07 - Ury - Odchodz±c od NIE.doc

(30 KB) Pobierz

Cel: wspólne rozwiązywanie problemów

Bariery współpracy

Strategia: negocjacje przełamujące (istotą działanie pośrednie)

Uczestnicy siedzący obok siebie

- Twoje reakcje

- ich emocje

- powstrzymaj się od reakcji („idź na galerię”)

- przejdź na ich stronę: słuchać, uznawać silne strony i przekonania, zgadzać się, okazywać szacunek

Zabranie się za problem

- ich stanowisko

- przekształć: przyjęcie czyjegoś stanowiska, prośba o informacje, aby zrozumieć

Osiągnięcie porozumienia satysfakcjonującego obie strony

- ich brak satysfakcji

- ich siła

- zbuduj im złoty most: wspólny cel, pomoc w zachowaniu twarzy, pozory zwycięstwa drugiej strony

- użyj siły, aby edukować: pokazanie, że wygrana możliwa jest tylko z naszym udziałem

 

Czynniki istotne dla porozumienia:

1.       interesy: określić swoje i ich (hierarchia i priorytety, empatia)

2.       opcje: czyli możliwe porozumienia lub ich części, burza mózgów

3.       kryteria przezwyciężenia różnic: niezależne od woli stron, obiektywność i powszechne obowiązywanie

4.       alternatywy negocjacji: najprostsze rozwiązanie bez porozumienia z drugą stroną – BATNA (co można zrobić samemu dla realizacji celu? co można zrobić, aby druga strona wzięła pod uwagę mój cel? jak można wprowadzić w sytuację trzecią stronę, aby sprzyjała moim interesom? Czyli mediacja, arbitraż, sąd); czy warto negocjować?; znajomość BATNA drugiej strony

5.       propozycje porozumienia: możliwe warunki porozumienia, na które osoba jest gotowa przystać; warto mieć trzy: co chciałbyś osiągnąć? (mierzyć wysoko), z czego byłbyś zadowolony? (obniżenie pułapu), z czym mógłbyś się pogodzić? (ocena BATNA)

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin