zarzadz-strategiczne.doc

(51 KB) Pobierz
Proces budowy strategii:

Proces budowy strategii:

-gdzie jesteśmy jako przedsię?

-gdzie chcielibyśmy być w przyszłości?

-co mogłoby nam przeszkodzić w osiągnięciu tej pozycji?

-co powinniśmy zrobić aby przesunąć się z pozycji zajmowanej obecnie na pozycję postulowaną?

Formułowanie strategii przeds

Analiza                analiza

Środowiskowa     przedsiębior

 

 

Analiza i ocena możliwości własnych oraz szanse i zagrożenia ze strony otoczenia

 

Opracowanie scenariuszy rozwoju. Przewidywanie przyszłych sukcesów i uwarunkowań

 

Analiza scenariuszy rozwoju. Badanie synergii w układzie przeds-otoczenie.

 

Sformułowanie zadań dla przyszłości,sformułowanie alternatyw strategicznych.

 

Ocena możliwych strategii funkcjonalnych –wybór strategii optymalnej i metod jej realizacji.

 

Koncepcja rozwoju potencjalnych przedsiębiorstw

 

Dostosowanie          projekty

-strefa zarządz   -zasoby kadro

-st organizacji   -zas techniczn



-st kultury    - opracowanie                      rynku.

 



Ocena kwantytatywna strategii

 

Plan strategiczny:

-wielkość zbytu,-ceny i koszty

-zatrudnienie,-inwestycje finansowe,-innowacje i usługi

-inne.

Typy strategii:

-dyfensywna obejmuje:

-rozwój techniki i technologii

-hierarchiczne struktury

-wstrzymywanie innowacji

-motywacja ochronna

-redukcja etapów

ograniczenie asortymentu prod

-koncentracja na istniejących produktach i rynkach

-centralizacja decyzji

-usztywnienie stosunków z otoczeniem

-optymalizacja działania przez oszczędzanie

-inne

skutki strategii dyfensywnej:

trwanie,regres,recesja.

-ofensywna obejmuje:

-motywacja zdobywcza

-wprowadzenie innowacji

-zakup licencji

-struktury sieciowe

-nowe wyroby

-zachowania aktywne

-urozmaicenie asortymentu produkcji

-uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku

-dywersyfikacja rozwojowa

-dywersyfikacja decyzyjna

-racjonalizacja działań

skutki strategii ofensywnej

trwanie,rozwój,ekspansja

analiza strategiczna

Metoda SWOT- konfrontuje przeds z jego rynkowym otoczeniem oceniając jednocześnie stopień jego kompetencji i zasobów do uwarunkowań tworzonych przez to otoczenie.

Analiza zewnętrzna: powinna obejmować środowisko:

-makroekonomiczne

-socjo-kulturowe

-prawne

-polityczne

-demograficzne

-technologiczne

Analiza zewn powinna obejmować:

-analizę konkurencji

-postęp techniczny i technologie

-ocenę stanu gospodarki światowej i krajowej w tym:

-kryzysy,-inflacja,-regulacje prawne,-podatki, -regulacje celne.

Analiza wewnętrzna ma na celu określenie i ocenę czynników sprzyjających rozwojowi przeds lub utrudniających funkcjonowanie obecnie i w przyszłości.

Czyniki marketingowe:

-znaki towarowe

-image firmy

-dysrrybucja

-ranga produktu

-cena

-możliwość sprzedaży

-systemy marketingowe

Czynniki finansowe:

-koszty kapitału

-płynność finansowa

-zyskowność

-struktura aktywów

Czynniki produkcyjne:

-zdolności wytwórcze

-stopień nowoczesności

-systemy produkcyjne

-kontrola jakości

-ekonomika skali

Czynniki personalne:

-poziom kadr

-adaptatywność

-planowane zasoby pracy

-warunki pracy.

Prezentacja graficzna met SWOT:

 

A)      



MAXI      B)  MINI

         MAXI             MAXI

 

D)    MAXI       C)   MINI

        MINI                MINI

Pozycja A:

Najkorzystniejsza sytuacja ponieważ jej atuty w określonych sferach mogą być skutecznie wykorzysta gdyż otoczenie stwarza sprzyjające warunki. Może to być firma działająca w dobrej branży i o chłonnym rynku,dysponująca dużym potencjałem produkcyjnym,kadrowym, innowacyjnym przy braku silnej konkurencji.

Pozycja B: oznacza ona że mimo sprzyjającego układu warunków zewn firma nie korzysta z okazji bądź korzysta tylko w małym stopniu z powodu braku dostarczonych możliwości czy też przeżywanych trudności. Firma zatem musi zminimalizować słabości by okazje te móc choć w części wykorzystać.

Pozycja C: sytuacja jest wyjątkowo niekorzystna zagrożenia zewn wzmacniane są przez jej słabości wewn. praktycznie taka firma nie ma szans rozwojowych.

Pozycja D:  zagrożenia zewn nie pozwalają jej wykorzystać posiadanych możliwości, musi ona nadal wzmacniać swoje atuty i minimalizować niekorzystne wpływy otoczenia lub poczekać na zmianę warunków zewn i przepisów prawnych, celnych.

Metody portfelowe ustalenie pozycji przeds i jego produktów polega na dokonaniu oceny różnych towarów i usług wytwarzanych i sprzedawanych na danym rynku z punktu widzenia 2 czynników:

-względnego udziału produktu na rynku

-tempo wzrostu sprzedaży produktów na rynku.

Względny udział w rynku może być określony przez:

-stosunek wielkości danego przeds do ogólnej sprzedaży analizowanych produktów na rynku

-stosunek wlk sprzedaży danego przeds do sprzedaży 3 największych konkurentów

-stosunek wlk sprzedaży danego przeds do sprzedaży największego konkurenta.

Wzrost sprzedaży może być określony przez:

-przeciętny roczny wzrost sprzedaży w cenach stałych

------------w cenach bieżących

-prognozę średniego wzrostu w latach następnych

-prognozowany wzrost na następne lata.

Metoda BGC-macierz wzrostu udziału rynkowego.

 



 

 



 

 

 

Relatywny udział w rynku

1.GWIAZDY wymaga dalszego inwestowania oraz utrzymania udziału w rynku.

2.Dojne krowy wymaga inwestycji zastępczych oraz utrzymania udziału w rynku.

3.Dylematy wymaga podjęcia inwestycji cofnięcia już rozpoczętych lub zwiększenia bądź zmniejszenia udziału w rynku.

4.Psy wymaga cofnięcia inwestycji zmniejszenia udziału w rynku lub likfidacji wyrobu.

Metoda McKinseya macierz atrakcyjności branżowej.

Stopień atrakcyjności branżowej określają:

-rozmiar przemysłu

-dynamika wzrostu

-rentowność

-inwestycje

-stabilizacja technologiczn

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin