
odpowiedzi na wiele zagadnień.
W toku zajęć nie powinno zabraknąć elementu powtórkowego-czyli harcerskiej
wiedzy, którą przyszły zastępowy będzie przekazywał swoim podopiecznym. Żeby mógł
to zrobić efektywnie i ciekawie musimy zapewnić mu ciekawą i wyczerpującą trasę po
tych harcerskich zagadnieniach.
5. Kadra kursu
Kadra takiego kursu powinna:
- mieć doświadczenie na funkcji zastępowego
- mieć konkretną przydatną wiedzę z tej dziedziny
- umieć swoją wiedzę odpowiednio i ciekawie przekazać
4
Dobór członków kadry nie może być więc przypadkowy.
6. Uczestnicy
Uczestnikami takiego kursu powinny być osoby, które m.in:
- dbają o swój rozwój
- umieją pracować w grupie
- są kreatywne
- czymś się wyróżniają
- chcą lub umieją sobie siebie wyobrazić jako zastępowego
- są bądź starają się być odpowiedzialni
- mają pozytywne podejście do życia
7. Dobór uczestników
Pamiętajmy, że nie każdy musi być liderem. Można posiąść wiedzę, rozbudować ją z
czasem o umiejętności ale bez niektórych cech osobowości nigdy nie zyskamy
odpowiedniego posłuchu, szacunku. Trzeba posiadać chociaż minimalne cechy
przywódcze.
Szkolmy tych, którzy są do tego gotowi, dojrzeli, którzy rozumieją słowo : lider,
planowanie, atrakcyjność, odpowiedzialność...
Proponowałabym dla potencjalnych uczestników chociażby testy predyspozycji-
umiejętność poradzenia sobie w danej sytuacji-inicjacja scenki z typowego życia
harcerskiego zastępu.
Może to nieco opóźnić procedurę naboru natomiast powinno zmniejszyć ryzyko co do
błędnej selekcji uczestników.
8. Kursowy duch
Należy zadbać o to, żeby podczas kursu dało się odczuć ducha każdego z zastępów.
Zasady panowania ducha kursowego są podobne do tych które panują w normalnym
zastępie. Chyba warto pozostawić kursantom tworzenie tego ducha...wtedy będą z nim
bardziej zintegrowani, będą go rozumieć i będą chcieli go pielęgnować. Nie jest tu mowa
o całkowitym pozbawieniu ich opieki, należy ich oczywiście odpowiednio pokierować.
9. Przykładowe Konspekty i tym samym tematy zajęć:
Należy pamiętać o konieczności zachowania spójnej i logicznej całości naszych zajęć w
poprawnej kolejności, proponuję powszechnie znaną zasadę: od ogółu do szczegółu.
Nasze konspekty powinny być elastyczne, tzn powinny być możliwe do zrealizowania w
różnych warunkach między innymi czasowych-gdyż czasem trzeba na przykład skrócić
zajęcia.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin