wąski tor (3).pdf

(214 KB) Pobierz
ŚK3_54-64.pdf
MAKIETA
Realistycznamakietananiewielkiej
powierzchni–cobudować(2)?
WpoprzednimnumerzeŚKstarałemsiępodpowiedziećczytelnikommodelarzom,odczegonależyzacząćbudowęmakiety
koleiwąskotorowej.Terazpodamkilkaprzykładówkształtowaniałukównatorachkoleiwąskotorowychorazzaprezentujęprzykładowy
układtorównawąskotorowejstacji.
Łukiwykonywanenatorachmakietykolejo
wej są zreguły elementami, które już „na
pierwszyrzutoka”pozwalająstwierdzić,czy
makietajestmodelemprawdziwejkolei,czy
teżtylkozabawką,umownieprzypominającą
rzeczywistość.Promieniełuków,występują
ceworyginalenakolejowychszlakach,rzad
ko kiedy „schodzą” poniżej 250 metrów.
Oferowaneprzezproducentówmodelowetory
opromieniachłukurzędu300600mm(w
wielkościH0)nadająsięzatembardziejdo
budowy modelu torów tramwajowych niż
kolejowych.Patrzączdrugiejstrony–wyko
nanienamakiecierealistycznegołukuopro
mieniurzędu20003000mmodużymka
ciezwrotuwymagaolbrzymiejpowierzchni
iz reguły jest możliwe do wykonania tylko
namakietachsegmentowych.
Rzeczmasięinaczejnakolejachwąsko
torowych.Patrzącnaoryginalneplanyliniiko
lejowychoszerokościtoru750mmzauważy
my,żełukiopromieniach50–100metrównie
sątamrzadkością.„Przekładając”tonawiel
kośćH0eokażesię,żełuknamodelowymto
rzewąskim,mającypromień600–1000mm,
wyglądarealistycznie,ba–jestnawetwpełni
zgodnyzoryginałem!Zastosowanieniewielkich
skrótówizmniejszeń,czyliułożenietoruwąskie
gowłukuR=500mmniepowodujewięcutraty
realizmu, azarazem umożliwia wykonanie
makiety,którazmieścisięnawetwniewielkim
pokoju.Przykłademniechbędądwazamiesz
czonetutajplanysytuacyjnerzeczywistychfrag
mentówwąskotorowychszlaków.Zauważmy,że
wobuprzypadkachkątyzwrotułukówsąduże.
Tor„zakręca”nawetokąt90stopninabardzo
krótkimodcinku.Ponadtowystępujątamcie
kaweelementyinfrastruktury:wiaduktkolejo
wynadpolnądrogą,wysokinasyp,przejazdy
kolejowe,drogiasfaltoweigruntowe.Całość
dopełniająsłupyteletechniczneienergetyczne,
atakżerowymelioracyjne,znakiiwskaźnikioraz
–cooczywiste–elementyprzyrody.Budując
niewielki(nawetpółtorametrowejdługości)frag
mentmakiety,możnaumieścićnanimwiele
charakterystycznychelementówpolskiegokra
jobrazuipolskichkoleiwąskotorowych.Wystar
czypopatrzećnazamieszczonefotografie,które
(podobniejakwpoprzednimnumerzeŚK)przed
stawiajątylkoniewielkieczęścimakietyAndrzeja
Sadłowskiego,wykonanejwwielkościH0eiod
wzorowującejwybraneodcinkiŻuławskiejKo
leiDojazdowej.
54
Światkolei3/2006
54
Światkolei3/2006
670578744.012.png 670578744.013.png 670578744.014.png 670578744.015.png 670578744.001.png 670578744.002.png 670578744.003.png 670578744.004.png
MAKIETA
Odwzorowanienamakieciestacjijestma
rzeniemkażdego„rasowegomakieciarza”.Jest
toprzedsięwzięcietrudne,awprzypadkudu
żych stacji normalnotorowych, wwarunkach
domowychwręczniewykonalne.Owielełatwiej
jest zbudować stację wąskotorową. Przede
wszystkimbędzieona–jakcałakolejwąsko
torowa–niewielka.Wtejczęściartykułuroz
pocznęjedynietentemat,przedstawiającprzy
kładowyukładtorowyczołowejstacjinalinii
kolejowejoszerokościtoru750mm.Pomimo
tego,żejesttostacjawęzłowa(świadcząotym
torywyprowadzonewdwóchkierunkach:AiB)
jejukładtorowytrudnozaliczyćdoskompliko
wanych. Przede wszystkim tory stacyjne są
bardzokrótkie.ModelwykonanywwielkościH0e
zpowodzeniemzmieścisięnadługości2me
trów.Stacjaposiadajedynieniewielki,drewniany
barakmieszczącypomieszczeniedyżurnego
ruchuiwiatędlapodróżnychoczekującychna
pociąg.Niemananiejperonów(wsiadaniedo
wagonówumożliwiająmiędzytorzawypełnione
żwiremażdogłówekszyn)anisemaforów.Do
zapewnieniabezpieczeństwaruchupociągów
służąnajprostsze,ręczne,kluczoweurządzenia
srk.Natejniewielkiejstacyjcejestnatomiast
obrotnicaistudniadonaboruwodyprzezpa
rowozy.Wartozauważyć,żezkierunkuApociągi
przyjmujesięnatornr4,zaśzkierunkuB–
natornr3.Wyprawieniepociągównaszlak
wkierunkuAjestmożliweztorównr4,2i1,
awkierunkuBzewszystkichtorów.Takwięc
natejniewielkiejstacjiznajdowaćmogąsięjed
nocześnieażczterypociągi!Stacjajestprzysto
sowanawyłączniedoobsługiruchupasażerskie
go.Niemananiejaniładowni,anitorówbocz
nychdoodstawianiawagonówtowarowych.War
toszczegółowoprzeanalizowaćtenplan,amoże
nawetnarysowaćgowskali1:87abyprze
konaćsię,żenaniewielkiejpowierzchnirów
nieżmożnazbudowaćrealistycznymodelko
lejowejstacji.
Wnastępnymmiesiącunapiszęoinnych,
równienieskomplikowanych,leczciekawych
układach torowych stacji wąskotorowych,
ajużterazzachęcamdorozpoczęciabudo
wymakietyodwzorowującejpolskąkolejwą
skotorową.
LeszekLewiński
Światkolei3/2006
55
55
Światkolei3/2006
670578744.005.png 670578744.006.png 670578744.007.png 670578744.008.png 670578744.009.png 670578744.010.png 670578744.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin