Proces budowy strategii:
-gdzie jesteśmy jako przedsię?
-gdzie chcielibyśmy być w przyszłości?
-co mogłoby nam przeszkodzić w osiągnięciu tej pozycji?
-co powinniśmy zrobić aby przesunąć się z pozycji zajmowanej obecnie na pozycję postulowaną?
Formułowanie strategii przeds
Analiza analiza
Środowiskowa przedsiębior
Analiza i ocena możliwości własnych oraz szanse i zagrożenia ze strony otoczenia
Opracowanie scenariuszy rozwoju. Przewidywanie przyszłych sukcesów i uwarunkowań
Analiza scenariuszy rozwoju. Badanie synergii w układzie przeds-otoczenie.
Sformułowanie zadań dla przyszłości,sformułowanie alternatyw strategicznych.
Ocena możliwych strategii funkcjonalnych –wybór strategii optymalnej i metod jej realizacji.
Koncepcja rozwoju potencjalnych przedsiębiorstw
Dostosowanie projekty
-strefa zarządz -zasoby kadro
-st organizacji -zas techniczn
-st kultury - opracowanie rynku.
Ocena kwantytatywna strategii
Plan strategiczny:
-wielkość zbytu,-ceny i koszty
-zatrudnienie,-inwestycje finansowe,-innowacje i usługi
-inne.
Typy strategii:
-dyfensywna obejmuje:
-rozwój techniki i technologii
-hierarchiczne struktury
-wstrzymywanie innowacji
-motywacja ochronna
-redukcja etapów
ograniczenie asortymentu prod
-koncentracja na istniejących produktach i rynkach
-centralizacja decyzji
-usztywnienie stosunków z otoczeniem
-optymalizacja działania przez oszczędzanie
-inne
skutki strategii dyfensywnej:
trwanie,regres,recesja.
-ofensywna obejmuje:
-motywacja zdobywcza
-wprowadzenie innowacji
-zakup licencji
-struktury sieciowe
-nowe wyroby
-zachowania aktywne
-urozmaicenie asortymentu produkcji
-uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku
-dywersyfikacja rozwojowa
-dywersyfikacja decyzyjna
-racjonalizacja działań
skutki strategii ofensywnej
trwanie,rozwój,ekspansja
analiza strategiczna
Metoda SWOT- konfrontuje przeds z jego rynkowym otoczeniem oceniając jednocześnie stopień jego kompetencji i zasobów do uwarunkowań tworzonych przez to otoczenie.
Analiza zewnętrzna: powinna obejmować środowisko:
-makroekonomiczne
-socjo-kulturowe
-prawne
-polityczne
-demograficzne
-technologiczne
Analiza zewn powinna obejmować:
-analizę konkurencji
-postęp techniczny i technologie
-ocenę stanu gospodarki światowej i krajowej w tym:
-kryzysy,-inflacja,-regulacje prawne,-podatki, -regulacje celne.
Analiza wewnętrzna ma na celu określenie i ocenę czynników sprzyjających rozwojowi przeds lub utrudniających funkcjonowanie obecnie i w przyszłości.
Czyniki marketingowe:
-znaki towarowe
-image firmy
-dysrrybucja
-ranga produktu
-cena
-możliwość sprzedaży
-systemy marketingowe
Czynniki finansowe:
-koszty kapitału
-płynność finansowa
-zyskowność
-struktura aktywów
Czynniki produkcyjne:
-zdolności wytwórcze
-stopień nowoczesności
-systemy produkcyjne
-kontrola jakości
-ekonomika skali
Czynniki personalne:
-poziom kadr
-adaptatywność
-planowane zasoby pracy
-warunki pracy.
Prezentacja graficzna met SWOT:
A) MAXI B) MINI
MAXI MAXI
D) MAXI C) MINI
MINI MINI
Pozycja A:
Najkorzystniejsza sytuacja ponieważ jej atuty w określonych sferach mogą być skutecznie wykorzysta gdyż otoczenie stwarza sprzyjające warunki. Może to być firma działająca w dobrej branży i o chłonnym rynku,dysponująca dużym potencjałem produkcyjnym,kadrowym, innowacyjnym przy braku silnej konkurencji.
Pozycja B: oznacza ona że mimo sprzyjającego układu warunków zewn firma nie korzysta z okazji bądź korzysta tylko w małym stopniu z powodu braku dostarczonych możliwości czy też przeżywanych trudności. Firma zatem musi zminimalizować słabości by okazje te móc choć w części wykorzystać.
Pozycja C: sytuacja jest wyjątkowo niekorzystna zagrożenia zewn wzmacniane są przez jej słabości wewn. praktycznie taka firma nie ma szans rozwojowych.
Pozycja D: zagrożenia zewn nie pozwalają jej wykorzystać posiadanych możliwości, musi ona nadal wzmacniać swoje atuty i minimalizować niekorzystne wpływy otoczenia lub poczekać na zmianę warunków zewn i przepisów prawnych, celnych.
Metody portfelowe ustalenie pozycji przeds i jego produktów polega na dokonaniu oceny różnych towarów i usług wytwarzanych i sprzedawanych na danym rynku z punktu widzenia 2 czynników:
-względnego udziału produktu na rynku
-tempo wzrostu sprzedaży produktów na rynku.
Względny udział w rynku może być określony przez:
-stosunek wielkości danego przeds do ogólnej sprzedaży analizowanych produktów na rynku
-stosunek wlk sprzedaży danego przeds do sprzedaży 3 największych konkurentów
-stosunek wlk sprzedaży danego przeds do sprzedaży największego konkurenta.
Wzrost sprzedaży może być określony przez:
-przeciętny roczny wzrost sprzedaży w cenach stałych
------------w cenach bieżących
-prognozę średniego wzrostu w latach następnych
-prognozowany wzrost na następne lata.
Metoda BGC-macierz wzrostu udziału rynkowego.
Relatywny udział w rynku
1.GWIAZDY wymaga dalszego inwestowania oraz utrzymania udziału w rynku.
2.Dojne krowy wymaga inwestycji zastępczych oraz utrzymania udziału w rynku.
3.Dylematy wymaga podjęcia inwestycji cofnięcia już rozpoczętych lub zwiększenia bądź zmniejszenia udziału w rynku.
4.Psy wymaga cofnięcia inwestycji zmniejszenia udziału w rynku lub likfidacji wyrobu.
Metoda McKinseya macierz atrakcyjności branżowej.
Stopień atrakcyjności branżowej określają:
-rozmiar przemysłu
-dynamika wzrostu
-rentowność
-inwestycje
-stabilizacja technologiczn
...
Minnie_