Fotosynteza i chemosynteza.Zadania maturalne(1).doc

(772 KB) Pobierz
Zadanie 1

Zadanie 1





Schemat przedstawia budowę komórki eukariotycznej.

Wyjaśnij na czym polega współdziałanie zaznaczonych strzałkami organelli w procesie biosyntezy białka.

− W jądrze przebiega proces transkrypcji, natomiast na rybosomach zachodzi proces translacji.

− W jądrze następuje przepisanie informacji genetycznej z kwasu  DNA na mRNA natomiast w rybosomach (siateczce  wewnątrzplazmatycznej szorstkiej) następuje przetłumaczenie języka nukleotydów na język aminokwasów.

− W jądrze (jąderku) powstają rybosomy, przemieszczające się do cytoplazmy i biorące potem udział w biosyntezie białka.

Zadanie 2

Fotosynteza jest procesem, na który składa się ciąg przemian warunkujących ostateczne

skumulowanie energii w produkcie organicznym.

Uporządkuj poniższe sformułowania tak, aby odzwierciedlały właściwie kolejność przemian energetycznych w fotosyntezie.

A. energia skumulowana w ATP i NADPH2,

B. energia cząsteczek węglowodanów – trioz,

C. energia elektronów wybijanych z chlorofilu,

D. energia fotonów światła

D, C, A, B

Zadanie 3

Podaj właściwe informacje, wynikające z porównania procesu fotosyntezy i chemosyntezy, jakie należałoby wpisać w rubryki tabeli oznaczone literami: A, B, C, D, E, F.

Cechy

Fotosynteza

Chemosynteza

Pierwotne źródło energii do syntezy

związków organicznych

A

B

Znaczenie procesu dla

przeprowadzającego go organizmu

C

D

Rola procesu w funkcjonowaniu

ekosystemu

E

F

A – światło,

B – energia wiązań chemicznych

w prostych związkach mineralnych

C i D – wytwarzanie związków organicznych potrzebnych organizmowi

E – źródło pokarmu

F - obieg pierwiastków w przyrodzie

Zadanie 4

Chemosynteza jest procesem w wyniku którego komórka nie zawierając chlorofilu może jednak przyswajać CO2.

a)Wymień rodzaj energii ,dzięki której może odbywać się ten proces

energia chemiczna

b) Podaj nazwę jednego związku, który jest utleniany przez bakterie nitryfikacyjne.

Amoniak , azotyny/azotany (III)

Zadanie 5

     

 

Podaj, jaką rolę pełnią te związki w życiu organizmów.

rola związku A - umożliwia proces fotosyntezy

rola związku B - umożliwia transport tlenu we krwi

Zadanie 6

Schemat mechanizmu otwierania aparatu szparkowego.

 



ŚWIATŁO

 

 

 

fotosynteza powodująca ( 1 ) stężenia

CO2 w komórkach szparkowych



           

 

 

               ( 2 ) pH



 

 



przemiana: skrobia                                                glukoza



                 

                                                                           

 

                                                                          ( 3 ) turgoru



                                                                      

 

                                                                       otwarcie szparki

Mając do dyspozycji dwa określenia – wzrost, spadek – przyporządkuj je cyfrom (1, 2, 3) uwzględnionym na tym schemacie.

1 spadek 2 wzrost 3 wzrost

Zadanie 7

Z podanych poniżej stwierdzeń dotyczących chemosyntezy wybierz te dwa, które są prawdziwe (otocz kółeczkiem ich oznaczenia literowe).

A. Energia wyzwalana podczas utleniania metanu przez bakterie metanowe zostaje wykorzystana przez nie do redukcji CO2.

B. W procesach nitryfikacji obniża się stopień utlenienia azotu.

C. Utleniane w chemosyntezie związki mineralne przechodzą w postać łatwiej przyswajalną przez rośliny.

D. Chemosyntetyzujące bakterie siarkowe przekształcają czystą siarkę w siarkowodór

A, C

Zadanie 8

W tabeli umieszczono przykładowe wartości dla dwóch rodzajów roślin, dotyczące wzrostu i intensywności fotosyntezy przy różnej intensywności światła

 

Intensywność

światła w %

Fotosynteza (netto)

ìmole CO2/m2/sek

Wzrost

mm/godz

niecierpek

groch

niecierpek

groch

100

11

18

0,9

1,8

50

14

16

0,98

1,1

25

8

10

0,73

0,63

10

6

4

0,64

0,38

5

5

1

0,43

0,09

Wskaż dwa sformułowania, których treść nie jest poprawną interpretacją

przedstawionych danych.

A. Niecierpek i groch różnie reagują na światło o takiej samej intensywności.

B. Intensywność wzrostu u obu gatunków roślin jest podobna.

C. Im większa intensywność fotosyntezy, tym szybszy wzrost obu roślin.

D. Wzrost intensywności światła nie zawsze zwiększa intensywność fotosyntezy obu roślin.

E. Im mniejsza intensywność światła, tym mniejsza intensywność wzrostu obu roślin.

B,E

Zadanie 9

Na schemacie przedstawiono proces przepływu energii w biosferze.

Wyjaśnij, jaką rolę w przedstawionym procesie odgrywa energia słoneczna, a jaką energia chemiczna w postaci cukru.

• Energia słoneczna warunkuje przebieg fazy jasnej fotosyntezy,

podczas której jest zamieniana na energię chemiczną magazynowaną  w produktach fotosyntezy. 

• W procesie oddychania z cukru uwalniana jest energia wykorzystywana w procesach anabolicznych (i transporcie)

Zadanie 10

Chemosynteza jest formą asymilacji CO2, dla której  źródłem energii są procesy utleniania, najczęściej związków nieorganicznych. Mimo, iż bakterie chemosyntetyzujące nie są głównymi producentami masy organicznej, odgrywają jednak dużą rolę w ekosystemach

wodnych i lądowych. 

Przedstaw na dowolnym przykładzie bakterii chemosyntetyzujących ich znaczenie  w przyrodzie.

Bakterie chemosyntetyzujące uczestniczą w obiegu pierwiastków w przyrodzie  np. bakterie nitryfikacyjne w obiegu azotu, utleniając amoniak do przyswajalnych dla roślin azotanów

Zadanie 11

W tabeli zamieszczono dane z pomiarów intensywności fotosyntezy w różnej temperaturze.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin