PAŹDZIERNIK.doc

(148 KB) Pobierz
cele

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ

DLA DZIECI 3 i 4 LETNICH

PAŹDZIERNIK 2008

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: DARY JESIENI Z SADU I OGRODU (WARZYWA, OWOCE).

 

L.P.

CELE/OSIĄGNIĘCIA DZIECI

TEMAT SZCZEGÓŁOWY/ SPOSÓB REALIZACJI

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

UWAGI

1.

Utrwalenie nazw warzyw.

Rozwijanie pamięci słuchowej.

Ćwiczenie sprawności dłoni – mięśni palców.

Odpowiednie dozowanie kleju.

„Znam te warzywa” – utrwalenie wiadomości.

Zabawa dydaktyczna „Pokaż obrazek, o którym mówiłam”.

Przypomnienie wiersza I. Salach „Co lubimy” – ilustrujemy jego treść ruchem.

Zabawa ruchowa z elementami czworakowania

- „Zające szukają marchewki”.

„Warzywa i owoce” – praca plastyczna - darcie papieru w różnych kierunkach, naklejanie na kartkę papieru.

Urządzenie wystawki prac – pozostałe dzieci odgadują jakie warzywo lub owoc przedstawia praca.

Obrazki z warzywami.

Tekst wiersza (załącznik).

Papier kolorowy, klej, blok rysunkowy.

I. 1, 2, 3, 4, 7, 10

II. 1, 2, 5, 7, 8, 9

III. 1, 2, 7, 8

IV. 2, 5

 

2.

Reagowanie ruchem na dynamikę utworu.

Próby zilustrowania ruchem utworu muzycznego.

Poprawne posługiwanie się określeniami: „długi – krótki”.

„Zielony ogórekwprowadzenie pojęć: długi/krótki.

„Zielony ogórek” – wysłuchanie piosenki.

„Ogórki” – porównywanie ogórków szklarniowych i gruntowych pod względem długości.

Porównywanie długości innych warzyw lub owoców z długością takich samych warzyw lub owoców jakie mamy na emblemacie.

Wyszukiwanie warzyw i owoców o jednakowej długości - ustawienie się przy właściwym emblemacie wraz z warzywem/owocem.

Kaseta magnetofonowa „Fasolki” – piosenka „Zielony ogórek”.

Ogórki.

Warzywa i owoce.

Emblematy warzyw i owoców.

I. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10

II. 1, 2, 5, 7, 8, 9

III. 1, 2, 7, 8

IV. 2, 5

3.

„Wędrówki małej chmurki” – teatrzyk w Przedszkolu.

I. 1, 2, 4, 8, 11

II. 8

III. 11

IV. 1, 2, 3

4

Wyrażanie emocji, postaw poprzez scenki teatralne.

Zachęcanie do zabaw z rodzicami.

 

„Ziemniaczana rodzinka” – zabawa w teatr.

Ćwiczenia warg „Przesyłamy całuski”.

Oglądanie ziemniaków o różnych (czasem dziwnych) kształtach. Omówienie ich kształtu, wielkości.

Słuchanie wiersza „Co można zrobić z ziemniaka?” H. Łochockiej.

Nauczycielka z pomocą dzieci robi ziemniaczane ludki – całą ziemniaczaną rodzinę.

Nauczycielka wykonuje mini scenki z użyciem kukiełek z ziemniaków, dzieci naśladują ją wymyślają własne dialogi.

Ziemniaki.

Tekst wiersza (załącznik).

Ziemniaki, wykałaczki, jarzębina, włóczka, nóż.

 

I. 1, 2, 3, 5

II. 1, 2, 5, 7, 8, 9

III. 1, 2, 7, 8, 10, 11

IV. 1, 2, 5

5.

Utrwalenie wiadomości o warzywach i owocach.

Dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki.

„Na straganie” – zestaw zabaw ruchowych.

Rozmowy indywidualne z dziećmi na temat: Jakie znasz potrawy z warzyw?

Zagadki słowno – obrazkowe z serii „Poczytajmy razem”.

Zestaw zabaw ruchowych „Na straganie” (wg I. Salach).

Pakiet „Poczytajmy razem”.

I. 1, 4, 5

II. 1, 3

III. 1, 2

IV. 2

 

Co lubimy? I. Salach

Lubimy jabłuszka

i słodziutkie gruszki,

na śliwki jesteśmy

wielkie łakomczuszki.

Marchewkę chrupiemy

jak małe zajączki

pomidory też zjadamy

gdy nam wpadną w rączki

 

Co można zrobić z ziemniaka? H. Łochowska

Co można zrobić? O, ho!

Mówiąc najprościej:

sto różnych różności.

Kartoflankę,

do innych zup dodatki,

miskę kopytek,

patelnię frytek,

ziemniaczane płatki.

A jeszcze (lizać palce!)

placki smażone na smalcu.

nie?

I te super ziemniaki w mundurkach

z gorącą, chrupiącą skórką,

wyciągnięte z popiołu, z ogniska,

gdy mgły się snują dookoła i iskra pryska.

A my z ziemniaka robimy prosiaka,

hipopotama, królika,

krowę:

cztery zapałki się wtyka,

ogon i rogi z drucika,

oczy jarzębinowe,

uszy z liści jesiennych ozdobią głowę.

I gotowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: MOJA PANI - DZIŚ JEJ POMAGAMY!

 

1.

 

Integracja grupy.

Przybliżenie dzieciom środowiska przedszkolnego.

Doskonalenie ustawiania się w kole wiązanym.

 

„W przedszkolu” – zapoznanie z piosenką „Wesołe przedszkole”.

Budowanie dowolnych konstrukcji z klocków w kolorze czerwonym.

Zabawa integrująca grupę „Muzyczne powitanie”.

Pogadanka nt. pobytu w przedszkolu (przy gazetce ściennej) – co można robić w przedszkolu, kto opiekuje się dziećmi, kto im gotuje itd.

Zapoznanie z piosenką „Wesołe przedszkole” – osłuchanie z melodią, próby zapamiętania refrenu.

Zabawa orientacyjno– porządkowa „Balonik”.

Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań

Płyta Cd „Moje 3 i 4 lata” z piosenką „Wesołe przedszkole”

Klocki.

Zdjęcia z przedszkola, plakat, obrazki – umieszczone na gazetce ściennej.

 

 

I. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 11

II. 1, 2, 3, 4, 5, 8

III.  1, 5, 7, 8

IV. 4, 5

2.

Pasowanie na przedszkolaka

I. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9

II. 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9

III. 1, 2, 5, 7

IV. 1, 4, 5

3.

Uświadomienie roli nauczycielki w grupie.

Wprowadzenie wyrażeń określających ilość: „dużo – mało”.

„Nasza pani” – rola nauczyciela w grupie.

Wysłuchanie wiersza I. Salach pt. „Nasza pani” – uświadomienie dzieciom roli nauczycielki w grupie, zrozumienie konieczności podporządkowania się poleceniom nauczycielki, podchodzenie na wezwanie itp.

Zabawa „Lalki i misie” – wprowadzenie określeń „dużo” – „mało”, ocena globalna jako przygotowanie do porównywania liczebności zbiorów.

Utrwalenie tekstu i melodii piosenki „Wesołe  przedszkole”.

Zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

Tekst wiersza (załącznik).

Lalki, misie

I. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11c

II. 1, 2, 3, 4, 7

III. 1, 2, 7, 10

IV. 2, 3, 4, 5

4.

Rozwijanie wrażliwości słuchowej.

Reagowanie na dźwięk instrumentów perkusyjnych.

Zapoznanie z określeniami czasu:

„długo” – „krótko”.

 

 

 

 

„Układamy zabawki” – wprowadzenie pojęć: długo – krótko.

Zabawa w kącikach zainteresowań.

Opowieść ruchowa „Nasze wesołe zabawy” – wyrażanie ruchem opowiadania.

Zabawa dydaktyczna „Układamy książki” – zapoznanie z określeniami czasu: długo – krótko” i prawidłowe stosowanie ich w zabawie, zwrócenie uwagi na estetyczne układanie zabawek na półce.

Słuchanie zjawisk akustycznych: tupanie, klaskanie, uderzanie w bębenek…                        Rozpoznawanie odgłosów z otoczenia

Książki.

Bębenek.

I. 1, 2, 3, 4, 5, 9

II. 1, 2, 3, 4, 7, 8

III. 1, 2, 7, 10

IV. 3, 4, 5

5.

Rozwijanie percepcji słuchowej.

Rozwijanie małej i dużej motoryki szczególne zwrócenie uwagi na prawidłowe czworakowanie.

„Bawimy się z Panią” - zestaw zabaw ruchowych

Układanie z elementów geometrycznych z dostępnych klocków.

Zabawa ruchowa z obręczą rozwijająca ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin