WYNIKOWY PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
PRZEWIDYWANY DLA DZIECI 2.5- 3 LETNICH
NA MIESIĄC LISTOPAD 2011
„Nasze Przedszkole”- Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci
M. Kwaśniewska, W. Żaba- Żabińska
HASŁA Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej u dzieci. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
TREŚCI EDUKACYJNE:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji;
- korzystanie z własnych zmysłów- rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków;
- słuchanie różnych odgłosów przyrody
- liczenie palców, przedmiotów itp.
- nabywanie koordynacji ruchowej,
- nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek,
- obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów,
- obserwowanie środowiska przyrodniczego
- odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
- rozwiązywanie prostych zagadek,
- słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia,
- słuchanie wierszy, opowiadań,
- spacerowanie w pobliżu przedszkola
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
- uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi przez krótki czas,
- uważne słuchanie rozmówcy,
- wykonywanie prostych prac plastycznych,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- dzielenie się swoimi przeżyciami
- liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych; zwrócenie uwagi na rolę ostatniego liczebnika,
- nauka prostych piosenek fragmentami, metodą ze słuchu,
- nazywanie podstawowych barw,
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu,
- przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach,
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych,
- uczestniczenie we wspólnych zabawach,
- Zabawa ruchowa z elementami czworakowania Pieski na spacerze, Niedźwiadki i pszczoły
- zabawa ruchowa rozwijająca spostrzegawczość i utrwalająca znajomość kolorów Kolor do koloru
- zabawa ruchowa z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi Jesienne odgłosy
- zabawa ruchowo- naśladowcze Jeżyk, Co robi wiewiórka?
- zabawa ruchowe ze śpiewem Stary niedźwiedź, Kolczasty jeż
- obserwacja zwierząt w parku
- bezpieczne poruszanie się w grupie po chodniku;
- spacer do parku
Ø oparte na słowie: opowiadanie, pogadanka, dyskusja, opis
Ø metody oparte na obserwacji: pokaz
Ø metody oparte na praktycznej działalności uczniów: zajęcia praktyczne
Ø metody aktywizujące: metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne
BLOK TEMATYCZNY: WODA- SKARB BEZCENNY
TEMATY ZAJĘĆ
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
UWAGI O REALIZACJI
PODSTAWOWE
ROZSZERZAJĄCE
02.11.2011 (środa)
Zabawy przy piosence pt. „Piosenka czyścioszków”
- naśladują ruchy wykonywane przez nauczyciela,
-uważnie słuchają piosenki,
- odpowiadają na pytania związane z piosenką,
-poruszają się w rytm muzyki
-reagują na zmianę tempa i dynamiki utworu
03.11.2011 (czwartek)
„Wolę wodę, bo daje życie”- opowiadanie z użyciem pacynki Zdrojka
-uważnie słuchają tekstu opowiadania,
-odpowiadają na pytania związane z tekstem
-rozwiązują zagadki słowne,
-wskazują miejsca występowania wody w przedszkolu,
-wskazują obrazki na których występuje woda i wiedzą do czego służy,
- łączą w pary dwa pasujące do siebie obrazki mówiące o zastosowaniu wody
-wzbogacają słownik o wyrazy: woda, źródło
04.11.2011 (piątek)
„Czy każda woda nadaje się do picia?”- obserwacja połączona z eksperymentem
-poznają właściwości wody za pomocą zmysłów wzroku, smaku, dotyku, węchu
-potrafią uważnie obserwować,
-obrazują ruchem wskazane czynności
-próbują wyciągać wnioski z przeprowadzonego eksperymentu
07.11.2011 (poniedziałek)
„Jak możemy oszczędzać wodę?”- swobodne rozmowy dzieci
-rozwiązują proste zagadki słowne,
-przypominają sobie miejsca w przedszkolu w których występuje woda,
-próbują odpowiedzieć na pytanie: jak możemy oszczędzać wodę?
-zaznaczają odpowiednim emblematem zachowania pożądane
-wspólnie wyciągają wnioski
08.11.2011 (wtorek)
Praca plastyczna- Wędrówka wody- na podstawie opowiadania „Chmurka czarodziejka”
-wykonują proste prace plastyczne,
-potrafią prawidłowo trzymać kredkę,
-estetycznie wykonują swoją pracę
-uczestniczą w wykonywaniu pracy plastycznej sprzyjającej koncentracji uwagi
09.11.2011 (środa)
Zabawa ruchowa przy piosence „Wodna piosenka”
-zapoznają się tekstem piosenki
-słuchają piosenki w wykonaniu nauczyciela,
- śpiewają piosenkę razem z nauczycielem,
-nucą piosenkę na własną melodię,
-zbiorowo śpiewają piosenkę
10.11.2011 (czwartek)
Wolę wodę bo jest najważniejsza na świecie- wykonanie pracy konkursowej pt. „Z wodą jest wesoło”
- rozwiązują proste zagadki słowne,
- słuchają różnych odgłosów przyrody, rozpoznają je,
-nazywają barwy podstawowe,
- odczuwają radość z tworzenia, działania plastycznego
14.11.2011 (poniedziałek)
„Jakie mamy zęby?” spotkanie z pastusiami
-wiedzą jak wygląda ząb,
-wskazują różnice pomiędzy zdrowym a chorym zębem,
-przezwyciężają strach przed wizytą u dentysty
-dostrzegają rolę stomatologa w zdaniu o zdrowie zębów
scully29