WYNIKOWY PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
PRZEWIDYWANY DLA DZIECI 2.5- 3 LETNICH
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2011
„Nasze Przedszkole”- Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci
M. Kwaśniewska, W. Żaba- Żabińska
HASŁA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej u dzieci. Wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
TREŚCI EDUKACYJNE:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji,
- liczenie palców, przedmiotów itp.
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie,
- odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- odpowiadanie na pytania,
- poprawne nazywanie części ciała,
- powtarzanie krótkich rymowanek,
- rozwiązywanie prostych zagadek,
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- słuchanie wierszy, opowiadań,
- spacerowanie w pobliżu przedszkola
- sylabizowanie w toku zabaw,
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi przez krótki czas,
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wskazywanie wymienionych części ciała,
- wykonywanie prostych prac plastycznych,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- dzielenie się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny,
- dzielenie się swoimi przeżyciami
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- nauka prostych piosenek fragmentami, metodą ze słuchu,
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia
- nazywanie podstawowych barw,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- podawanie swojego imienia, nazwiska,
- podawanie informacji: jak mają na imię mama, tata,
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego,
- przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach,
- rysowanie, malowanie farbami plakatowymi
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- zabawy muzyczno- ruchowe: Tańczące bibułki, Przyjaciele zajączka, Kołysanka, Pomagamy mamie, Zwierzątka na spacerze;
- zabawa ruchowa ze śpiewem Karuzela;
- zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania w parze Idziemy na spacer;
- zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność rozpoznawania muzyki o różnym charakterze Wybierz obrazek;
- zabawa ruchowa rozwijająca koordynację wzrokowo- ruchową Po kole;
- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe Przebudzenie kotka;
- obserwacja zmian w przyrodzie jesienią (chłodne poranki, deszcz, mgła, opadanie liści);
- bezpieczne poruszanie się w grupie po chodniku;
- spacer do parku
Ø oparte na słowie: opowiadanie, pogadanka, dyskusja, opis
Ø metody oparte na obserwacji: pokaz
Ø metody oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęcia praktyczne
Ø metody aktywizujące: metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne
BLOK TEMATYCZNY: PRZYSZŁA DO NAS JESIEŃ
TEMATY ZAJĘĆ
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
UWAGI O REALIZACJI
PODSTAWOWE
ROZSZERZAJĄCE
03.10.2011 (poniedziałek)
„Jesienne skarby”- słuchanie wiersza B. Formy
-uważnie słuchają wiersza,
-zwracają uwagę na zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią
-potrafią określić charakterystyczne cechy jesieni
-podejmują próbę opisu wyglądu „Pani jesieni”
04.10.2011 (wtorek) „Jesienne zmiany”- wycieczka do parku
- dostrzegają zmiany zachodzące w otoczeniu przyrodniczym pod wpływem czynników atmosferycznych (zmiana barw i opadanie liści, chłód)
-podejmują próby nazywania napotkanych drzew: jarzębina, kasztanowiec, dąb
-uwrażliwiają się na piękno jesiennej przyrody
-zbierają okazy przyrodnicze do kącika
-rozpoznają i nazywają kolor zielony
-określają pogodę: słonecznie, pochmurno, mglisto
05.10.2011 (środa)
„Jesienne muzykowanie”- słuchanie piosenki „Tańcząca wiewióreczka”
- sprawnie reagują na dźwięki szybkie i wolne,
- poznają tekst i melodię piosenki oraz kształcą pamięć odtwórczą,
- regulują oddech w czasie śpiewu,
- doskonalą zmysł słuchu rozpoznając odgłosy z otoczenia
-zapamiętują tekst piosenki „Tańcząca wiewióreczka”,
-omawiają treść piosenki
06.10.2011 (czwartek)
Nauka wiersza T. Śliwiaka „ Idzie jesień”
-ćwiczą pamięć odtwórczą,
-recytują grupowo z pomocą nauczyciela,
-wiedzą jakie zmiany pogody następują jesienią,
-rozumieją pojęcie „pory roku”
-powtarzają za nauczycielem pory roku w kolejności ich występowania
-podejmują samodzielne próby wymieniania nazw pór roku (w dowolnej kolejności)
07.10.2011 (piątek)
Wyklejanka uzupełniona rysunkiem „Jesienne drzewa” z wykorzystaniem plasteliny
- zwracają uwagę na wygląd natury jesienią,
- utrwalają znajomość kolorów: czerwony, żółty, zielony
- rozpoznają liście dębu, klonu, kasztanowca
-znają nazwy poszczególnych części drzewa: pień, gałęzie, liście
OBSZARY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
BLOK TEMATYCZNY: KOLOROWE LIŚCIE
scully29