B_Palewska_krasnal.doc

(34 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć otwartych w grupie II (4– latki)

Scenariusz zajęć otwartych w grupie II (4– latki)

Opracowała i przeprowadziła: mgr Beata Palewska

.

 

TEMAT: Krasnal Hałabała i jego przyjaciele.

 

Cele:

-         zapoznanie z elementami i barwami jesiennej pogody

-         kształtowanie umiejętności wytrwałego słuchania opowiadania przedstawionego przez nauczyciela

-         poznanie charakterystycznych cech opisujących zachowanie i zwyczaje jeża, wiewiórki, niedźwiedzia, zająca.

-         Kształtowanie umiejętności wykorzystania poznanych informacji i kojarzenia ich z konkretnym pojęciem.

-         Doskonalenie umiejętności przyporządkowywania i przeliczania

 

1.     Opowiadanie nauczycielki ilustrowane sylwetami.

Pewnego jesiennego dnia Krasnal Hałabała obudził się w dobrym humorze. Wyszedł ze swojego domku i od razu postanowił spotkać się z przyjaciółmi z lasu, żeby zaprosić ich do wspólnej zabawy.

Pierwszego spotkał jeża.

-         Pobaw się ze mną.

Jeżyk odpowiedział:

- Rozejrzyj się Hałabało dookoła i zobacz, że już przyszła jesień. Drzewa gubią liście, robi się coraz zimniej i dni coraz krótsze. Dlatego muszę się bardzo spieszyć, aby na czas przygotować sobie legowisko na zimę.

-         Po co jeżowi legowisko?

-         Hałabało, czy nie wiesz, że jeże zimę przesypiają? Zbieramy liście, suche gałązki, w których się zagrzebujemy i zasypiamy. Budzimy się dopiero wiosną.

-         Ach, skoro tak, to poszukam sobie kogoś innego do zabawy.

Poszedł więc Hałabała dalej, podśpiewując piosenkę (...), aż wreszcie spotkał wiewiórkę Rudą Kitkę. Zawołał ją, ale ona nie zwróciła na niego uwagi. Dopiero, gdy do niej podbiegł bardzo blisko zauważyła go.

-         Dzień dobry Hałabało.

-         Dzień dobry Ruda Kitko. Proszę Cię pobaw się ze mną.

-         Chętnie bym się pobawiła, ale nie mam teraz czasu. Zbieram orzeszki, szyszki, żołędzie, grzyby, które chowam w swoich dziuplach i zakopuję w ziemi. Mam tych spiżarni dużo, więc wiele czasu zajmuje mi ich zapełnieni. Dlatego nie boję się srogiej zimy, bo będę miała co jeść.

-         Trudno Ruda Kitko. W takim razie poszukam sobie kogoś innego do zabawy.

Idzie Hałabała dalej i patrzy, a pod drzewem coś dziwnego się dzieje. To jego kolega niedźwiedź kopie wielki dół. Krasnal zaskoczony pyta:

-         Misiu, co ty robisz?

-         Szykuję sobie gawrę.

-         A co to jest gawra?

-         Zimowe mieszkanie niedźwiedzia, czyli jama wyścielona liśćmi, która osłania od mrozu i wiatru.

-         Jak długo będziesz szykował tę gawrę? Chciałbym się z tobą pobawić.

-         Niestety nie pobawię się z tobą, bo czuję się bardzo zmęczony i chciałbym się jaj najszybciej położyć i zapaść w drzemkę. Spotkamy się dopiero wiosną.

 

Zaśpiewajmy razem z Hałabałą kołysankę dla misia, żeby mu się dobrze spało.

 

2.     Piosenka „Gawra”

Gdy z drzew ostatni spadnie liść i mróz się lasem skrada,

Do gawry człapie bury miś i do snu się układa.

              Dobranoc Misiu pada śnieg na świerki, sosny, jodły,

              Więc w łapy wtul kudłaty łeb i pośpij, pośpij.

              Dobranoc misiu pada śnieg, narciarzom ścieżki mości,

              Więc w łapy wtul kudłaty łeb i pośpij, pośpij.

Bo jak tu żyć gdy słońca brak, gdy zima grozi głodem,

Gdy lubi się poziomek smak i barć pachnącą miodem.

              Dobranoc misiu...

 

3.     Ciąg dalszy opowiadania

-         No cóż, pójdę dalej, może w końcu kogoś znajdę do zabawy.

Za chwilę spotkał zając, ale od razu wydał mu się bardzo zmieniony.

-         Co się stało z twoim futrem zajączki?

-         Zbliża się zima, więc moje futro robi się białe jak śnieg. Pozwala mi to ukryć się przed wrogami: lisami i wilkami.

-         Czy ty nie zasypiasz na zimę? Spotkałem jeża, wiewiórkę i niedźwiedzia – wszyscy szukują się do zimowego snu. A ty?

-         Ja nie śpię zimą i nie szykuję zapasów.

-         Więc może pobawimy się razem.

-         Tak, bardzo chętnie.

Bawili się długo i radośnie często sobie śpiewając.

 

 

4.     Piosenka „Na polanie w lesie”

Na polanie w lesie, już pożółkła trawa,

Zaraz się rozpocznie jesienna zabawa,

Zaraz się rozpocznie jesienna zabawa.

Zając dmucha w trąbę, jeż na flecie gra,

Mały jeżyk podśpiewuje bum tarara ra.

Wiewióreczka ruda wielki bęben trzyma,

Pod gałęzią sosny głową kiwa ślimak.

Pod gałęzią sosny głową kiwa ślimak.

Zając dmucha ......

 

5.     Analiza opowiadania, utrwalenie wiadomości o zwyczajach zwierząt leśnych.

- Z kim chciał bawić się Hałabała?

- Jak się przygotowują do zimy te zwierzęta?

- Czym się żywią?

- Dlaczego Hałabała spotkał białego zająca?

 

6.     Zabawa dydaktyczna „Zbieramy zapasy na zimę”

Nazywanie i segregowanie pożywienia zwierząt leśnych. Globalne czytanie.

(2 słoiki miodu, 4 pieczarki, 3 szyszki, 5 żołędzi, marchewka, orzechy laskowe.

 









 

 

niedźwiedź                                          zając                                               wiewiórka                                          jeż

 

 

7.     Działanie dzieci

Przyporządkowywanie, przeliczanie.

 

(każde dziecko ma kopertę z różnymi zapasami oraz obręcz)

Zagadki –               a) Pomyśl, a odgadniesz wnet,

                                Kto ma igieł pełen grzbiet?

                            b) Przez całą zimę słodko śpi.

                                A słodko dlatego, że miód mu się śni.

                            c) W dziupli swej na drzewie,

                                gdy nikt o tym nie wie,

                                orzechów zapasy

                                zbiera na złe czasy.

                            d) Z każdą porą roku

                      futro sobie zmienia.

                  Smaczny z niego pasztet

    i coś do bawienia.

Dzieci rozwiązują zagadki i wkładają do obręczy pożywienie odpowiedniego zwierzątka.

 

 

 

 

Refleksje po przeprowadzonych zajęciach otwartych w grupie II

 

 

Zajęcia w grupie dzieci 4 – letnich przeprowadziłam w formie zabawowej. Ukazałam zwyczaje niektórych zwierząt leśnych. Dzieci chętnie brały udział w zajęciach. Potrafiły skupić uwagę na opowiadaniu, udzielić odpowiedzi na temat zachowania się zwierząt. Dzieci zachowywały się swobodnie i spontanicznie. Chętnie rozwiązywały zagadki, wykorzystywały emblematy do przyporządkowywania i przeliczania, z radością śpiewały piosenki o zwierzętach stosując przy tym elementy ruchowe.

Zaplanowane cele zrealizowałam. Dzieci dobrze się bawiły i uczyły. 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin