4. PRĘDKOŚĆ MIARODAJANA I PROJEKTOWA W ULICACH
Prędkość miarodajna odwzorowuje rzeczywistą prędkość pojazdów na drodze. Prędkość miarodajna na ulicy wynika z prędkości dopuszczalnej na obszarze zabudowanym. Jest to uzasadnione gdyż rzeczywiste prędkości samochodów osobowych w ruchu swobodnym zależą od prędkości dopuszczalnej.
Prędkość miarodajna służy do ustalenia wartości tych elementów geometrycznych dróg klasy G i wyższych klas oraz skrzyżowań i węzłów, które ze względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do prędkości samochodów osobowych w ruchu swobodnym.
Na podstawie Vm ustala się:
- najmniejszą odległość widoczności na zatrzymanie
- najmniejszą odległość widoczności na wyprzedzanie
- długość pasów włączenia i wyłączenia
- długość dodatkowych pasów na skrzyżowaniach
- wymagane pola widoczności na skrzyżowaniu
na ulicach:
Vm= V0+20km/h – jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami
Vm= V0+10km/h – jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami
V0 – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na ulicy, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami [km/h]
Prędkość projektowa jest podstawową obok dostępności cecha ulicy. Prędkość projektowa jest podstawowym parametrem techniczno-ekonomicznym, któremu podporządkowane są graniczne wartości parametrów geometrycznych, dopuszczalne proporcje między nimi oraz zakres wyposażenia ulicy. Na podstawie prędkości projektowej ustala się:
- najmniejszy promień łuku kołowego w planie
- parametr krzywej przejściowej w przypadku ulic klasy Z i wyżej
- największe zalecane i największe dopuszczalne pochylenie niwelety
- najmniejszy promień krzywej wypukłej i wklęsłej
- udział odcinków z możliwością wyprzedzania
- niektóre parametry pasów włączeni i wyłączenia
- wartość przechyłki na łuku kołowym w planie
Prędkość projektowa na ulicach:
Klasa drogi
A
S
GP
G
Z
L
D
Vp km/h
80
80,70,60
70, 60
60, 50
60, 50, 40
40, 30
30
Prędkość projektową dobiera się w stosowanie do warunków terenowych oraz zagospodarowania terenu. Vp należy dostosować do trudności terenowych i ograniczeń związanych z zagospodarowaniem terenu.
dajfit