Zjawisko mobbingu wsrod nauczycieli.pdf

(157 KB) Pobierz
Strony odBP5_calosc.pdf
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 5/2008
Zjawisko mobbingu
wśród nauczycieli
Wstêp
Mobbing w miejscu pracy jest przedmiotem
badañ w krajach Europy Zachodniej od przesz³o
dwudziestu lat. Zjawisko to jest definiowane
w polskim Kodeksie pracy (art. 94 3 ) jako „dzia-
³ania lub zachowania dotycz¹ce pracownika lub
skierowane przeciw pracownikowi, polegaj¹ce
w szczególności na systematycznym i d³ugo-
trwa³ym nêkaniu i zastraszaniu pracownika
wywo³uj¹cym u niego zani¿on¹ ocenê przy-
datności zawodowej, powoduj¹ce lub maj¹ce
na celu poni¿enie lub ośmieszenie pracownika,
izolowanie go od wspó³pracowników lub wy-
eliminowanie z zespo³u wspó³pracowników” [1].
Do tej pory wiele badañ pokaza³o, ¿e nara¿enie
na dzia³ania mobbingowe w pracy, stanowi
powa¿ny problem, m.in. Europejska Fundacja
na rzecz Poprawy Warunków ¯ycia i Pracy
zada³a respondentom pytanie o to czy w ci¹gu
ostatnich 12 miesiêcy osobiście doświadczyli
mobbingu w miejscu pracy i okaza³o siê, ¿e
w zale¿ności od kraju, od 2 do 17% populacji
pracowników Unii Europejskiej odpowiedzia³o
na nie twierdz¹co (średnio 5%), (rys.) [2].
Mobbing pojawia siê zarówno w pañstwo-
wych jak i prywatnych organizacjach, a jego
ofiarami staj¹ siê zarówno mê¿czyźni, jak
i kobiety. Uzyskane wyniki świadcz¹ o tym,
¿e doświadczanie przemocy psychicznej
w miejscu pracy stanowi istotne źród³o stresu
i jest wyniszczaj¹ce dla zdrowia fizycznego
i psychicznego pracownika. Nale¿y zaznaczyæ,
¿e pojedyncze akty agresji mog¹ zdarzaæ siê
dośæ czêsto w codziennych relacjach pracow-
niczych, nie wywo³uj¹c na sta³e negatywnych
skutków. Powtarzaj¹ce siê regularnie prowadz¹
jednak do powa¿nych problemów zdrowotnych
[3, 4]. Ofiara, która przez d³u¿szy czas podlega
przemocy psychicznej odczuwa silne negatywne
reakcje emocjonalne, tj. lêk, bezradnośæ, szok.
Wskutek nêkania zmianie ulega indywidualne
spostrzeganie swojej organizacji, która zaczyna
byæ odbierana jako przera¿aj¹ce, niebezpieczne
i nieprzewidywalne miejsce. Wszystko to pro-
wadzi do powa¿nych zaburzeñ emocjonalnych,
psychosomatycznych i psychicznych. Ponadto
stwierdzono, i¿ du¿y odsetek ofiar mobbingu,
tj. 70% cierpi na syndrom stresu pourazowego
Badania w krajach Europy Zachodniej pokazuj¹, ¿e nauczyciele stanowi¹ grupê zawodow¹ szczególnie nara-
¿on¹ na zjawisko mobbingu w pracy. W artykule przedstawiono wyniki badañ nad mobbingiem w grupie 1098
polskich nauczycieli, tj. scharakteryzowano samo zjawisko i oszacowano wskaźnik ofiar mobbingu. Analizie
poddano równie¿ zwi¹zek pomiêdzy doświadczan¹ przemoc¹ a zdrowiem psychicznym i zadowoleniem z pracy
badanych nauczycieli.
Mobbing at work among teachers
Research in the European countries shows that teachers are a professional group which is especially exposed
to mobbing at work. The article provides the results of a study on mobbing among 1098 Polish teachers, i.e.
the phenomenon itself was characterized and the rate of the victims was estimated. The relationship between
experienced violence, psychological health and work satisfaction of the teachers was also alalyzed.
(PTSD). Pomimo ¿e zjawisko mobbingu w pracy
jest dobrze znane w krajach Europy Zachodniej
i stanowi przedmiot licznych badañ, jest dośæ
nowym zagadnieniem w krajach Europy Środ-
kowo-Wschodniej. Nale¿y jednak podkreśliæ,
¿e w Polsce problem mobbingu ju¿ od kilku
lat jest poruszany w debatach spo³ecznych
i nag³aśniany przez media. Efektem tego by³o
m.in. wprowadzenie w 2004 r. pojêcia mob-
bingu do polskiego Kodeksu pracy (art. 94 3 )
oraz zapisu nak³adaj¹cego na pracodawcê
obowi¹zek przeciwdzia³ania mobbingowi [1].
Nale¿y podkreśliæ, i¿ nadal brakuje badañ, które
ukazywa³yby skalê i charakter tego problemu
w ró¿nych polskich środowiskach pracy i gru-
pach zawodowych.
Nauczyciele
– grupa szczególnego ryzyka?
Badania prowadzone w Europie pokazuj¹, ¿e
niektóre sektory i grupy zawodowe mog¹ byæ
szczególnie nara¿one na pojawienie siê mobbin-
gu. Jednym z takich sektorów jest edukacja, gdzie
wysoki wskaźnik ofiar zidentyfikowa³ ju¿ prekur-
sor badañ nad mobbingiem – Heinz Leymann
[5]. W kilku innych badaniach skandynawskich
przeprowadzonych w późniejszych latach wskaź-
nik ofiar mobbingu wśród badanych nauczycieli
waha³ siê od 6 do 17%. Ponadto niemiecki badacz
Zapf [6] oszacowa³, ¿e pracownicy sektora edu-
kacji s¹ trzy razy bardziej nara¿eni na stanie siê
ofiar¹ mobbingu w porównaniu z pracownikami
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Rys. Procent pracowników nara¿onych na zastraszanie i mobbing w miejscu pracy w poszczególnych krajach Unii
Europejskiej (źród³: European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Fourth European
Working Conditions Survey, Dublin, 2007)
Fig. Percentage of workers exposed to harassment and mobbing at the workplace in the EU (source: European
Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, Fourth European Working Conditions Survey,
Dublin, 2007)
6
mgr MAGDALENA WARSZEWSKA-MAKUCH
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Pañstwowy Instytut Badawczy
189796107.046.png
 
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 5/2008
innych sektorów. Mo¿na przypuszczaæ, ¿e rów-
nie¿ w Polsce nauczyciele stanowi¹ grupê zawo-
dow¹, która mo¿e byæ szczególnie nara¿ona na
zjawisko mobbingu – wśród osób zg³aszaj¹cych
siê o pomoc do Stowarzyszeñ Antymobbingo-
wych stanowi¹ oni oko³o 30% [7]. Pozwala to
na przypuszczenie, i¿ szko³a mo¿e byæ miejscem
sprzyjaj¹cym zachowaniom agresywnym nie
tylko wśród uczniów, ale równie¿ w środowisku
nauczycieli – zarówno w relacji nauczyciel wobec
nauczyciela, nauczyciel wobec dyrektora b¹dź
te¿ – dyrektor wobec nauczyciela (co wydaje siê
mieæ miejsce najczêściej). Czêsto celem mobbingu
jest doprowadzenie do wyeliminowania niewy-
godnego pracownika ze szko³y przez zmuszanie
go do opuszczenia dotychczasowego miejsca
pracy. Jak podkreśla Ojrzyñska [7], przyczynami
tak du¿ego zagro¿enia tego środowiska mog¹
byæ m.in.: brak realnego w³aściciela zak³adu
pracy (zarz¹dzanie cudzymi pieniêdzmi), sztywna
hierarchia i du¿e uprawnienia dyrektora, jawne
konkursy na stanowiska dyrektorów (czêsto
osoba, która wygra³a to stanowisko mści siê
na innych osobach startuj¹cych w konkursie),
wysoka stopa bezrobocia wśród nauczycieli (wg
analiz Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki
Spo³ecznej (2004) nauczyciel nauczania po-
cz¹tkowego to jeden z zawodów o najwiêkszym
spadku zapotrzebowania do roku 2010) [7],
wielka trudnośæ ze znalezieniem nowej pracy
podczas roku szkolnego. Przyczyny na poziomie
sprawcy to: brak fachowych lub organizacyjnych
kompetencji, chêæ utrzymania siê na stanowisku
za wszelk¹ cenê, obawa przed ujawnieniem nie-
prawid³owości, np. finansowych, ¿¹dza w³adzy,
autokratyzm, zazdrośæ (wygl¹d, wiek, uznanie
kolegów i osób spoza szko³y), negowanie od-
miennych opinii, podnoszenie w³asnej wartości
w oczach swoich i podw³adnych przez poni¿anie
innych. W przypadku ofiary mog¹ to byæ cechy
osobowości nie pozwalaj¹ce na skuteczn¹
obronê przed atakami sprawcy, a niekiedy wrêcz
prowokuj¹ce do agresji z jego strony, m.in. wysoki
poziom lêku, nadwra¿liwośæ, niska samoocena,
depresyjnośæ, a niekiedy tak¿e sztywne trzymanie
siê zasad, nadmierny krytycyzm, nieumiejêtnośæ
dostosowania siê do nieformalnych zasad panu-
j¹cych w grupie [8].
wiskach kierowniczych stanowili 8% wszystkich
badanych. Przewa¿aj¹ca liczba nauczycieli (96%)
by³a zatrudniona w placówkach publicznych,
znacznie mniej (2,5%) w niepublicznych (w tym
1,5% deklarowa³o, ¿e pracuje w prywatnych
szko³ach, a 1% w spo³ecznych).
Do pomiaru mobbingu u¿yto polskiej wersji
kwestionariusza The Negative Acts Questionnaire,
tzw. NAQ autorstwa Einarsena i in. [9]. Polska ada-
ptacja tego narzêdzia zosta³a zaprezentowana
w artykule opublikowanym na ³amach „Bezpie-
czeñstwa Pracy” [10]. Kwestionariusz NAQ sk³ada
siê z 22 pozycji opisuj¹cych negatywne dzia³ania,
z którymi badani mog¹ zetkn¹æ siê w pracy (bez
odwo³ywania siê do samego terminu mobbing ).
Nauczyciele zostali poproszeni o ocenê, jak czêsto
w ci¹gu ostatnich sześciu miesiêcy byli obiektem
takich dzia³añ wed³ug piêciopunktowej skali, tj.:
nigdy, raz w miesi¹cu lub rzadziej, raz w tygodniu
(lub czêściej), codziennie .
W tabeli 2. zaprezentowano odpowiedzi
wszystkich badanych na poszczególne py-
tania tworz¹ce kwestionariusz NAQ. Wyniki
pokazuj¹, ¿e najczêściej wymienianymi dzia-
³aniami, z jakimi spotykali siê nauczyciele by³y:
„Ignorowanie opinii i pogl¹dów” – tylko 54%
Charakterystyka mobbingu wśród
nauczycieli
W 2006 roku w ramach projektu badawczego
realizowanego w CIOP-PIB przeprowadzono
badania, których jednym z celów by³o spraw-
dzenie, jak zjawisko mobbingu funkcjonuje wśród
polskich nauczycieli, a tak¿e jak wi¹¿e siê ze
zdrowiem psychicznym i satysfakcj¹ z pracy ba-
danych. Analizê przeprowadzono na podstawie
danych uzyskanych w grupie 1098 nauczycieli
zatrudnionych w 120 placówkach oświatowo-
wychowawczych (tabela 1.) znajduj¹cych siê
w Bydgoszczy, Warszawie, Lublinie, Gdañsku
i Wroc³awiu. Wiek badanych waha³ siê od 21 do 64
lat i średnio wynosi³ 39,3 lat ( SD = 9,1). Zdecydo-
wan¹ przewagê stanowi³y kobiety (86%). Badani
nauczyciele pracowali w placówkach ró¿nej wiel-
kości – z przewag¹ zatrudniaj¹cych od 25 do 100
osób (78%), 14% w ośrodkach zatrudniaj¹cych
mniej ni¿ 25 osób, a 8% w ośrodkach zatrudnia-
j¹cych od 101 do 500 pracowników. Wiêkszośæ
badanych zajmowa³a szeregowe stanowiska
pracy (92%), nauczyciele pracuj¹cy na stano-
Tabela 2
ODPOWIEDZI NA PYTANIA NAQ UDZIELONE PRZEZ CA£¥ GRUPÊ BADANYCH (N = 1098)
Distribution of answers to the questions of NAQ from all respondents (N = 1098)
Rodzaj dzia³ania mobbingowego
Nigdy
Raz
w miesi¹cu
lub rzadziej
Raz
w tygodniu
(lub czêściej),
codziennie
%
Ukrywanie informacji, które maj¹ wp³yw na wyniki pracy
60,5
38,0
1,5
Poni¿anie i wyśmiewanie w zwi¹zku z prac¹
81,8
16,8
1,4
Zlecanie pracy poni¿ej kompetencji
70,6
27,3
2,1
Odbieranie odpowiedzialności
74,0
24,8
1,2
Szerzenie plotek i pog³osek o pracowniku
58,9
38,3
2,8
Ignorowanie, wykluczanie lub bojkotowanie pracownika
70,2
28,2
1,6
Wyg³aszanie obraźliwych lub obel¿ywych uwag dotycz¹cych
pracownika
84,2
14,3
1,5
Krzyczenie, okazywanie z³ości, wściek³ości
68,3
30,2
1,5
Zastraszanie przyjmuj¹ce formê: pokazywania palcem,
naruszania przestrzeni prywatnej przestrzeni prywatnej,
popychania, blokowania/zagradzania drogi
92,6
6,9
0,5
Tabela 1
LICZBA I RODZAJ PLACÓWEK ZATRUDNIAJ¥CYCH
BADANYCH NAUCZYCIELI
The number and type of institutions in which the
teachers were employed
Aluzje lub sygna³y od innych, ¿e pracownik powinien odejśæ
z pracy
89,3
10,1
0,6
Powtarzaj¹ce siê wypominanie pope³nionych b³êdów
77,6
21,8
0,6
Ignorowanie lub przyjmowanie pracownika z wrogości¹
71,4
26,8
1,8
Nieustanne krytykowanie pracy i wysi³ków
74,7
24,1
1,2
Rodzaj placówki
N
%
Ignorowanie opinii i pogl¹dów
54,4
43,7
1,9
Gimnazja
46
38,3
Robienie „kawa³ów”
90,5
9,0
0,5
Szko³y podstawowe
40
33,3
Zlecanie zadañ o niedorzecznych lub niemo¿liwych do realizacji
celach lub terminach
73,6
25,1
1,3
Szko³y ponadgimnazjalne
20
16,7
Zasadnicze szko³y zawodowe
7
5,8
Stawianie nieuzasadnionych zarzutów
70,8
27,8
1,4
Szko³y policealne
3
2,5
Nadmierne kontrolowanie pracy
69,7
27,0
3,3
Przedszkola
2
1,7
Naciski, aby pracownik nie domaga³ siê czegoś,
do czego jest uprawniony
77,7
20,6
1,7
M³odzie¿owe ośrodki
wychowawcze
1
0,8
Czêste dokuczanie i sarkastyczne uwagi wobec pracownika
85,5
18,6
0,9
Specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze
1
0,8
Obci¹¿anie nadmiern¹ ilości¹ pracy
63,5
33,5
3,0
Gro¿enie u¿yciem przemocy fizycznej b¹dź faktyczne fizyczne
znêcanie siê nad pracownikiem
98,0
1,9
0,1
RAZEM
120
100
7
189796107.047.png 189796107.048.png 189796107.001.png 189796107.002.png 189796107.003.png 189796107.004.png 189796107.005.png 189796107.006.png 189796107.007.png 189796107.008.png 189796107.009.png 189796107.010.png 189796107.011.png 189796107.012.png 189796107.013.png 189796107.014.png 189796107.015.png 189796107.016.png 189796107.017.png 189796107.018.png 189796107.019.png 189796107.020.png 189796107.021.png 189796107.022.png 189796107.023.png 189796107.024.png 189796107.025.png 189796107.026.png 189796107.027.png 189796107.028.png 189796107.029.png 189796107.030.png
 
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 5/2008
Tabela 3
CZY BY£EŚ/JESTEŚ MOBBINGOWANY W PRACY?
(N = 1098)
Have you been mobbed at work? (N = 1098)
badanych deklarowa³o, ¿e nigdy nie spotka³o
siê z takim zachowaniem w pracy, „Szerzenie
plotek i pog³osek” – 59% nie doświadczy³o
takich sytuacji oraz „Obci¹¿anie nadmiern¹
ilości¹ pracy” – 64% nauczycieli nie spotka³o
siê z takim dzia³aniem, natomiast a¿ 3% do-
świadcza³o go przynajmniej raz w tygodniu.
Najrzadziej zg³aszanymi negatywnymi za-
chowaniami by³y z kolei: „Gro¿enie przemoc¹
fizyczn¹, b¹dź faktyczne znêcanie siê fizyczne”
– 98% respondentów nigdy nie mia³o tego
rodzaju doświadczeñ w miejscu pracy, „Za-
straszanie przyjmuj¹ce formy: pokazywania
palcem, naruszania przestrzeni prywatnej
itd.” – 93% nie doświadczy³o takiej agresji,
a tak¿e „Robienie kawa³ów (praktycznych
¿artów)” – 90% nigdy nie mia³o okazji siê z nimi
spotkaæ. Warto zauwa¿yæ, ¿e trzy ostatnie
dzia³ania s¹ raczej oparte o przemoc fizyczn¹,
a nie psychiczn¹ i, jak pokazuj¹ wcześniejsze
badania prowadzone na gruncie europejskim,
rzadko pojawiaj¹ siê wśród osób zatrudnionych
w zawodach zwi¹zanych z prac¹ umys³ow¹,
czêściej mog¹ natomiast wystêpowaæ wśród
pracowników fizycznych i w organizacjach
zdominowanych przez mê¿czyzn, np. robot-
nicy, wojsko, s³u¿by wiêzienne.
Aby obliczyæ wskaźnik ofiar w badanej grupie,
pod uwagê brano wyniki uzyskane w kwestio-
nariuszu NAQ oraz tzw. kryterium Leymanna,
zgodnie z którym za ofiarê mobbingu mo¿na
uznaæ osobê, która doświadcza przynajmniej
jednego negatywnego dzia³ania nie rzadziej
ni¿ raz w tygodniu, przez okres nie krótszy
ni¿ sześæ miesiêcy. Przypisanie badanych
do poszczególnych grup, tj. ofiar i „nie-ofiar”
odbywa³o siê na podstawie analizy odpowiedzi,
których badani udzielali w kwestionariuszu oraz
wspomniane kryterium. W wyniku zastosowania
tej metody wśród nauczycieli zidentyfikowano
106 ofiar mobbingu, co stanowi 9,7% wszystkich
badanych. Wskaźnik ten potwierdzi³ przyjête
za³o¿enie o stosunkowo du¿ej liczbie ofiar w sek-
torze edukacji. W NAQ umieszczono równie¿ do-
datkowe pytanie sprawdzaj¹ce ogólne poczucie
bycia represjonowanym, zgodnie z nastêpuj¹c¹
definicj¹:
nauczycieli (14,3% wszystkich badanych), choæ
nale¿y tu podkreśliæ, i¿ wiêkszośæ z nich (8,7%)
deklarowa³a, ¿e by³a mobbingowana rzadko,
5,7% przyzna³o, ¿e by³o mobbingowanych „co
jakiś czas”, natomiast tylko 0,8% kilka razy
w tygodniu lub czêściej (tabela 3.).
Osoby, które zgodnie z podan¹ definicj¹
uznawa³y siebie za ofiary przemocy psychicznej
w miejscu pracy (niezale¿nie od czêstotliwości
stosowania wobec nich mobbingu) udzieli³y
równie¿ kilku innych informacji dotycz¹cych ich
w³asnych doświadczeñ mobbingowych. Dziêki
temu ustalono, ¿e znaczn¹ czêśæ sprawców
odpowiedzialnych za mobbing wybranych
nauczycieli stanowili ich prze³o¿eni (najczêściej
dyrektorzy/wicedyrektorzy placówek), tj.
w 80% przypadków. Prawie 52% mobbingo-
wanych, jako sprawcê wskaza³o wspó³pracow-
ników, a tylko 7% swoich podw³adnych. Warto
zauwa¿yæ, ¿e z prezentowanych zestawieñ
wynika, i¿ w niektórych przypadkach sprawcami
mobbingu mogli byæ jednocześnie prze³o¿eni
i wspó³pracownicy czy podw³adni (tabela 4.).
Istotne wydawa³o siê te¿ pytanie dotycz¹ce
wieku sprawców. Okaza³o siê, ¿e znaczna
czêśæ mobberów by³a starsza od swojej ofiary
(56% przypadków). 22% ofiar deklarowa³o, ¿e
sprawcy ich prześladowania byli mniej wiêcej
w ich wieku, 14%, ¿e zarówno m³odsze, jak
i starsze. Tylko niespe³na 9% mobbingowanych
przyzna³o, ¿e mobberami by³y osoby wy³¹cznie
m³odsze (tabela 5.).
Ponadto oszacowano, ¿e średni czas
mobbingowania badanych wynosi³ 3 lata i 2
miesi¹ce.
Niezwykle wa¿ne wydaj¹ siê byæ równie¿
informacje dotycz¹ce prewencji i radzenia
sobie z mobbingiem w placówkach, gdzie
zatrudnieni byli badani. Analiza odpowiedzi
respondentów na pytania dotycz¹ce tej kwestii
pozwala na nakreślenie niezbyt optymistycz-
nego obrazu – a¿ 75% nauczycieli przyzna³o,
¿e nigdy nie uzyska³o informacji na temat
mobbingu w swoim zak³adzie pracy, 17% by³o
informowanych o takim zagro¿eniu, ale w nie-
wystarczaj¹cym stopniu. Tylko niespe³na 8%
badanych przyzna³o, i¿ uzyskali wystarczaj¹c¹
wiedzê na temat tego zjawiska (tabela 6.).
Mniej ni¿ po³owa (44%) badanych na-
uczycieli uzna³a, ¿e ich placówka skutecznie
poradzi³aby sobie z ewentualnym przypadkiem
mobbingu, gdyby siê w niej pojawi³ (tabela 7.).
Odpowiedź
N
%
Nie
941
85,7
Tak, ale rzadko
95
8,7
Tak, co jakiś czas
54
4,9
Tak, kilka razy w tygodniu
4
0,4
Tak, prawie codziennie
4
0,4
Tabela 4
KTO JEST SPRAWC¥ TWOJEGO MOBBINGU?
(N = 134)
Who is your mobber? (N = 134)
Sprawca
(identyfikowany przez ofiary)
N
%
Prze³o¿ony/prze³o¿eni
107
79,9
Wspó³pracownik/wspó³pracownicy
69
51,5
Podw³adny/podw³adni
7
5,2
Tabela 5
W JAKIM WIEKU S¥ OSOBY, KTÓRE CIÊ MOBBINGUJ¥/
MOBBINGOWA£Y? (N = 138)
How old are the persons who mobs/mobbed you?
(N = 138)
Odpowiedź
N
%
W wiêkszości starsze ode mnie
77
55,8
W wiêkszości m³odsze ode mnie
12
8,7
Mniej wiêcej w moim wieku
30
21,7
Zarówno m³odsze jak i starsze
ode mnie
19
13,8
TABELA 6
CZY BY£EŚ INFORMOWANY LUB UCZESTNICZY£EŚ
W DYSKUSJI NA TEMAT MOBBINGU W SWOIM
MIEJSCU PRACY? (N = 1061)
Have you been informed about or discussed the
phenomenon of mobbing at your workplace?
(N = 1061)
Odpowiedź
N
%
Nie
795
75,0
Tak, ale w ograniczonym stopniu
184
17,4
Tak, w wystarczaj¹cym stopniu
81
7,6
Tabela 7
CZY JESTEŚ PRZEKONANY, ¯E TWOJE MIEJSCE PRACY
JEST ODPOWIEDNIO PRZYGOTOWANE NA TO, ABY
PODJ¥Æ ODPOWIEDNIE KROKI I PORADZIÆ SOBIE
Z EWENTUALNYM PROBLEMEM MOBBINGU, KTÓRY
MO¯E SIÊ POJAWIÆ? (N = 997)
Do you believe that your workplace would have the
capabilities to intervene and solve a possible mobbing
situation? (N = 997)
„Mobbing definiujemy jako sytuacjê,
w której jedna lub kilka osób bezustannie
i przez d³u¿szy okres postrzegaj¹ siebie jako
nara¿onych na negatywne dzia³ania podej-
mowane przez jedn¹ lub kilka osób, i gdzie
obiekt mobbingu ma trudności z obronieniem
siê przed takimi dzia³aniami. Jednorazowy
(przypadkowy) incydent nie bêdzie uznany
za mobbing”.
Mobbing
a dobrostan badanych nauczycieli
Zgodnie z wynikami wielu poprzednich badañ
[m.in. 11, 12, 13] przyjêto, i¿ doświadczanie mob-
bingu w miejscu pracy bêdzie silnie zwi¹zane z do-
brostanem ofiar. Analiza wyników uzyskanych we
wcześniej opisanej grupie nauczycieli pokaza³a,
¿e im czêściej i wiêcej negatywnych dzia³añ
doświadczali badani, tym charakteryzowali siê
gorszym zdrowiem psychicznym (wspó³czynnik
korelacji r-Pearsona = 0,31; poziom istotności
Odpowiedź
N
%
Nie, nie dysponuje odpowiednimi
środkami
372
37,4
Pos³uguj¹c siê t¹ definicj¹ badani zostali
poproszeni o określenie, czy byli mobbingowani
w pracy w czasie ostatnich 6 miesiêcy i jeśli tak,
to jak czêsto mia³o to miejsce (rzadko , co jakiś
czas , kilka razy w tygodniu , prawie codziennie ).
Okaza³o siê, ¿e pozytywnie odpowiedzia³o 147
Nie, co prawda dysponuje
pewnymi środkami, ale s¹ one
niewystarczaj¹ce
187
18,7
Tak, dysponuje wystarczaj¹cymi
środkami
438
43,9
8
189796107.031.png 189796107.032.png 189796107.033.png 189796107.034.png 189796107.035.png 189796107.036.png
 
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 5/2008
Tabela 8
PORÓWNANIE STANU ZDROWIA PSYCHICZNEGO I ZADOWOLENIA Z PRACY W DWÓCH GRUPACH (OFIAR I
„NIE-OFIAR” MOBBINGU) WYODRÊBNIONYCH NA PODSTAWIE KRYTERIUM LEYMANNA
Comparison of mental health and work satisfaction between two groups (victims and “non-victims” of mobbing)
separated according to Leymann’s criterion
z pracy), ale równie¿ uczniowie. Jak podkreśla
Ojrzyñska [7] świadkami mobbingu szkolnego s¹
uczniowie i dzia³ania sprawcy mog¹ stanowiæ dla
nich model zachowañ agresywnych. Obserwacja
przez uczniów mobbingu wśród doros³ych uczy
podzia³u na s³abych i silnych oraz pokazuje, ¿e
op³aca siê stosowaæ przemoc. St¹d wa¿ne wy-
daje siê wypracowanie trafnych, a jednocześnie
skutecznych metod prewencji i radzenia sobie
z ju¿ istniej¹c¹ przemoc¹ psychiczn¹ wśród pra-
cowników oświaty. Przy czym nale¿y zaznaczyæ,
¿e to na dyrektorach poszczególnych placówek
powinien spoczywaæ obowi¹zek zapobiegania
temu zjawisku oraz wdra¿ania odpowiedniej
kultury organizacyjnej w tym zakresie.
Zmienna
Grupa (kryterium
Leymanna)
N
Średnia
Test t równości średnich
(test Cochrana-Coxa)*
ró¿nica
średnich
t
istotnośæ
Stan zdrowia
psychicznego
„nie-ofiara”
980
12,02
-4,26
,000
-2,68
ofiara
100
14,71
Zadowolenie z pracy
„nie-ofiara”
980
16,10
8,04
,000
2,70
ofiara
100
13,40
* nie za³o¿ono równości wariancji
p < 0,01) i mniejszym zadowoleniem z pracy
(wspó³czynnik korelacji r-Pearsona = -0,46;
poziom istotności p < 0,01). Równie¿ porów-
nanie dwóch grup: ofiar i „nie-ofiar” mobbingu
potwierdza te za³o¿enia. Ofiary istotnie ró¿ni³y
siê od grupy „nie-ofiar” zarówno poziomem
satysfakcji z pracy (ni¿szy poziom wśród ofiar),
(test t równości średnich = 8,04; poziom istotno-
ści p < 0,001), jak i stanem zdrowia psychicznego
(gorsze zdrowie wśród ofiar), (test t równości
średnich = -4,26; poziom istotności p < 0,001),
(tabela 8.). Do oceny stanu zdrowia psychicznego
pos³u¿ono siê tutaj skrócon¹ wersj¹ Kwestiona-
riusza Ogólnego Stanu Zdrowia Goldberga (1978)
tzw. GHQ-12. Ka¿da pozycja tego kwestionariusza
jest pytaniem o to, czy respondent doświadcza³
ostatnio jakiegoś określonego objawu lub czy
zachowywa³ siê we wskazany w pytaniu sposób
i dotyczy g³ównie dwóch kategorii zjawisk, tj.
niezdolności do kontynuowania normalnego,
„zdrowego” funkcjonowania oraz pojawienia
siê u badanego nowego zjawiska, tzw. psychicz-
nego dystresu. Skala, któr¹ mierzono satysfakcjê
z pracy pochodzi³a z kwestionariusza COPSOQ
Kristensena (2000). W omawianych badaniach
skalê tê rozszerzono o dwa dodatkowe pytania
i w efekcie zawiera³a ona 6 pozycji ( W jakim
stopniu jesteś zadowolony z: perspektyw pracy;
wykorzystania twoich mo¿liwości; fizycznych
warunków pracy; wsparcia psychicznego
w miejscu pracy; pracy jako ca³ości, bior¹c pod
uwagê wszystkie jej elementy; zarobków ).
PIŚMIENNICTWO
[1] Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.
T. jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.
[2] Fourth European Working Conditions Survey
Europejska Fundacja Poprawy Warunków ¯ycia i Pracy ,
Dublin 2007. http://www.eurofound.europa.eu/
publications/htmlfiles/ef0698.htm
[3] Einarsen S., Raknes B. I. Harassment in the workplace
and victimization of men. “Violence and Victims”, 12,
247-263, 1997
[4] Einarsen S. Harassment and bullying in the
workplace: A review of the Scandinavian approach .
“Aggression and Violent Behavior”, 5, 379-401, 2000
[5] Leymann H. Mobbing – Psychoterror am Arbeitsplatz
und wie man sich dagegen wehren kann Reinbeck bei
Hamburg , Rowohlt 1993
[6] Zapf D. Organizational, work group related
and personal causes of mobbing/bullying at work .
“International Journal of Manpower”, 20, 70-84, 1999
[7] Ojrzyñska B.K. Mobbing wśród nauczycieli przyczyn¹
przemocy wśród m³odzie¿y. Wnioski z obserwacji
¿ycia w szkole . W: A. Rejzner (red.) Agresja w szkole .
Spojrzenie wieloaspektowe , Wydawnictwo WSP TWP,
Warszawa 2004
[8] Warszewska-Makuch M. Badania wp³ywu wy-
branych czynników organizacyjnych i osobniczych na
wyst¹pienie zjawiska mobbingu w miejscu pracy. Raport
z zadania badawczego nr 3.A.06. CIOP-PIB Warszawa
2005 (materia³y niepublikowane)
[9] Einarsen S. & Hoel H. The Negative Acts Questionnaire:
Development, validation and revision of a measure of bully-
ing at work . Paper presented at the 9th European Congress
on Work and Organisational Psychology:Globalisation-
Opportunities and Threats, Prague 2001
[10] Warszewska-Makuch M. Polska adaptacja kwestio-
nariusza NAQ do pomiaru mobbingu . “Bezpieczeñstwo
Pracy” 12(435)2007 str. 16-19
[11] Leymann H. The content and development of
mobbing at work . “European Journal of Work and
Organizational Psychology” , 5, 1996, 165-184
[12] Einarsen S., Mikkelsen G. E. Individual effects of
exposure to bullying at work. W: S. Einarsen, H. Hoel,
D. Zapf, C. Cooper (red.) Bullying and emotional
abuse in the workplace: International perspective in
research and practice . London, Taylor and Francis,
2003, 127-144
[13] Vartia M., Hyyti J. Gender differences in workplace
bullying among prison officers. “European Journal of Work
and Organizational Psychology”, 11, 2002, 113-126
Podsumowanie
Przedstawione rezultaty badañ s¹ zbie¿ne
z tymi, jakie uzyskano w badaniach nauczycieli
w krajach Europy Zachodniej. Wskaźnik ofiar
wśród polskich nauczycieli wyniós³ 10% i mo¿e
świadczyæ o podwy¿szonym ryzyku pojawienia
siê mobbingu w obrêbie tej grupy zawodowej.
Ponadto okaza³o siê, ¿e badani byli szczególnie
nara¿eni na takie negatywne dzia³ania, jak
ignorowanie ich opinii i pogl¹dów, a tak¿e ob-
ci¹¿anie nadmiern¹ prac¹. Mo¿na przypuszczaæ,
¿e czêstośæ tego rodzaju zachowañ wi¹¿e siê
z pozycj¹ sprawców w hierarchii organizacyjnej
oraz ich wiekiem, tj. w znacznej czêści badanych
przypadków byli nimi prze³o¿eni i osoby starsze
od prześladowanych. Bardzo rzadko natomiast
nauczyciele doświadczali przemocy fizycznej
lub dzia³añ bêd¹cych na granicy przemocy
psychicznej i fizycznej.
Podsumowuj¹c, wyniki badañ pozwalaj¹
stwierdziæ, i¿ zjawisko mobbingu mo¿e sta-
nowiæ istotny problem wśród nauczycieli, nie
tylko w krajach Europy Zachodniej, ale równie¿
w Polsce. Pomimo zwiêkszonego ryzyka wy-
st¹pienia mobbingu w tej grupie zawodowej,
wydaje siê, ¿e poziom prewencji w sektorze
edukacji nadal jest niski (tylko 8% nauczycieli
uzyska³o w swoim miejscu pracy rzetelne in-
formacje na temat zjawiska mobbingu, a 56%
uzna³o, ¿e ich miejsce pracy nie jest odpowiednio
przygotowane na poradzenie sobie z ewentu-
alnym przypadkiem mobbingu). Warto równie¿
podkreśliæ, i¿ mobbing w szkole mo¿e byæ zja-
wiskiem szczególnie niebezpiecznym, poniewa¿
jego konsekwencje ponosz¹ nie tylko sami
poszkodowani – nauczyciele (m.in. gorszy stan
zdrowia psychicznego i mniejsza satysfakcja
Publikacja opracowana na podstawie wyników zadania badawczego nr 3.A.06 pn. „Badania
wp³ywu wybranych czynników organizacyjnych i osobniczych na wyst¹pienie zjawiska mobbingu
w miejscu pracy”, uzyskanych w ramach programu wieloletniego pn. „Dostosowywanie warunków
pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej”, dofinansowywanego w latach 2005-2007 w za-
kresie badañ naukowych i prac rozwojowych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wy¿szego.
G³ówny koordynator: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Pañstwowy Instytut Badawczy
9
189796107.037.png 189796107.038.png 189796107.039.png 189796107.040.png 189796107.041.png 189796107.042.png 189796107.043.png 189796107.044.png 189796107.045.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin