audio_03-2011.pdf
(
26055 KB
)
Pobierz
Audio 3/2011
HI-FI HI-END KINO DOMOWE
SONOS
MULTIROOM
BEZ ŻYCIOWYCH
KOMPLIKACJI
3/2011
cena 12,50 zł
(w tym 8% VAT)
SYSTEMY CD + WZMACNIACZ STEREO
MUSICAL FIDELITY,
NAIM, PRIMARE
MINISTEREO
STEREO
ZGADULE
DENON, PIONEER
YAMAHA
, PIONEE
ER
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
Y
M
WZMACNIACZE LAMPOWE
MPOWE
AIR TIGHT ATM-300,
AYON AUDIO CROSSFIRE II
www.audio.com.pl
M
M
M
M
M
M
M
N
N
N
N
N
N
NI
S
S
S
S
S
SS
S
S
S
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
D
DE
N
N
N
N
N
N
N
O
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
,
AMAHA
CABASSE BALTIC II EVOLUTION + SANTORIN 30
CABASSE BALTIC II EVOLUTION + SANTORIN 30
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
W
M
M
M
M
MM
MM
M
M
M
M
M
M
A
C
ACNIACZE LAM
OD REDAKCJI
RADEK ŁABANOWSKI
Im droższy sprzęt, tym więcej problemó Aby
wydobyć to, co najlepsze i to, czego chcemy,
żmudnie dopasowujemy nie tylko zasadnicze
urządzenia, ale i akcesoria. Na szczęście wy-
bór nie zawsze jest zastraszająco duży - gdy
szukamy kolumn do luksusowych wzmacnia-
czy Single Ended o mocy kilku watów, więk-
szość modeli w ogóle nie wchodzi w grę…
AUDIOFILSKIE
BAŃKI DWIE
Mój dobry, stary znajomy, z którym przez wiele lat słuchaliśmy tej samej
muzyki i dorastaliśmy z potrzebą posiadania sprzętu hi-
fi
, obowiązującą niemal
bezwzględnie nasze pokolenie na przełomie lat 70. i 80., odłączył się kiedyś ode
mnie na tej drodze, usatysfakcjonowany nawet nie wiem czym - jak większość
moich rówieśników. Nie został audio
fi
lem (chociaż wtedy nie używano jeszcze
tego określenia tak często jak dzisiaj), muzyka stała się dla niego… No właśnie,
z naszego punktu widzenia wydawałoby się, że czymś mało ważnym. Tymcza-
sem, jak wynika z przygotowanego właśnie przez niego opisu systemu Sonosa,
z muzyką jest za pan brat, zainteresowania ma tu wręcz renesansowe i wszelkie
opcje ułatwiające dotarcie do jej światowych zasobów wydają mu się o wiele
bardziej atrakcyjne niż sama jakość dźwięku. Dostęp do kolejnego serwisu
muzycznego jest ważniejszy niż bardziej aksamitne wysokie tony i wykonturowa-
ny bas. Nie zamierzam ponownie wałkować wyłaniającego się właśnie tematu
i z automatu krytykować audio
fi
lskiego „oderwania od muzycznych korzeni”,
bliżej których bywają melomani wcale niedbający o sam sprzęt. Sprawa nie jest
taka prosta, bo można przecież uznać, że audio
fi
lskie starania i cała celebra -
przed i podczas słuchania - to swoisty wyraz szacunku dla muzyki, podobnie jak
kulturalna degustacja dobrego trunku; a konsumpcja byle jak i byle gdzie - to
zachowanie pospólstwa. Elity z de
fi
nicji są elitami, lecz i dziwactwo jest dziwac-
twem. Jak dane zachowanie oceniamy, zależy przede wszystkim od tego, czy
akurat należymy do mniejszości (a więc do elity…), czy do większości (czyli do
normalnych…). Na szczęście nie ma żadnego ważnego powodu, żeby najróż-
niejsze, niegroźne dla otoczenia, pasje de
fi
nitywnie chwalić i naśladować lub
ganić i ośmieszać. Jednak pasja - to pasja. W gronie naszej audio
fi
lskiej rodzinki
możemy, a nawet powinniśmy, spierać się o jakość urządzeń, sens określonych
rozwiązań i technik. Rzecz w tym, aby dyskusja była na poziomie – nie tylko
pod względem kultury języka, lecz przede wszystkim meritum. Aby opierała się
na faktach i elementarnej wiedzy. Niestety, czasami mam wrażenie, że kilka lat
braku obowiązkowej matematyki na maturze poczyniło niepowetowane szkody…
Nie chodzi o umiejętność rachunku różniczkowego i całkowego, lecz o uznanie
roli logicznego rozumowania i wnioskowania. Nie mówiąc już o znajomości pod-
stawowych zasad
fi
zyki, których częścią jest elektroakustyka. Niegdyś użytkow-
nik sprzętu Hi-Fi, chcąc nie chcąc, musiał przynajmniej liznąć trochę techniki, by
móc samodzielnie wykonać najprostsze regulacje i naprawy gramofonu czy ma-
gnetofonu, ustawić poziom nagrywania, zainstalować antenę… najczęściej nie
po to, by cyzelować brzmienie, ale żeby w ogóle grało. I większość tych działań
rzeczywiście była skierowana na gromadzenie i słuchanie muzyki – takiej, jaką
lubiliśmy, a nie tej, którą warto słuchać ze względu na jakość nagrania. System
niedrogich urządzeń Sonosa, ultranowoczesnych i technicznie
niemających nic wspólnego z moimi magnetofonami i gramofona-
mi sprzed trzydziestu lat, pod względem użytkowym jest o wiele
bliższy naszym pierwotnymi muzycznym potrzebom niż wszystkie
wzmacniac
z
e lampowe razem wzięte. „Pierwotne” nie znaczy
lepsze lub gorsze. Ale rozumiem, skąd ten entuzjazm mojego zna-
jomego, który nie został audio
fi
lem. I trochę mu tego entuzjazmu
zazdroszczę, chociaż i on może mi czegoś pozazdrościć...
WALDEMAR NOWAK
Dobra wiadomość dla poszukiwaczy
różnorodnej muzyki – na rynku pojawiło się
urządzenie o niemal cudownych właściwo-
ściach: odtwarza prawie wszystko i samo
dostarcza muzyczną zawartość; w zasięgu
pilota mamy może dziesięć milionów różnych
utworów z całego świata, a do tego całą wła-
sną płytotekę możemy ulokować w dowolnym
miejscu domu.
GRZEGORZ DUSZA
Po doskonale przyjętym przed dwoma laty
debiutanckim albumie Adele, mamy potwier-
dzenie, że zastąpiła ona godnie wiecznie
niedysponowaną Amy Winehouse. Wysmako-
wane piosenki wypełniające „21” miło łechcą
ucho każdego audio
fi
la. Przywołują czasy
dawnych diw rhythm’n’bluesa - Etty James,
Peggy Lee i Dusty Spring
fi
eld - choć reali-
zacja jest jak najbardziej współczesna. To
będzie jedna z ważniejszych płyt tego roku.
SPIS TREŚCI
Cabasse proponuje kilka bardzo ekskluzywnych
systemów sub-sat. Im wyższa półka Cabasse, tym
większe znaczenie mają właśnie takie systemy,
podczas gdy zanikają tradycyjne kolumny. Zupełnie
inaczej niż w katalogach większości
fi
rm głośniko-
wych, gdzie sub-saty są zwykle pozycją marginalną,
czasami designerskim eksperymentem, a rolę
poważnych kolumn pełnią duże konstrukcje.
102
12
Sonos - to system kilku różnych bezprzewodowych odtwarzaczy stru-
mieniowych, zorientowany w stu procentach na muzykę. Wystarczy
zakupić jeden - dowolny - z trzech dostępnych, by zacząć się cieszyć,
a potem rozbudowywać system wedle aktualnych potrzeb.
Moment do wprowadzenia
poważnego procesora jest dla
Marantza bardzo odpowiedni.
Ustabilizowały się (przynajmniej
na jakiś czas) wielokanałowe
trendy i formaty audiowizualne.
Płyta Blu-ray i obsługa 3D zo-
stały już oswojone. Wydaje się,
że w najbliższych sezonach nie
czeka nas nic przełomowego,
dlatego AV7005 ma szansę cie-
szyć właściciela nowoczesno-
ścią przez kilka lat. Nie mówiąc
o solidnych końcówkach mocy.
Ze Skandynawii wywodzi się kilka znanych audio
fi
lskich marek,
a tradycje tamtego regionu są cenione i charakterystyczne. Bezpretensjonalna
praktyczność, wzornicza elegancja i precyzja wykonania -
to cechy, które dostrzeże nie tylko audio
fi
l.
27
20
SPIS TREŚCI
3/2011/184
6 AKTUALNOŚCI
68 PRZEGLĄD TESTÓW
74 RYNEK I GIEŁDA
47 MINISYSTEMY 1800 zł
48 Denon D-M38
50 Pioneer X-HM50S
102 Cabasse BALTIC EVOLUTION +
SANTORIN 30
MUZYKA
KINO DOMOWE
HI-FI
87 Płyta AUDIO
88 Jazz i okolice
94 Rock i okolice
98 Klasyka
99 Audio Mix
112 SONOS - MULTIROOM BEZ
PRUCIA ŚCIAN I BUDŻETU
27 SYSTEMY CD+WZMACNIACZ
28 Musical Fidelity M6cd + M6i
34 Naim Nait CD5 XS + NAIT XS
+ FLATCAP XS
40 Primare CD32 + I32
20 Marantz AV7005 + MM7055
+ MM7025
HI-END
55 WZMACNIACZE LAMPOWE
30 000 zł
56 AirTight ATM-300
62 Ayon Audio CROSSFIRE
Plik z chomika:
Pulneo
Inne pliki z tego folderu:
audio_12-2011.pdf
(30369 KB)
audio_11-2011.pdf
(30998 KB)
audio_10-2011.pdf
(33508 KB)
audio_09-2011.pdf
(31555 KB)
audio_07-08-2011.pdf
(25211 KB)
Inne foldery tego chomika:
AUDIO 2010
AUDIO 2012
HI-FI CHOICE
HI-FI i MUZYKA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin