Wedrówka przez Biblię_twr_27_-_2007_10-2008_03.pdf

(696 KB) Pobierz
Folder TWR 2001_10-12
.ZDUWDOQLNZ\GDZDQ\SU]H]
Ä,PSXOV´7:53ROVND
QU
GR
Od pocz¹tku
Znów rozpoczniemy wêdrówkê przez Bibliê od pierwszej
strony. Bêdziemy studiowaæ Ksiêgê Rodzaju, a potem Ewangeliê
Mateusza, pocz¹tek Nowego Testamentu. Przedtem, w ci¹gu
kilku tygodni, ws³uchamy siê w wezwania ostatnich proroków
Starego Przymierza.
I tak powinno byæ przez ca³e nasze ¿ycie. S³owo Bo¿e winnimy
poznawaæ i przyjmowaæ w ca³oci, od a do zet. Biblia jest
dla nas podrêcznikiem ¿ycia. Powinnimy czerpaæ z niego regu-
larnie, stale.
A kiedy nadchodz¹ wiêta, powinny byæ prze¿ywaniem Bo¿ej
obecnoci. Nas³uchiwaniem g³osu Pana, który ju¿ raz st¹pa³ po
ziemi, a jego drugie przyjcie jest bliskie.
¯yczymy wam b³ogos³awionych wi¹t Bo¿ego Narodzenia.
Niech Ono narodzi siê i ¿yje w sercu ka¿dego z nas. Bo¿e S³owo,
ucielenione w Jezusie Chrystusie. Mo¿e nas zbawiæ, przemieniæ,
wprowadziæ w wieczne wiêtowanie u boku Boga Ojca.
Redakcja Impuls TWR Polska
1
RG
669628023.002.png
Ksiêga Malachiasza
Malachiasza mo¿na by porównaæ do aktora, który jako ostatni
wystêpuje na deskach teatru. Wypowiada koñcowe s³owa i potem
scenê zas³ania kurtyna. Malachiasz wyst¹pi³ jednak nie w teatrze,
a na scenie ¿ycia. Odegra³ wa¿n¹ rolê w zbawczych planach Boga.
To ostatni z d³ugiego ³añcucha proroków Starego Testamentu, którzy
na przestrzeni wieków zapowiadali nadejcie Mesjasza. Tysi¹c lat
przed Chrystusem prorokowa³ wielki psalmista, poeta i król, Dawid.
Potem dzia³ali Eliasz i Elizeusz. Siedemset lat przed Chrystusem wo³a³
ksi¹¿ê proroków, Izajasz, potem Jeremiasz, Ezechiel, Daniel... Im
bli¿ej przyjcia Mesjasza, tym wiêcej Bóg wysy³a³ proroków, by og³a-
szali, ¿e czas jest bliski. Jako ostani pos³any zosta³ Malachiasz. Jego
g³os zakoñczy³ prorocze wo³anie. Potem zapad³a cisza na okres po-
nad czterystu lat. A¿ do przyjcia Jana Chrzciciela, który rozpocz¹³
swe poselstwo s³owami: Upamiêtajcie siê, albowiem przybli¿y³o siê
Królestwo Niebios (Mat. 3, 2). A potem, wskazuj¹c na Jezusa, za-
wo³a³: Oto Baranek Bo¿y, który g³adzi grzech wiata (Jan 1, 29).
Malachiasz zapowiedzia³, ¿e przyjcie Mesjasza poprzedzi misja Jana
Chrzciciela. Koñcowe s³owa Malachiasza by³y nastêpuj¹ce: Oto Ja
polê wam proroka Eliasza przed nadejciem dnia Pañskiego... (Mal.
3, 23). Eliasz to symboliczne imiê dane prekursorowi Mesjasza,
Janowi, który nadszed³ w duchu i mocy Eliaszowej (£uk. 1, 17).
Autor
Malachiasz to bardzo ciekawa postaæ, choæ nie wiemy o tym pro-
roku zbyt wiele. Jest nam znany jedynie ze swej ksiêgi, nie wiemy nic
o jego rodzinie ani zawodzie. Dziêki wiadomociom które podaje on
2
669628023.003.png
sam mo¿emy ustaliæ w przybli¿eniu czas, w którym ¿y³ i dzia³a³. Z wy-
powiedzi proroka wynika, ¿e istnia³a ju¿ wtedy wi¹tynia, w której
sk³adano regularne ofiary (1, 10; 2, 11) oraz ¿e w³adzê w Jerozolimie
sprawowa³ nie król, lecz namiestnik (1, 8). To wskazuje na okres po
powrocie z niewoli babiloñskiej, poniejszy jednak ni¿ lata dzia³ania
Aggeusza i Zachariasza. Dowiadujemy siê te¿ z Ksiêgi Malachiasza,
¿e prorok wystêpowa³ przeciwko ma³¿eñstwom mieszanym i rozwo-
dom, którym kres po³o¿y³a reforma przeprowadzona przez Ezdrasza
i Nehemiasza w latach 458 - 445 pne. Dlatego wiêkszoæ uczonych
szacuje, ¿e dzia³alnoæ Malachiasza przypada³a na okres pomiêdzy
480 a 460 rokiem przed Chrystusem.
Imiê Malachiasz znaczy pos³aniec Jahwe. W przesz³oci zasta-
nawiano siê, czy jest to imiê w³asne, czy chodzi po prostu o ogólne
okrelenie proroka jako pos³a, wys³annika Bo¿ego. Wtedy ksiêgê trzeba
by uznaæ za anonimow¹, napisan¹ przez nieznanego nam z imienia
autora. Za tak¹ interpretacj¹ opowiedzieli siê niektórzy sporód Oj-
ców Kocio³a (Augustyn, Jan Chryzostom, Cyryl Aleksandryjski).
Z drugiej strony, czêæ dawnych uczonych sugerowa³a, ¿e autorem
ksiêgi móg³ byæ nie cz³owiek, lecz anio³. Wszak Bo¿ym pos³añcem
mo¿e byæ zarówno cz³owiek, jak i anio³ . Jednak najbardziej prawdo-
podobne jest po prostu to, ¿e Malachiasz (hebr. Maleakjah) to imiê
w³asne ostatniego z dwunastu proroków mniejszych.
Nie jest najbardziej istotne to, kim jest pose³, wa¿ne jest jego po-
selstwo, dlatego zapewne tak ma³o dowiadujemy siê o Malachiaszu.
Wyobramy sobie, ¿e dociera do nas pos³aniec z wa¿n¹ wiadomo-
ci¹. Nie bêdziemy go wypytywaæ o imiê, powi¹zania rodzinne, gene-
alogiê, lecz zainteresujemy siê treci¹ wiadomoci i tym, od kogo ona
pochodzi, kto nam j¹ przesy³a. Podobnie by³o w przypadku proroka,
ostatniego z szeregu Bo¿ych pos³añców okresu Starego Testamen-
tu. Najwa¿niejsze jest to, z jak¹ wiadomoci¹ przyby³ i to, ¿e pos³a³ go
sam ¿ywy Bóg.
3
669628023.004.png
Poselstwo
Interesuj¹ce jest to, ¿e Malachiasz, Bo¿y pos³aniec, sam trzy-
krotnie wspomina o Bo¿ych pos³ach.
1) Najpierw pisze o Lewim, ojcu kap³anów i lewitów. Moj¿esz i Aaron
pochodzili z rodu Lewiego. Wszyscy us³uguj¹cy w wi¹tyni pocho-
dzili z plemienia Lewiego, wybranego do s³u¿by Bo¿ej. Malachiasz
wo³a: Wargi kap³ana bowiem powinny strzec wiedzy, a wtedy po-
uczenia bêd¹ szukali u niego, bo jest on wys³annikiem Pana Zastê-
pów (2, 7). Obowi¹zkiem kap³anów i lewitów by³o nie tylko wype³-
nianie rytua³ów wi¹tynnych, ale tak¿e pouczanie ludu o Prawie Bo-
¿ym. Byli oni wys³annikami Pana Zastêpów, pe³nili fukcje podobne
do zadañ anio³ów, Bo¿ych pos³añców.
2) Po drugie - Malachiasz zapowiada misjê Jana Chrzciciela, jako
Bo¿ego pos³añca poprzedzaj¹cego Mesjasza. Prorok wo³a w imie-
niu Pana (3, 1): Oto Ja wylê anio³a mego, aby przygotowa³
drogê przede mn¹.... Bo¿y pos³aniec, czy to cz³owiek (jak Jan
Chrzciciel), czy anio³ (jak np. Gabriel) maj¹ podobne zadanie do
wype³nienia: wskazanie na Boga i na Jego dzie³a, przekazanie
Bo¿ej woli, Bo¿ych wyroków, Bo¿ego S³owa.
3) I w koñcu Malachiasz zapowiada nadejcie szczególnego, wy-
j¹tkowego pos³añca, Mesjasza, Pana. Wo³a: ...Potem nagle przy-
bêdzie do swej wi¹tyni Pan, którego wy oczekujecie i Anio³ Przy-
mierza, którego pragniecie... (3, 1). Anio³ Przymierza to Me-
sjasz, przychodz¹cy na s¹d Bo¿y. Nie ma w¹tpliwoci, ¿e tym
wyj¹tkowym pos³añcem bêdzie Chrystus, Syn Bo¿y, Zbawiciel,
ale te¿ i Sêdzia dla tych, którzy nie odpowiedzieli na wo³anie
wszystkich poprzednich pos³añców, nie zareagowali na wezwa-
nie do upamiêtania siê i pozostali w grzechu, ignoruj¹c s³owa
proroków, z których, jako ostatni, przyszed³ Malachiasz. Potem
4
669628023.005.png
Bóg pos³a³ ju¿ Jana Chrzciciela, a tu¿ za Nim Jezusa Chrystusa,
Zbawiciela i Pana. To wszystko zapowiedzia³ prorok o imieniu
Maleakjah = pose³ Jahwe, ostatni w d³ugim ³añcuchu Bo-
¿ych pos³añców Starego Testamentu.
Obok zapowiedzi nadejcia poprzednika Mesjasza oraz samego
Chrystusa, najwa¿niejsz¹ przepowiedni¹ Malachiasza jest zapowied
ustania ofiar ST i nastanie nowej ofiary czystej: Niechby kto spo-
ród was raczej zamkn¹³ drzwi wi¹tyni, bycie nie zapalali wiate³
na o³tarzu moim nadaremnie. Nie mam Ja upodobania do was, mówi
Pan Zastêpów, ani Mi nie jest mi³a ofiara z waszej rêki. Albowiem od
wschodu s³oñca a¿ do jego zachodu wielkie bêdzie imiê moje miêdzy
narodami, a na ka¿dym miejscu dar kadzielny bêdzie sk³adany imieniu
memu i ofiara czysta, bowiem wielkie bêdzie imiê moje miêdzy naro-
dami(1, 10 - 11). Ofiara, o której tu mowa, to doskona³a ofiara z³o¿o-
na przez Jezusa Chrystusa na krzy¿u Golgoty, ofiara, która ma moc
dokonaæ oczyszczenia serc ludzi wierz¹cych sporód wszystkich
narodów. Wszêdzie, gdzie na obliczu ziemi ludzie uwierz¹, zaufaj¹
Jezusowi, nast¹pi cud oczyszczenia z grzechu i imiê Pañskie bêdzie
uwielbione, wywy¿szone pomiêdzy narodami.
Malachiasz wielokrotnie wzywa wszystkich grzeszników do po-
kuty, piêtnuje wykroczenia kap³anów (1, 6 - 2, 9) i ca³ego ludu, obna-
¿a nieprawid³owoci ¿ycia rodzinnego, piêtnuje grzechy ma³¿eñskie
(2, 10 - 16), wskazuje koniecznoæ gruntownej odnowy moralnej, ko-
niecznoæ zaufania Bogu, wiary w Jego sprawiedliwoæ (2, 17 - 3, 5)
i potrzebê sumiennego, rzetelnego wype³niania swoich zobowi¹zañ
wzglêdem Pana (3, 6 - 12). Prorok zwalcza panosz¹ce siê w narodzie
wystêpki i wskazuje dwie ich g³ówne przyczyny: brak czci nale¿nej
Bogu, czyli brak prawdziwej pobo¿noci (1, 6 - 10) oraz niedocenia-
nie istoty i znaczenia Przymierza z Bogiem, ³¹cznoci, wiêzi z Panem
(2, 4 - 10). Mo¿emy powiedzieæ, ¿e to dwa grzechy g³ówne tak¿e
naszego wspó³czesnego, polskiego spo³eczeñstwa.
5
669628023.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin