pr.adm.wykad_4.doc

(113 KB) Pobierz
Wykład III 08

Wykład IV 09.11.2008r.

 

USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane

 

Prawo budowlane i przedmiot jego rgulacji:

·          wąskie rozumienie prawa budowlanego – ogranicza się tylko do ustawy + akty wykonawcze do tej ustawy,

·          szersze rozumienie prawa budowlanego – zespół regulacji prawnych + inne akty materialne, np.: prawo zagospodarowania przestrzennego, gospodarowanie nieruchomościami, prawo wodne, prawo ochrony środowiska.

·          Szerokie rozumienie prawa budowlanego – do wszystkich wymienionych powyżej dochodzą regulacji z prawa cywilnego i prawa karnego.

 

Przedmiot regulacji – dział prawa materialnego, które przewiduje możliwość ograniczenia praw rzeczowych właściciela gruntu za pomocą władczych form administracji w różnych stadiach procesu budowlanego; zespół norm prawnych regulujących wszystkie stadia procesu budowlanego od projektowania poprzez budowę aż po rozbiórkę i katastrofy budowlane. Zawiera wszystkie grupy norm od ustrojowych, procesowych, materialnych aż po karne.

Prawo budowlane ingeruje w rzeczowe prawa właściciela nieruchomości poprzez ograniczenie jego swobody dysponowania prawem własności.

Przepisy prawa budowlanego zawierają z reguły nakazy i zakazy typu policyjnego, podyktowane interesem ogólnym, a zwłaszcza wprowadzeniem ładu, porządku i bezpieczeństwa.

Zasada równości budowlanej:

Każdy ma prawo zabudowy nieruchomości gruntowej, jeżeli wykaże prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, pod warunkiem zgodności zamierzenia budowlanego z przepisami (Nie musi być właścicielem nieruchomości, może mieć do niej jakikolwiek tytuł prawny).

Mamy tutaj do czynienia z ochroną prawa własności na podstawie art. 21 Konstytucji: Rzeczpospolita chroni własność i prawo dziedziczenia a wywłaszczenie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy jest dokonywane na cele publiczne i za słusznym odszkodowaniem.

 

Obiekt budowlany wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy projektować i budować w sposób określony z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając m.in.:

·          spełnienie wymagań dotyczących bezpieczeństwa: konstrukcji, pożarowego, użytkowania; odpowiednich warunków higienicznych; ochrony przed hałasem; oszczędności energii,

·          warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem obiektu: zaopatrzenie w wodę i energię elektryczną; usuwanie ścieków,

·          możliwość utrzymania właściwego stanu technicznego,

·          niezbędne warunki do korzystania z obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich,

·          warunki bezpieczeństwa i higieny pracy,

·          ochronę ludności, zgodnie z wymaganiami obrony cywilnej,

·          odpowiednie usytuowanie na działce budowlanej.

 

Obowiązki kierownika budowy to m.in.:

·          prowadzenie dokumentacji budowy,

·          wstrzymanie robót budowlanych w przypadku stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia oraz bezzwłoczne zawiadomienie o tym właściwego organu,

·          podejmowanie niezbędnych działań uniemożliwiających wstęp na budowę osobom nieupoważnionym,

·          realizacja zaleceń wpisanych do dziennika budowy,

·          przygotowanie dokumentacji powykonawczej obiektu budowlanego,

·          zgłoszenie obiektu budowlanego do odbioru odpowiednim wpisem do dziennika budowy oraz uczestniczenie w czynnościach odbioru i zapewnienie usunięcia stwierdzonych wad.

 

Łączenie funkcji kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego nie jest dopuszczalne.

 

Obowiązki inspektora nadzoru inwestorskiego to:

·          reprezentowanie inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej,

·          sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych,

·          sprawdzanie i odbiór robót budowlanych ulegających zakryciu lub zanikających, uczestniczenie w próbach i odbiorach technicznych instalacji, urządzeń technicznych i przewodów kominowych oraz przygotowanie i udział w czynnościach odbioru gotowych obiektów budowlanych i przekazywanie ich do użytkowania,

·          potwierdzanie faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad, a także, na żądanie inwestora, kontrolowanie rozliczeń budowy.

 

Pozwolenie na budowę:

Przez pozwolenie na budowę należy rozumieć decyzję administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu. Obszar oddziaływania obiektu jest to teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych. Stroną w postępowaniu w sprawie pozwolenia na użytkowanie jest wyłącznie inwestor.

 

Pozwolenie na budowę:

·          akt administracyjny kwalifikowany,

·          jest wydawany na żądanie strony (nie z urzędu),

·          akt zewnętrzny,

·          bez niego nie jest możliwe przeprowadzenie robót budowlanych,

·          akt konstytutywny (ponieważ tworzy nowe stosunki administracyjno–prawne - nadaje podmiotom pewne uprawnienia,

·          jest ograniczone innymi rozstrzygnięciami (wydaje się w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu),

·          podstawą prawną decyzji budowlanej jest kompleksyjnie: prawo budowlane + prawo o zagospodarowaniu przestrzennym + prawo geodezyjne i kartograficzne + prawo ochrony środowiska,

·          decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata,

·          podlega rejestracji przez organ właściwy do jego wydania,

·          jest to akt wysoce sformalizowany,

·          instytucja sygnalizacji (organ, który wydał decyzję – pozwolenie na budowę przesyła ten akt do PINB i do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

 

Możliwość przeniesienia uprawnień i obowiązków:

Organ, który wydał decyzję – pozwolenie na budowę jest zobowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności prawnej o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Stronami w postępowaniu o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę lub o

pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych są jedynie podmioty, między

którymi ma być dokonane przeniesienie decyzji.

 

Pozwolenia na budowę nie wymaga budowa m.in.(lista zamknięta):

·          obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną,

·          wolnostojących parterowych budynków gospodarczych, wiat, altan, oranżerii,

·          budynków gospodarczych o powierzchni do 20 m²,

·          boisk szkolnych, kortów tenisowych, bieżni,

·          przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni do 30 m²,

·          ogrodzeń,

·          obiektów małej architektury.

 

Pozwolenie na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających m.in. na:

·          docieplaniu budynków do 12 m,

·          utwardzeniu powierzchni gruntu,

·          remoncie istniejących obiektów budowlanych,

·          instalowaniu krat na obiektach budowlanych,

 

Tam gdzie nie jest wymaga uzyskanie pozwolenia na budowę jest obowiązek zgłoszenia tego faktu do właściwego organu.

Zgłoszenie właściwemu organowi wymaga budowa m.in.:

·          indywidualnych, przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,5 m³ na dobę,

·          wiat przystankowych,

·          boisk szkolnych, kortów tenisowych, bieżni,

·          przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni do 30 m²,

·          zatok parkingowych na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych,

·          budowa ogrodzeń od strony dróg, ulic, placów, torów kolejowych,

·          budowa ogrodzeń o wysokości powyżej 2,2 m,

 

Nie dokonanie zgłoszenia właściwemu organowi powoduje naruszenie prawa – sankcje – samowola budowlana. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych

oraz termin ich rozpoczęcia. Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie dot. prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz, w zależności od potrzeb, odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami. W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ nakłada, w drodze postanowienia, na zgłaszającego obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw, w drodze decyzji.

Do zgłoszenia budowy dotyczącej instalacji zbiorników na gaz płynny oraz przyłączy elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych należy ponadto dołączyć projekt zagospodarowania działki lub terenu wraz z opisem technicznym instalacji, wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane.

 

Do wniosku o pozwolenie na budowę dołączamy:

·          cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem potwierdzającym wpis projektanta na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, aktualnym na dzień opracowania projektu,

·          oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,

·          decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

·          w przypadku obiektów zakładów górniczych oraz obiektów usytuowanych na terenach zamkniętych i terenach (takich jak: pas techniczny, port i przystań morska, morze terytorialne, wyłączna strefa ekonomiczna) postanowienie o uzgodnieniu z organem administracji architektonicznobudowlanej, projektowanych rozwiązań w zakresie: linii zabudowy, elewacji obiektów, przebiegu i charakterystyki technicznej dróg.

·          w przypadku  przedsięwzięć mogącego znacząco oddziaływać na środowisko, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach,  jeżeli jest ona wymagana przepisami  ustawy  Prawo ochrony środowiska,

·          ponadto, gdy chodzi o obiekt usługowy – uzgodnienia z Inspektorem Sanitarnym, uzgodnienie ze Strażą Pożarną odnośnie przyłącza gazu.

 

W przypadku gdy właściwy organ nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar stanowią dochód budżetu państwa.

 

Wniesienie sprzeciwu:

Właściwy organ wnosi sprzeciw, jeżeli:

·          zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonywania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę,

·          budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub inne przepisy,

·          zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego w miejscu, w którym taki obiekt istnieje.

 

Właściwy organ może nałożyć, w drodze decyzji obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub spowodować:

·          zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia,

·          pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków,

·          pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych,

·          wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin