PopShrek - kicz.rtf
(
65 KB
)
Pobierz
Plan wykładu
•
Kultura popularna - problemy definicyjne
•
Bohaterowie kultury popularnej – Shrek…
•
Kicz i kamp – elementy kultury popularnej
•
Kultura popularna w sferze religijnej
Kultura popularna
§
Kultura, kultura masowa a pop-kultura - kłopoty definicyjne;
§
Trudności w dyskusji na temat k.p. – sądy wartościujące; (degradujące kwalifikacje); oceny a nie analizy
§
Termin k.
popularna
bardziej neutralny niż
masowa
– łac.
popularis
– rozpowszechniony, dostępny; ale
populus
– lud, pospólstwo ;
Ideologiczne (nieneutralne) kryteria oceny k. p.
§
k. popularna = k. masowa = k. „niska, bezwartościowa”;
§
utożsamienie z kulturą amerykańską (k. „trywialna, uproszczona”);
§
przyjmowanie starych tez szkoły frankfurckiej – że potrzeby mogą być fałszywe i że odbiorcy zawsze wyrażają zgodę i aprobatę wobec proponowanych treści;
§
2001 – badania – „przeciętny” Polak – 188 minut przed TV: słabo wykształceni i słabo zarabiający oglądają telewizję częściej i dłużej niż osoby dużo zarabiające i lepiej wykształcone; jakie programy? Co z nimi robią?
§
odbiorcy są bierni i bezrefleksyjni;
Neutralna koncepcja k. p.
§
Manifestacje kulturowe poszczególnych grup społecznych;
-
Zjawisko stosunkowo nowe;
-
Wszechobecne, zmienne;
-
Dynamiczne;
-
Brak ostrych granic wobec innych tekstów kultury;
Cultural Studies – szkoła z Birmingham (S. Hall, R. Williams, R. Hoggart)
§
Badania nad znaczeniem kultury masowej w społeczeństwie;
§
Teoria przeciwstawnego dekodowania; zerwanie z koncepcją biernego odbiorcy;
§
uczestnicy kultury mediów nie są „kulturowymi frajerami” – znaczenia są nadawane indywidualnie, w zależności od kulturowych usytuowań
S. Hall - odkodowywanie dominujące (preferowane), (wy)negocjowane, opozycyjne (alternatywny);
§
następcy: sposobów interpretacji jest tyle, ile odbiorców
John Fiske
§
Kultura popularna nie składa się ze znaczeń, które nadają jej producenci, ale także i z tych, które nadają jej odbiorcy. A te mogą być inne.
§
„w społeczeństwach kapitalistycznych nie istnieje żadna tak zwana kultura autentyczna, kultura ludowa, wobec której można by mierzyć <<nieautentyczność>> kultury masowej, dlatego opłakiwanie utraty autentyczności jest jedynie bezowocnym przejawem romantycznej nostalgii”
Wdg Z. Baumana:
§
„termin ‘kultura popularna’ zalatuje mi „politycznie poprawioną” wersją „kultury masowej” ;
§
„Popularna kultura dźwięczy jak masło maślane – wszyscyśmy w niej po uszy zanurzeni”;
§
Nie istnieje ani k. masowa ani popularna – istnieje po prostu kultura w „płynnej nowoczesności”
Kultura popularna
§
K.p. – zespół czynności kulturowych, dzięki którym sztuka przenika do obyczajów i warunków codziennego życia;
§
Udział w kulturze popularnej: zróżnicowany – różne kulturowe reprezentacje – różne konsumenckie wybory;
§
„krążenie znaków”;
§
strumień znaczeń;
§
konieczność scalenia, kategoryzacji, uspójnienia;
Kultura popularna
§
K.p. jako forma
praxis
– całość działań indywidualnych i grupowych, które tworzą społeczną egzystencję człowieka; każde działanie praktyczne, które przekształca przedmiot, ale także tworzy sens;
§
Indywidualna wyobraźnia kształtowana przez media;
§
Emotywne chwilowe społeczności tworzące się przy okazji partycypowania we wspólnie przeżywanych wydarzeniach artystycznych
§
„potęga” k. p. – bogata i zróżnicowana oferta – każdy znajdzie w niej swoje miejsce
§
K.p. nie musi być zapośredniczona przez media;
§
przestrzeń dyskusji i wielości spojrzeń, a nie monolit
Kultura masowa a kultura popularna
§
Kultura masowa, to kultura popularna, która „jest upowszechniana za pomocą mass-mediów”
§
W tym ujęciu tylko środek rozpowszechniana wyróżnia kulturę masową od kultury popularnej, pozostałe elementy i wyróżniki obu są zbliżone.
§
Ale…
Czy można utożsamiać
kulturę masową z popularną?
§
Współcześnie niemal wszystkie przejawy kultury (także tej z gatunku „wysokiej”) ulegają mediatyzacji - określenia synonimiczne?
§
Kultura popularna powstała znacznie wcześniej niż masowa; Kultura popularna narodziła się we Francji i Anglii (wg niektórych istniała zawsze), a w USA uległa umasowieniu – kultura masowa jako etap rozwoju kultury popularnej?
§
Nie każdy rodzaj kultury popularnej jest „transmitowany” medialnie, np. cyrk, festyny, koncerty, turystyka i in. – k. masowa i k. popularna jako dwa zbiory posiadające wspólną część, ale nie tożsame, współistniejące w czasie
Kultura popularna
§
K.p. – zespół czynności kulturowych, dzięki którym sztuka przenika do obyczajów i warunków codziennego życia;
§
Udział w kulturze popularnej: zróżnicowany – różne kulturowe reprezentacje – różne konsumenckie wybory;
Kultura popularna
§
K.p. jako forma
praxis
– całość działań indywidualnych i grupowych, które tworzą społeczną egzystencję człowieka; każde działanie praktyczne, które przekształca przedmiot, ale także tworzy sens;
§
K.p. nie musi być zapośredniczona przez media;
§
Emotywne chwilowe społeczności tworzące się przy okazji partycypowania we wspólnie przeżywanych wydarzeniach (artystycznych, turystycznych)
§
przestrzeń dyskusji i wielości spojrzeń, a nie monolit;
Kultura popularna
§
Przeznaczona dla wszystkich i dla każdego
§
Dostępność inicjacyjna
§
Otwarta i uniwersalna
§
„potęga” k. p. – bogata i zróżnicowana oferta – każdy znajdzie w niej swoje miejsce;
§
Znaczenia k. p. wynikają z tego, kto , w jakiej sytuacji i z jakiej perspektywy ją ocenia ;
Czy istnieje jedna kultura popularna?
§
„Różne warstwy społeczeństwa tworzą i zadowalają się własnymi kulturami popularnymi” (J. Fiske)
§
Tożsamość jednostki – relacyjna i kontekstualna;
§
Pluralizm popkultury jest jej immanentną cechą;
Co wchodzi w zakres kultury popularnej?
§
Tradycyjne dziedziny: literatura, filmy, widowiska, podróże, ceremonie
§
Całokształt praktyk życiowych i zachowań publicznych, sytuacji potocznych;
§
Przestrzeń okazjonalna (ruch uliczny, pochody, karnawały);
§
Ikonosfera i grafemika (plakaty, reklamy, napisy, flagi);
§
Dźwięki, zapachy i smaki
Kultura popularna
§
Autonomizacja względem struktury społecznej i ekonomicznej;
§
Źródło tożsamości indywidualnej;
§
Główne kategorie analityczne k. p.:
- polisemiczność
- przyjemność,
- poczucie kontroli nad własnym losem (wybory);
„Nauka ma mieć jony i kationy, a sztuka – swoje atrakcjony”
O pewnym bohaterze
kultury popularnej…
Shrek w epoce telewizji
§
Baudrillardowski fenomen symulakrów;
§
Telewizja (kino) – maszyna znakotwórcza, która przekształca granice pomiędzy historią a fikcją
Shrek w epoce telewizji i komputera
§
Film Jeffreya Katzenberga jest adaptacją książki W. Steiga (wytwórnia Dream Works);
§
O potrzebie akceptacji samego siebie („cebula ma warstwy i ogry mają warstwy...”)
§
Technika animacji komputerowej – stworzono postaci podobne do prawdziwych (np. czaszka postaci wygenerowana przez program komputerowy i pokryta odpowiednikami mięśni twarzy a następnie skórą; realistyczne odkształcenia skóry i ubrania)
Shrek w epoce komputera
Shrek w epoce telewizji
§
Opowieść „prawdziwa” – nawiązująca do powszechnych doświadczeń kulturowych (tekstów kultury – reklam („nigdzie nie jedziemy a zupa była za słona”, programów telewizyjnych), praktyk codzienności, kultury konsumeryzmu, specyficznych stylów życia (syn wróżki, Zasiedmiogórogród - Hollywood)
§
Poetyka dystansu (do obrazów, wątków, norm, stereotypów)
Shrek w kulturze popularnej
§
Amalgamat różnych rzeczywistości dyskursywnych
§
Konteksty kulturowe:
-
baśnie: Czerwony Kapturek, Robin Hood, Pinokio, Trzy Świnki i inne;
-
Postać Fiony: Kopciuszek, Śpiąca królewna, księżniczka zamieniona w żabę ;
-
Historia Ogra i Fiony – Trędowata, Piękna i bestia
Shrek w kulturze popularnej
-
tradycje filmowe (filmy animowane Walta Disneya, przygodowe, sensacyjne (motyw specjalisty od mokrej roboty), musical, komedia romantyczna)
-
poetyka telewizyjna (reality show, teleturniej, teledysk, realia programu telewizyjnego, „to jest ta scena w której dajecie nogę”, „Idol”, Koło Fortuny, Randka w ciemno),
Shrek a
...
Plik z chomika:
antonif
Inne pliki z tego folderu:
New Economic Order_UNESCO.pdf
(20823 KB)
vol-67_IX_Weigel_Low_Intensity_Conflict_in_the_Post_Cold_War_World.pdf
(740 KB)
Chong-ALAN CHONG 2007 The Foreign Policy Potential of Small State Soft Power.pdf
(280 KB)
On the Atrophy of Moral Reasoning in the Global Financial Cisis.pdf
(216 KB)
William F. Engdahl - Seeds of Destruction, The Hidden Agenda of Genetic Manipulation (2007).pdf
(5718 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
►►WIELKIE SANKTUARIA POLSKI
ACTA
ANDROID
ANIOLOWIE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin