wyklad7.pdf

(19739 KB) Pobierz
2010-12-11
Oświetlenie drogowe -bezpieczeństwo
zgodne z normą
Zużycie energii elektrycznej na cele oświetlenia dróg
ŚWIAT: 1 -5% całkowitego zużycia
POLSKA: 1,5% całkowitego zużycia ( 25 TWh)
Oświetlenie drogowe
Technika świetlna - zaoczne
wykład 7
Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o 50% w
okresie 10 lat pozwala zaoszczędzić 3 mln ton węgla
(zapotrzebowanie elektrowni węglowej o mocy 1500
MW).
1
Norma w oświetleniu drogowym
PN-EN 13201
Oświetlenie drogowe -bezpieczeństwo
zgodne z normą
Najważniejsze korzyści oświetlenia drogowego to:
- bezpieczeństwo na drodze (ograniczenie kolizji i wypadków),
- bezpieczeństwo osobiste (ograniczenie kradzieży, napadów lub innych
incydentów),
- uczucie przyjemności i komfortu podróżowania.
Najważniejszymi parametrami ilościowymi i jakościowymi oświetlenia
drogowego są:
• - poziom luminancji (natężenia oświetlenia),
• - równomierność luminancji (natężenia oświetlenia),
• - ograniczenie olśnienia,
• - dostateczny kontrast luminancji przeszkód z tłem,
• - prowadzenie wzrokowe.
Instalowanie dobrego oświetlenia
zmniejsza ilość wypadków średnio o
30%, a w miejscach niebezpiecznych,
takich jak skrzyżowania i wiejskie drogi,
nawet o więcej niż 45%.
4
Luminancja czy natężenie oświetlenia?
Wymagania normatywne
Asfalt, również beton, nie rozpraszają światła równomiernie. Mają kierunkowo-rozproszony charakter odbicia.
Dlatego właśnie na ulicach obliczamy i mierzymy ich luminancję. Luminancja odzwierciedla to co widzi
kierowca. Poziom uzyskanej luminancji na drodze zależy od kilku czynników:
-mocy zastosowanej lamy w oprawie oświetlenia drogowego,
-charakterystyki rozsyłu światła z tej oprawy (to określa jej jakość),
-lokalizacji oprawy oraz jej pochylenia w układzie, lampa - droga - kierowca.
Im bardziej wysunięta oprawa nad drogę tym wyższa luminancja. Im niżej powieszona, tym też wyższa, ale
również większe olśnienie (tego nie chcemy) i mniejsza równomierność (tego też nie chcemy). Dlatego przy
projektowaniu oświetlenia wszystko sprowadza się do znalezienia „złotego środka”. Aby uzyskać wymagany
poziom luminancji drogi przy jak najmniejszych kosztach instalacyjnych (koszt słupów …), eksploatacyjnych
(koszt energii, czyli jak najmniejsza moc lamp), przy odpowiedniej równomierności i ograniczeniu olśnienia.
Ilościowe i jakościowe parametry świetlne, mające istotny wpływ na sposób rozwiąza-
nia urządzeń oświetleniowych, zawarte są w obowiązujących wymaganiach norma-
tywnych. Dotychczas (stan na dzień 1.04.2007) przyjęte zostały następujące normy:
• PKN-CEN/TR 13201-1:2007 Oświetlenie dróg – Część 1: Wybór klas oświetlenia,
• PN-EN/ 13201-2:2005 (U) Oświetlenie dróg – Część 2: Wymagania oświetleniowe,
• PN-EN/ 13201-3:2005 (U) Oświetlenie dróg – Część 3: Obliczenia oświetleniowe,
• PN-EN/ 13201-4:2005 (U) Oświetlenie dróg – Część 4: Metody pomiarów parame-
trów oświetlenia.
Zgodnie z aktualnie obowiązującą normą, na oświetlanych drogach stosowane są
wymagania ilościowe oparte na kryterium luminancyjnym lub na kryterium natężenia
oświetlenia.
5
6
1
776970233.098.png 776970233.109.png 776970233.120.png 776970233.131.png 776970233.001.png 776970233.011.png 776970233.022.png 776970233.033.png 776970233.044.png 776970233.054.png 776970233.055.png 776970233.056.png 776970233.057.png 776970233.058.png 776970233.059.png 776970233.060.png 776970233.061.png 776970233.062.png
2010-12-11
Oświetlenie drogowe -bezpieczeństwo
zgodne z normą
Tabela 1. Jakościowe kryteria oświetlenia drogowego
Poziom luminancji jezdni
Wymagania oświetleniowe
Poziom
luminancji
Równomierność
luminancji
Kontrast
luminancji
Olśnienie
Średnia
luminancja
nawierzchni
L śr
Całkowita równo-
mierność
luminancji
U o =L min /L śr
Kontrast
przeszkody z
tłem jezdni
|C|>|C o |
Przyrost
progowy
TI%
Średnia
luminancja
nawierzchni
L śr
Wskaźnik
ogranicz.
olśnienia
G
Kontrast
przeszkody z
tłem jezdni
|C|>|C o |
Równomierność
wzdłużna
U l =L min /L max
Maciej Zajkowski
Politechnika Białostocka
7
Dwie sytuacje o różnej luminancji drogi. Po prawej stronie ze względu na większy jej poziom przeszkoda na
wysokości samochodu jest lepiej widoczna. Po lewej stronie w zasadzie jej nie widać.
8
Równomierność luminancji
Ograniczenie olśnienia
Dwie sytuacje o różnej równomierności luminancji drogi. Po prawej stronie ze względu na wysoką jej
równomierność widać przeszkodę w postaci kostki położonej na drodze. Po lewej stronie kostka ta jest w
strefie ciemnej i przez to jej nie widać.
Dwie sytuacje z oprawami o różnym rozsyle. Po prawej stronie poprawne oświetlenie. Po lewej oprawy o
zbyt szerokim rozsyle wywołujące olśnienie u kierowcy.
9
10
Oświetlenie drogowe -prowadzenie
wzrokowe
Oświetlenie drogowe –bezpieczeństwo ???
zgodne z normą ???
Przepisy unijne narzucają potrzebę dodatkowego zapewnienia
bezpieczeństwa w ruchu drogowym, poprzez stosowanie tzw.
prowadzenia wzrokowego
2
776970233.063.png 776970233.064.png 776970233.065.png 776970233.066.png 776970233.067.png 776970233.068.png 776970233.069.png 776970233.070.png 776970233.071.png 776970233.072.png 776970233.073.png 776970233.074.png 776970233.075.png 776970233.076.png 776970233.077.png 776970233.078.png 776970233.079.png 776970233.080.png 776970233.081.png 776970233.082.png 776970233.083.png 776970233.084.png 776970233.085.png 776970233.086.png 776970233.087.png 776970233.088.png 776970233.089.png 776970233.090.png 776970233.091.png 776970233.092.png 776970233.093.png 776970233.094.png
 
2010-12-11
Klasyfikacja sytuacji oświetleniowych –PN-EN 13201
Klasy ME dotyczą ruchu pojazdów samochodowych
Typy użytkowników w obrębie rozważanej powierzchni
Typowe prędkości
głównych
użytkowników
Sytuacje
Główny
użytkownik
Inni dopuszczeni
użytkownicy
Wykluczeni
użytkownicy
-
SCP
A1
wysoka
M
S
CP
A2
SCP
-
A3
MS
CP
-
B1
umiarkowana
MSC
P
-
B2
C
P
MS
C1
-
SC
D1
MP
niska
SC
-
D2
MC
SP
-
D3
MSCP
-
-
D4
-
MSC
E1
bardzo niska
P
MSC
-
E2
wysoka: > 60 km/h
M: ruch zmotoryzowany
umiarkowana: między 30 km/h a 60 km/h
S: wolno jadące pojazdy
niska: między 5 km/h a 30 km/h
C: rowerzyści
bardzo niska: odpowiadająca prędkości marszu
P: piesi
13
14
Klasy S dotyczą użytkowników poruszających się z małymi
prędkościami: ulice osiedlowe, rowerzyści itp.
Klasy CE dotyczą miejsc kolizyjnych, rond, skrzyżowań. Stosuje się
kryterium natężenia oświetlenia
15
16
Wymagany zakres "<-0 ->" klas oświetleniowych ME dla
sytuacji grupy B2
Źródła światła w oświetleniu drogowym
Główny
typ
pogody
(E3)
Środki
do
uspokoj
enia
ruchu
(A5)
Gęstość
skrzyżo
wań
(A3b)
Trudnoś
ć
zadania
jazdy
(T2)
Strumień ruchu Liczba pojazdów
(T1a)
< 7000
> 7000
<-
0
->
<-
0
->
Normaln
a
5
5
4b
4b
4b
3c
< 3
skrzyżow
ań/km
Wyższa
niż
normalna
4b
4b
3c
4b
4b
3c
Nie
Normaln
a
Sucho
4b
3c
2
3c
3c
2
>= 3
skrzyżow
ań/km
Wyższa
niż
normalna
3c
3c
2
3c
3c
2
Jak wyżej, ale tylko przy ruchu uspokojonym na powierzchni
do wyboru - 1. 1)
Tak
Mokro
Jak wyżej, ale do wyboru klasy MEW
17
18
3
776970233.095.png 776970233.096.png 776970233.097.png 776970233.099.png 776970233.100.png 776970233.101.png 776970233.102.png 776970233.103.png 776970233.104.png 776970233.105.png 776970233.106.png 776970233.107.png 776970233.108.png 776970233.110.png 776970233.111.png 776970233.112.png 776970233.113.png 776970233.114.png 776970233.115.png 776970233.116.png 776970233.117.png 776970233.118.png 776970233.119.png 776970233.121.png 776970233.122.png 776970233.123.png 776970233.124.png 776970233.125.png 776970233.126.png 776970233.127.png 776970233.128.png 776970233.129.png 776970233.130.png 776970233.132.png 776970233.133.png 776970233.134.png 776970233.135.png 776970233.136.png 776970233.137.png 776970233.138.png 776970233.139.png 776970233.140.png 776970233.141.png 776970233.002.png
 
2010-12-11
Uwzględniamy spadek
strumienia w czasie !!!
Geometria systemu
oświetleniowego
Geometria urządzeń oświetlenia drogowego
dotyczy:
• sposobu rozmieszczenia opraw
(jednostronne, obustronne, itd.),
• odległości pomiędzy słupami,
• wysokości zamontowania opraw
oświetleniowych,
• długości i kątów pochylenia wysięgników.
19
20
Światło białe –światło monochromatyczne
Potrzeba stosowania światła białego wynika z konieczności
postrzegania na drodze obiektów o niezmienionych właściwościach
barwnych
Maciej Zajkowski
Politechnika Białostocka
22
21
Receptory oka ludzkiego
Widzenie zmierzchowe (mezopowe)
Pręciki Czopki
Widzenie nocne Widzenie dzienne
Około 100 milionów Około 6 milionów
pigment: rodopsyna pigment: jodopsyna
Bardzo duża czułość; Niewielka czułość;
Czułość na światło rozproszone Czułość tylko na światło
bezpośrednie
Ich brak powoduje ślepotę zmierzchową Ich brak powoduje
ślepotę
Krzywe czułości oka ludzkiego
dotyczące: V(l) – widzenia
fotopowego, V’(l) – widzenia
skotopowego, Vm(l) – widzenia
mezopowego
Mała ostrość
Wysoka ostrość; lepsza
rozdzielczość
Wolna reakcja na światło
Szybka reakcja na
światło
Posiadają więcej pigmentu niż czopki,
Posiadają mniej
pigmentu niż pręciki,
Barwna absorpcja czopków ( S M L )
i pręcików (R)
Jeden typ światłoczułego barwnika
Trzy typy światłoczułego
barwnika (u ludzi)
Maciej Zajkowski
Politechnika Białostocka
4
776970233.003.png 776970233.004.png 776970233.005.png 776970233.006.png 776970233.007.png 776970233.008.png 776970233.009.png 776970233.010.png 776970233.012.png 776970233.013.png 776970233.014.png 776970233.015.png 776970233.016.png 776970233.017.png 776970233.018.png 776970233.019.png 776970233.020.png 776970233.021.png 776970233.023.png
2010-12-11
Białe światło w oświetleniu drogowym
Światło białe –czas reakcji na drodze
Cechy światła białego:
- znakomite oddawanie barw: Ra > 80
- temperatura barwowa od 2700K do 5700K (iluminanty A, D65)
- wywoływanie uczucia bezpieczeństwa i komfortu pracy wzrokowej
- polepszenie kontrastu obiektów monochromatycznych
- możliwość wiernej akwizycji przez systemy monitoringu i dozoru
Światło białe powoduje zmniejszenie czasu reakcji (drogi hamowania) w
widzeniu mezopowym. Źródła światła białego są ekonomiczniejsze w
warunkach zmierzchowych od lamp sodowych.
Źródła światła białego –widmo
promieniowania
Źródła światła białego
Spektrum promieniowania wybranych źródeł światła
Maciej Zajkowski
Politechnika Białostocka
Źródła światła białego –temperatura
barwowa
Źródła światła białego –skuteczność
świetlna, energooszczędność
5
776970233.024.png 776970233.025.png 776970233.026.png 776970233.027.png 776970233.028.png 776970233.029.png 776970233.030.png 776970233.031.png 776970233.032.png 776970233.034.png 776970233.035.png 776970233.036.png 776970233.037.png 776970233.038.png 776970233.039.png 776970233.040.png 776970233.041.png 776970233.042.png 776970233.043.png 776970233.045.png 776970233.046.png 776970233.047.png 776970233.048.png 776970233.049.png 776970233.050.png 776970233.051.png 776970233.052.png 776970233.053.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin