Schemat przedstawia budowę komórki eukariotycznej.
Wyjaśnij na czym polega współdziałanie zaznaczonych strzałkami organelli w procesie biosyntezy białka.
− W jądrze przebiega proces transkrypcji, natomiast na rybosomach zachodzi proces translacji.
− W jądrze następuje przepisanie informacji genetycznej z kwasu DNA na mRNA natomiast w rybosomach (siateczce wewnątrzplazmatycznej szorstkiej) następuje przetłumaczenie języka nukleotydów na język aminokwasów.
− W jądrze (jąderku) powstają rybosomy, przemieszczające się do cytoplazmy i biorące potem udział w biosyntezie białka.
Fotosynteza jest procesem, na który składa się ciąg przemian warunkujących ostateczne
skumulowanie energii w produkcie organicznym.
Uporządkuj poniższe sformułowania tak, aby odzwierciedlały właściwie kolejność przemian energetycznych w fotosyntezie.
A. energia skumulowana w ATP i NADPH2,
B. energia cząsteczek węglowodanów – trioz,
C. energia elektronów wybijanych z chlorofilu,
D. energia fotonów światła
D, C, A, B
Podaj właściwe informacje, wynikające z porównania procesu fotosyntezy i chemosyntezy, jakie należałoby wpisać w rubryki tabeli oznaczone literami: A, B, C, D, E, F.
Cechy
Fotosynteza
Chemosynteza
Pierwotne źródło energii do syntezy
związków organicznych
A
B
Znaczenie procesu dla
przeprowadzającego go organizmu
C
D
Rola procesu w funkcjonowaniu
ekosystemu
E
F
A – światło,
B – energia wiązań chemicznych
w prostych związkach mineralnych
C i D – wytwarzanie związków organicznych potrzebnych organizmowi
E – źródło pokarmu
F - obieg pierwiastków w przyrodzie
Chemosynteza jest procesem w wyniku którego komórka nie zawierając chlorofilu może jednak przyswajać CO2.
a)Wymień rodzaj energii ,dzięki której może odbywać się ten proces
energia chemiczna
b) Podaj nazwę jednego związku, który jest utleniany przez bakterie nitryfikacyjne.
Amoniak , azotyny/azotany (III)
Podaj, jaką rolę pełnią te związki w życiu organizmów.
rola związku A - umożliwia proces fotosyntezy
rola związku B - umożliwia transport tlenu we krwi
Schemat mechanizmu otwierania aparatu szparkowego.
ŚWIATŁO
fotosynteza powodująca ( 1 ) stężenia
CO2 w komórkach szparkowych
( 2 ) pH
przemiana: skrobia glukoza
( 3 ) turgoru
otwarcie szparki
Mając do dyspozycji dwa określenia – wzrost, spadek – przyporządkuj je cyfrom (1, 2, 3) uwzględnionym na tym schemacie.
1 spadek 2 wzrost 3 wzrost
Z podanych poniżej stwierdzeń dotyczących chemosyntezy wybierz te dwa, które są prawdziwe (otocz kółeczkiem ich oznaczenia literowe).
A. Energia wyzwalana podczas utleniania metanu przez bakterie metanowe zostaje wykorzystana przez nie do redukcji CO2.
B. W procesach nitryfikacji obniża się stopień utlenienia azotu.
C. Utleniane w chemosyntezie związki mineralne przechodzą w postać łatwiej przyswajalną przez rośliny.
D. Chemosyntetyzujące bakterie siarkowe przekształcają czystą siarkę w siarkowodór
A, C
W tabeli umieszczono przykładowe wartości dla dwóch rodzajów roślin, dotyczące wzrostu i intensywności fotosyntezy przy różnej intensywności światła
Intensywność
światła w %
Fotosynteza (netto)
ìmole CO2/m2/sek
Wzrost
mm/godz
niecierpek
groch
100
11
18
0,9
1,8
50
14
16
0,98
1,1
25
8
10
0,73
0,63
6
4
0,64
0,38
5
1
0,43
0,09
Wskaż dwa sformułowania, których treść nie jest poprawną interpretacją
przedstawionych danych.
A. Niecierpek i groch różnie reagują na światło o takiej samej intensywności.
B. Intensywność wzrostu u obu gatunków roślin jest podobna.
C. Im większa intensywność fotosyntezy, tym szybszy wzrost obu roślin.
D. Wzrost intensywności światła nie zawsze zwiększa intensywność fotosyntezy obu roślin.
E. Im mniejsza intensywność światła, tym mniejsza intensywność wzrostu obu roślin.
B,E
Na schemacie przedstawiono proces przepływu energii w biosferze.
Wyjaśnij, jaką rolę w przedstawionym procesie odgrywa energia słoneczna, a jaką energia chemiczna w postaci cukru.
• Energia słoneczna warunkuje przebieg fazy jasnej fotosyntezy,
podczas której jest zamieniana na energię chemiczną magazynowaną w produktach fotosyntezy.
• W procesie oddychania z cukru uwalniana jest energia wykorzystywana w procesach anabolicznych (i transporcie)
Zadanie 10
Chemosynteza jest formą asymilacji CO2, dla której źródłem energii są procesy utleniania, najczęściej związków nieorganicznych. Mimo, iż bakterie chemosyntetyzujące nie są głównymi producentami masy organicznej, odgrywają jednak dużą rolę w ekosystemach
wodnych i lądowych.
Przedstaw na dowolnym przykładzie bakterii chemosyntetyzujących ich znaczenie w przyrodzie.
Bakterie chemosyntetyzujące uczestniczą w obiegu pierwiastków w przyrodzie np. bakterie nitryfikacyjne w obiegu azotu, utleniając amoniak do przyswajalnych dla roślin azotanów
Zadanie 11
W tabeli zamieszczono dane z pomiarów intensywności fotosyntezy w różnej temperaturze.
...
Mi3dzian