Dyrektorzy szkół w wybranych krajach Unii Europejskiej
DANIA
Tytuły służbowe
Szkoły podstawowe i średnie niższego szczebla: Skoleinspector. Ogólnokształcące szkoły średnie wyższego szczebla: Rektor.
Wymagane kwalifikacje i wykształcenie
Kwalifikacje pedagogiczne na dany szczebel nauczania. Obywatelstwo duńskie i świadectwo niekaralności.
Wymagane doświadczenie zawodowe
Kandydaci muszą się wykazać pewnym doświadczeniem w nauczaniu.
Procedury kwalifikacyjne
Na urząd dyrektora w szkole gminnej lub okręgowej ogłasza się konkurs. Przeprowadza ocenę podań i poleca jednego z kandydatów. Wyboru dokonuje rada gminna na podstawie kwalifikacji kandydata oceny i rozmowy kwalifikacyjnej.
Mianowanie
Przez gminę lub okręg
Zakres obowiązków i zakres działalności
Jest odpowiedzialny za szkołę pod względem pedagogicznym i administracyjnym. Wypełnia swoje obowiązki przy stałej współpracy z gronem pedagogicznym.
Zarządzanie szkołą
Opracowuje program zajęć szkolnych. Dba o zorganizowane prowadzenie szkoły i utrzymywanie w dobrym stanie budynków szkoły. Doradza radzie gminnej
odnośnie zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
Budżet
Opracowuje program zajęć szkolnych i przedkłada go do zatwierdzenia
razem z projektem budżetu sporządzonego z uwzględnieniem środków
przyznanych szkole przez gminę lub okręg. Dodatkowo odpowiada za zarządzanie
środkami finansowymi.
Działalność dydaktyczno-wychowawcza
Między innymi odpowiada on za nadzorowanie wykonywania rozmaitych obowiązków oraz
przydzielanie ich personelowi szkoły, za plany lekcji, tworzenie klas, przydzielanie
obowiązków pozalekcyjnych, ustalanie przedmiotów nadobowiązkowych
i zapisywanie uczniów do szkoły. Kontroluje przydzielanie poszczególnych stanowisk personelowi szkoły.
Kontakty szkoły ze środowiskiem
Ponosi odpowiedzialność za wszystkie decyzje dotyczące uczniów.
Obowiązek prowadzenia zajęć dydaktycznych
Prowadzi także lekcje. Liczba godzin dydaktycznych, które miałby prowadzić,
zależy od wielkości szkoły.
Ocena pracy dyrektora
Tak samo, jak innych nauczycieli, również dotyczy dwuletni okres próbny.
Dokształcanie
Królewska Duńska Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych oferuje dyrektorom folkeskole
zajęcia dokształcające, podczas gdy dokształcanie dyrektorów ogólnokształcących szkół
średnich wyższego szczebla organizuje Referat Szkół Średnich Wyższego Szczebla.
NIEMCY
Szkoły podstawowe: Rektor
Szkoły średnie niższego szczebla: Rektor, Realschulrektor
, Sekundarschulrektor, Regelschulrektor,
Sonderschulrektor , Studiendirektor/Oberstudiendirektor,
Rektor /Oberstudienrat/Direktor.
Szkoły średnie wyższego szczebla: Studiendirektor/Oberstudiendirektor
Takie same kwalifikacje pedagogiczne, jakich wymaga się od nauczycieli zatrudnionych
w szkole.
Wszyscy kandydaci na urząd dyrektora szkoły muszą udokumentować odpowiednie
doświadczenie zawodowe w szkole tego samego typu lub na tym samym szczeblu, na
jakim ogłoszony jest konkurs na ten urząd, a wcześniej wykonywali już obowiązki
kierownicze.
Na wolny lub mający się zwolnić urząd publicznie ogłasza się konkurs w
dzienniku urzędowym Ministerstwa Kultury i w gazetach. W procedurze kwalifikacyjnej
uwzględnia się predyspozycje, kwalifikacje i osiągnięcia zawodowe na podstawie oceny
osiągnięć kandydata. Gminy mają prawo wysuwania
kandydatów lub opiniowania ich wyboru.
