Przedmiot: Podstawy zarządzania
Wykładowca: prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka
Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego
Wykład nr 6 i 7: Organizowanie jako funkcja zarządzania
1. Pojęcie organizowania; organizowanie jako tworzenie struktury organizacyjnej
2. Istota struktury organizacyjnej (układ i wzajemne zależności między częściami składowymi tzn. jednostkami organizacyjnymi danej instytucji); przykłady struktur organizacyjnych różnych instytucji i przedsiębiorstw.
3. Elementy struktury organizacyjnej i przykłady najpowszechniej stosowanych terminów opisujących strukturę
4. Wielowymiarowość struktury organizacyjnej (najważniejsze wymiary struktury organizacyjnej to: konfiguracja (kształt struktury, wysokość hierarchii, rozpiętość kierowania, stopień rozczłonkowania); centralizacja /decentralizacja (rozmieszczenie władzy – uprawnień decyzyjnych; zakres autonomii); specjalizacja (podział pracy); formalizacja - stopień ograniczenia dowolności zachowań przez przepisy org. (zawarte dokumentach org.)
5. Podstawowe etapy tworzenia struktury organizacyjnej
6. Wybrane klasyczne zasady projektowania struktur organizacyjnych
7. Przykłady różnych typów struktur organizacyjnych (liniowe, funkcjonalne, dywizjonalne (zakładowe), macierzowe, zadaniowe)
8. Czynniki wpływające na zróżnicowanie struktur organizacyjnych (wiek i wielkość organizacji, system techniczny, technologia, ludzie, ich dążenie do władzy oraz otoczenie).
9. Istota i uzasadnienie procesów formalizacji w organizacji; przykłady dokumentów organizacyjnych
10. Miary stopnia formalizacji ( liczba przepisów organizacyjnych, stopień szczegółowości przepisów, stopień ich rygorystyczności czyli dotkliwości sankcji grożących w przypadku niezastosowania się do przepisu)
11. Czynniki określające stopień sformalizowania (rodzaj działalności; waga i znaczenie celów organizacji; technologie; kwalifikacje i umiejętności ludzi, sytuacja ekonomiczna i inne )
12. Najbardziej typowe błędy procesu formalizacji (przeformalizowanie, niedoformalizowanie, dysproporcje w stopniu sformalizowania różnych sfer działania organizacji; zła jakość przepisów (niejasność, brak zwięzłości, niezrozumiałość, sprzeczność, dublowanie się przepisów)
13. Podsumowanie – funkcje jakie pełnią struktury organizacyjne we współczesnych przedsiębiorstwach (i innych organizacjach) – regulacyjne, stanowią ramy działań organizacyjnych, zapewniają realizację celów i strategii.
Do samodzielnego studiowania
Literatura:
[ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004: rozdział VII (str.268- 307)
Zadania:
1. Spróbuj zaprojektować strukturę organizacyjną dla wybranej małej firmy (np.: przypadku omawianego na wykładzie).
2. Zaproponuj prosty regulamin pobytu gości w pensjonacie.
misia.x3