mat_ms6_mat_ms6(1).pdf

(160 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Podstawy marketingu ca\263o\234\346.doc)
Systemmarketinguijegoelementy
Marketing –ang.marketczylirynek.Rozpatrujesięgowujęciuklasycznyminowoczesnym.
Jestto działalność,którapoprzezproceswymianyzmierzadozaspokojeniapotrzebi Ŝyczeń konsumentów
(prof.Kotler)–definicjanowoczesna(tzn.dorynkudopuszczonesąwszystkieinstytucjezarównoprofit,jak
inonprofit).Jesttotakisposóbpostępowania,któregopunktemwyjściajestzaspokojeniepotrzeb.
Zasadymarketingu:
1. Firma prowadzi systematycznie badania marketingowe zgodnie z zasadą, w myśl której nie ma
współczesnego marketingu bez badań rynku stanowiących podstawę działania na rynku, a więc
decyzjizarównobieŜących jaki długofalowych.Brakbadań marketingowych wfirmie oznacza,Ŝe
nielokujesięonanaliściepodmiotówzorientowanychmarketingowo.
2. Firma zorientowana marketingowo na podstawie badań musi umieć określić własne pole
opłacalnego działania, czyli wyznaczyć świadomie tą część rynku, zwaną segmentem rynku, do
którego ma zamiar adresować swoje działania, w tym produkty i usługi. Określenie własnego
segmentupozwala nastałe jegośledzeniapod kątem zmian w nim zachodzących, costawiafirmie
bardziejtrafnąofertęswychproduktów,przyuwzględnieniumoŜliwościnabywczychpotencjalnych
klientów.
FirmamusibyćinnaniŜwszystkie,musimiećtoŜsamość.
3. Jednostka stojąca na gruncie marketingu stale komunikuje się ze swoim otoczeniem, pobierając z
jednej strony informacje z rynku, z drugiej emitując je w stosunku do róŜnych uczestników rynku
poprzezsystemypromocyjne,reklamą,publicrelations,kontaktyzorganizacjamikonsumenckimii
agendami rządowymi. Opierając się na gromadzonych informacjach tworzy ona marketingowe
systemy informacyjne (SIM), których treść, strukturę i zakres wyznaczają potrzeby decyzyjne i
moŜliwości finansowe podmiotów rynkowych. KaŜda firma podejmuje decyzje indywidualnie na
podstawieswojejzdolnościfinansowej.
4. Podstawę ekspansjifirmy na konkurencyjnychrynkachstanowi jasne określenie jej długofalowych
celów(misji).FirmawcielajewŜyciestosującróŜnetypystrategiimarketingowych.
5. Firmazorientowana marketingowo nie maszanszaistnienianarynkach europejskichbezuznania i
realizowania przez nią generalnych standardów obowiązujących w ramach UE (normy jakości,
wzornictwo,systemyinformacji,ISO)
6. Standardem, który kwalifikuje firmy do norm europejskich jest przestrzeganie etyki zawodowej w
biznesie.
7. Zasadazintegrowanegodziałanianarynek–wszystkiezasadymusząbyćuznawaneprzezbiznes.
Funkcje marketingu – zbiór czynności, które marketing spełnia w stosunku do firmy, otoczenia
rynkowegoispołeczeństwa.NajwaŜniejszeto:
1. Gromadzenie informacji w celu wsparcia procesu decyzyjnego firmy, punktem wyjścia są badania
marketingowenapodstawiektórychtworzysięSIM.
2. Funkcje w dziedzinie obrotu towarowego związane z obsługą procesów kupna – sprzedaŜy,
przesuwaniemdóbrodproducentadokonsumenta,związanychzanaliządrógprzebiegutowarówz
instytucjamiuczestniczącymiwtymprocesie.
3. Funkcjawdziedziniezarządzania(marketingowezarządzaniefirmą)wypracowaniezintegrowanych
systemówdziałaniawosiąganiucelówbieŜącychidługookresowych.
4. Funkcjaspołecznaprzejawiasię wtym,Ŝe marketing koncentrujesię naŜyczeniachkonsumentów,
stymulujeichzachowania,kreujenowepotrzeby.
1
Orientacjamarketingowa sątodziałania(nastawienie,filozofia)podporządkowująceczynnościwsferze
produkcji,handlu,usługpreferencjomklienta,nabywcyorazrozwijającejegopotrzeby.
WyróŜniamynastępująceorientacje:
  produkcyjna–najpierwprodukcjapotemsprzedaŜ
  dystrybucyjna
  rynkowa (marketingowa) – marketing — produkcja — marketing. Badanie potrzeb klienta —
produkowanie—dostarczeniesatysfakcjiklientomwstosunkudozbadanychpotrzeb.
Rynek – ogół stosunków wymiennych (towarowo – pienięŜnych) między sprzedającymi oferującymi
towary i usługi po określonej cenie, czyli reprezentującymi podaŜ, a kupującymi zgłaszającymi
zapotrzebowanienatowaryiusługi,reprezentującymipopyt.
Fundusznabywczy –tośrodkipienięŜneprzeznaczonenazakuptowarówiusług.
Popyt –tworząpotrzebyujawnionenarynkuimającepokryciewtzw.funduszunabywczym.
Popytefektywny –gdypotrzebymająpokryciewfunduszunabywczym,przyodpowiednimpoziomiecen.
Popyt potencjalny – suma odczuwanych potrzeb niezaleŜnie od aktualnych moŜliwości ich zaspokajania.
MoŜesięzmienićwpopytefektywny,gdywzrośniesiłanabywcza.
PodaŜ –tworząwszystkiedobraiusługizaoferowanenarynkupookreślonejcenie.
MiędzypodaŜąapopytemzachodząpowiązaniaregulowaneprzezcenę.
Potrzeba –stanbrakuczegoś.
HIERARCHIAPOTRZEB:
1. Fizjologiczne
2. Bezpieczeństwa–pewnośćŜycia
3. Społeczne–przynaleŜnośćdogrupy,przyjaźń,miłość
4. Uznania–szacunek,osiągnięciawŜyciuzawodowym
5. Samorealizacji–osiągnięcia,uznanie
6. Estetyczne
Powiązaniamiędzyrynkiemaprzedsiębiorstwem
klientukryty—potencjalny—aktywny
Popyt anonimowy – wstępna akwizycja. Potencjalnemu klientowi naleŜy przedstawić konkretne warunki.
Klient chce się dowiedzieć jak najwięcej o towarze. Klient aktywny – zamawia w przedsiębiorstwie,
zostawiapieniądze.
Instytucje rynkowe – organizacje lub osoby, za pośrednictwem których dokonuje się przepływ od
producentów do finalnych odbiorców róŜnych strumieni w tym głównie produktów (negocjacje, ryzyko,
przepływproduktów,,zapłata).Sątoinstytucje,któreobsługująrynektowarowyipienięŜny–banki,giełdy,
towarzystwaubezpieczeniowe,instytucjespedytora.
Banki – instytucje gospodarcze, których główną funkcją jest zaspokajanie za pomocą kredytu popytu na
pieniądzzgłaszanegozestronyjednostekdziałającychnarynku.
Giełda – wyspecjalizowana instytucja rynkowa, na której przeprowadzane są obroty ściśle określonymi
wartościami w wyznaczonym czasie i miejscu orazustalonesąkształtującesię wtych obrotachceny,czyli
kursynotowaneiogłaszanewoficjalnymwykazie.
Towarzystwaubezpieczeniowe –instytucjeorganizującewspólnotyponoszeniaryzykazdarzeńlosowych
orazróŜnorakichubezpieczeńgospodarczych.
Instytucjaspedytora –zajmujesięorganizowaniemprocesuprzemieszczaniatowarunatrasieoddostawcy
doodbiorcy.
OTOCZENIEMARKETINGOWE
Jesttozbiórzewnętrznych„aktorów”isił,które oddziałująna moŜliwościfirmycodojejrozwoju orazna
utrzymywanieudanychtransakcjiznabywcami.(wgKotlera)
Warunki i czynniki zewnętrzne, które decydują o powodzeniu (i/lub) niepowodzeniu w realizacji celów
przedsiębiorstwanarynku.(wgAltkorna)
Otoczenie dalsze (makro) – ogół warunków ekonomicznych, technologicznych, prawnych, politycznych i
kulturowych, występujących w danym kraju. Kształtują zasadniczą płaszczyznę ustalania celów i zasad
działaniaprzedsiębiorstwa.
Otoczenie bliŜsze (operacyjne) – podmioty (osoby, organizacje, instytucje) z którymi przedsiębiorstwo
wchodziwbezpośrednieinterakcje.
Konkurent –ktoś,ktopozbawiazasobówgotówkowych„mojego”klienta.
Społeczności –grupyodniesienia,któreoddziałująnamoŜliwościfirmyprzyokazjirealizująwłasnecele.
2
52733982.001.png
OTOCZENIEMARKETINGOWE
czynniki
demograficzne
czynniki
ekonomiczne
konkurencja
Dostawcy+Przedsiębiorstwo+
Pośrednicy+Nabywcy
społeczności
MIKROOTOCZENIE
czynniki
polityczno–prawne
MAKROOTOCZENIE
Otoczenie ekonomiczne – fotografia kondycji gospodarki kraju. Wskaźniki opisujące kondycję: stopy
procentowe, kursy walut, wzrost gospodarczy, poziom spoŜycia, bezrobocia, zadłuŜenia, prywatyzacji,
zamoŜnośćgospodarstwdomowych.
Otoczenie technologiczne – realizowane za pomocą innowacji w technice i technologii, a takŜe
komunikacjiiinformatyki.
Otoczenie społeczne – działalność społeczna państwa, zasięg ruchów społecznych, ochrona środowiska,
noweprądyreligijne,organizacjezawodoweikonsumenckie,otoczeniekulturowe.
Otoczenie demograficzne – poziom ludności wg wieku, płci, segmentacja gospodarstw domowych wg
cykluŜycia,sytuacjanarynkupracy.
Otoczeniepolityczneiprawne –prywatyzacjaprzedsiębiorstw(bardzowaŜnawstrategiifirmy).
Otoczenie międzynarodowe – konkurencja międzynarodowa z udziałem i bez ingerencji państwa,
informacjeocłach,sankcjach,protekcja,dyskryminacja,relacjacenigrapodaŜyipopytu.
Otoczenienaturalne –klimat,ukształtowanieterenu.Firmaniemananiewpływu.
Otoczenieprzedsiębiorstwa moŜemyrozumieć,jakosumęstalezmieniającychsięczynnikówiprocesów,
zktórymizmuszonejestonowspółdziałać.MoŜebyćonopodmiotowe(konkurenci)iprzedmiotowe.
Badanie otoczenia zajmuje się identyfikacją i oceną sił (składników otoczenia, które bezpośrednio lub
pośredniowpływająnacelepracyiwynikiprzedsiębiorstwa.Polegaonona:
  regularnymdiagnozowaniuskładnikówotoczenia
  prognozowaniutendencji,zjawisk,wydarzeń,któremogązaistniećwotoczeniu
Istnienie rynku oraz funkcjonowanie na nim przedsiębiorstw nie oznacza automatycznie stosowania
marketingu.MarketingniepowstajewkaŜdychwarunkachrynkowych.Powstajewtakichwarunkach,które
sprzyjająwykształceniusięorientacjirynkowejwdziałaniuprzedsiębiorstw.
Zarządzanie marketingowe – taki sposób zarządzania przedsiębiorstwem, który wiąŜe się z wyznaczaniem
celów rynkowych przedsiębiorstwa i sposobów ich realizacji. Zarządzanie marketingowe to logiczny ciąg
czynności składający się na proces tworzenia całościowej koncepcji działań przedsiębiorstwa oraz proces
realizacji celów rynkowych odpowiednio ukształtowanych w formach organizacji i przy wykorzystaniu
właściwychsystemówkierowaniaikontroli.
3
czynniki
społeczno–kulturowe
52733982.002.png
STRATEGIAMARKETINGOWA
Strategia
1. PLAN–pewienświadomy,planowanyizamierzonybiegzdarzeń
2. WYBIEG–zamierzonymanewrmającynaceluprzechytrzenieprzeciwnika
3. WZORZEC–specyficznaseriadziałańizdarzeńnakierowanychnapewienkońcowycel
4. POZYCJA – sposób umiejscowienia instytucji w otoczeniu. Jest siłą pośredniczącą między
organizacjąajejotoczeniem
5. PERSPEKTYWA – sposób postrzegania świata i konkurencji przez kadrę zarządzającą oraz
zaakceptowanaprzezniąreceptanasukces
STRATEGIA–towyraźnieokreślenietoŜsamościprzedsiębiorstwa
Dobra strategia nadaje firmie odmienność tzn. odróŜnia ją od wszechobecnej przeciętności w dwojaki
sposób:
1. zpunktuwidzeniaotoczeniaprzedsiębiorstwojestinneniŜpozostałewbranŜy
2. czymśsiępozytywniewyróŜniawsposóbzrozumiałydlaklientów
ELEMENTYSTRATEGII:
1. Domenadziałania –określagdzieikomufirmazamierzasprzedawaćswojeprodukty
2. Strategiczna przewaga – inaczej silna strona firmy, jej atut, polega na tym, aby w ramach
wybranej domeny być bardziej atrakcyjnym partnerem niŜ inne firmy np. dobry marketing,
przewaga
3. Strategiczne cele – określają konkretnie co firma chce osiągnąć w kolejnych okresach oraz
pozwalająkontrolować,czyfirmaosiągasukces
4. Funkcjonalneprogramydziałania –sąprzełoŜeniemkoncepcjistrategiinakonkretnedziałania
nakaŜdymstanowiskupracy,nacodziennezachowaniakaŜdegopracownika(co,kto,kiedyiwjaki
sposóbbędzierobiłiwjakisposóbwiąŜesiętozglobalnąstrategiąfirmy).
MODELSTRATEGII
funkcjonalneprogramy
domenadziałania
strategicznaprzewaga
działania
strategicznecele
Strategiamarketingowa –jeststrategiąfunkcjonalną,bomarketingjestfunkcjąwprzedsiębiorstwie.Jest
tosystem zasadireguł działania,wyznaczającychramyaktywnościrynkowej w długim okresie.Pojęcieto
definiuje się takŜe jako wybór celów, zasad i reguł, które w określonym czasie nadają kierunek
marketingowym działaniom przedsiębiorstwa, wyznaczając rozmiary, kombinacje i alokację środków w
zaleŜnościodzmieniającejsięsytuacjirynkowej.
4
52733982.003.png
FAZYFORMUOWANIASTRATEGIIMARKETINGOWEJ
Analizaotoczenia
Analizapotencjału
przedsiębiorstwa
Ifaza
Potencjałfirmy–jestopisywanyprzezzasobyludzkie,materialne,finansoweiinformacyjne
IIfaza
Identyfikacja celów strategicznych – konkretne cele strategiczne precyzują to, co przedsiębiorstwo chce w
sposóbdługofalowyosiągnąćdziałającwotoczeniurynkowym.Musząonepozostawaćwzgodziezmisja.
Sądwarodzajepostacicelów:
1. finansowa–konkretne,wymiernenp.zamierzonywzrostzyskuwprocentachwokreślonymczasie
2. operacyjna – precyzująca w opisowy stan, jaki dana firma chce osiągnąć np. wejście na rynki,
utrzymaniedotychczasowejpozycjinarynku
Segmentacjarynku
Sformułowanie
marketingumix
Podziałiuruchomie
nieśrodków
IIIfaza
Segmentacja rynku oznacza podział rynku wg określonych kryteriów na jednorodne grupy nabywców.
Wybórobiektulubsegmentu,naktórymprzedsiębiorstwobędziedziałać,naktórybędąskierowanenakłady
oraz,zktórychpłynąćbędąkorzyścidlaprzedsiębiorstwa.
Kryterianarynkudóbrkonsumpcyjnych
1. Kryteriacharakteryzującenabywców
a) demograficzne
  wiek
  płeć
  dochody
  cyklŜyciarodziny
b) geograficzne
  wielkośćregionu
  wielkośćmiasta
5
Identyfikacjacelów
strategicznych
52733982.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin