Subwofer-budowa.doc

(84 KB) Pobierz

 

Obudowa

 

 

  

  

   SUBWOOFER - TYLKO JAKI ?

  

Prędzej czy później każdy, kto zaraził się chorobą car audio zetknie się z hasłem SUBWOOFER. Dla FANA BASSu system audio bez tego urządzenia jest jak samochód bez silnika - co prawda toczy się lecz prawdziwej jazdy z pewnością nie będzie! Dopiero zestaw wyposażony w głośnik niskotonowy nabiera pełnego - ostatecznego brzmienia. Z każdym podłączonym subwooferem otrzymujemy gratis ekstra porcję frajdy podczas jazdy. Dlatego BOOM na SUBWOOFERY trwa !!!

  

Bardzo często w światku car audio używa się pojęcia subwoofer w stosunku do każdego urządzenia reprodukującego niskie częstotliwości. I tak jak określenie to jest prawidłowe dla gotowej już konstrukcji (z obudową/zabudową) tak mylnie używa się go opisując sam przetwornik elektroakustyczny. Precyzując - głośnik do subwoofera to głośnik SUBNISKOTONOWY lub SUBBASOWY. Celowo podkreślam tę różnicę mając na uwadze nasz temat. Naturalnie - w codziennych rozmowach śmiało można posługiwać się ogólną formą SUBWOOFER.

  

W samochodzie do wydobycia dobrego basu musimy zastosować nieco inną technikę niż w domu. Istotne jest miejsce, które trzeba oszczędzać (choć prawdziwy FAN nie wie co to pusty bagażnik), a głębokie basy potrzebują odpowiedniej powierzchni membrany (im większa tym lepsza). Dodatkowo niskoczęstotliwościowy hałas powodowany jazdą musi zostać w dosłownym tego słowa znaczeniu zagłuszony. Zupełnie inne uwarunkowania związane są również z samą akustyką wnętrza samochodu. To wszystko razem powoduje, że na rynku znajduje się sporo różnych konstrukcji. Producenci prześcigają się w technologicznych i cenowych fajerwerkach. Co zatem wybrać i jak dopasować do własnego systemu oraz preferencji muzycznych - postaramy się nieco rozjaśnić ten problem. Ucieszą się zwłaszcza posiadacze samych głośników, którzy zastanawiają się w co je zabudować. A zatem do dzieła...

  

Najpierw kilka ważnych pojęć i zasad konstrukcyjnych...

Bas średni - przedział częstotliwości pomiędzy 80 a 250Hz zwany inaczej basem wyższym lub popularnie kickbasem; zakres szczególnie eksploatowany przez nowoczesne gatunki muzyczne (techno, dance); generujący rytm - beat; przy małych głośnikach subwoofer musi przejąć częściowo zakres basu średniego

Bas głęboki - przedział częstotliwości pomiędzy 20 a 80Hz; subwoofer pomyślany jest właśnie do reprodukcji tego pasma akustycznego; w podanym zakresie dźwięk rozchodzi się bezkierunkowo (nie jesteśmy w stanie powiedzieć skąd dochodzi) dlatego wystarczy jeden głośnik monofoniczny do reprodukcji tych częstotliwości; decydująca dla wydajności basu głębokiego jest obok odpowiedniego zestrojenia także wielkość obudowy

Dynamika basu głębokiego - najczęściej wraz ze spadkiem częstotliwości w kierunku 20Hz zanika dynamika (zjawisko kompresji); dobrze przygotowana konstrukcja w określonym dla siebie paśmie jest odporna na tego rodzaju problemy

Ciśnienie akustyczne - inaczej mówiąc - "głośność" grania; bas głęboki i wysokie ciśnienie nie idą najczęściej w parze - tylko duże konstrukcje potrafią jedno i drugie

Skuteczność - parametr wykazujący jak wiele mocy wzmacniacza jest przekształcane na energię akustyczną; kto lubi słuchać głośno wybiera konstrukcję z wysoką skutecznością albo bardzo mocny wzmacniacz dla subwooferów z niską wartością skuteczności

Odpowiedź impulsowa - "szybkość" pracy subwoofera - wierność przetwarzania basu przy szybkich zmianach jego natężenia; partie basu brzmią żywo gdy odpowiednio tłumione są rezonanse; decyduje jakość głośnika i forma obudowy; ważne - liczy się także dobry wzmacniacz z odpowiednio wysokim współczynnikiem tłumienia

Zniekształcenia - powodowane uwarunkowaniami danej konstrukcji oraz jakością głośnika

Niskie zestrojenie - specjalne zaprojektowanie obudowy do odtwarzania ultra głębokich basów

Głosne zestrojenie - specjalne zaprojektowanie obudowy do osiągniecia jak najwyższej "głośności" grania - poziomu ciśnienia akustycznego

Zapotrzebowanie na miejsce - im większa konstrukcja tym głębiej i potężniej grający bas; zasadę tę można nieco skorygować stosując odpowiednie głośniki projektowane do szczególnie małych obudów

  

 

TYP

Free - Air wolnopowietrzna

Obudowa zamknięta

Obudowa Bass-Reflex

Obudowa pasmowo - przepustowa 1

Obudowa pasmowo - przepustowa 2

Obudowa pasmowo - przepustowa compound

SCHEMAT

wpeA.jpg (1614 bytes)

wpe9.jpg (1831 bytes)

wpeB.jpg (1461 bytes)

wpe2.jpg (1864 bytes)

wpe6.jpg (1898 bytes)

wpe4.jpg (1812 bytes)

bas średni

dobry

wyśmienity

dobry

mierny

niedostateczny

mierny

bas głęboki

dostateczny

dobry

dobry

bardzo dobry

dobry

wyśmienity

dynamika basu głębokiego

dostateczna

dobra

dostateczny

wyśmienita

bardzo dobra

wyśmienita

ciśnienie akustyczne

średnie

dobre

wysokie

bardzo wysokie

bardzo wysokie

bardzo wysokie

skuteczność

średnie

średnia

wysoka

wysoka

bardzo wysoka

średnia

odpowiedź impulsowa

średnia

wyśmienita

dostateczna

dobra

dostateczny

dobra

zniekształcenia

dostateczny

średni

dobry

bardzo dobry

dobry

wyśmienity

przedział częstotliwości

50-100 Hz

50-200 Hz

50-150 Hz

50-100 Hz

20-100 Hz

50 - 100 Hz

niskie zestrojenie

trudne

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin