SPOSOBY BADANIA ZESPOŁU KLASOWEGO.doc

(64 KB) Pobierz
SPOSOBY BADANIA ZESPOŁU KLASOWEGO

SPOSOBY BADANIA ZESPOŁU KLASOWEGO

 

 

TECHNIKI

§         Czynności praktyczne, regulowane starymi wypracowanymi dyrektywami, pozwalającymi na uzyskanie optymalnie sprawdzalnych informacji, opinii, faktów

§         Czynność poznawcza, proces angażujący badacza i innych ludzi

 

RODZAJE TECHNIK

a)       Obserwacja

b)       Wywiad

c)       Ankieta

d)       Techniki socjometryczne

e)       Badanie dokumentów

 

1) OBSERWACJA

§         Czynność badawcza polegająca na gromadzeniu danych droga spostrzeżeń

§         Stosowana w praktyce, daje sumę wiedzy o obiekcie zainteresowań lub pracy

§         Uzyskanie wiedzy ogólnej o obiekcie badań, która daję podstawę do szczegółowego planowania dalszego toku badań, a głownie do sformułowania zagadnień i hipotez

 

 

Warunki poprawnej obserwacji

 

Obserwacja powinna być:

 

* Celowa (sprecyzowany cel, przedmiot badania)

* Planowana ( prowadzona wg określonego planu)

* Selektywna (dostrzeganie najistotniejszych cech badanego zjawiska, a pomijanie wszystkiego co nie pozostaje w ścisłym związku z obiektem badań)

* wymagająca aktywnej postawy umysłu
* systematyczna
* rzetelna
* obiektywna (  rejestrowanie tego co jest przedmiotem obserwacji niezależnie od osobistych doświadczeń)
* wierna
* wyczerpująca
* wnikliwa

 

RODZAJE OBSERWACJI

 

Obserwacja uczestnicząca

§         polega na tym, że badacz wchodzi w rolę osoby badanej i z tej pozycji obserwuje badane zjawisko. Zaletą obserwacji jest to, że opisuje zjawisko w naturalnym przebiegu. Wadą jest to, że jest ona metodą czasochłonną i pracochłonną.

 

Obserwacja obiektywna

badacze nie ingerują w przebieg obserwacji i obiektywnie oceniają wyniki.

 

 

Metoda sędziów kompetentnych

§         badacz powołuje liczbę osób, które oceniają indywidualnie przedłożony im materiał obserwacyjny. O tym jak materiał ten zostaje zakwalifikowany decyduje większa ilość głosów. Sędzią kompetentnym może być każda osoba, która zostanie poinformowana jak definiuje się oceniane zjawisko i jakie są kryteria jego oceny. Cechą obserwacji jest jej systematyczność, polega na gromadzeniu informacji w sposób ciągły albo metodą próbek czasowych.

 

 

OBSERWACJA MOŻE MIEĆ POSTAĆ:

 

§         Jawną ( polega na poinformowaniu grupy o roli badającego)

§         Ukrytą ( grupa nie jest świadoma roli jaką spełnia jej nowy członek)

 

NARZĘDZIA OBSERWACJI

 

TECHNIKI GROMADZENIA MATERIAŁÓW NIESTANDARYZOWANYCH

§         Notatki, opisy, rejestracja dźwiękowa

§         Gromadzą materiały bez wyróżnienia

 

TECHNIKI GROMADZENIA MATERIAŁÓW STANDARYZOWANYCH

§         Arkusz obserwacyjny- kwestionariusz z określonymi zagadnieniami, które ma objąć obserwacja

§         Dziennik obserwacji-kategoryzuje spostrzeżenia ze względu na czas pojawienia się określonych faktów lub zmienności procesów

 

 

2) WYWIAD

 

§         Rozmowa badającego z badanymi według opracowanych dyspozycji lub w oparciu o specjalny kwestionariusz

§         Służy do poznania opinii, faktów danej zbiorowości

§         Zebrany materiał służy do analizy układów i zależności między zjawiskami

 

CZYNNIKI ZAKŁÓCAJACE WIARYGODNOŚĆ INFORMACJI

§         Osoba badająca

§         Kwestionariusz (narzędzie badawcze)

§         Badacz

 

TYPY WYWIADÓW

§         Wywiad skategoryzowany- trzymanie się kolejności i brzmienia pytań

§         Wywiad nieskategoryzowany- swoboda w formułowaniu pytań, zmienianie kolejności

 

ZE WZGLĘDU NA SPSÓB PROWADZENIA WYRÓZNIA SIĘ WYWIADY:

 

§         Jawny ( badany zna cele, charakter i przedmiot)

§         Ukryty ( badany nie jest poinformowany)

§         Jawny nieformalny ( badany orientuje się w fakcie prowadzenia, ale nie wie o właściwym jego przedmiocie)

§         Indywidualny

§         zbiorowy

 

 

NARZEDZIA WYWIADU

§         Kwestionariusz wywiadu- daje wiedzę pogłębioną o wąskim problemie lub małej grupie np. wpływ środowiska rodzinnego na wybór zawodu u młodzieży

 

 

3) ANKIETA

 

§         Technika gromadzenia informacji, polegająca na wypełnianiu samodzielnie przez badanego kwestionariuszy o wysokim stopniu standaryzacji

§         Pytania są konkretne, ścisłe, jednoproblemowe, najczęściej zamknięte i zaopatrzone w tzw. kafeterię, czyli zestaw możliwych odpowiedzi

 

RODZAJE KAFETERII

§         Zamknięte-ograniczony zestaw możliwych odpowiedzi

§         Półotwarte-możliwość wprowadzenia swojej wypowiedzi („inne”)

§         Koniunktywne- możliwość wybrania kilku odpowiedzi

§         Dysjunktywne- dopuszcza wybór tylko jednej możliwości spośród wymienionych w kafeterii (tak-nie)

 

 

 

4) TECHNIKI SOCJOMETRYCZNE

 

§         Pozwalają na poznanie uwarunkowań, istoty i przemian nieformalnych  związków międzyosobowych w grupach rówieśniczych

§         Wg J.L. Moreno polega na podaniu wszystkim członkom grupy starannie przemyślanych i specjalnie sformułowanych uprzednio pytań, dotyczących badanego problemu

 

 

TEST SOCJOMETRYCZNY-klasyczna technika Moreno

§         Warunek: musi zaistnieć sytuacja jednakowa dla wszystkich członków grupy i uzasadniająca wyrażenie opinii lub dokonanie wyboru

 

 

Test pozwala na poznanie:

§         Gwiazdy socjometrycznej (osoby lubiane najczęściej wybierane

§         Dzieci odrzuconych

§         Izolowanych (obojętne- nie wybierane)

§         Pary (osoby wzajemnie się wybierające)

§         Paczki (grupa osób wzajemnie się wybierających)

§         Łańcuchy (oznacza określone układ wyboru przechodnich, wzajemnych, nie zamykający się w kręgu)

 

 

 

5) BADANIE DOKUMENTÓW

§         Gromadzenie wstępnych, opisowych i ilościowych informacji o badanym zjawisku wychowawczym lub instytucji

§         Jest technika poznawania biografii jednostek i opinii wyrażonych w dokumentach

 

RODZAJE

§         Kronikarskie- materiały statystyczne, obrazujące określone sytuacje, dokumentujące fakty i działania

Ø       To dokumentacja instytucji badanej placówki

§         Opiniodawcze- to osobiste materiały powstałe bez udziału badającego w ogóle  lub tylko jako czynnika inspirującego (np. listy, pamiętniki)

Ø       Dostarczają opinii o rzeczywistości

 

O CZYM POWINIEN PAMIĘTAĆ NAUCZYCIEL:

 

§         Nie należy opierać się w badaniach pedagogicznych tylko na jednej technice badań.

§         Do każdych badań należy zbudować odrębne narzędzia badawcze

§         Każde narzędzie musi spełniać 2 warunki: trafne i rzetelne

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin