wykład 8, 9.doc

(38 KB) Pobierz
Przedmiot: Podstawy zarządzania

Przedmiot: Podstawy zarządzania

Wykładowca: prof. UE dr hab. Teresa Kraśnicka

Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego

 

Wykład nr 6 i 7: Organizowanie jako funkcja zarządzania

 

1.      Pojęcie organizowania; organizowanie jako tworzenie struktury organizacyjnej

2.      Istota struktury organizacyjnej (układ i wzajemne zależności między częściami składowymi  tzn. jednostkami organizacyjnymi danej instytucji); przykłady struktur organizacyjnych różnych instytucji i przedsiębiorstw.

3.      Elementy struktury organizacyjnej i przykłady najpowszechniej stosowanych terminów opisujących strukturę

4.      Wielowymiarowość struktury organizacyjnej (najważniejsze wymiary struktury organizacyjnej to: konfiguracja (kształt struktury, wysokość  hierarchii, rozpiętość kierowania, stopień rozczłonkowania); centralizacja /decentralizacja (rozmieszczenie władzy – uprawnień decyzyjnych; zakres autonomii); specjalizacja (podział pracy); formalizacja - stopień ograniczenia dowolności zachowań przez przepisy org. (zawarte dokumentach org.)

5.      Podstawowe etapy tworzenia struktury organizacyjnej

6.      Wybrane klasyczne  zasady projektowania struktur organizacyjnych

7.      Przykłady różnych typów struktur organizacyjnych (liniowe, funkcjonalne, dywizjonalne (zakładowe), macierzowe, zadaniowe)

8.      Czynniki wpływające na zróżnicowanie struktur organizacyjnych (wiek i wielkość organizacji, system techniczny, technologia, ludzie, ich dążenie do władzy oraz otoczenie).

9.      Istota i uzasadnienie procesów formalizacji w organizacji; przykłady dokumentów organizacyjnych

10.  Miary stopnia formalizacji ( liczba przepisów organizacyjnych,  stopień szczegółowości przepisów, stopień ich rygorystyczności  czyli dotkliwości sankcji grożących w przypadku niezastosowania się do przepisu)

11.  Czynniki określające stopień sformalizowania (rodzaj działalności; waga i znaczenie celów organizacji; technologie; kwalifikacje i umiejętności ludzi, sytuacja ekonomiczna i inne )

12.  Najbardziej typowe błędy procesu formalizacji (przeformalizowanie, niedoformalizowanie, dysproporcje w stopniu sformalizowania różnych sfer działania organizacji; zła jakość przepisów (niejasność, brak zwięzłości, niezrozumiałość, sprzeczność, dublowanie się przepisów)

13.  Podsumowanie – funkcje jakie pełnią struktury organizacyjne we współczesnych przedsiębiorstwach (i innych organizacjach) regulacyjne, stanowią ramy działań organizacyjnych, zapewnia realizację celów i strategii.

 

 

Do samodzielnego studiowania

 

Literatura:

[ 2 ] Zarządzanie . Teoria i praktyka pod red. A.K. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004: rozdział VII (str.268- 307)

 

 

Zadania:

1.      Spróbuj zaprojektować strukturę organizacyjną dla wybranej małej firmy (np.: przypadku omawianego na wykładzie).

2.      Zaproponuj prosty regulamin pobytu gości w pensjonacie.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin