2005_02_trendy.pdf

(1033 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00002 nr 2 Akt DOBRY.doc
682698652.010.png
Internetowy magazyn CODN nr 2 /2005
Od redakcji - nawigator po wydaniu nr 2/2005
Konstrukcja magazynu
„TRENDY uczenie się w XXI wieku
Każde wydanie składa się z dwóch
typów materiałów . Kiedy klikniecie
Państwo na numer aktualny – ukaże
się część PODSTAWOWA magazynu,
jak klasyczne czasopismo,
przygotowana do wydruku. Tu znajduje
się: spis treści artykułów wydania
podstawowego oraz spis treści
materiałów DOOKOŁA, które są
umieszczone na stronie
www.trendy.edu.pl . Æ
Na www.trendy.codn.edu.pl
Materiały DOOKOŁA pogrupowane są
w 6 działach
o czytelnia - materiały do lektury, a
także oglądania (np. filmy) i sur-
fowania (ciekawe linki)
o alternatywny KLUB uczenia
relacje - z otwartych dla każdego,
„TRENDY uczenie się w XXI wieku
to interaktywny magazyn , poświęcony
szeroko rozumianej problematyce
efektywnego nauczania i uczenia się ,
uczenia się przez całe życie, europej-
skim i światowym trendom w tym
zakresie oraz diagnostyce
edukacyjnej i zagadnieniom wspie-
rającym tę problematykę. Będziemy
propagować praktyczne i sprawdzone
alternatywy dla obecnego stanu rzeczy
(unikając rozwodzenia się nad nega-
tywami obecnej sytuacji). Będziemy
propagować działania i pro-gramy, które
dają inspiracje i rozwią-zania i mogą
być niemal od razu wdra-żane do co-
dziennej praktyki szkolnej. A ponieważ
każdy nauczyciel pracuje całym sobą ,
nasza kondycja – jako nauczycieli – to
bardzo istotna składowa w kreowaniu
efektywnego środowiska uczenia.
Dlatego proponujemy otwarte kursy
doskonalenia w zakresie rozwoju
osobistego – doskonalenie
umiejętności osobistych.
spotkań aKu, które będą się odby-
wały 2 razy w miesiącu w CODN
o sala gimnastyczna – miejsce dla
ciała: prezentować tu będziemy
kolekcje ćwiczeń, które pomagają
się uczyć, relaksować, „ładować
baterie”.
o konferencja „Jak uczyć uczniów
uczenia się – aktualne informacje
na temat planowanej konferencji
o galeria Pedagogów – inspiracje z
przeszłości, przypomnimy sylwetki
Wielkich Pedagogów i ich koncepcje
edukacyjne dla inspiracji i refleksji.
o otwarte mini-kursy doskonalenia
– otwarte krótkie kursy doskonalenia
z zakresu rozwoju osobistego i za-
wodowego.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698652.011.png 682698652.012.png 682698652.013.png
Internetowy magazyn CODN nr 2 /2005
W aktualnym wydaniu magazynu „TRENDY uczenie się w XXI wieku zapraszamy do
lektury 6 artykułów. Prosimy także wpaść koniecznie do czytelni , tu m.in.:
druga część słownika „Jak motywować do uczenia się i pracy nad sobą”
(J.P.Sawiński) i kolejne e-booki „Metody aktywizujące procesy uczenia się” cz.2
(M.Taraszkiewicz) oraz „Wspieranie rozwoju człowieka na lekcjach języka
polskiego” (W. Bednarkowa i studenci).
Ponadto: mini-kurs z Inteligencji Emocjonalnej , druga część, długa, ale
praktyczna auto-diagnoza osobistych umiejętności (Z.Kępińska). W sali
gimnastycznej , proponujemy wykonanie ćwiczeń, które pomagają się uczyć,
a dokładniej – lepiej słyszeć. W tym wydaniu NOWOŚĆ otwieramy Galerię
Pedagogów , którą rozpoczynamy od przedstawienia sylwetki Celestyna Freinet
i współczesnych kontynuatorów jego koncepcji pedagogicznej.
Razem w części PODSTAWOWEJ i DOOKOŁA -
do przestudiowania ponad 100 stron.
Miłośników wędrówek po świecie (czyli chyba wszystkich?) – zapraszamy w
podróż dookoła świata, a nauczycielom geografii proponujemy sprawdzić czy nie
da się urozmaicić lekcji wykorzystując mapy konturowe krajów i kontynentów,
które może wypełnić wyobraźnia i aktywność uczniów! ( ciekawe linki ) .
Zapraszamy do przesyłania do redakcji uwag i komentarzy dotyczących
prezentowanych materiałów oraz propozycji, problemów i tematów, o których
warto dyskutować.
Mamy nadzieję, że spędzicie Państwo razem z nami znowu niejeden wieczór.
I bardzo dziękujemy za miłe słowa i gratulacje, otrzymane po edycji pierwszego
numeru magazynu.
Cały czas zapraszamy do współpracy.
A z okazji Dnia Nauczyciela życzymy Państwu i sobie wiele satysfakcji i wielu
dobrych zmian na lepsze.
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698652.001.png 682698652.002.png
Internetowy magazyn CODN nr 2 /2005
1.
Wywiad ze Stevenem Levy – wielokrotnym zdobywcą tytułu
„Nauczyciel Roku”
str. 6
2.
Marta Karolina Kotarba
Szkoła przyszłości w ujęciu Federico Mayora
str. 12
3.
Janina Zawadowska
Uczmy się od Holendrów
str. 15
4.
Wiga Bednarkowa
Wspieranie rozwoju człowieka na lekcjach języka polskiego.
Przykłady dobrej praktyki
str. 22
5.
Małgorzata Taraszkiewicz
Strategie geniuszu
str. 26
6.
Witold Kołodziejczyk
Żyjemy w epoce intelektualnego kapitału
str. 31
7.
Zapraszamy do Galerii Pedagogów
którą otwiera Celestyn Freinet
str. 33
Na ostatniej stronie …
rysuje Janusz Lasota
Str. 34
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor prowadzący: Małgorzata Taraszkiewicz tel. (22) 345 37 12
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy ich autorów i nie są
równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku własnego
i pracy z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe po
uzgodnieniu z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
682698652.003.png 682698652.004.png 682698652.005.png
Internetowy magazyn CODN nr 2 /2005
nowych
www.trendy.codn.edu.pl
Æ
Czytelnia
SŁOWNIKI
Jak motywować do uczenia się i pracy nad sobą. Zarys słownika
dla nauczycieli. Hasła na litery: F,G,H,I,J,K,L,M,N
(Julian Piotr Sawiński)
E-BOOKI
Metody aktywizujące procesy uczenia (cz.2)
(Małgorzata Taraszkiewicz)
Wspieranie rozwoju człowieka na lekcjach języka polskiego.
Przykłady dobrej praktyki (cz.1)
(Wiga Bednarkowa i studenci)
BIBLIOTEKA
MNEMOTECHNIK
Fazy księżyca
CIEKAWE LINKI
WIRTUALNE
WYCIECZKI
Atrakcje geograficzne! interaktywna mapa świata oraz mapy
konturowe krajów i kontynentów
Æ
Alternatywny
KLUB
Uczenia
1 spotkanie aKu 15 września 2005 „Wizualizacja”
2 spotkanie aKu 29 września 2005 „Kreatywność”
Æ
Sala
Gimnastyczna
Ćwiczenia (jak) z bajki o Czerwonym Kapturku:
ćwiczenia, żeby lepiej słyszeć
Æ
konferencja
Jak uczyć uczniów uczenia się
Wstępna informacja
Æ
Otwarte
mini-kursy
Inteligencja Emocjonalna w praktyce (cz.2) – autodiagnoza
(Zuzanna Kepińska)
Æ
Galeria
Pedagogów
Celestyn Freinet
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 5
682698652.006.png 682698652.007.png 682698652.008.png 682698652.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin