Normatywny i informacyjny wpływ społeczny.doc

(27 KB) Pobierz

NORMATYWNY I INFORMACYJNY WPŁYW SPOŁECZNY

INFORMACYJNY WPŁYW SPOŁECZNY to zjawisko psychiczne, występujące wówczas, gdy brak jasnych reguł, jakie zachowanie jest w danej chwili poprawne. Taka reakcja zwykle następuje w nowych, zaskakujących albo kryzysowych sytuacjach, a więc wtedy, gdy reakcje nie są do końca zaplanowane. Zachowanie innych staje się wówczas ważnym źródłem informacji i jest wykorzystywane do wybierania właściwych kierunków działania. Informacyjny wpływ społeczny kończy się zwykle akceptacją, gdy ludzie szczerze wierzą w to, co inni mówią i robią. Strach i lęk, niepewność, zakłopotanie, panika zwiększają wiarę w to, że inni mogą doradzić, jakie zachowanie jest stosowne. Silne emocje mogą powodować zachowaniem na przykład inwestorów giełdowych, którzy nigdy nie mogą być pewni co do przyszłych ruchów cen, więc mogą być skłonni do działania pod wpływem impulsu od innych.

 

NORMATYWNY WPŁYW SPOŁECZNY - wpływ innych ludzi, który prowadzi nas do konformizmu, ponieważ chcemy być przez innych lubiani i akceptowani. Zachowujemy się konformistycznie po to, aby być akceptowanym przez innych ludzi i być do nich podobnym, podporządkowujemy się, bo chcemy nadal być członkami grupy i zbierać korzyści, jakie wynikają z przynależności do nich.

 

Cechy normatywnego wpływu społecznego:

 

1.       Presja normatywna zwykle prowadzi do publicznego konformizmu bez udziału prywatnej akceptacji, czyli ludzie naśladują grupę nawet wtedy gdy nie wierzą w to, co robią albo wiedzą, że postępują niewłaściwie;

2.       Normatywny wpływ społeczny może się pojawiać gdy nie chcemy narażać na dezaprobatę społeczną, nawet ze strony obcych ludzi, których nigdy nie zobaczymy.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin