Plan na październik 5-l..doc

(97 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na WRZESIEŃ 2006

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na PAŹDZIERNIK 5-latki

 

Tematy: I. Jestem dyżurnym

                II. Idzie lasem Pani Jesień

                    Jarzębinę w koszu niesie

                     Daj korali nam troszeczkę

                   Nawiniemy na niteczkę

              III. Co nam niesie jesień? W sadzie i w ogrodzie.

 

Obszar edukacji społeczno-moralnej:

·        Uczę się samodzielnego, kulturalnego rozwiązywania zaistniałych konfliktów zgodnie
z ustalonymi normami postępowania i przestrzegam podstawowej zasady, że nie wolno nikogo krzywdzić.

·        Sprawnie wykonuję czynności samoobsługowe, dbam o czystość zębów.

·        Dostrzegam potrzebę pomagania innym w codziennych sytuacjach.

 

Obszar edukacji zdrowotnej:

·        Rozumiem konieczność posługiwania się umiarkowanym głosem, unikania hałasu, słuchania muzyki o umiarkowanej sile.

·        Rozumiem zakaz spożywania nieznanych owoców i grzybów.

·        Potrafię samodzielnie przebrać się w strój gimnastyczny, przewrócić ubranie na prawą stronę i zapiąć guziki.

·        Rozumiem, jak ważne dla zdrowia jest prawidłowe oddychanie.

Obszar edukacji ruchowej:

·        Aktywowanie dzieci do brania udziału w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

·        Sprawdzanie przez dzieci swoich możliwości w zakresie ruchu.

Zabawy ruchowe

Orientacyjno-porządkowe: szybka reakcja na różnorodne sygnały, sprawne ustawianie się. Dzieci w domkach – dzieci na spacer, Figurki –marmurki, Komu trzeba się ukłonić, piłka parzy, Wiatr i liście.

Z elementami równowagi: wyrabianie poczucia równowagi w staniu, w ruchu, na zwężonych powierzchniach. Marsz z przeszkodami, Marsz z krążkiem na głowie, Zanieś śniadanie, Omiń kałużę.

Z elementami czworakowania: kształtowanie naturalnych krzywizn kręgosłupa, wzmacnianie mięśni rąk i nóg. Kotki bawią się piłeczką, Tunel, Koty i myszy, Wyścig piesków.

Z elementami biegu: wyrabianie swobody i szybkości biegu, wytrzymałości. Samoloty, Drzewa i liście, Berek – stójka, Kucanka.

Z elementami rzutu, celowania i toczenia: wyrabianie celności rzutu, chwytu, zachowanie prawidłowej postawy podczas rzutu. Kto trafi w piłkę, Piłka w tunelu, Toczenie obręczy, Kto trafi do obręczy, Kto dalej rzuci.

Z elementami wspinania się: rozwijanie zwinności, odwagi, prawidłowy chwyt podczas wspinania. Kto potrafi, Powódź, Koty na płoty, Małe niedźwiedzie.

Z elementami skoku i podskoku: doskonalenie różnych faz podskoków, ćwiczenie prawidłowego odbicia obunóż i z jednej nogi. Pajac skacze, Po drabince, Na jednej nodze, Przez płotek.

Ćwiczenia poranne: (wg K. Wlaźnik) zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy, wytwarzanie dobrej atmosfery sprzyjającej aktywnemu działaniu dzieci w ciągu całego dnia. Zestaw 3 i 4.

Ćwiczenia gimnastyczne: (wg K. Wlaźnik) zestaw 3 i 4. Pomoce: obręcze, laski.

Obszar edukacji przyrodniczej:

·         Obserwuję zjawiska zachodzące w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku.

·         Poznaję wybrane środowiska przyrodnicze (las, sad, ogród) i ich charakterystyczną jesienną roślinność.

·         Zbieram skarby jesieni do kącika przyrody.

·         Czynnie uczestniczę w poznawaniu tajemnic lasu podczas wycieczek.

Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia:

·        Rozwiązuję zagadki o znanych przedmiotach i zjawiskach.

·        Nabywam umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach z innymi.

·        Poznaję utwory o wartościach poznawczych, wychowawczych.

·        Wykazuję cechy przeciwstawne.

·        Ćwiczę artykulatory poprzez naśladowanie odgłosów przyrody.

Obszar edukacji matematycznej:

·         Posługuję się pojęciami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (na prawo, na lewo, naprzeciw).

·         Tworzę zbiory przedmiotów wg jednej lub więcej cech.

·         Próbuję odtwarzać liczebność zbiorów za pomocą znaków graficznych lub dźwięków.

 

Obszar edukacji kulturalno-estetycznej:

·        Doskonalę umiejętność posługiwania się nożyczkami.

·        Dbam o estetykę sali poprzez samodzielne porządkowanie zabawek i innych akcesoriów; układam je w sposób przemyślany i odkładam w odpowiednie miejsce.

·        Porównuję i nazywam odcienie jednego koloru.

·        Doskonale motorykę dłoni poprzez udział z zajęciach plastycznych i konstrukcyjnych.

Obszar edukacji muzycznej:

·        Słucham wybranych utworów muzyki klasycznej.

·        Doskonalę umiejętność prawidłowego i sprawnego reagowania na muzykę lub rytm.

·        Rozpoznaję dźwięki wybranych instrumentów muzycznych.

·        Biorę udział w zabawach ze śpiewem.

Obszar edukacji technicznej:

·        Biorę udział w zabawach konstrukcyjnych.

·        Obserwuję i próbuję pomagać w naprawianiu zabawek i sprzętów.

·        Wznoszę budowle z klocków wg wzoru.

Obszar edukacji komunikacyjnej:

·        Rozpoznaję i nazywam dźwięki wydawane przez pojazdy: klakson, sygnał karetki.

·        Rozpoznaję i nazywam trzy barwy sygnalizatora świetlanego, rozumiem ich znaczenie i przekazywanie komunikatu dla samochodu.

Współpraca z rodzicami:

·        Wspólna troska o bezpieczeństwo dzieci.

·        Pomoc rodziców w powielaniu kolorowanek.

·        Eksponowanie prac plastyczno-konstrukcyjnych dzieci z komentarzem metodycznym.

·        Zamieszczanie tekstów wierszy i piosenek.

·        Informowanie rodziców o zamierzeniach dydaktyczno-wychowawczych.

·        Indywidualne rozmowy na temat funkcjonowania dziecka w grupie w zależności od potrzeb.

Współpraca ze specjalistami:

·        Kontakty indywidualne z rodzicami logopedy i psychologa – przekazanie zaproszeń na spotkanie z p. psycholog, przekazywanie informacji zwrotnych, informacja na temat rozwoju dziecka i ewentualnych deficytów.

 

 

OBSERWACJA  I  DZIAŁALNOŚĆ  DZIECKA

Ad. I

1.     Rozmowa z całą grupą „Dyżurny” – omówienie zakresu obowiązków dyżurnego, zwrócenie uwagi na ważność tej funkcji i podkreślenie jego roli; wspólne ustalenie zasad dyżurów; nauka obowiązkowości i brania odpowiedzialności za powierzone czynności; wdrażanie do pomagania nauczycielce w przygotowywaniu pomocy do zajęć i sprzątaniu po zajęciach.

2.     Zajęcia matematyczne na tle wiersza T. Śliwiaka „Łyżka i widelec” – doskonalenie umiejętności przeliczania i tworzenia rytmicznej kompozycji z naczyń na stole; doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni (z prawej, z lewej, obok siebie, w szeregu, w rzędzie, jedno na drugim, w kole, na przemian); omówienie zasad pełnienia dyżurów przy posiłkach.

3.     Zajęcia matematyczne na tle zajęć plastycznych „Zastawa stołowa” – doskonalenie umiejętności tworzenia prostych rytmów z kolorowych prostokątów i kół (utrwalenie znajomości tych figur); dbałość o estetykę wykonywanej pracy.

4.     Zajęcia plastyczne „Robimy puzzle” – doskonalenie motoryki dłoni poprzez odpowiedni nacisk na kartkę oraz wycinanie po wcześniej narysowanych samodzielnie liniach, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, bezpieczne posługiwanie się nożyczkami. Pomoce: kartki, kredki i/lub flamastry, klej, nożyczki, brystol lub blok techniczny do podklejenia rysunków.

5.     Zabawa badawcza „Co zrobić, by statek nie zatonął? Zachowanie się ciał w wodzie” – rozumienie zależności między objętością części zanurzonej w wodzie a możliwością utrzymania ciężaru oraz pomiędzy rodzajem materiału, z jakiego wykonany est statek a możliwością utrzymania przez niego ciężaru. Pomoce: statki wykonane przez dzieci, plastelina, drobne przedmioty o różnym ciężarze, miednice z wodą.

6.     Zajęcia matematyczne na tle zabawy badawczej „Czy w obu kubkach jest tyle samo?” – obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody: dolewam i jest więcej, odlewam i jest mniej; posługiwanie się pojęciami: tyle samo, mniej, więcej. Pomoce: pojemnik z wodą, kubeczki (takie same). Zajęcia w piaskownicy (woda dobrze wsiąka w piasek).

7.     Rozmowa z całą grupą na tle wiersza „Dla Pani” (autor nieznany) – zapoznanie z treścią wiersza, wdrażanie do posługiwania się pełnymi zdaniami podczas wypowiedzi; nauka wiersza na pamięć.

8.     Czynności samoobsługowe i porządkowe „Umiem dbać o wygląd swój i mojej sali” - dbanie o estetykę sali poprzez samodzielne porządkowanie zabawek i innych akcesoriów; układanie ich w sposób przemyślany i odkładanie w odpowiednie miejsce; zwracanie uwagi na swój wygląd (poprawianie ubrania, zapinanie guzików, wkładanie koszulki do spodni); wdrażanie do coraz większej samodzielności i odpowiedzialności za wygląd swój i otoczenia; odczuwanie dumy z dobrze wykonanych obowiązków.

 

Ad. II

 

1.     Ćwiczenia manualne na tle piosenki „Idzie lasem Pani Jesień” – doskonalenie motoryki dłoni i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez nanizywanie jarzębiny na nitkę, nauka bezpiecznego posługiwania się igłą i nawlekania nitki, zapoznanie z linią melodyczną, rytmiczną i słowami piosenki o jesieni.

2.     Rozmowa z całą grupą „W naszym kąciku przyrody” – segregowanie i układanie darów jesieni (żołędzie, kasztany, jarzębina, liście), rozwijanie poczucia estetyki.

3.     Zajęcia matematyczne „Znajdź taki sam” na tle wiersza B. Lewandowskiej „Kolorowy bukiet” – kształtowanie spostrzegawczości podczas odszukiwanie liścia i owocu podobnego pod względem kształtu, wielkości, koloru (tworzenie zbiorów), rozpoznawanie po liściu i utrwalanie znajomości odmian drzew (klon, dąb, kasztanowiec).

4.     Zajęcia plastyczne na tle piosenki „W kasztanowym mieście” – rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej podczas tworzenia kukiełek, zapoznanie z różnymi technikami łączenia materiałów przyrodniczych (zapałki, plastelina, klej); zwrócenie uwagi na zachowania bezpieczne podczas posługiwania się narzędziami. Pomoce: kasztany, żołędzie i inne materiały przyrodnicze (np. liści, mech), klej, plastelina, zapałki lub wykałaczki, ostre narzędzie do robienia dziurek.

5.     Zabawa w teatr „W kasztanowym mieście” – wykorzystanie wykonanych kukiełek do animacji w teatrze, wyzwalanie ekspresji słownej, zachęcenie wszystkich dzieci do improwizacji.

6.     Wycieczka do Nadleśnictwa Drewnica w Ząbkach „Tajemnice lasu” – poznanie wybranych roślin i zwierząt, oglądanie wyglądu rośli znajdujących się na skraju i w głębi lasu, uwrażliwienie na piękno przyrody; dostrzeganie działalności człowieka w lesie (wycinanie drzew, zbieranie jagód i grzybów, zostawianie śmieci); przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wycieczki.

7.     Zajęcia matematyczne „Leśne zasadzki” – kształtowanie zdolności do wysiłku intelektualnego w sytuacjach pełnych napięć i wdrażanie do znoszenia porażki bez przerywania i porzucania czynności poprzez wspólne skonstruowanie prostej gry planszowej i przestrzeganie ustalonych w niej zasad podczas zabawy.

8.     Zajęcia plastyczne „Kolorowa jesień” – zapoznanie z techniką odbijania faktury liści przez podłożenie liścia pod kartkę i delikatne zamalowywanie poprzez pocieranie boczną krawędzią kredki świecowej; wyrabianie poczucia estetyki w trakcie tworzenia barwnej kompozycji z liści.

9.     Rozmowa z cała grupą na tle wiersza L. Krzemienieckiej „Czas do lasu iść” – dostrzeganie możliwości gromadzenia darów z lasu oraz wypowiadanie się na temat ich różnorodności; zapoznanie z wybranymi gatunkami grzybów; rozumienie zakazu zbierania i spożywania nieznanych roślin.

10. Zajęcia matematyczne „Grzyby i szyszki” – zapoznanie z treścią wiersza J. Porazińskiej „Na grzyby”; doskonalenie umiejętności skupiania uwagi na szeregach i wychwytywania powtarzających się układów rytmicznych oraz kontynuowania prostego rytmu. Pomoce: obrazki z sylwetami grzybów i szyszek, kartka dla każdego dziecka z rozpoczętym szeregiem rytmicznym (grzyb – szyszka – grzyb - …).

11. Wycieczka do Konstancina „Tężnie” – doskonalenie umiejętności prawidłowego oddychania, rozumienie, czym jest prawidłowe oddychanie dla zdrowia człowieka i dlaczego powietrze w tężniach korzystnie wpływa na nie; przestrzeganie zasad i umów dotyczących bezpieczeństwa podczas wycieczki.

12. Rozmowa z całą grupą na tle zajęć plastycznych „Drzewo przyjaźni” – przypomnienie i utrwalenie zasad zgodnego współżycia w grupie; doskonalenie umiejętności zgodnego współdziałania w dużym zespole poprzez wspólne stworzenie jesiennego drzewa przyjaźni (malowanie pnia na dużym arkuszu papieru i odbijanie pomalowanych rąk jak liści, celem przypieczętowania umowy).

13. Zajęcia matematyczne „Jesienne drzewo” – doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami relacji przestrzennych, np. pod, nad, z prawej; doskonalenie umiejętności cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.

14. Uroczystość z okazji święta Komisji Edukacji Narodowej – chęć pokazania swoich umiejętności i możliwości, odczuwanie radości i dumy z dobrze wykonanego przedstawienia, wdrażanie do coraz lepszego posługiwania się głosem, modulacji i wyrazistości w przekazie; wykonanie prostego układu tanecznego.

15. Ćwiczenia ortofoniczne i oddechowe „Wiatr i liście” – doskonalenie sprawności artykulatorów oraz umiejętności prawidłowego oddychania, wydłużanie fazy wydechowej.

16. Zajęcia matematyczne na tle zajęć plastycznych „Dzień i noc w lesie” – dostrzeganie stałego następstwa dnia i nocy; układanie z klocków kalendarza z zaznaczeniem dnia i nocy (dostrzeganie regularności w układanym rytmie); rysowanie kredkami na jednej kartce lasu w ciągu dnia i lasu nocą; doskonalenie umiejętności odrysowywania z szblonu. Pomoce: klocki, koła do określania rytmiczności dnia i nocy (wg E. Gruszczyk – Kolczyńskiej), kartki, kredki, sylwety drzewa do odrysowania.

 

Ad. III

 

1.     Zajęcia plastyczne „Jesienny krajobraz” – układanie na podkładach z warstwą plasteliny dowolnych wzorów i form z suszonych owoców i nasion, rozwijanie pomysłowości i dbałości o estetykę wyk. pracy. Pomoce: kartonik, nić, plastelina, nasiona i suszone owoce.

2.     Zajęcia matematyczne „Kopciuszek” – doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów poprzez sortowanie przyniesionych przez dzieci nasion i suszonych owoców, próby wychwytywania zasady podziału i uzasadniania dokonanego przez siebie podziału.

3.     Zajęcia matematyczne „Jak można uporządkować owoce i warzywa?” – nazywanie owoców i warzyw, omawianie ich wyglądu, wielkości, kształtu, koloru, porównywanie w obrębie wybranych cech i liczebności; zapoznanie z wyglądem owoców i warzyw
w środku, pokaz obierania specjalnym nożykiem; doskonalenie umiejętności układania owoców i warzyw w koszykach wg wybranych właściwości; zdobywanie doświadczenia w porównywaniu wagi i równoważeniu na wadze szalkowej.

4.     Zajęcia matematyczne „Owoce z naszych sadów” – zapoznanie z owocami rosnącymi lub mogącymi rosnąć w polskich warunkach klimatycznych i owocami pochodzącymi z innych krajów, wyjaśnienie, dlaczego niektóre o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin