multiMAUS_pl_Roco.pdf

(3981 KB) Pobierz
10810 PL.indb
10810
multi MAUS
Podręcznik
��
322275872.022.png 322275872.023.png 322275872.024.png 322275872.025.png
�� S PIS TREŚCI
Ewolucja ROCO Lokmaus – multi MAUS ……………………………………………………………………3
Przegląd funkcji multi MAUS …………………………………………………………………………………3
Część 1 • PODSTAWY – Zapoznanie się z multi MAUS
Podłączenie multi MAUS ………………………………………………………………………………………4
Wyświetlacz …………………………………………………………………………………………………5
Przyciski ………………………………………………………………………………………………………5
Obsługa multi MAUS
1. Start ………………………………………………………………………………………………………7
2. Rodzaj dostępu do lokomotyw ………………………………………………………………………7
3. Jazda i funkcje ……………………………………………………………………………………… 10
4. Funkcje zatrzymania awaryjnego ………………………………………………………………… 11
5. Sterowanie zwrotnicą ……………………………………………………………………………… 11
6. Szybkie programowanie …………………………………………………………………………… 13
7. Zwarcie i przeciążenie ……………………………………………………………………………… 14
Część 2 • Menu – Programowanie dla profesjonalistów i zainteresowanych
Funkcje menu multi MAUS ………………………………………………………………………………… 15
Przegląd struktury menu ………………………………………………………………………………… 16
1. Menu „Lokomotywa“ ……………………………………………………………………………… 18
2. Menu „Programowanie“ …………………………………………………………………………… 20
3. Menu „Nastawienia“ ……………………………………………………………………………… 21
Część 3 • Załącznik– Interesująca wiedza na temat multi MAUS i technologii cyfrowej
Kompatybilność multi MAUS – wszystkie używane urządzenia …………………………………… 24
Lokomotywy bez dekodera i multi MAUS ……………………………………………………………… 24
Zasada Master – Slave …………………………………………………………………………………… 25
Połączenie cyfrowych i nie cyfrowych części urządzenia …………………………………………… 25
Buster 10765 ……………………………………………………………………………………………… 26
Pętle nawrotne w trybie cyfrowym …………………………………………………………………… 27
Słownik ……………………………………………………………………………………………………… 27
Porady, wskazówki i szybka pomoc …………………………………………………………………… 28
Pomoc przy programowaniu Lokmaus 2 / R3 – multi MAUS ………………………………………… 29
Komunikaty błędów ……………………………………………………………………………………… 30
Rys 1 – 5: Możliwości połączeń …………………………………………………………………… 31 – 35
2
322275872.001.png
 
 
E WOLUCJA ROCO L OKMAUS multi MAUS
multi MAUS łączy w sobie funkcjonalność legendarnego Lokmaus z komfortem rozbudowanej centrali
cyfrowej. Bez względu na to, czy multi MAUS używa się tylko jako wygodnego regulatora jazdy czy
wszechstronnego programatora dekodera lokomotyw i zwrotnic, przejrzysta konstrukcja i prosta obsługa
powodują, że multi MAUS jest wiodącym urządzeniem do cyfrowego sterowania modeli kolejowych.
Naszym celem było zaprojektowanie Lokmaus w taki sposób, aby umożliwić intuicyjną obsługę.
Dodatkowymi nowymi funkcjami, które posiadają Lokmaus trzeciej generacji, można w prosty sposób
sterować. W niniejszym podręczniku chcemy zapoznać użytkownika ze wszystkimi możliwościami
multi MAUS .
Aby podręcznik był przejrzysty i łatwo zrozumiały, podzielono go na kilka części. Dlatego użytkownicy,
którzy chcą wykorzystywać multi MAUS tylko do zabawy, nie muszą czytać całego podręcznika; wystarczy,
że zapoznają się z pierwszą częścią.
Pierwsza część podręcznika zawiera najważniejsze informacje na temat podłączenia i obsługi multi MAUS .
Użytkownicy, którzy chcą wykorzystać różnorodne możliwości multi MAUS do programowania, w drugiej
części znajdą wszystko, co jest do tego celu potrzebne. W trzeciej części omówiono tematy specjalne
obejmujące cyfrowe modele kolejowe. W słowniku objaśniono niektóre ważne pojęcia, z którymi można
spotkać się podczas zajmowania się cyfrowymi modelami kolejowymi.
Życzymy Państwu dużo zadowolenia podczas lektury podręcznika i oczywiście używania multi MAUS .
��
Państwa Modelleisenbahn GmbH
P RZEGLĄD FUNKCJI multi MAUS
Koncepcja
ergonomiczny kształt do obsługi jednoręcznej
duży wyświetlacz LCD z podświetleniem
proste nastawienie prędkości i kierunku jazdy lokomotywy przy pomocy regulatora
obrotowego
regulator obrotowy z blokadą w położeniu 0
obsługa wielojęzyczna
kompatybilność z innymi sterownikami kompatybilnymi z DCC / NMRA
system cyfrowy ROCO można rozbudować do maksymalnie 31 urządzeń wejściowych, jak np.
inne urządzenia Lokmaus lub multi MAUS , RouteControl itd..
aktualizacje w przyszłości poprzez interfejs RS485 i ROCOMOTION (X-Bus)
Możliwości
zarządzanie 9999 adresami lokomotyw, do wyboru – poprzez bibliotekęlub adresy lokomotyw
alfanumeryczny wyświetlacz nazw lokomotyw z bankiem danych lokomotyw, który zawiera
64 wpisy lub lokomotywy
sterowanie lokomotyw z 14, 28 i 128 stopniami prędkości jazdy, które indywidualnie nastawia się
dla każdej lokomotywy
sterowanie światłem i 20 dodatkowymi funkcjami lokomotyw
sterowanie maksymalnie 1024 adresami zwrotnic
zapis zmiennych konfiguracji (DCC-CV)
Bezpieczeństwo
zatrzymanie awaryjne z wyłączeniem całej instalacji
selektywne zatrzymanie awaryjne wybranych lokomotyw
zablokowanie przed dziećmi funkcji, które mogą być dla nich problematyczne (np. programowanie)
3 3
 
322275872.002.png 322275872.003.png
��
C ZĘŚĆ 1 • P ODSTAWY
P ODŁĄCZENIE multi MAUS
Rys. 2 na stronie 32 pokazuje podstawowe podłączenie. Dla w pełni sprawnego systemu cyfrowego
ROCO z multi MAUS potrzebne są następujące części:
– wzmacniacz 10764,
– transformator 10725,
– oraz element zasilający 61190 dla systemu torów geo LINE . Jeśli używa się innego systemu torów,
należy zwrócić uwagę na to, aby w torze podłączenia nie występował kondensator.
Urządzenia, które można używać z multi MAUS , opisane są w rozdziale „ K OMPATYBILNOŚĆ multi MAUS
w części trzeciej podręcznika.
Przed rozpoczęciem prac podłączeniowych bezwzględnie zwrócić uwagę na następujące
wskazówki:
W przypadku uszkodzenia lub wadliwego działania następuje utrata gwarancji, jeśli używa
się elementów innych producentów razem z elementami ROCO. Gwarancję traci się również w
przypadku otwarcia obudowy multi MAUS .
Wszystkie prace podłączeniowe należy wykonywać przy wyłączonym napięciu zasilania (wyjątek:
podłączenie dalszych urządzeń do X-Bus, patrz poniżej). Należy pracować ostrożnie i podczas
podłączenia do systemu szyn zwrócić uwagę na to, aby w żadnym wypadku nie powstały zwarcia!
Nieprawidłowe podłączenie może spowodować uszkodzenie elementów cyfrowych. W razie potrzeby
zwrócić się o poradę do specjalisty lub dilera.
Aby system cyfrowy można było eksploatować bez awarii, nie należy przedłużać kabla podłączanego
do Master-Maus.
W żadnym wypadku nie wolno w tym samym obwodzie podłączyć zwykłego transformatora
równolegle do sterownika cyfrowego. Spowoduje to uszkodzenie wzmacniacza cyfrowego!
1. Kabel toru zasilającego podłączyć do gniazda toru „Track Out“ we wzmacniaczu.
2. Do gniazda „Power In“ włożyć wtyczkę nasadową, która połączona jest z transformatorem przy
pomocy przewodu dwużyłowego.
3. multi MAUS połączyć ze wzmacniaczem przy pomocy dostarczonego przewodu. Przewód
podłączyć do gniazda wzmacniacza oznaczonego „ Master “.
4. Dopiero teraz można podłączyć transformator do gniazda zasilania sieciowego. W ten sposób
uniknie się uszkodzenia systemu cyfrowego.
Gniazdo z oznaczeniem „Slave“ służy do podłączenia kolejnego urządzenia multi MAUS , Lokmaus
2 / R3, RouteControl 10772 lub komputera z programem ROCOMOTION. W takim przypadku instalacja
powinna być włączona, aby umożliwić bezproblemowe automatyczne przyporządkowanie adresów
X-Bus w systemie. Jeżeli podłącza się więcej urządzeń, potrzebny jest rozgałęźnik magistrali danych
(DatenBUS) 10758.
Jeżeli Lokmaus 2 używa się jako urządzenia głównego (Master), nie można używać niektórych funkcji
multi MAUS , podłączonego jako urządzenia podporządkowanego (Slave). Dlatego zalecamy używanie
multi MAUS jako urządzenia głównego. Prosimy zapoznać się również z rozdziałem „ Z ASADA M ASTER -S LAVE
w części trzeciej podręcznika.
Uwagi dotyczące instrukcji
Znak „ “ przed słowem wskazuje na objaśnienie w „ S ŁOWNIKU “ w rozdziale trzecim podręcznika.
„+“ na schematach oznacza, że należy jednocześnie nacisnąć obydwa przyciski.
„/“ na schematach oznacza możliwość wyboru jednego z dwóch przycisków.
4
322275872.004.png
 
322275872.005.png 322275872.006.png
W YŚWIETLACZ
Wszystkie funkcje multi MAUS można kontrolować przy pomocy dużego wyświetlacza LCD z
podświetleniem. Przedstawiamy wyświetlane symbole:
��
Symbole jazdy
– strzałki pokazują kierunek jazdy
wybranej lokomotywy
– „II“ pokazuje stan zatrzymania
lokomotywy
(regulatorem lub selektywnym
zatrzymaniem awaryjnym)
Klucz do śrub
multi MAUS znajduje się na
poziomie menu „Nastawień“
Symbol zwrotnicy
(przycisk Lok / zwrotnicy)
multi MAUS jest w trybie
zwrotnic
Symbol lokomotywy
(przycisk Lok / zwrotnica)
tryb jazdy lub zwrotnic
razem z „MENU“: menu
lokomotyw
Zwarcie
– symbol miga, gdy wystąpiło
zwarcie lub przeciążenie
Symbol oświetlenia (przycisk
Światło / OK)
– oświetlenie lokomotywy
włączone
Stop (przycisk stop)
– symbol miga w przypadku
zatrzymania awaryjnego i
zwarcia
Symbole funkcyjne (1 – 10)
– pokazują włączone funkcje
specjalne lokomotywy
– pokazują podporządkowane
poziomy na poziomie menu
Symbol Shift
– pokazuje, że przycisk
Shift został naciśnięty
ABC
– świeci się przy
wprowadzaniu
tekstu
MENU
multi MAUS znajduje
się na poziomie
menu
Prog
– świeci się jako potwierdzenie
przy programowaniu
i na poziomie menu
„Programowanie“
P RZYCISKI
Przejrzysta koncepcja multi MAUS zakłada sensowne zmniejszenie liczby przycisków. Funkcje niezbędne
do zwykłej zabawy wywoływane są przy pomocy przycisków, które zostaną poniżej opisane. Patrz
także rys. 1 na stronie 31 .
Wskazówka: „Klawisze strzałek“ – podobnie jak wszystkie inne klawisze – spełniają tylko jedną funkcję
pomimo tego, że mają nadrukowane dwie strzałki.
W przypadku kombinacji składającej się z „Shift“ i innego przycisku, przycisk „Shift“, podobnie jak
na klawiaturze komputerowej, należy nacisnąć trochę wcześniej. To samo dotyczy również przycisku
„MENU“.
Przyciski strzałek
– umożliwiają przeglądanie biblioteki lokomotyw (tryb biblioteki)
– służą do wyszukiwania adresów lokomotyw (tryb adresów
lokomotyw)
– nastawiają zwrotnice (jazda na wprost lub rozjazd, tryb zwrotnic)
– umożliwiają przeglądanie poziomów menu
w trybie biblioteki:
– nowa kolejność lokomotyw przez przesunięcie
w trybie adresów lokomotyw:
– przeglądanie 100 miejsc (funkcja wyszukiwania)
w trybie zwrotnic:
– przeglądanie numerów zwrotnic (funkcja wyszukiwania)
w trybie lokomotyw
– przestawienie stopni szybkości jazdy
— w połączeniu z ——
Shift
— w połączeniu z ——
Menu
5 5
 
322275872.007.png 322275872.008.png 322275872.009.png 322275872.010.png 322275872.011.png 322275872.012.png 322275872.013.png 322275872.014.png 322275872.015.png 322275872.016.png 322275872.017.png 322275872.018.png 322275872.019.png 322275872.020.png 322275872.021.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin