Piszczek Modele funkcjonow.specjalistów.doc

(1037 KB) Pobierz

met.głęboka Zaj.3

M. Piszczek „Różne modele funkcjonowania zespołu specjalistów odpowiedzialnych za diagnozę i edukację dzieci głębiej upośledzonych umysłowo”

 

Istnieją różne modele funkcjonowania zespołów, których zadaniem jest optymalizacja edukacji uczniów głębiej uu i wczesne wspomaganie rozwoju małych dzieci zagrożonych ryzykiem nieprawidłowego rozwoju.

Wspomaganie rozwoju dzieci z ni w wieku przedszkolnym i efektywna edukacja uczniów z głębszą ni oraz z niep. sprzężoną wymaga współpracy wielu specjalistów.

Biorąc pod uwagę kryterium organizacji i funkcjonowania zespołu można wyróżnić trzy wyraźnie różniące się między sobą modele zespołów:

-z. MULTIDYSCYPLINARNY

-z. INTERDYSCYPLINARNY

-z. TRANSDYSCYPLINARNY

Różnice między nimi:

001.jpgmodel MULTIDYSCYPLINARNY:

-najbardziej tradycyjny, mimo wielu wad najczęściej funkcjonuje w poradniach służby zdrowia i w poradnictwie psych-ped.

-skutkiem przyjęcia tego modelu może być błędna diagnoza funkcjonowania dz. i opracowanie wskazówek zupełnie niedostosowanych do jego faktycznych potrzeb edukacyjnych

 

model INTERDYSCYPLINARNY:

-przyjęty przez większość prawidłowo funkcjonujących placówek opiekuńczych i edukacyjnych dz. i młodzieży niep.

-obraz dz. jest bardziej całościowy, praktyczna weryfikacja hipotez diagnostycznych ogranicza możliwość popełniania błędów i urealnia konstruowanie adekwatnych programów pracy z dzieckiem

 

model TRANSDYSCYPLINARNY:

-funkcjonuje od wielu lat w większości placówek zachodnich zajmujących się wspomaganiem rozwoju i edukacją dz. i młodzieży niep., powoli wprowadzany w Polsce w niektórych ośrodkach wczesnej interwencji i w placówkach zajmujących się wspomaganiem rozwoju dz. i mł. z niep. sprzężoną

-wszyscy członkowie zespołu uczestniczą w procesie oceny i planowania

-niektóre formy oceny mogą być przeprowadzane tylko w syt. wyizolowania dz. z naturalnych warunków (np. w gabinecie psych.), jednak analiza wykonywania przez dz. konkretnych zadań zawsze powinna odbywać się w naturalnej dla niego syt.

-proces diagnostyczny w którym uczestniczą wszyscy członkowie zespołu obejmuje następujące kroki:

2 (2).jpg


2.jpg

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin