4. PRĘDKOŚĆ MIARODAJNA I PROJEKTOWA W ULICACH.docx

(13 KB) Pobierz

4. PRĘDKOŚĆ MIARODAJANA I PROJEKTOWA W ULICACH

 

Prędkość miarodajna odwzorowuje rzeczywistą prędkość pojazdów na drodze. Prędkość miarodajna na ulicy wynika z prędkości dopuszczalnej na obszarze zabudowanym. Jest to uzasadnione gdyż rzeczywiste prędkości samochodów osobowych w ruchu swobodnym zależą od prędkości dopuszczalnej.

Prędkość miarodajna służy do ustalenia wartości tych elementów geometrycznych dróg klasy G i wyższych klas oraz skrzyżowań i węzłów, które ze względu na bezpieczeństwo ruchu powinny być dostosowane do prędkości samochodów osobowych w ruchu swobodnym.

Na podstawie Vm ustala się:

-          najmniejszą odległość widoczności na zatrzymanie

-          najmniejszą odległość widoczności na wyprzedzanie

-          długość pasów włączenia i wyłączenia

-          długość dodatkowych pasów na skrzyżowaniach

-          wymagane pola widoczności na skrzyżowaniu

na ulicach:

Vm= V0+20km/h – jeżeli jezdnia nie jest ograniczona krawężnikami

Vm= V0+10km/h – jeżeli jezdnia jest ograniczona z jednej lub z obu stron krawężnikami

V0 – największa dopuszczalna prędkość samochodów osobowych na ulicy, ograniczona znakiem lub dopuszczona przepisami [km/h]

 

Prędkość projektowa jest podstawową obok dostępności cecha ulicy. Prędkość projektowa jest podstawowym parametrem techniczno-ekonomicznym, któremu podporządkowane są graniczne wartości parametrów geometrycznych, dopuszczalne proporcje między nimi oraz zakres wyposażenia ulicy. Na podstawie prędkości projektowej ustala się:

-          najmniejszy promień łuku kołowego w planie

-          parametr krzywej przejściowej w przypadku ulic klasy Z i wyżej

-          największe zalecane i największe dopuszczalne pochylenie niwelety

-          najmniejszy promień krzywej wypukłej i wklęsłej

-          udział odcinków z możliwością wyprzedzania

-          niektóre parametry pasów włączeni i wyłączenia

-          wartość przechyłki na łuku kołowym w planie

 

Prędkość projektowa na ulicach:

 

Klasa drogi

A

S

GP

G

Z

L

D

Vp km/h

80

80,70,60

70, 60

60, 50

60, 50, 40

40, 30

30

 

Prędkość projektową dobiera się w stosowanie do warunków terenowych oraz zagospodarowania terenu. Vp należy dostosować do trudności terenowych i ograniczeń związanych z zagospodarowaniem terenu.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin