Montaż alarmu Audi B3/B4
Niezbędne narzędzia:
- zestaw alarmowy + 2 dodatkowe przekaźniki przełączane
- lutownica,
- opaska termokurczliwa (ewentualnie taśma izolacyjna)
- fosol – kwas solny do przeczyszczenia lutowanych elementów
- nożyk
- śrubokręt płaski i krzyżakowy
- 10 gniazd żeńskich
- klucz 10 nasadowy
Montaż alarmu rozpoczynamy od zdemontowania schowka pod kierownicą (nad nogami kierowcy). Odkręcamy śruby mocujące (klucz 10 nasadowy) i zdejmujemy półkę.
Wewnątrz kokpitu szukamy poszczególnych przewodów niezbędnych do podłączenia centralki alarmowej:
Masa – przewód wyprowadzony bezpośrednio z nadwozia (z lewej ścianki w pobliżu nadkola, wewnątrz kokpitu pod kierownicą)
Zasilanie + 12V stałe – przewód idący bezpośrednio z akumulatora, lub w skrzynce bezpiecznikowej. Na przewodzie tym powinien być zlokalizowany bezpiecznik. W wypadku gdy nie występuje na nim bezpiecznik zalecane jest jego własne dołożenie. Uchroni to zarówno alarm, jak i instalację elektryczną przed ewentualnym zwarciem i zniszczenie.
+12V po stacyjce – przewód czarny znajdujący się na wsporniku czarnego przekaźnika po stronie kierowcy.
Kierunkowskazy – przewody czarno-biały i czarno-zielony znajdujący się w brązowym złączu konektorowym pod kolumną kierownicy (dobry dostęp jest od strony zegarów). Należy pamiętać że przy wyjściu przewodu z centrali alarmowej znajduje się rozgałęzienie a następnie 2 diody, które zapobiegają przepływaniu impulsu w przeciwną stronę, czyli wtedy kiedy włączamy np. lewy kierunkowskaz, mamy pewność że prawy nie będzie działał. Musimy więc pamiętać o odpowiednim podłączeniu przewodów. Ponadto bardzo często wiązka do kierunkowskazów wyposażona jest w bezpiecznik, co zatrzymuje niebezpieczeństwo uszkodzenia centrali alarmowej poprzez zwarcie w kierunkowskazach. Jeśli nie jest wyposażona w bezpiecznik, proponuję własne jego dołożenie (między centralką a rozgałęzieniem z diodami).
Wyłącznik drzwi – Zwykle mamy możliwość podłączenia się do + który pojawia się po otwarciu drzwi, lub masy, która także pojawia się na przewodach po otwarciu drzwi. Łatwiejszym sposobem podłączenia się do czujników drzwiowych w B3/B4 jest wybór masy jako źródło impulsu wykorzystywanego przez centralkę alarmową. Przewody masowe od czujników drzwiowych: brązowo-niebieski i brązowo-biały znajdujące się w 3-y polowym złączu konektorowym pod tablicą rozdzielczą po lewej stronie (można zastosować także podłączenie bezpośrednio do przewodów wychodzących od lampki wewnętrznej – jest to przewód 3-żyłowy płaski, wychodzący ze słupka drzwi kierowcy, podpiąć należy się do przewodu masowego czyli puszczającego masę do lampki po otwarciu drzwi, przy takim podłączeniu należy pamiętać żeby ustawić czas opóźnienia centralki na 25 lub 30s).
Wyłącznik klapy bagażnika – przewód brązowo-niebieski znajdujący się w czarnym 6-cio polowym złączu konektorowym obok tylnego lewego reflektora
Zamek centralny – przewód zielono-niebieski lub żółto-niebieski w B4 lub zielono-czerwony w B3 wychodzący ze słupka drzwi.
Ponieważ zwykle sterowanie centralnym zamkiem w większości systemów alarmowych odbywa się za pomocą wysyłania sygnałów z centralki alarmowej: minus – zamykanie, minus – otwieranie w celu wykonania odpowiedniego połączenia sterowania zamkiem centralnym pneumatycznym w Audi (gdzie sterowanie odbywa się za pomocą sygnałów: plus – otwieranie, minus – zamykanie) należy zastosować odpowiedni schemat i 2 przekaźniki przełączane (foto poniżej). Zastosowanie właśnie tych przekaźników przełączanych pozwoli nam otwierać centralny zamek zarówno z pilota alarmu, jak także nie wyłączona zostanie opcja otwierania/zamykania zamka poprzez użycie klucza w drzwiach kierowcy, lub pasażera (siłowniki master).
Schemat wykonania takiego połączenia przedstawia poniższy rysunek:
Dobrze jest się wcześniej zaopatrzyć w podstawki przekaźników, albo w zwykłe gniazda żeńskie (piny) do łatwego ich podłączenia.
Przy dokonywaniu łączenia przewodów bardzo dobrym sposobem jest wykorzystanie Fosolu lub innego środka do czyszczenia lutowanych elementów. Wystarczy odizolowaną część przewodu zanużyć na chwilę w roztworze i przyłożyć do grota lutownicy zawierającego na swej powierzchni rozgrzaną cynę. Cyna automatycznie powinna zostać “wchłonięta” przez przewód (linkę), dzięki czemu połączenie jest naprawdę mocne i trwałe. Nie wolno zapomnieć zaizolować miejsc łączenia. Można wykorzystać zwykłą taśmę izolacyjną lub specjalną opaskę termokurczliwą, która po podgrzaniu np. zapalniczką kurczy się i dokładnie pokrywa nieizolowane przewody.
Światła STOP. Niekiedy systemy alarmowe mają pewne funkcje wykorzystujące do ich prawidłowego działania doprowadzenia przewodu +12V przy wciśniętym pedale hamulca . Dogodnym źródłem tego impulsu jest złącze konektorowe w bagażniku pod lewą tylną lampą.
Dioda LED i wyłącznik serwisowy. Ich montaż jest jednym z prostszych etapów instalacji alarmu samochodowego. Zwykle są to gotowe wiązki, które musimy rozprowadzić do odpowiadających nam elementów wnętrza. Jedyną ingerencją jest wywiercenie/wycięcie otworu w którym umieścimy diodę i wyłącznik serwisowy. Najpopularniejszym miejscem montowania LED jest górna osłona kolumny kierowniczej, wyłącznika serwisowego zaś dolna część tejże osłony.
Z doświadczenia wiem, że diody LED stosowane w systemach alarmowych są słabej mocy, przez co są słabo widoczne w dzień, a nawet o zmierzchu. Proponuję więc zakup nowej diody 12V (ewentualnie diody o niższym napięciu ale z wykorzystaniem rezystora). Gama kolorystyczna diod LED na naszym rynku jest bardzo szeroka i w zupełności odpowiada potrzebom klienta.
UWAGI
Nie polecam wykorzystywać funkcji odcięcia zapłonu w tanich systemach alarmowych, gdyż bardzo często staje się to zmorą kierowców, którzy dokonali zakupu taniego i niesprawdzonego alarmu. W przypadku gdy w wilgotnych warunkach zawiedzie nas alarm, nie będziemy w stanie odpalić auta, bez uprzedniego dotarcia do przekaźnika odcięcia. Bardzo często dotarcie do takiego przekaźnika jest czasochłonne i nie każde warunki mogą nam na to pozwolić. Dlatego też proponuję zastosować oddzielną blokadę zapłonu i pompy paliwa nie związaną z alarmem a porzucić pomysł montowania odcięcia zapłonu związanego i sterowanego centralką alarmową, chyba że staliśmy się posiadaczami systemu alarmowego dobrej i renomowanej firmy.
Na koniec naszych zmagań należy przeczytać dokładnie instrukcję programowania naszego alarmu i dokonać wskazanych tam niezbędnych czynności, tj:
1. określenie czasu sterowania zamkiem – 3s dla centralnego zamka pneumatycznego,
2. jeśli alarm podłączyliśmy bezpośrednio do przewodów od czujników drzwiowych, powinniśmy ustawić czas opóźnienia czujników drzwiowych na “0”. Jeśli podłączenia dokonaliśmy do “masy” sterującej lampką wewnętrzną powinniśmy ustawić czas opóźniania na 25s (lampka wewnętrzna gaśnie po upływie ok 25s od zamknięcia drzwi)
3. czas alarmu (czas wycia syreny)
4. samouzbrajanie (automatyczne załączenie alarmu po zgaszeniu zapłonu, otwarciu i zamknięciu drzwi)
itp.Przykładowy schemat podłączenia alarmu do instalacji samochodów:
Życzę miłej lektury i udanego montażu.
Wszelkie uwagi proszę wysyłać na adres: krzysztof_nizio@wp.pl
crash_override