25.NARYSOWAĆ I OMÓWIĆ ZASADY PROJEKTOWANIA SKRZYŻOWANIA MAŁE RONDO.docx

(12 KB) Pobierz

29. NARYSOWAĆ I OMÓWIĆ ZASADY PROJEKTOWANIA SKRZYŻOWANIA TYPU MAŁE RONDO

 

1.       małe rondo jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, o średnicy zewnętrznej krawędzi jezdni od 26 – 40m, wyjątkowo 22-45m z wyspą środkową tworzącą wizualną przeszkodę dla kierowcy zbliżającego się do ronda. Ze względów funkcjonalnych wyspa środkowa otoczona jest pierścieniem przejezdnym, o nawierzchni różniącej się od jezdni ronda kolorem i lub fakturą. Pierścień projektuje się w celu ułatwienia przejazdu przez rondo samochodom ciężarowym i autobusom. Jezdnia i wloty ronda mogą mieć szerokość umożliwiającą ruch jedno lub dwustrumieniowy. 

2.       średnica pierścienia zależy od szerokości wyspy i wynosi 1-3m. Wewnątrz wyspy środkowej projektuje się zieleń w postaci trawy lub niski krzewów, której celem jest ograniczenie pola obserwacji na wprost i w ten sposób wymuszenie na kierowcy redukcję prędkości.

3.       wyspa środkowa na krawędzi wzniesiona jest do 6cm pond powierzchnie wokół tej wyspy i nie więcej niż 16cm w środku wyspy. Geometria małego ronda wymusza zwiększenie liczy wykonanych manewrów w celu przejechania na wprost.

4.       małe rondo jednopasowe ze względu na swoja geometrie jest skrzyżowaniem bezpiecznym, posiada tylko 8 punktów kolizji – 4 włączenia, 4 – wyłączenia. Nie posiada punktów kolizji najbardziej niebezpiecznych – krzyżowania.

5.       zalecana nawierzchnia pierścienia jest kostka kamienna. Pierścień i wyspa środkowa powinna być obramowana krawężnikiem betonowym, ustawionym na ławie betonowej o klasie B20.

 

ZASADY PROJEKTOWNIA MAŁEGO RONDA:

1.       poszukiwanie środka ronda

2.       właściwy dobór średnicy zewnętrznej krawędzi jezdni ronda i wyspy środkowej.

3.       dobór szerokości pierścienia na podstawie średnicy wyspy środkowej.

4.       poszerzenie jezdni na wlocie ronda wykonuje się stosując skos o pochyleniu od 1:10 – 1:5 lub 1:15 – 1:10. skos zależy od promienia skrętu na jezdnie ronda.

5.       wlot i wylot ronda powinny być oddzielone od siebie za pomocą środkowej wyspy dzielącej o szerokości min. 2,5m. Długość wyspy środkowej 15,0m.

6.       promień skrętu na wlocie ronda R=8 – 10m, promień wylotu z jezdni ronda R=12m

7.       szerokość pasa ruchu na wlocie ronda 3,50m na wylocie ronda 4,00m

Zgłoś jeśli naruszono regulamin