Mianowania dokonuje Ministerstwo Kultury landu.
Odpowiada za wszystkie sprawy dydaktyczno-wychowawcze.
Kieruje szkołą w ramach obowiązujących przepisów
prawnych i administracyjnych kompetentnych władz sprawujących nadzór nad szkołą, a
jako przełożony wszystkich osób zatrudnionych w szkole jest uprawniony do wydawania
poleceń.
Jest on
uprawniony do wydawania poleceń nauczycielom i pozostałym pracownikom szkoły.
Pilnuje przestrzegania obowiązku szkolnego przez uczniów oraz
przestrzegania regulaminu szkoły i przepisów dotyczących opieki zdrowotnej w szkole i
zapobiegania wypadkom.
W zasadzie ma ograniczone zadania pod względem finansowym. Na ogół gmina rozporządza finansami.
i zapisywanie uczniów do szkoły. Kontroluje przydzielanie poszczególnych stanowisk personelowi szkoły
Reprezentuje szkołę w kontaktach ze środowiskiem, tzn. z osobami i
instytucjami: np. z gminą i ogólnie z opinią publiczną.
Prowadzi lekcje. Liczba godzin dydaktycznych, które miałby prowadzić,
Jako urzędnicy, również dyrektorzy szkół podlegają ocenie w określonych momentach
kariery zawodowej.
Dokształcanie odbywa się w państwowych ośrodkach dokształcania nauczycieli, które zostały założone przez landy na szczeblu lokalnym, regionalnym i centralnym.
GRECJA
Szkoły podstawowe: Diefthindís -Diefthíndria.
Szkoły średnie niższego szczebla A :Gymnasiárchis.
Szkoły średnie wyższego szczebla B:Lykiárchis.
Kwalifikacje pedagogiczne na dany szczebel nauczania.
Doświadczenie w pracy pedagogicznej.
Do kryteriów wyboru podczas zatrudniania w szkołach podstawowych i średnich należą m.in. wykształcenie akademickie i pedagogiczne; sprawozdania z przebiegu służby; doświadczenie w pracy pedagogicznej; umiejętność wykonywania zadań związanych z zarządzaniem i kierowaniem szkołą; praca społeczna oraz dotychczasowa działalność i doświadczenie w pracy w komisjach.
Kompetentny prefekt obsadza każdorazowo urząd na cztery lata.
Zakres obowiązków i zakres kompetencji
Do podstawowych obowiązków i kompetencji należy koordynacja
wszystkich zajęć szkolnych i nadzorowanie nauczycieli.
Wypełnia polecenia ministerstwa.
Jak wyżej.
Autonomia w zakresie pedagogicznym ogranicza się do kwestii metodycznych.
Kształtuje i dba o kontakty z nauczycielami, uczniami i rodzicami i innymi osobami zatrudnionymi w szkole. Utrzymuje kontakty z miejscowymi władzami i komisjami
regionalnymi.
Obowiązek nauczania, jest różny w zależności od formy organizacyjnej szkoły.
Oceny takiej dokonuje się zarówno w szkole podstawowej jak i średniej co cztery lata, w
ramach kwalifikacji na kolejną kadencję dyrektora szkoły.
Brak jest sformalizowanego dokształcania. Może jednak brać udział
w krótszych bądź dłuższych seminariach dokształcających
HISZPANIA
Placówki wychowania przedszkolnego :Director de la escuela.
Szkoły podstawowe: Director del colegio.
Szkoły średnie niższego szczebla: Director del instituto.
Szkoły średnie wyższego szczebla: Director del instituto.
Kwalifikacje pedagogiczne dla danego typu szkoły. Ponadto od roku szkolnego 1996/97
wymaga się formalnego potwierdzenia tych kwalifikacji oraz odbycia dodatkowego
szkolenia dla dyrektorów szkół.
Pięcioletni staż pracy w szkole i przynajmniej rok pracy na pełnym etacie w danej szkole.
Director jest wybierany na cztery lata przez radę szkoły w tajnym głosowaniu i bezwzględną większością głosów. W przypadku problemów związanych zgłosowaniem lub przy niewystarczającej liczbie kandydatów administracja mianuje director na rok.
okres sprawowania urzędu – na cztery lat
Ponosi on odpowiedzialność za wszystkie decyzje
administracyjne i organizacyjne, które są podejmowane w szkole.
Ponosi prawną odpowiedzialność za szkołę. Gwarantuje on stosowanie
przepisów prawnych i administracyjnych oraz odpowiada za urzędowe zatwierdzenie
wszystkich oficjalnych dokumentów.
Zarządza środkami finansowymi szkoły. Musi on przedłożyć projekt budżetu. Po jego przyjęciu dyrektor szkoły całkowicie autonomicznie dysponuje wydatkami i wpływami.
Działalność dydaktyczno- wychowawcza
Do zakresu obowiązków dyrektora należy: regulamin szkoły, utrzymywanie dyscypliny w szkole, rozplanowanie godzin, zajęcia pozaszkolne, kontakty z innymi szkołami, nadzorowanie ogólnego prowadzenia szkoły i zatwierdzanie planu nauczania
Odpowiada za zatrudniony w szkole personel oraz utrzymuje kontakty z partnerami społecznymi i właściwymi władzami.
W zależności od wielkości szkoły lub potrzeb dydaktycznych dyrektor szkoły ma
obowiązek prowadzenia od sześciu do dwunastu godzin tygodniowo.
Ocenianie dyrektorów odbywa się w ramach oceny szkół z zewnątrz, którą Ministerstwo Edukacji i Nauki przeprowadza przynajmniej raz na 4 lata. Kryteria oceny dotyczą działalności dydaktyczno-wychowawczej oraz osiągniętych wyników.
Regularne zajęcia dokształcające dla osób zaangażowanych w kierowanie szkołą.
FRANCJA
Szkoły podstawowe: Directeur.
Szkoły średnie niższego szczebla: Principal.
Szkoły średnie wyższego szczebla: Proviseur.
Kwalifikacje pedagogiczne do
placówek wychowania przedszkolnego lub szkół podstawowych. Urzędnik państwowy kategorii A, pracujący jako nauczyciel, doradca ds. pedagogicznych, psycholog szkolny lub urzędnik nadzoru szkolnego.
Kwalifikacje pedagogiczne do szkół średnich lub porównywalne stanowisko.
Przynajmniej trzyletni staż pracy pedagogicznej w placówkach
wychowania przedszkolnego lub szkołach podstawowych
Umieszczenie na liście kwalifikacyjnej, sporządzanej w każdym département. albo wzięcie udziału w concours Kandydaci dopuszczeni do concours biorą udział w dwufazowym szkoleniu dyrektorów szkół. Pierwsza teoretyczna i praktyczna Druga faza: specjalne zawodowe uzupełniające kursy szkoleniowe z zakresu zarządzania szkołą.
Podania o urząd przedkłada się komisji departement do zaopiniowania. Po sprawdzeniu podań i rozmowie z kandydatami komisja ogłasza swoje stanowisko. Kandydaci wybrani albo w drodze konkursu albo przez liste są najpierw zatrudniani przez ministra na okres próbny jako stagiaire. Po upłynięciu okresu próbnego mianowani są ostatecznie na wniosek recteur na dyrektora szkoły.
Dba o zorganizowane prowadzenie szkoły z zachowaniem obowiązujących przepisów prawnych i administracyjnych. Jest organem wykonawczym szkoły. Jako osoba reprezentująca państwo.
Ponosi odpowiedzialność za zorganizowane prowadzenie szkoły, kontrolowanie procesu nauczania. Odpowiada za porządek, bezpieczeństwo i czystość w szkole oraz ma uprawnienia dyscyplinarne wobec uczniów.
...
karla2984