pedagogika porównawcza- dyrektorzy szkół w krajach UE.doc

(82 KB) Pobierz

Dyrektorzy  szkół w  wybranych krajach Unii Europejskiej

 

DANIA

Tytuły służbowe

Szkoły podstawowe i średnie niższego szczebla: Skoleinspector. Ogólnokształcące szkoły średnie wyższego szczebla: Rektor.

Wymagane kwalifikacje i wykształcenie

Kwalifikacje pedagogiczne na dany szczebel nauczania. Obywatelstwo duńskie i świadectwo niekaralności.

Wymagane doświadczenie zawodowe

Kandydaci muszą się wykazać pewnym doświadczeniem w nauczaniu.

Procedury kwalifikacyjne

Na urząd dyrektora w szkole gminnej lub okręgowej ogłasza się konkurs. Przeprowadza ocenę podań i poleca jednego z kandydatów. Wyboru dokonuje rada gminna na podstawie kwalifikacji kandydata oceny i rozmowy kwalifikacyjnej.

Mianowanie

Przez gminę lub okręg

Zakres obowiązków i zakres działalności

Jest odpowiedzialny za szkołę pod względem pedagogicznym i administracyjnym. Wypełnia swoje obowiązki przy stałej współpracy z gronem pedagogicznym.

Zarządzanie szkołą

Opracowuje program zajęć szkolnych. Dba o zorganizowane prowadzenie szkoły i utrzymywanie w dobrym stanie budynków szkoły. Doradza radzie gminnej

odnośnie zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

Budżet

Opracowuje program zajęć szkolnych i przedkłada go do zatwierdzenia

razem z projektem budżetu sporządzonego z uwzględnieniem środków

przyznanych szkole przez gminę lub okręg. Dodatkowo odpowiada za zarządzanie

środkami finansowymi.

Działalność dydaktyczno-wychowawcza

Między innymi odpowiada on za nadzorowanie wykonywania rozmaitych obowiązków oraz

przydzielanie ich personelowi szkoły, za plany lekcji, tworzenie klas, przydzielanie

obowiązków pozalekcyjnych, ustalanie przedmiotów nadobowiązkowych

i zapisywanie uczniów do szkoły. Kontroluje przydzielanie poszczególnych stanowisk personelowi szkoły.

Kontakty szkoły ze środowiskiem

Ponosi odpowiedzialność za wszystkie decyzje dotyczące uczniów.

Obowiązek prowadzenia zajęć dydaktycznych

Prowadzi także lekcje. Liczba godzin dydaktycznych, które miałby prowadzić,

zależy od wielkości szkoły.

Ocena pracy dyrektora

Tak samo, jak innych nauczycieli, również dotyczy dwuletni okres próbny.

Dokształcanie

Królewska Duńska Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych oferuje dyrektorom folkeskole

zajęcia dokształcające, podczas gdy dokształcanie dyrektorów ogólnokształcących szkół

średnich wyższego szczebla organizuje Referat Szkół Średnich Wyższego Szczebla.

 

 

NIEMCY

Tytuły służbowe

Szkoły podstawowe: Rektor

Szkoły średnie niższego szczebla: Rektor, Realschulrektor

, Sekundarschulrektor, Regelschulrektor,

Sonderschulrektor , Studiendirektor/Oberstudiendirektor,

Rektor /Oberstudienrat/Direktor.

Szkoły średnie wyższego szczebla: Studiendirektor/Oberstudiendirektor

Wymagane kwalifikacje i wykształcenie

Takie same kwalifikacje pedagogiczne, jakich wymaga się od nauczycieli zatrudnionych

w szkole.

Wymagane doświadczenie zawodowe

Wszyscy kandydaci na urząd dyrektora szkoły muszą udokumentować odpowiednie

doświadczenie zawodowe w szkole tego samego typu lub na tym samym szczeblu, na

jakim ogłoszony jest konkurs na ten urząd, a wcześniej wykonywali już obowiązki

kierownicze.

Procedury kwalifikacyjne

Na wolny lub mający się zwolnić urząd publicznie ogłasza się konkurs w

dzienniku urzędowym Ministerstwa Kultury i w gazetach. W procedurze kwalifikacyjnej

uwzględnia się predyspozycje, kwalifikacje i osiągnięcia zawodowe na podstawie oceny

osiągnięć kandydata. Gminy mają prawo wysuwania

kandydatów lub opiniowania ich wyboru.

Mianowanie

Mianowania dokonuje Ministerstwo Kultury landu.

Zakres obowiązków i zakres działalności

Odpowiada za wszystkie sprawy dydaktyczno-wychowawcze.

Kieruje szkołą w ramach obowiązujących przepisów

prawnych i administracyjnych kompetentnych władz sprawujących nadzór nad szkołą, a

jako przełożony wszystkich osób zatrudnionych w szkole jest uprawniony do wydawania

poleceń.

Zarządzanie szkołą

Jest on

uprawniony do wydawania poleceń nauczycielom i pozostałym pracownikom szkoły.

Pilnuje przestrzegania obowiązku szkolnego przez uczniów oraz

przestrzegania regulaminu szkoły i przepisów dotyczących opieki zdrowotnej w szkole i

zapobiegania wypadkom.

Budżet

W zasadzie ma ograniczone zadania pod względem finansowym. Na ogół gmina rozporządza finansami.

Działalność dydaktyczno-wychowawcza

Między innymi odpowiada on za nadzorowanie wykonywania rozmaitych obowiązków oraz

przydzielanie ich personelowi szkoły, za plany lekcji, tworzenie klas, przydzielanie

obowiązków pozalekcyjnych, ustalanie przedmiotów nadobowiązkowych

i zapisywanie uczniów do szkoły. Kontroluje przydzielanie poszczególnych stanowisk personelowi szkoły

Kontakty szkoły ze środowiskiem

Reprezentuje szkołę w kontaktach ze środowiskiem, tzn. z osobami i

instytucjami: np. z gminą i ogólnie z opinią publiczną.

Obowiązek prowadzenia zajęć dydaktycznych

Prowadzi lekcje. Liczba godzin dydaktycznych, które miałby prowadzić,

zależy od wielkości szkoły.

Ocena pracy dyrektora

Jako urzędnicy, również dyrektorzy szkół podlegają ocenie w określonych momentach

kariery zawodowej.

Dokształcanie

Dokształcanie odbywa się w państwowych ośrodkach dokształcania nauczycieli, które zostały założone przez landy na szczeblu lokalnym, regionalnym i centralnym.

 

 

GRECJA

Tytuły służbowe

Szkoły podstawowe: Diefthindís -Diefthíndria.

Szkoły średnie niższego szczebla A :Gymnasiárchis.

Szkoły średnie wyższego szczebla B:Lykiárchis.

Wymagane kwalifikacje i wykształcenie

Kwalifikacje pedagogiczne na dany szczebel nauczania.

Wymagane doświadczenie zawodowe

Doświadczenie w pracy pedagogicznej.

Procedury kwalifikacyjne

Do kryteriów wyboru podczas zatrudniania w szkołach podstawowych i średnich należą m.in. wykształcenie akademickie i pedagogiczne; sprawozdania z przebiegu służby; doświadczenie w pracy pedagogicznej; umiejętność wykonywania zadań związanych z zarządzaniem i kierowaniem szkołą; praca społeczna oraz dotychczasowa działalność i doświadczenie w pracy w komisjach.

Mianowanie

Kompetentny prefekt obsadza każdorazowo urząd na cztery lata.

Zakres obowiązków i zakres kompetencji

Do podstawowych obowiązków i kompetencji należy koordynacja

wszystkich zajęć szkolnych i nadzorowanie nauczycieli.

Zarządzanie szkołą

Wypełnia polecenia ministerstwa.

Budżet

Jak wyżej.

Działalność dydaktyczno-wychowawcza

Autonomia w zakresie pedagogicznym ogranicza się do kwestii metodycznych.

Kontakty szkoły ze środowiskiem

Kształtuje i dba o kontakty z nauczycielami, uczniami i rodzicami i innymi osobami zatrudnionymi w szkole. Utrzymuje kontakty z miejscowymi władzami i komisjami

regionalnymi.

Obowiązek prowadzenia zajęć dydaktycznych

Obowiązek nauczania, jest różny w zależności od formy organizacyjnej szkoły.

Ocena pracy dyrektora

Oceny takiej dokonuje się zarówno w szkole podstawowej jak i średniej co cztery lata, w

ramach kwalifikacji na kolejną kadencję dyrektora szkoły.

Dokształcanie

Brak jest sformalizowanego dokształcania. Może jednak brać udział

w krótszych bądź dłuższych seminariach dokształcających

 

HISZPANIA

Tytuły służbowe

Placówki wychowania przedszkolnego :Director de la escuela.

Szkoły podstawowe: Director del colegio.

Szkoły średnie niższego szczebla: Director del instituto.

Szkoły średnie wyższego szczebla: Director del instituto.

Wymagane kwalifikacje i wykształcenie

Kwalifikacje pedagogiczne dla danego typu szkoły. Ponadto od roku szkolnego 1996/97

wymaga się formalnego potwierdzenia tych kwalifikacji oraz odbycia dodatkowego

szkolenia dla dyrektorów szkół.

Wymagane doświadczenie zawodowe

Pięcioletni staż pracy w szkole i przynajmniej rok pracy na pełnym etacie w danej szkole.

Procedury kwalifikacyjne

Director jest wybierany na cztery lata przez radę szkoły w tajnym głosowaniu i bezwzględną większością głosów. W przypadku problemów związanych zgłosowaniem lub przy niewystarczającej liczbie kandydatów administracja mianuje director na rok.

Mianowanie

okres sprawowania urzędu – na cztery lat

Zakres obowiązków i zakres działalności

Ponosi on odpowiedzialność za wszystkie decyzje

administracyjne i organizacyjne, które są podejmowane w szkole.

Zarządzanie szkołą

Ponosi prawną odpowiedzialność za szkołę. Gwarantuje on stosowanie

przepisów prawnych i administracyjnych oraz odpowiada za urzędowe zatwierdzenie

wszystkich oficjalnych dokumentów.

Budżet

Zarządza środkami finansowymi szkoły. Musi on przedłożyć projekt budżetu. Po jego przyjęciu dyrektor szkoły całkowicie autonomicznie dysponuje wydatkami i wpływami.

Działalność dydaktyczno- wychowawcza

Do zakresu obowiązków dyrektora należy: regulamin szkoły, utrzymywanie dyscypliny w szkole, rozplanowanie godzin, zajęcia pozaszkolne, kontakty z innymi szkołami, nadzorowanie ogólnego prowadzenia szkoły i zatwierdzanie planu nauczania

Kontakty szkoły ze środowiskiem

Odpowiada za zatrudniony w szkole personel oraz utrzymuje kontakty z partnerami społecznymi i właściwymi władzami.

Obowiązek prowadzenia zajęć dydaktycznych

W zależności od wielkości szkoły lub potrzeb dydaktycznych dyrektor szkoły ma

obowiązek prowadzenia od sześciu do dwunastu godzin tygodniowo.

Ocena pracy dyrektora

Ocenianie dyrektorów odbywa się w ramach oceny szkół z zewnątrz, którą Ministerstwo Edukacji i Nauki przeprowadza przynajmniej raz na 4 lata. Kryteria oceny dotyczą działalności dydaktyczno-wychowawczej oraz osiągniętych wyników.

Dokształcanie

Regularne zajęcia dokształcające dla osób zaangażowanych w kierowanie szkołą.

 

 

 

 

 

FRANCJA

Tytuły służbowe

Szkoły podstawowe: Directeur.

Szkoły średnie niższego szczebla: Principal.

Szkoły średnie wyższego szczebla: Proviseur.

Wymagane kwalifikacje i wykształcenie

Kwalifikacje pedagogiczne do

placówek wychowania przedszkolnego lub szkół podstawowych. Urzędnik państwowy kategorii A, pracujący jako nauczyciel, doradca ds. pedagogicznych, psycholog szkolny lub urzędnik nadzoru szkolnego.

Kwalifikacje pedagogiczne do szkół średnich lub porównywalne stanowisko.

Wymagane doświadczenie zawodowe

Przynajmniej trzyletni staż pracy pedagogicznej w placówkach

wychowania przedszkolnego lub szkołach podstawowych

Procedury kwalifikacyjne

Umieszczenie na liście kwalifikacyjnej, sporządzanej w każdym département. albo wzięcie udziału w concours Kandydaci dopuszczeni do concours biorą udział w dwufazowym szkoleniu dyrektorów szkół. Pierwsza teoretyczna i praktyczna Druga faza: specjalne zawodowe uzupełniające kursy szkoleniowe z zakresu zarządzania szkołą.

Mianowanie

Podania o urząd przedkłada się komisji departement do zaopiniowania. Po sprawdzeniu podań i rozmowie z kandydatami komisja ogłasza swoje stanowisko. Kandydaci wybrani albo w drodze konkursu albo przez liste najpierw zatrudniani przez ministra na okres próbny jako stagiaire. Po upłynięciu okresu próbnego mianowani są ostatecznie na wniosek recteur na dyrektora szkoły.

Zakres obowiązków i zakres działalności

Dba o zorganizowane prowadzenie szkoły z zachowaniem obowiązujących przepisów prawnych i administracyjnych. Jest organem wykonawczym szkoły. Jako osoba reprezentująca państwo.

Zarządzanie szkołą

Ponosi odpowiedzialność za zorganizowane prowadzenie szkoły, kontrolowanie procesu nauczania. Odpowiada za porządek, bezpieczeństwo i czystość w szkole oraz ma uprawnienia dyscyplinarne wobec uczniów.

Budżet

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin